PDA

View Full Version : G12H30 vs G12-65 vs G12M-25 Greenback



LordRiffenstein
10 februari 2011, 09:27
Ik heb een 73 4x12 met de originele Greenbacks, 25watters met bass cone. Heb een setje oude G12-65s in een 2x12 die super klinken en ben eigenlijk op zoek nr een leuke 4x12 met G12-65s. Maar nu heb ik een 4x12 gevonden, begin jaren 80 met Blackback G12H30s met bass cones. Ik heb zelf weinig ervaring met G12H30s en vraag me af hoe deze klinken in vergelijking met de G12Ms en G12-65s. Iemand?

Rick trodat
10 februari 2011, 09:57
Mijn mening

G12 65: Compressie veel mid en laag en druk( vol en warm )

G12 h 30 ( je hebt ook nog verschillen tussen de anniversary ed ) Veel laag en hoog. Klinkt behoorlijk open, maar zijn ook prima geschikt in een gesloten kast.

Rutger
10 februari 2011, 10:13
In mijn beleving weet je pas wat een echte speaker is als je een (oude) G12H hebt gehoord... Een (oude) G12-65 is ook goed hoor, maar kom op... :crazyhappy:

Er zitten wat verschillen tussen blackback en greenback (black ervaar ik als iets 'moderner') maar ook dat is een heel goede speaker. De blackback heeft een fijnere 'punch', de greenback is iets warmer. De bass conus versie ken ik alleen niet.

Beschrijving van het geluid.... inderdaad mooi laag en hoog (crispy), maar vooral heel ruimtelijk en dynamisch.
Sommigen vinden dat 'crispy' niet fijn met veel gain, je moet ervan houden (ik speel niet met veel gain).
G12-65 heeft wat meer mids, minder warm (misschien moet ik 'anders' warm zeggen), afgerond hoog, wat stugger en lang niet zo ruimtelijk.

Ik heb te weinig persoonlijke ervaring met M's om daar een vergelijking mee te mogen maken.

Rick trodat
10 februari 2011, 10:39
Ik heb inderdaad nog nooit over een oude 65 er gespeeld. Die schijnen magisch te zijn.

Lexvandoef
10 februari 2011, 10:58
Ik had een setje oude 65's in mijn HOOK 2x12 zitten, zijn goede speakers, maar niet magisch in mijn ogen (althans niet in combi met een HOOK Captain 34).
Teveel compressie en nadruk op het mid naar mijn zin. Hoog en laag kwamen niet super door, vooral het hoog niet.

Wel erg fijn icm mijn oude 2203, net dat tikkie compressie extra en smoother tophoog.

Hangt dus erg van je smaak en amp af, ben nu over op een oude H30 en een oude 65, combi van beide, de H30 gaat wel harder, maar dat geeft niet, die wil ik toch het meest horen. Lekker open en 3D en heel erg dynamisch. Toffe combi vind ik.

LordRiffenstein
10 februari 2011, 11:20
Bedankt voor de respons, ik denk dat ik die cab gewoon een keertje moet testen en luisteren. Ik gebruik de G12-65s met mijn 50w JMP Bass en hou die clean en dat klinkt toch wel erg lekker.

Toaster
11 februari 2011, 13:32
Ik had twee Marshall cabs.
1 uit 76 blackbacks met checkerdoek
1 uit begin 70 met greenbacks en metalen handvaten

Die laatste heb ik gehouden omdat ik de eerste te schel vond klinken.

Je moet er maar van houden maar ik vond het minder muzikaal.

De ri checkerdoeks klinken beter.

DaveItUp
12 februari 2011, 11:09
Ehmm even voor de goede orde. Greenbacks en Blackbacks zijn hetzelfde. Je kunt niet stellen dat een blackback anders klinkt dat een greenback op basis van kleur. Dat is gewoon onzin.

Voor de rest had ik g12m25s(BB's) met bassconus in een mid/eind 70er basscab. Geweldige speakers.

Ook groot fan van 65watters. Soort van highpowered greenback, maar dan anders imho.

