PDA

View Full Version : Verschillende maten humbuckers in 1 gitaar?



Rewind
10 februari 2011, 15:41
Hey allemaal,

ik probeerde even te meten welke maat pickups ik moet bestellen voor m'n PRS SE Singlecut. Maar kan het zijn dat de pole pieces van de brugpickup ongeveer een halve centimeter meer uit elkaar staan dan de neckpickup? 53mm vs 50mm

Bert Gitaar
10 februari 2011, 16:08
Als je je snaren bekijkt, dan lopen deze toch ook niet evenwijdig naast elkaar.
Bij je brug het verst uit elkaar en bij je topkam het dichts tegen elkaar. Vandaar het verschil.

Rewind
10 februari 2011, 16:09
Zag inderdaad net bij m'n andere gitaar dat de nek en middel ook 50mm waren, brug ook rond de 53.
Klopt het dat dit f-spaced/trembuckers zijn??

Bert Gitaar
10 februari 2011, 16:25
Ik weet niet hoeveel modellen er zijn maar dit geeft de site betreffende de specificaties. PRS designed treble en bass element.
Geen idee hoe deze elementen nog meer genoemd worden.

http://www.prsguitars.com/2010_sesinglecut/specs.php

Plaats een foto als de elementen er anders uit zien of afwijkend.
Er is vast wel iemand die dat weet hier op de site.

Rewind
10 februari 2011, 17:11
Nee, dat is 'm inderdaad, maar ik raakte aan het twijfelen omdat deze elementen, met vaste brug, de zelfde maat zijn als m'n ibanez met tremolo. Zit me nu af te vragen welke van de twee afwijkt van de norm. Ik ga eens even googlen.


Ok, uiteindelijk bij de Dimarzio site uitgekomen, die een veel betere uitleg geeft dan seymour duncan (my usually go-to) 53mm is dus inderdaad f-spaced. En wordt tegenwoordig ook voor vaste bruggen gebruikt.

Bert Gitaar
10 februari 2011, 17:27
Er is geen norm.
Het gaat er om dat element pooltje goed recht onder je snaar zit. En niet veel er naast. Er zijn standaard maten en andere. Als je element pooltje maar goed recht onder je snaar zit. Wat het merk ook is of een klein compromie met deze afstand. Meer niet volgens mij.

barno
10 februari 2011, 18:33
Fender heeft een iets bredere brug en ideaal staan de polepieces van de pickups dus ook iets breder dan bij gibson pickups. maar het maakt niet veel uit, zolang de poles maar min of meer onder de snaren lopen.

P90 zijn gibson spaced maar op mijn strat waar ik ze op heb, hoor je geen verschil, alhoewel de poles van de brugpicup niet recht onder de snaren lopen. Fender heeft zelf al gitaren met standaard P90's uitgebracht waarbij de spacing niet perfect was . Ik herinner me een tele thinline met P90 die vorig jaar uitkwam.

jerome
13 februari 2011, 13:48
Hey allemaal,

ik probeerde even te meten welke maat pickups ik moet bestellen voor m'n PRS SE Singlecut. Maar kan het zijn dat de pole pieces van de brugpickup ongeveer een halve centimeter meer uit elkaar staan dan de neckpickup? 53mm vs 50mm

Ik ken die gitaar niet, maar ik denk inderdaad dat die 53mm een F-spaced pickup is en die 50 mm een gewone en ja het kom voor dat beide PU's in 1 gitaar kunnen zitten