PDA

View Full Version : uitversterken elektro-akoestische gitaar voor beginners



E-J
10 februari 2011, 20:08
Met mijn band gaan we een andere, nieuwe richting op en de zanger/gitarist (niet ik) gaat nagenoeg uitsluitend spelen op een elektro-akoestische gitaar, een Tanglewood TW-170. We vragen ons af hoe we deze het beste kunnen uitversterken. Ik ben tamelijk thuis in de wereld van elektrische (bas)gitaren maar het uitversterken van akoestische gitaren heb ik helaas niet veel kaas van gegeten.

Ik heb wat lopen zoeken en zie dat er twee manieren zijn: 1) een versterker voor akoestische gitaar gebruiken en 2) via een DI-box in de PA. De laatste heeft onze voorkeur, waar we spelen is er altijd wel een goede PA aanwezig en nou heb ik gelezen dat een redelijk goede DI-box niet te duur is (altijd mooi meegenomen).

Waar moeten we aan denken bij het zoeken naar een DI-box? Wat gebruiken jullie om een elektro-akoestische gitaar uit te versterken? Ik hoop dat jullie ons suggesties, tips of opmerkingen kunnen geven.

N.B. we zijn een band bestaande uit zanger met akoestische gitaar, sologitarist, bassist, drummer en we gaan waarschijnlijk binnenkort op zoek naar een toetsenist.

Bert Gitaar
10 februari 2011, 20:19
Lees dit eens door.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=142592

Er is nog veel meer te vinden op de site.

LaurentB
10 februari 2011, 20:24
Met een DI-box in een goeie PA gaat prima hoor, mits de geluidsman weet hoe hij een akoestische gitaar moet laten klinken. Ik heb het zo ook altijd gedaan.

-Martijn-
10 februari 2011, 22:58
Met een DI-box en PA moet het inderdaad kunnen.
Toen ik net begon met optredens, gebruikte ik meestal een Behringer DI-100. Beviel prima, maar sinds ik een goede versterker heb gebruik ik die eigenlijk altijd.
Je ben dan iets minder afhankelijk van de geluidsman, en ik vind het wel prettig dat je de mogelijkheid hebt om tussen de nummers nog wat aan de knopjes te draaien. Ik speel veel fingerstyle, vooral als je een geluidsman hebt die dat voor het eerst hoort wordt het anders toch wel lastig.

E-J
11 februari 2011, 16:17
Bedankt allemaal! Ik heb via google search eens flink lopen graven in dit forum (de zoekfunctie op deze site pakt helaas niet korte woorden als 'di', 'box', 'di-box' etc.) en heb weer een hoop geleerd. Denk dat we om te beginnen voor een simpele Behringer DI-100 gaan. Later kunnen we dan eventueel overstappen naar een betere of een akoestische gitaarversterker.

Bert Gitaar
11 februari 2011, 18:52
Jammer dat je link waarschijnlijk niet bekeken hebt. Daar stond het zelfde plus bij behorende di's en voorversterkers. En iets van hartke.

E-J
11 februari 2011, 20:30
Jammer dat je link waarschijnlijk niet bekeken hebt. Daar stond het zelfde plus bij behorende di's en voorversterkers. En iets van hartke.

Die link heeft juist bijzonder veel geholpen, waarvoor dank! Een echte beslissing is nog niet genomen, misschien dat we eerst een winkel opzoeken om de verschillen tussen een di box en die Hartke Acoustic Attack uit te zoeken. Feedback buster zal er ook komen..!