PDA

View Full Version : HELP: zoeken naar mijn bluessound



Dealer
11 februari 2011, 00:23
Goedenavond allen...

Binnenkort ga ik weer eens een nieuw pedaal halen. Heb nu een leuke reverb, wah en delay, maar ben nog niet helemaal tevreden over mijn overdrive mogelijkheden. Laat ik eens beginnen met mijn gitaar, versterker en huidig overdrive/distortion arsenaal op te noemen, daarna de sound die ik zoek, en daarna een aantal dingen die ik op het oog heb, mijn budget en wat vragen:

Gitaar: Fender American Standard Strat met maple fretboard
Snaardikte: .11, wissel over half jaar waars naar .12 en daarna mayb hoger
Versterker: Fender Blues deville 60watt tubeamp (mooi clean & reverb)
Overdrive pedalen: -T-rex Dr.Swamp (is het net niet)
-Boss DS-2 (niet mijn ding)


De Sound:
De sound die ik zoek gaat richting Stevie ray vaughan:lovelove:/John Mayer/Jimi Hendrix. Ik speel graag lekkere stevige mineur bluesriffjes met solo's zoals pride & joy, srv's hideaway ect, maar ik speel ook graag rustigere majeur dingetjes als little wing, of john mayer achtige dingen.

Wat zoek ik?
Ik zoek absoluut geen veelzijdig pedaal. Ik zoek een pedaal dat echt bedoeld is voor blues. Een overdrive die maar een randje toevoegt aan je geluid, maar wel veel opties in hoe dit randje is (dus meer richting john mayers randje en de andere keer weer richting srv) ik hoef er geen hardrock/metal ect op te spelen. Geen distortion dus maar echt een blues overdrive geschikt voor jimi/srv achtige dingen (er komen meer dingen bij kijken als amp/snaardikte/elementen/attack/manier waarop je speelt ect dat weet ik, maar clean zit ik al aardig dichtbij wat ik wil)

Waar zit ik nu aan te denken en wat is mijn budget
Mijn budget was origineel 300 euro (wat ik best ruim vindt) en zat al snel te kijken naar de ibanez ts-hoek. Tot nu toe ben ik geïnteresseerd in de volgende pedalen:

Ibanez TS 808: (190 euro)
http://maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3174

Ibanez ts 808 keeley mod: (270 euro)
http://maxguitarstore.com/store/index.php?productID=2463

Ibanez TS-808HW (Hand Wired 320 euro)
http://maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3634

Wat wil ik nou eigelijk weten?

-Met welk pedaal zal ik, volgens jullie, het dichts bij mijn streefgeluid komen?
-De ibanez HW, heeft iemand hier ervaring mee? Wat is het precies voor pedaal?
-Zal die keeley mod beter voor mij zijn dan de standard 808?
-Kunnen jullie mij wat tips geven voor een (dus niet veelzijdig overdrive pedaal maar een diep overdrive pedaal)
-Welk pedaal(en) gebruikte SRV precies? ik kom teveel tegenstrijdige verhalen tegen)

Mvg en bij voorbaat dank
Dealer

LeNick
11 februari 2011, 00:30
TS9 is ook aanrader. Als ik jou was zou ik ook even kijken naar de Keeley katana. Geweldig ding (vooral voor JM) wat ik zeker binnenkort ga aanschaffen.

zoon van Piet
11 februari 2011, 14:35
Met een Tube screamer zit je volgens mij op het goede spoor. En ik zou me dan geen zorgen maken over HW,mods,IC,jaargang -al vind ik alle oude TS-en beter dan alle nieuwe. De verschillen zijn klein en subtiel, vallen in het niet op het moment dat de ritmesectie mee gaat doen. Mogelijk ga je na een paar jaar toch nét dat ene dingetje willen, maar dat komt met de tijd wel.