Toaster
12 februari 2011, 13:20
mja het ligt ook aan de conussen en hertzen ed. Maar ik geloof dat blackbacks andere conussen gebruikten dan greenbacks.

Simpel ab testje tussen greenbacks en blackbacks hebben niet veel mensen gedaan hier dus neem van mij aan dat mijn blackback cab anders klonk dan mijn greenback kasten (dat zijn dan wel pre-rola's en inderdaad ander hout gebruikt voor de kast)

Maar goed. Ik weet zelf wel waar ik de voorkeur aan geef. Voor mij in ieder geval liever geen blackbacks meer...

Nou moet ik wel zeggen dat die blackback kast zijn eigen charme had. Maar hij klinkt in een ab test gewoon minder muzikaal.

HaroldA
12 februari 2011, 15:43
mja het ligt ook aan de conussen en hertzen ed. Maar ik geloof dat blackbacks andere conussen gebruikten dan greenbacks.

Nee, het enige verschil tussen de groene, zwarte, creme, etc kappen is de kleur van de kap. Je kunt er hoogstens een periode aan hangen, maar voor de rest zijn de speakers identiek.

Mijn setje 70's G12H30's klonken verschrikkelijk slecht onder mijn oude master volume Marshalls. Heel veel irritant hoog en veel irritant hoog. Het hoog was ook irritant.

Mijn 80's G12-65's en 70's G12-M25's (allemaal met 1777 conus) klinken wel erg goed icm mijn Marshall amps!

the sure thing
12 februari 2011, 20:18
Te algemeen en kort door de bocht:

G12M-25: mooie "all round" speaker, rond en warm, geen compressie, ideaal voor clean en crunch (en een beetje lead). Dus clean t/m rock. Veel detail.

G12H-30: meer hoog en meer laag dan de G12M-25: in live situaties prikken ze beter door de mix, maar kunnen ook ivm bepaalde amps agressief, lelijk en krasserig gaan klinken. Er zit een (te) groot verschil tussen de G12H30 (pre)rola, anniversary en de Heritage.

G12-65: prachtige speaker, smooth, compressie, veel nadruk op laag en vooral mid. Zeker minder hoog dan de G12M-25, dus daardoor klinkt de overdrive/crunch (lead) anders dan de G12M-25. Prikken IMHO minder door de mix, maar ik vind t geluid van de G12-65 zonder band en op een cleane instelling echt subliem.

Ik heb heel lang een combi van de G12M-25 (G12M-20H) met de G12-65 gehad. Beste van 2 werelden? Ik ben uiteindelijk naar een setje G12M-20H gestapt (dus de G12-65) eruit om mij goed hoorbaar binnen de band te houden.

heavy-metal-thunder
13 februari 2011, 16:05
Er zitten wat verschillen tussen blackback en greenback (black ervaar ik als iets 'moderner') maar ook dat is een heel goede speaker. De blackback heeft een fijnere 'punch', de greenback is iets warmer. De bass conus versie ken ik alleen niet.

Beschrijving van het geluid.... inderdaad mooi laag en hoog (crispy), maar vooral heel ruimtelijk en dynamisch.
Sommigen vinden dat 'crispy' niet fijn met veel gain, je moet ervan houden (ik speel niet met veel gain).
G12-65 heeft wat meer mids, minder warm (misschien moet ik 'anders' warm zeggen), afgerond hoog, wat stugger en lang niet zo ruimtelijk.


Ik heb ze allen al gehad en gehoord en sluit me hier bij aan, idem dito voor wat The Shure Thing hierboven schrijft. Zelf hou ik minder van H30's met een overstuurde Marshall, maar clean vind ik heel mooi, heel dynamisch en veel punch. Zelf verkies ik op dit vlak de 55Hz (bass cone) boven de 75 Hz (guitar). Zowel bij oudere Plexi's en bij Metal faces als bij recentere dingen à la DSL enz... ervaar ik steeds datzelfde.

De M25's hoor ik liever onder een overstuurde Marshall, klinken smeuïger.

