PDA

View Full Version : G12H30 vs G12-65 vs G12M-25 Greenback



LordRiffenstein
10 februari 2011, 09:27
Ik heb een 73 4x12 met de originele Greenbacks, 25watters met bass cone. Heb een setje oude G12-65s in een 2x12 die super klinken en ben eigenlijk op zoek nr een leuke 4x12 met G12-65s. Maar nu heb ik een 4x12 gevonden, begin jaren 80 met Blackback G12H30s met bass cones. Ik heb zelf weinig ervaring met G12H30s en vraag me af hoe deze klinken in vergelijking met de G12Ms en G12-65s. Iemand?

Rick trodat
10 februari 2011, 09:57
Mijn mening

G12 65: Compressie veel mid en laag en druk( vol en warm )

G12 h 30 ( je hebt ook nog verschillen tussen de anniversary ed ) Veel laag en hoog. Klinkt behoorlijk open, maar zijn ook prima geschikt in een gesloten kast.

Rutger
10 februari 2011, 10:13
In mijn beleving weet je pas wat een echte speaker is als je een (oude) G12H hebt gehoord... Een (oude) G12-65 is ook goed hoor, maar kom op... :crazyhappy:

Er zitten wat verschillen tussen blackback en greenback (black ervaar ik als iets 'moderner') maar ook dat is een heel goede speaker. De blackback heeft een fijnere 'punch', de greenback is iets warmer. De bass conus versie ken ik alleen niet.

Beschrijving van het geluid.... inderdaad mooi laag en hoog (crispy), maar vooral heel ruimtelijk en dynamisch.
Sommigen vinden dat 'crispy' niet fijn met veel gain, je moet ervan houden (ik speel niet met veel gain).
G12-65 heeft wat meer mids, minder warm (misschien moet ik 'anders' warm zeggen), afgerond hoog, wat stugger en lang niet zo ruimtelijk.

Ik heb te weinig persoonlijke ervaring met M's om daar een vergelijking mee te mogen maken.

Rick trodat
10 februari 2011, 10:39
Ik heb inderdaad nog nooit over een oude 65 er gespeeld. Die schijnen magisch te zijn.

Lexvandoef
10 februari 2011, 10:58
Ik had een setje oude 65's in mijn HOOK 2x12 zitten, zijn goede speakers, maar niet magisch in mijn ogen (althans niet in combi met een HOOK Captain 34).