Welk pedaal(en) gebruikte SRV precies? ik kom teveel tegenstrijdige verhalen tegen)
Hij gebruikte de minst gewilde oude screamer, de TS 10

http://hermes.gagar.fi/WebRoot/Gagar/Shops/CustomSounds/Images/srv_pedalboard.jpg

Prima screamertje! Er staan er twee op MP, vandaag...

rocker_71
11 februari 2011, 14:51
Je zoekt dus gewoon een lekkere tubescreamer (hoewel Hendrix die nooit gebruikt heeft).
Ik heb jarenlang de Maxon OD808 gebruikt, primka pedaal. Momenteel gebruik ik de Mi Audio Blues pro (net iets beter, meer low end).

De tubescreamer Drivetrain van Garagetone (visual sound) heb ik zelf niet
gebprobeerd, mnaar dat moet ook een goede zijn en helemaal niet duur!
(de route 808 van visual sound past denk ik ook wel in je straatje)

lollol
11 februari 2011, 15:42
Ik zou voor een tubescreamer gaan, een Maxon. Die zijn in dezelfde fabriek gemaakt als de oude en zijn nog goedkoper ook:ok:
Maar een Ibanez TS10 is natuurlijk ook een optie.

En misschien is een fuzzface achtig iets ook wel leuk;)

driftkop
11 februari 2011, 15:51
Wat is een 'randje' ? :???:

tomdiedom
11 februari 2011, 15:53
Verschillende mensen, verschillende definities. Ik zeg: wanneer je hard aanslaat het signaal net vervormt, dat is een randje.

Fireburst
11 februari 2011, 16:44
Je zoekt dus gewoon een lekkere tubescreamer (hoewel Hendrix die nooit gebruikt heeft).
Ik heb jarenlang de Maxon OD808 gebruikt, primka pedaal. Momenteel gebruik ik de Mi Audio Blues pro (net iets beter, meer low end).

De tubescreamer Drivetrain van Garagetone (visual sound) heb ik zelf niet
gebprobeerd, mnaar dat moet ook een goede zijn en helemaal niet duur!
(de route 808 van visual sound past denk ik ook wel in je straatje)

+1 voor de Bluespro ! OD808 heb ik ook nog, dat + het overdrivekanaal van mijn amp geeft 3 verschillende overdrive-geluidjes.
De 808 stacken met de Bluespro geeft nog een 4e distortion-geluid.
2 pedalen, maar toch vele sounds mogelijk dus.

Ik meen overigens dat SRV ook dikwijls 2 Tubescreamers stackte, + een Fender amp op oorlogssterkte...

EJPostema
11 februari 2011, 16:55
Als je een ts neemt zou ik er wel een boost bij nemen (of twee ts pedalen).

verder wel een goed advies, heb zelf de maxon 0d-808 (analog man mod). Bevalt mij prima voor een randje (op fender MIJ E serie). Om een iets dikkere sound te krijgen gebruik ik op dit moment de BD-2. Ook een fijn pedaal. Kan een randje geven maar ook wel meer dan dat.

Dealer
12 februari 2011, 15:33
Bedankt voor de hulp dusver, heeft me al veel geholpen. Ik heb nu een lijstje gemaakt met te testen pedalen:

-Ibanez ts808
-Ibanez ts808 keeley mod
-Ibanez ts9
-Ibanez ts10
-Keeley Katana
-Boss BD-2 keeley mod
-Mi Audio Blues pro

Nou heb ik nog een vervolg vraagje...

Dat stacken van bijv twee overdrive pedalen... hoe werkt dat precies en wat voor verschil maakt het... gebruik je dan echt twee overdrive pedalen door elkaar heen of een voor rythm en een voor lead? En kan ik dan het best twee dezelfde doen of bijv de ts808 + keeley katana(boost) of bijv ts808 + bd-2 keeley

Danku voor de hulp

EJPostema
13 februari 2011, 13:13
Bedankt voor de hulp dusver, heeft me al veel geholpen. Ik heb nu een lijstje gemaakt met te testen pedalen:

-Ibanez ts808
-Ibanez ts808 keeley mod
-Ibanez ts9
-Ibanez ts10
-Keeley Katana
-Boss BD-2 keeley mod
-Mi Audio Blues pro

Nou heb ik nog een vervolg vraagje...

