PDA

View Full Version : Gitaar na uit elkaar halen erg zacht



stratter
10 februari 2011, 16:45
Beste gitaarnetters,

Ik heb als eerste gitaar een hele tijd geleden een Epiphone les paul special 2 gekocht. Het is nooit een fijne gitaar geweest, maar nu is het nog erger. Nadat ik hem heb geverfd is het volume enorm naar beneden gegaan. Ik heb de elektronica bij het verven los gehaald, maar niet helemaal eruit. Ze hingen dus aan draadjes vast aan de gitaar, maar wel zo'n 5 cm 'uit' het hout. Ik heb het ingepakt in plastic folie en tape, maar niet heel nauwkeurig dus het is goed mogelijk dat er wat stof doorheen is gekomen, geen verf. Na de gitaar weer in elkaar te hebben gezet blijkt dat het volume dat de gitaar geeft extreem laag is. De humbuckers geven veel minder geluid dan de single coils in mijn strat. Mijn versterker moet minstens dubbel zo hard staan als normaal wil er wat geluid uit komen. Zo is er niet op te spelen, zeker niet bij optredens (als back-up).
Er is geen verf op gekomen en er zit voor zover ik kan zien niks los. Sommige draden zijn wel enigszins beschadigd, of beter gezegd: het plastic eromheen een heeeel klein beetje. Het is niet zo dat de binnenkant van het draad bloot ligt, je kan het niet eens zien zelfs. Het is zo weinig dat ik niet denk dat het signaal er uit 'lekt'. Bovendien denk ik niet dat dit door mij komt maar dat het al zo was, toen de gitaar nog normaal geluid gaf.

Enige ideeen over wat de oorzaak, maar vooral de oplossing zou kunnen zijn?
Zelf weet ik helemaal niks over elektronica, dus ik snap er niks van.

Bij voorbaat dank,

macwilliams
10 februari 2011, 16:48
Hoe heb je de Jack input beschermd?

Buzzel
10 februari 2011, 16:51
Of heb je misschien de pickups versteld?

Bert Gitaar
10 februari 2011, 16:57
Hoe kom je er op om er omheen te schuren en verfen. Wel eerst je snaren verwijderd toch? :???:

Mesjoggah
10 februari 2011, 17:58
Jackplug input zit bij die dingen op een plaatje, heb je dat losgehad?
Heb je last van ruis of brom?
kan je volumepot wel helemaal open, kan 'toevallig' kapot gegaan zijn?
zit er nog verschil in volume als je de pickupswitch omzet of klinken beide pickups even hard?

stratter
10 februari 2011, 17:59
macwilliams: Met plasticfolie en tape, net zoals alle andere elektronica-delen. Het is goed mogelijk dat er toch wat stof doorheen is gekomen, zo nauwkeurig is het niet gegaan.

buzzel: De pickups zijn er 'uit' geweest, dus ook opnieuw afgesteld. Heb verschillende standen uitgeprobeerd en nu staan ze wel goed, dus daar zal het niet aan liggen.

bert: Misschien zeg ik het verkeerd. Ik bedoel, alles heb ik los gemaakt, echter bij een lespaul moet er worden gesoldeerd om alles echt los te maken, nu hing alles nog aan de draadjes, maar wel UIT het hout zegmaar. Hierdoor kreeg ik genoeg speelruimte om goed te kunnen schuren en verven.

stratter
10 februari 2011, 18:10
Jackplug input zit bij die dingen op een plaatje, heb je dat losgehad?
Heb je last van ruis of brom?
kan je volumepot wel helemaal open, kan 'toevallig' kapot gegaan zijn?
zit er nog verschil in volume als je de pickupswitch omzet of klinken beide pickups even hard?

Ja deze is los geweest, heb echter geen last van ruis of iets dergelijks. Volume lijkt wel gewoon helemaal open te gaan, maarja, hoe kan ik dit zeker weten? Ik draai 'm gewoon open tot hij niet meer kan draaien. Of dit helemaal open is zou ik niet weten...
De pickupswitch doet nog wel normaal, de bridgepickup is wat zachter (50%), halspickup is harder (75%) en samen het hardst (100%).

