PDA

View Full Version : effect pedaal akoestisch geluid



Tralalaaa
11 februari 2011, 02:09
goedenacht,

ik speel al een aantal jaar gitaar. zowel akoestisch en elektrisch. een tijdje terug heb ik een ukulele gekocht, die ik kan versterken. als ik mijn ukulele aansluit op mijn versterker (vox 15 watt) klinkt 'ie nogal blikkerig. ik krijg er geen mooi ukulele geluid uit. ik heb geen verstand van effect pedalen en zo, dus ik drop mijn vraag graag hier. ik wil namelijk graag weten of er een (betaalbaar) pedaaltje bestaat waarmee je meer een akoestisch geluid kan krijgen? ik krijg het niet voor elkaar op mijn versterker. ik heb uiteraard zelf research gedaan, maar er bestaan zoveel pedalen, ik snap er niks van. en ik begrijp al die vaktermen zoals delay, flanger, wahwah blabla niet.

& ja, ik kan natuurlijk ook een akoestische versterker erbij kopen, maar ik heb niet veel ruimte op mijn studentenkamer, daarbij moet ik ook eten kopen natuurlijk. als ik het zo kan oplossen ben ik daar ook zeer tevreden mee. ik ben tenslotte maar een huis, tuin en keuken gitariste. ik ben wel van plan om er 1tje op lange termijn te kopen omdat ik ook een beetje aan het sparen ben voor de John Lennon gitaar van Epiphone... maar goed, ik dwaal af.

om een lang verhaal kort te maken; zijn er betaalbare pedalen waarmee je een akoestische sound uit je (elektrische) gitaa rversterker kan krijgen? en zo ja, welke dan?

ChazyChaz
11 februari 2011, 02:26
Sorry, ik weet niet of het aan mij ligt maar ik snap je vraag nog steeds niet helemaal:
Zoek je een pedaal wat je Ukulele beter laakt klinken over je gitaarversterker,
of zoek je een pedaal wat je gitaar als een akoestische gitaar laat klinken over je gitaar versterker?

Voor beiden is trouwens wel een oplossing te vinden hoor!
- Een Equaliser (bijv. Boss GE7) kan je Ukulele een stuk beter laten klinken, ook al verwacht ik (zo aan je verhaal te horen) dat je pickup of versterker gewoon niet zo goed is.
- Een Acoustic Simulator (bijv. Boss AC3) kan je elektrische gitaar een redelijke akoestische klank geven. Het is natuurlijk nooit helemáál the real thing, maar werkt niet onaardig.

Veel succes ermee!

FruscianteFan
11 februari 2011, 02:35
Punt is wel dat de uiteindelijke versterker een grote rol speelt bij de klank. Je kunt proberen dat te compenseren met een EQ, maar 'akoestische pedalen' zijn erop gericht om een elektrische gitaar akoestisch te laten klinken - liefst op een allrange-versterker of PA.