Dat stacken van bijv twee overdrive pedalen... hoe werkt dat precies en wat voor verschil maakt het... gebruik je dan echt twee overdrive pedalen door elkaar heen of een voor rythm en een voor lead? En kan ik dan het best twee dezelfde doen of bijv de ts808 + keeley katana(boost) of bijv ts808 + bd-2 keeley

Danku voor de hulp

Ik gebruik ook wel eens mijn od808 om mijn BD-2 te boosten. Je krijgt dan veel meer gain voor het hardere werk. Of als je de Drive dicht draait echt een boost. Voor wat jij zoekt zou ik een ts808 (of andere pedaal) nemen met een boost erbij.
Volgens mij zoek jij namelijk echt een rythm/lead boost en niet zozeer een boost om (veel) meer overdrive te generen

Rik van der Meulen
13 februari 2011, 22:39
Ik heb ook een tijd gezocht naar mn blues sound, maar over mn Barber LTD ben erg tevreden! Ik heb ook nog een TS-9 en TS-10 liggen, ook te gekke pedaaltjes, maar de barber vind ik net wat lekkerder klinken over mn amp.

ps. TS-9/10 zijn te koop:sssh:

Droffie
13 februari 2011, 23:40
mag ik pleiten voor de Boss OD-3
Fantastische overdrive en op een strat, Stevie all the way.

Dealer
14 februari 2011, 05:36
bedankt voor de hulp dusver! heb er echt veel aan gehad.:ok:

Ik ga binnenkort naar max guitar store te denhaag (waarschuwing: zorgt voor hevige gas-aanvallen) om een dagje pedalen te testen. Ik ben van plan er twee mee te nemen, een main blues tube overdrive en een booster.

@LeNick Die keeley katana... ik heb daar wat reviews van bekeken op youtube en WOW:mmmm: wat klinkt die mooi zeg... die staat nu op nr1 als boost, al wil ik hem natuurlijk ook in het echt uitproberen. Ook perfect voor clean gebruik... ben verlieft

Naast de katana wil ik waarschijnlijk een ibanez ts variant (srv gebruikte deze ook dus ja... kan je moeilijk misslaan:)) dus ik denk terug te keren met een TS 808 of 808keeley of 9 of 10 en een keeley katana boost tenzij testen mij op ander spul wijst. Zal ook nog wat van boss en de mi audio blues pro testen.

Waarschijnlijk ga ik vrijdagmiddag, en zal jullie het resultaat laten weten inclusief een familiefoto van al mn zooi:)

Allen hartelijk bedankt:grouphug:

wireman
15 februari 2011, 15:05
Blues zit ook grotendeels in den vingers he..... daar begint het.. Ongeacht het 'label' wat je op een pedaal plak of wat je ook onder je voeten heb... De bluesdriver, Blues pro, blues brother, blue shoe of weet ik veel wat er allemaal is.. blues is gevoel! veel luisteren NAAR blues.. Eerst boven je ballen ten rade gaan.. de vingers en het hart.. dan onder de cohones... het trappelwerk.. (pas op!! want daar zit ook de anus!) Ik wil geen betweter zijn, maar blues moet je gewoon voelen.. je kan nog zo 'goed' zijn door schema's van jimi of stevie te spelen.. als je het niet voelt.. is het er niet!!

Little Jay
15 februari 2011, 15:27
Ik gebruik ook wel eens mijn od808 om mijn BD-2 te boosten. Je krijgt dan veel meer gain voor het hardere werk. Of als je de Drive dicht draait echt een boost. Voor wat jij zoekt zou ik een ts808 (of andere pedaal) nemen met een boost erbij.
Volgens mij zoek jij namelijk echt een rythm/lead boost en niet zozeer een boost om (veel) meer overdrive te generen

Ik heb ook een Boss Bluesdriver in combinatie met een Tubescreamer en dat is een heel veelzijdige combi. (ik heb geen Keeley-mods en de 'foute' tubescreamer uit de Tonelock-serie......)

