PDA

View Full Version : Het verschil tussen LP plustop en een gewone LP



kaptan kitarra
10 februari 2011, 13:09
Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn volgende gitaar (gaat nog wel even duren voordat ik het geld heb:makeup:) een epiphone LP op het oog.

Ik wil het liefst een blauwe :blast:.
Alleen als ik nu kijk op Rockpalace dan zie ik hier (http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-Les-Paul-Standard-Plustop-Translucent-Blue) een mooie blauwe.
Enige probleem is dat deze zo'n 100 euro duurder is dan deze (http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-Les-Paul-Standard-Ebony), en het enige verschil is dat de blauwe een plustop is.
Dus nu vraag ik me af... wat is er zo ''plus'' aan een plustop?
Ik wil het natuurlijk het liefst zo goedkoop mogelijk die LP-feel krijgen;).

Alvast bedankt iedereen:).

Keep rocking:blast:;).

jimihattricks
10 februari 2011, 13:18
het verschil is een fineer van gevlamd esdoorn dat bij de een wel, en bij de ander niet op de top is geplakt...

voor de 'feel' ben je dus net zo goed af met de standaard uitvoering

Bram+
10 februari 2011, 14:31
Bij de Standard:

De body is van mahonie en alder hout
:???:
Bijzondere dingen hebben ze daar. Volgens bepaalde indianenverhalen hebben Epi Standards sowieso een volledig mahonie body, tenzij je een transparante finish hebt. Tonaal maakt het sowieso niet zoveel uit, omdat we het toch eerder over een maple fineertopje hebben, niet over een volledige maple cap. Zo ook in deze twee gevallen.

Les Paul-feel is trouwens betrekkelijk. Volgens sommigen moet je dan sowieso niet meer bij Gibson (of Epiphone) zijn, maar dan heb je er in ieder geval eentje die wel op een Les Paul lijkt.

jim__
10 februari 2011, 15:14
Volgens bepaalde indianenverhalen hebben Epi Standards sowieso een volledig mahonie body, tenzij je een transparante finish hebt. Tonaal maakt het sowieso niet zoveel uit, omdat we het toch eerder over een maple fineertopje hebben, niet over een volledige maple cap. Zo ook in deze twee gevallen.
Dacht ik ook van mijn Epi LP standard plaintop Bigsby die ik ooit voor erbij kocht (deze (http://www.thomann.de/nl/epiphone_lp_standard_plain_top_tr.htm)), totdat ik de pickups ging wisselen. Bleek dat er wel degelijk een maple top opzat (geen fineer dus), iets wat ik ook niet had verwacht. Misschien verschillen ze wel weer er series, geen idee. Vond het gezien het prijsniveau wat te ver gaan om de gitaar op dit gebied uitgebreid te onderzoeken met serienummers en al :soinnocent:

Bijl
10 februari 2011, 15:25
Het lijkt me ook niet makkelijk om een plakje fineer van een paar millimeter op een carved top te plakken zonder rimpels :soinnocent:

Een carved top van esdoorn op een platte body plakken lijkt me een stuk handiger. Aan de prijs van het hout kan het volgens mij niet liggen als het gaat om een mahonie body met esdoorn top.

LesPaul1612
10 februari 2011, 15:25
T zijn technisch precies dezelfde gitaren, alleen die blauwe heeft een flame topje. Het ziet er wat mooier uit, maar voegt qua geluid niks toe;).

Voor de echte Les Paul feel raad ik trouwens geen epi aan. Een fijne Ibanez klinkt in mijn oren echt veel beter en qua bespeelbaarheid verschilt een epi ook behoorlijk van een gibson. Je hebt dan wel het echte les paul uiterlijk, maar een epi is toch lang geen gibson.

Neemt niet weg dat sommige epi´s goede gitaren zijn hoor!:crazyhappy:

geert1976
10 februari 2011, 15:39
T zijn technisch precies dezelfde gitaren, alleen die blauwe heeft een flame topje. Het ziet er wat mooier uit, maar voegt qua geluid niks toe;).

Voor de echte Les Paul feel raad ik trouwens geen epi aan. Een fijne Ibanez klinkt in mijn oren echt veel beter en qua bespeelbaarheid verschilt een epi ook behoorlijk van een gibson. Je hebt dan wel het echte les paul uiterlijk, maar een epi is toch lang geen gibson.

Neemt niet weg dat sommige epi´s goede gitaren zijn hoor!:crazyhappy:

En welke Ibanez bedoel je dan?

Bram+
10 februari 2011, 15:51
Als je een Les Paul-sound zoekt, ligt een Artist of afgeleide (ART, nieuwe ARZ met 24 fretjes, etc.) het meest voor de hand. Met de huidige Darkstones kom je ook al een eind.