De 65's: klinken moderner, voor heavy rock onder een JCM800 is dit een mooie combinatie.

heavy-metal-thunder
13 februari 2011, 16:11
BTW: ik had onlangs een 1968 cab, met daarin 3 '68 M25's en 1 blackback M25. Je kon eigenlijk geen verschil horen, maar het zou best kunnen dat indien je zowel een GB als de blackback zou mic'en en recorden, dat je nadien met de hoofdtelefoon een verschil kunt horen.

DaveItUp
14 februari 2011, 05:02
Er is GEEN verschil in geluid tussen een Blackback/greenback/creamback/greyback/whateverback op basis van kleur. Een speaker zal misschien anders klinken, omdat hij misschien anders/minder/meer gebruikt is of iets dergelijks, maar het heeft niets met die kleur te maken.....

GretschGuy
14 februari 2011, 06:34
Er is GEEN verschil in geluid tussen een Blackback/greenback/creamback/greyback/whateverback op basis van kleur. Een speaker zal misschien anders klinken, omdat hij misschien anders/minder/meer gebruikt is of iets dergelijks, maar het heeft niets met die kleur te maken.....

Maar wel op basis van de verschillende conussen die Celestion in de loop der jaren gebruikte. Die wisseling liep niet helemaal parallel met de verandering van kleur. Kort na de introductie van 'Blackbacks' gingen ze 'n andere conus gebruiken. Er zijn veel meer 'Blackbacks' met nieuwe conus gemaakt dan met de oude ('Greenback') conus.

Toaster
14 februari 2011, 12:17
Maar wel op basis van de verschillende conussen die Celestion in de loop der jaren gebruikte. Die wisseling liep niet helemaal parallel met de verandering van kleur. Kort na de introductie van 'Blackbacks' gingen ze 'n andere conus gebruiken. Er zijn veel meer 'Blackbacks' met nieuwe conus gemaakt dan met de oude ('Greenback') conus.

Dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen.

Het is dus net zo onzinnig om te zeggen dat elke groene en zwarte en creme kleurige cap vast zit gelijmd aan dezelfde speaker.

Er zijn veel verschillende conussen, wattages en "herzen" gebruikt waardoor je niet direct kan zeggen dat elke greenback hetzelfde klinkt. En dus ook niet dat een blackback een greenback is.

Je kan wel zeggen dat het een g12h of g12m is, dat klopt. Maar een Ford Focus is in 10 jaar tijd ook veel veranderd.

HaroldA
14 februari 2011, 12:19
Maar een Ford Focus is in 10 jaar tijd ook veel veranderd.

Niet alleen dat, iedere Ford Focus rijdt weer anders en is anders in gereden.

Toaster
14 februari 2011, 12:28
om het nog leuker te maken:

Ik heb hier een g12h30 liggen met een dubbele conus...

Cremeback. Go figure.

the sure thing
14 februari 2011, 13:10
om het nog leuker te maken:

Ik heb hier een g12h30 liggen met een dubbele conus...

Cremeback. Go figure.Wow! dat is nog eens een uniek exemplaar!!! Een dubbele conus is dus 2x zo hard!!! :)
Ik bied EUR 1.200,- :)

DaveItUp
14 februari 2011, 14:11
Maar wel op basis van de verschillende conussen die Celestion in de loop der jaren gebruikte. Die wisseling liep niet helemaal parallel met de verandering van kleur. Kort na de introductie van 'Blackbacks' gingen ze 'n andere conus gebruiken. Er zijn veel meer 'Blackbacks' met nieuwe conus gemaakt dan met de oude ('Greenback') conus.

Maar niet op kleur en dat is wat ik zeg toch?

HaroldA
14 februari 2011, 14:12
Ik heb ook ergens gelezen dat er 40 varianten van de G12-65 zijn.

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=12&t=76268


if you do a search here, you will find DunxB (formerly with celestion) mentioned there were many-many variations of celestion 65s thru the years besides just the cone differences.


Yeah there were about 40+ versions.

the sure thing
14 februari 2011, 15:57
Ik heb ook ergens gelezen dat er 40 varianten van de G12-65 zijn.

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=12&t=76268Lachuh! Ik ben benieuwd waar de Heritage versie dan op is gebaseerd :)