Kim Wilson
15 februari 2011, 15:49
Een losse tubescreamer werkt IMO alleen lekker op een amp die al behoorlijk open staat, als stand-alone overdrive op een cleane amp vind ik hem niet echt bruikbaar. En aangezien je een Blues Deville hebt, zal dat bij jou waarschijnlijk bijna nooit gebeuren. Vaughan had een (of twee) Super Reverb op storm, dat klinkt al heel anders dan een cleane Blues Deville. Ik zou dus ook opteren voor een tubescreamer en andere overdrive. Ik heb ook de BD-2 en een tubescreamer en dat werkt goed. Ik vind niet dat je daar het typische SRV-geluid uithaalt, maar je kunt er wel een eind mee komen. De BD-2 heeft niet dat open geluid, met meerdere snaren tegelijk wordt het wat meer een brij. Niet heel erg, maar niet super-geaticuleerd (of wat voor subjectieve term je er ook maar aan wil geven). Bij mijn OCD blijven de afzonderlijke snaren beter hoorbaar dan bij de BD-2. De laatste klinkt wat meer vintage. Wel goed bruikbaar overigens, zeker in de bluesmuziek. Maar wel iets om rekening mee te houden.

caliban
15 februari 2011, 15:54
Bouw zelf een tubescreamertje... Kost je niet veel, en op een aantal uur gemaakt. En als je een uitgebreide kit koopt kan je experimenteren met opamps en dergelijke.

muziekschuur
15 februari 2011, 16:07
Voor Jimi Hendrix;

Die gebruikte een Vox Wah, een Octaver Fuzz, een gewone fuzz, en een Uni-vibe. (voorloper van de phaser, maar een heel ander technisch principe).

De goedkoopste Uni-vibe; De Danelectro Chickensalad (Ik heb de coolcat Vibe)
De goedkoopste Octave up fuzz; De Danelectro French Toast (heb ik ook)

Ik heb beide pedalen en het is echt heel leuk spul.
Ook heb ik de Vox Wah. Al met al mis ik dus alleen de Dallas Arbiter fuzz. Nu verkrijgbaar als Dunlop variant.

Stevie Ray Vaughn gebruikte heel andere pedalen, zoals hierboven door anderen, beschreven... M.a.w. ik denk dat je een keuze zou moeten maken wat je wil aanschaffen.

Tenzij je het budget hebt voor een boutique pedaal, zou je kunnen overwegen een serie Danelectro pedalen aan te schaffen. Ik vind ze prima en je hebt snel een serie pedalen, waarmee je dus de sounds van je helden onder een knopje krijgt.

Het is maar een idee. Danelectro heeft in de Coolcat serie een paar transparante overdrives. En een van deze overdrives lijkt qua sound veel op de OCD van Fulltone. Wat een ander pedaal zou zijn wat interessant is denk ik.

Je speelt wel over een buizenbak?
De tube screamer is dus een pedaal dat de overstuurde buizenbak 'soort van' laat horen bij lagere volumes. De pedalen hierboven, horen dus daarnaast.

Kim Wilson
15 februari 2011, 16:10
Fender Blues Deville is een buizenamp. Maar tot op hele hoge volumes clean. En een tubescreamer op een clean kanaal, buizen of niet, klinkt niet als overstuurde buizen.

zoon van Piet
15 februari 2011, 16:29
Voor Jimi Hendrix;

Die gebruikte een Vox Wah, een Octaver Fuzz, een gewone fuzz, en een Uni-vibe.

Stevie Ray Vaughn gebruikte heel andere pedalen,

SRV gebruikte ook een Vox wah, een fuzzface, een octaver.. en soms zelfs de univibe...

en een TS-10, he? :)



Een losse tubescreamer werkt IMO alleen lekker op een amp die al behoorlijk open staat, als stand-alone overdrive op een cleane amp vind ik hem niet echt bruikbaar.

dat is fijn , dat je dat vind.. en tot op zekere hoogte begrijp ik je punt wel... maar het is je hopelijk niet ontgaan dat hele volksstammen gitaristen daar anders over denken? ;)

Kim Wilson
15 februari 2011, 16:37
dat is fijn , dat je dat vind.. en tot op zekere hoogte begrijp ik je punt wel... maar het is je hopelijk niet ontgaan dat hele volksstammen gitaristen daar anders over denken? ;)
Die hele volksstammen gebruiken hem volgens mij niet als stand-alone, maar om een andere overdrive te boosten óf een flink opengedraaide buizenamp een extra schop onder de kont te geven. Een losse tubescreamer op een cleane amp klinkt iig niet als de befaamde tubescreamer-sound. En dat lijkt me niet iets persoonlijks. Iets klinkt hetzelfde of niet. Dat iemand het wel een lekkere bruikbare sound vindt, is wat anders.

harrie-beton
15 februari 2011, 16:58
Ik heb als jonge gitarist zinloos hele zakken vol met geld uitgegeven aan pedalen maar goed bluesgeluid komt uit een versterker en niet uit pedalen.