Bram+
10 februari 2011, 15:56
Het lijkt me ook niet makkelijk om een plakje fineer van een paar millimeter op een carved top te plakken zonder rimpels :soinnocent:

Een carved top van esdoorn op een platte body plakken lijkt me een stuk handiger. Aan de prijs van het hout kan het volgens mij niet liggen als het gaat om een mahonie body met esdoorn top.
Ze zijn misschien iets beter in fineer plakken dan jij. Je zou trouwens denken dat het makkelijker is om een volledige top te lijmen, maar vergeet niet dat het bij budgetgitaren meestal ook een budgetoverweging is en alleen gedaan wordt als het visueel moet (bij transparante finishes). Dan kiezen ze daar niet meteen de lelijkste topjes voor, maar ze halen er dan wel liever meer uit één stuk. Daar rekenen ze dus blijkbaar ook 100 E extra voor.

Overigens weet ik ook niet hoe het op dit moment met Epiphone zit hoor. Niet te volgen.

jim__
10 februari 2011, 16:28
Voor wat ik de laatste tijd in mijn handen heb gehad bij de locale muziekwinkel verschillen de huidige epi's nogal. Sommige zijn echt een dood stuk hout, andere doen het ineens weer wel (puur gebaseerd op resonantie en akoestisch geluid). En dat ook binnen dezelfde series.

Bijna alle gitaarmerken kunnen hier last van hebben, maar bij bijvoorbeeld Tokai's heb ik die verschillen veel minder kunnen ontdekken.

LesPaul1612
10 februari 2011, 16:45
En welke Ibanez bedoel je dan?

eentje in dezelfde prijsklasse als de Epiphone. Voor een echte les paul voor niet te veel geld zou ik een oude japanner kopen. Niet te duur en soms zit er echt een parel tussen.

mikeyaxeman
10 februari 2011, 16:52
Ze zijn misschien iets beter in fineer plakken dan jij. Je zou trouwens denken dat het makkelijker is om een volledige top te lijmen, maar vergeet niet dat het bij budgetgitaren meestal ook een budgetoverweging is en alleen gedaan wordt als het visueel moet (bij transparante finishes). Dan kiezen ze daar niet meteen de lelijkste topjes voor, maar ze halen er dan wel liever meer uit één stuk. Daar rekenen ze dus blijkbaar ook 100 E extra voor.

Overigens weet ik ook niet hoe het op dit moment met Epiphone zit hoor. Niet te volgen.

Als ik mij Epi (Korea) los schroef zit er ook een laagje fineer top op.
Bij mijn Gibson zit gewoon lekker de dikke plak.

jimihattricks
11 februari 2011, 16:43
Als ik mij Epi (Korea) los schroef zit er ook een laagje fineer top op.
Bij mijn Gibson zit gewoon lekker de dikke plak.

dus bij jou zit t fineer er zelfs op geschroefd..? nou wordt t helemaal mooi
:crazyhappy:
;)

kaptan kitarra
11 februari 2011, 19:14
Okay:crazyhappy:.

Allemaal hartstikke bedankt;).
Nou nog een keuze maken :???:.
Alleen een beetje moeilijk om te beslissen of die blauwe kleur me echt 100 euries waard is:dontgeti:.

:blast:

De V
11 februari 2011, 19:22
Persoonlijk zou ik het wel weten: ja.

kaptan kitarra
11 februari 2011, 19:27
Persoonlijk zou ik het wel weten: ja.

Hmm, ik denk dat ik me daar bij aansluit ja;).
Doorschijnend blauw is ook natuurlijk veel stoerder dan gewoon zwart;).
Nou gaat het alleen langer duren voor ik em heb:makeup:.

:blast:

De V
11 februari 2011, 19:33
Het gaat me niet om de kleur blauw zelf maar het idee dat de gitaar precies de kleur is die ik wil.
Ik heb de neiging om me héél erg aan mijn gitaar te hechten (ik ben vast niet de enige;)) en dan vind ik het zonde als hij niet (bijna) precies is hoe ik wil.

kaptan kitarra
11 februari 2011, 19:40
Het gaat me niet om de kleur blauw zelf maar het idee dat de gitaar precies de kleur is die ik wil.
Ik heb de neiging om me héél erg aan mijn gitaar te hechten (ik ben vast niet de enige;)) en dan vind ik het zonde als hij niet (bijna) precies is hoe ik wil.

Haha, nu ik dr eens over nadenk heb ik eigenlijk hetzelfde;).

Ik durf te wedden dat als ik niet een blauwe koop dat ik dan de rest van mn leven denk ''Waarom kocht ik niet die blauwe'' en dan uiteindelijk toch een blauwe zou kopen:soinnocent:.

Bedankt voor de inzicht;).