Brewskie
11 februari 2011, 08:13
heb je de elementen bij elkaar geplakt, waardoor de magneten wellicht op elkaar ingewerkt hebben, waarbij demagnetiseren heeft plaatsgevonden ? ...dat zou ook het lagere volume kunnen verklaren.

stratter
11 februari 2011, 09:56
heb je de elementen bij elkaar geplakt, waardoor de magneten wellicht op elkaar ingewerkt hebben, waarbij demagnetiseren heeft plaatsgevonden ? ...dat zou ook het lagere volume kunnen verklaren.

Nee, de elementen zijn niet tegen elkaar gekomen dacht ik.

macwilliams
11 februari 2011, 10:11
Elementen zitten vaak genoeg in een klein doosje wanneer ze nieuw verkocht worden. Dan zou dit al af fabriek moeten optreden. Dus het lijkt mij sterk dat dit het geval is. Ik zeg niet onmogelijk maar het lijkt mij sterk.

Bert Gitaar
11 februari 2011, 10:37
Gewoon je bedrading opnieuw solderen. Het soldeerwerk is 9 van de 10 x zo belabberd dat een paar keer bewegen voldoende is voor slecht contact.
Je kan er ook heel lang na gaan zitten staren en je afvragen hoe dit nu zou kunnen maar werken gaat ie daar niet van. Vernieuwen van potmeters zou ook wel een verbetering zijn waarschijnlijk.

Ik heb zelf dit model gehad en retour gestuurd. De hals was veel te groot/ruim voor de body bij mij exemplaar. Onderkant hals stak ver onder body uit.

JohnLord
11 februari 2011, 10:48
Stratter en LP gaan gewoon niet samen ;)

jimihattricks
11 februari 2011, 16:37
De pickupswitch doet nog wel normaal, de bridgepickup is wat zachter (50%), halspickup is harder (75%) en samen het hardst (100%).

:???:

normaliter is het midden-standje bij een LP voor het oor toch het 'zachtst'...?

stratter
12 februari 2011, 15:41
Bedankt voor jullie reacties weer!


Gewoon je bedrading opnieuw solderen. Het soldeerwerk is 9 van de 10 x zo belabberd dat een paar keer bewegen voldoende is voor slecht contact.
Je kan er ook heel lang na gaan zitten staren en je afvragen hoe dit nu zou kunnen maar werken gaat ie daar niet van. Vernieuwen van potmeters zou ook wel een verbetering zijn waarschijnlijk.

Ik heb zelf dit model gehad en retour gestuurd. De hals was veel te groot/ruim voor de body bij mij exemplaar. Onderkant hals stak ver onder body uit.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, en aangezien ik niks van elektronica weet zal het er waarschijnlijk alleen maar slechter van worden. Bovendien, als het na een paar keer bewegen slecht contact zou krijgen, zou het dan niet storen; of aan staan of uit staan, i.p.v. 'half' contact maken?


Stratter en LP gaan gewoon niet samen ;)

Haha, sja misschien een beetje een verkeerde naamkeuze hier.


:???:

normaliter is het midden-standje bij een LP voor het oor toch het 'zachtst'...?

Zou goed kunnen, bij mijn strat is dat in ieder geval wel.

Anyways, zit er aan te denken om maar een gibson te kopen. Zag namelijk dat de studio faded worn LP maar 650 euro is. Das niet duur toch?
Helemaal mooi lijkt mij een 50s of 60s tribute, met p90 elementen (+- 750 euro), maar deze zijn volgens mij erg slecht verkrijgbaar in Nederland.
Meningen over deze gitaren?

robert-gitarist
12 februari 2011, 16:08
Het zou hoe dan ook een grote vooruitgang zijn in vergelijking met je huidige LP Special. Epiphone is een prima merk maar de goedkope Special series zijn waardeloos. Ik heb overigens wel een paar exemplaren in handen gehad die ik wel okee vond (feeling en bespeelbaarheid) maar meeste vind ik slecht afgewerkt. Met een Gibson kun je bijna niet de mist in gaan! Check ook eens de gewone LP Studio's van Gibson, die zijn ook dik in orde en kosten (tweedehands) ook niet veel.

stratter
21 februari 2011, 12:57
Ik heb nog een symptoom gevonden: Als het volume op de gitaar tussen 2 en 9 staat is er een soort brom, ook als ik niet speel. Daarbuiten, dus helemaal dicht of helemaal open is dit niet het geval. Hierbij is er geen verschil tussen de verschillende pickup combinaties.
Enige ideeën?
En hoe groot is de kans dat wanneer ik alles opnieuw soldeer de gitaar weer normaal werkt?

broeder6x6
21 februari 2011, 14:11
heb je de elementen bij elkaar geplakt, waardoor de magneten wellicht op elkaar ingewerkt hebben, waarbij demagnetiseren heeft plaatsgevonden ? ...dat zou ook het lagere volume kunnen verklaren.