Voor de volledigeheid even de triade SRV Hendrix :
1. Goede gitarist
2. Goede gitaar, single coils! Strat met texas specials elementen oid
3. Goede buizenversterker zoals een plexi

Dealer
17 februari 2011, 20:15
Thanx allen, nogmaals.

Zal ik die overstuurde buizen kunnen krijgen met een boost + tubescreamer? Want die keeley katana wil ik ook echt graag :P en in combi met een ts.

Mn tubeamp heeft een overdrive mode, maar niet helemaal wat ik zoek. heeft het zin om naast de pedalen nog wat met het volume te kloten om de sound wat aan te passen richting een tube overdrive? En ik moet die pedalen dus (als ik het goed begrijp) in combi met de overdrive mode gebruiken?

Helaas heeft mijn ride voor vrijdag afgezegd dus zal het waars ergens volgend week pas worden... laat jullie weten wat ik doe

Dat de sound natuurlijk grotendeels ook aan de gitarist ligt snap ik. Ik wil uiteindelijk toch mijn eigen sound creëren en ik kan de hulp van deze pedaaltjes zeker goed gebruiken:)

Mvg en nogmaals bedankt

E-J
17 februari 2011, 20:53
Probeer ook zeker meer te pielen met het overdrive kanaal op je Blues Deville, daar moet zeker wat leuks uit te halen zijn. Ik ken verschillende bluesgitaristen die een geweldige klank uit een Blues Deville halen zónder pedaaltjes. Als je meer gain wilt of gewoon een andere overdrive wilt op je clean kanaal kan ik een Fulltone OCD aanraden, zeer mooi overdrivepedaaltje die ook goed werkt met je versterker.

Vergeet ook alsjeblieft niet de volumeknop op de gitaar te gebruiken... dat kan je geluid van clean naar overstuurd naar lead 'veranderen'. Alhoewel toen ik nog in een bluesband zat zette ik mijn versterker op een redelijke crunch, volumeknop terug op gitaar was clean + ritme en dan had ik nog een OKKO Diablo of Fulltone OCD voor meer oversturing... je moet maar even kijken wat je precies allemaal nodig hebt. Er zijn mensen die aan een versterker en een gitaar al genoeg hebben. Wat je met een apart boosterpedaaltje doet kun je ook met een simpele draai aan de volumeknop...

Vanwaar de dikke snaren (012 wil je) ? Omdat SRV daarop speelde? Totaal niet nodig man... veel beroemde gitaristen spelen op 0.009..

driftkop
17 februari 2011, 21:11
Buizenoversturing haal je uit buizen, niet uit een pedaaltje. Ruil die versterker in in voor een andere die eerder overstuurt. Dan kun je altijd nog een pedaaltje gebruiken om 'm tegen zijn kont te schoppen.

Dealer
17 februari 2011, 21:39
Ik gebruik dikkere snaren omdat ik het iets beter vindt klinken, niet zozeer omdat srv dit deed. Daarnaast vindt ik het persoonlijk ook best fijn, deze dikkere snaren.

De keeley katana wil ik gebruiken om mijn sound maar een HEEEL klein beetje te veranderen (zowel clean als in drive) en als ik hem zo hoor lijkt deze echt perfect voor mij en mn versterker. Het is ook niet zozeer dat ik meer gain/drive wil maar eigk gewoon iets andere drive.

Moet ook nog maar eens wat meer oefenen qua sound met wat ik heb inderdaad... maybe ook nog eens een element in mn gigaar veranderen oid. Fulltone heeft ook prachtig spul inderdaad, moet ik maybe ook maar eens testen:) zei mn leraar ook al

Thanx!