Elementen zitten vaak genoeg in een klein doosje wanneer ze nieuw verkocht worden. Dan zou dit al af fabriek moeten optreden. Dus het lijkt mij sterk dat dit het geval is. Ik zeg niet onmogelijk maar het lijkt mij sterk.

ohoh 0.o ik dacht al ik heb er nu ook twee tegen elkaar aan liggen in een doosje :dontgeti:

Oranjeaap
21 februari 2011, 14:23
Bedankt voor jullie reacties weer!



Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, en aangezien ik niks van elektronica weet zal het er waarschijnlijk alleen maar slechter van worden. Bovendien, als het na een paar keer bewegen slecht contact zou krijgen, zou het dan niet storen; of aan staan of uit staan, i.p.v. 'half' contact maken?



Haha, sja misschien een beetje een verkeerde naamkeuze hier.



Zou goed kunnen, bij mijn strat is dat in ieder geval wel.

Anyways, zit er aan te denken om maar een gibson te kopen. Zag namelijk dat de studio faded worn LP maar 650 euro is. Das niet duur toch?
Helemaal mooi lijkt mij een 50s of 60s tribute, met p90 elementen (+- 750 euro), maar deze zijn volgens mij erg slecht verkrijgbaar in Nederland.
Meningen over deze gitaren?

Beide prima gitaren. Maar als je echt het Les Paul sound wil zou ik gewoon op zoek gaan naar een gebruikte Studio op marktplaats. Ze staan er geregeld op. De worn faded heeft niet echt een nitro finish en ik vind dat persoonlijk minder mooi dan een echte nitro finish.
Ik denk dat je voor 600 euro een mooie wijnrode hebt. Als je dan toch bezig bent wacht dan nog even geduldig tot er een LP Studio uit de vroege jaren 90 op staat, met een ebony board. Die zijn het best. Maar ieder zijn ding natuurlijk.


En voor je epiphone: Het klint toch als een draadje wat niet goed meer vast zit of als iets wat kapot is gegaan. Die elektronica in dat ding is toch prut. Je kunt het beste de pots vervangen door 500K cts. Klinkt ook een stuk beter

stratter
16 juni 2011, 02:03
Na een tijd niks meer met deze gitaar te hebben gedaan, deze week weer aan de slag gegaan. Heb m uitgehold en een top gemaakt van eikenhout. 500 gram basswood eruit en 400 eiken erbij. Een vreemde combinatie (houtsoort überhaupt), ik weet het maar het idee erachter is de gitaar helderder te laten klinken door het holle en het eikenhout. Omdat dit maar een experiment is ga ik geen nieuwe pickups kopen, dus moet ik de oude weer aan de praat krijgen. Zelf dacht ik gewoon al het draad vervangen. Denken jullie dat dit het probleem zal verhelpen?
Het kan misschien ook aan de potmeters, pupswitch, inputjack of zelfs de elementen liggen?

humbucker
16 juni 2011, 10:09
Heb je je elementen niet te diep in de body gedraaid?

stratter
16 juni 2011, 11:51
Dat is het denk ik niet, het verklaart ook niet alle klachten (ruis wanneer de volumeknop tussen 2 en 9 zit).

Mike999999999
16 juni 2011, 15:24
pots vervangen, misschien draden ook. Leuk project trouwens.

muziekschuur
16 juni 2011, 15:48
1 van de twee of 3 draden is los. Ik vermoed de negatieve kant. Dan is je volume 6db minder... Dus even alle solderingen nalopen. Verklaart ook de ruis.

Is het maar bij 1 van de 2 elementen kan het ook zijn dat je een element met een schroevedraaier hebt beschadigd.