PDA

View Full Version : Galmende ruimte isoleren



Arvoitus
9 februari 2011, 13:23
Even een vlug vraagje tussendoor over een live ruimte waar vaak bands optreden. Het is een ruimte van ongeveer 10 bij 20 meter, op de grond ligt een (keiharde) tegelvloer, plafond is beton en de muren bestaan voornamelijk uit beton en bakstenen.

Is het mogelijk om die ruimte een stuk vriendelijker voor het oor te maken doormiddel van tapijt (oid) te bevestigen op de achterste muur en het plafond.

Roman
9 februari 2011, 14:21
Even een vlug vraagje tussendoor over een live ruimte waar vaak bands optreden. Het is een ruimte van ongeveer 10 bij 20 meter, op de grond ligt een (keiharde) tegelvloer, plafond is beton en de muren bestaan voornamelijk uit beton en bakstenen.

Is het mogelijk om die ruimte een stuk vriendelijker voor het oor te maken doormiddel van tapijt (oid) te bevestigen op de achterste muur en het plafond.
dig yer own hole, start een nieuwe topic met jouw vraag. Dat houdt de boel gescheiden en overzichtelijk.

The Bertman
9 februari 2011, 15:27
Bij deze een nieuw topic van gemaakt.

Arvoitus
9 februari 2011, 23:19
dig yer own hole, start een nieuwe topic met jouw vraag. Dat houdt de boel gescheiden en overzichtelijk.
Excuses! Ik wou eigenlijk een simpel antwoord (ja of nee), maar meer informatie over deze kwestie is misschien wel handig.
Bedankt voor het aanmaken van een apart topic, bert.

Dus mijn vraag iets uitgebreider:
Ik doe regelmatig het geluid in een zaaltje wat een behoorlijk galm van zichzelf heeft. Het is in een oude boerderij waarin ze een gedeelte hebben afgedicht met beton. Het plafond bestaat volgensmij uit een flinke laag beton, zijkant muren zijn geverfde bakstenen, de achterste muur (tegenover de speakers) is beton + plamuur, vloer zijn witte stenen tegels. De muur achter het podium heeft een mooi dik gordijn.

Hier een plattegrond van de ruimte (1 vakje is 1 meter) (wit is 3,5 meter hoog, lichtgroen = 2,20 meter, donkergroen = betonnen balk):
http://dl.dropbox.com/u/3822426/OJCDEROOS-Zaal2.jpg

Ik wil dus voornamelijk de reflecties uitdoven. De tegelvloer is een enorme pain-in-the-ass maar daar kom ik helaas niet zo makkelijk vanaf.
Mijn vraag was nu dus: hoe kan ik die ruimte mooier/vriendelijker laten klinken?

Ik zat te denken om met een gordijn/backdrop te beginnen op de achterste muur, wat denken jullie?

El Capitain
10 februari 2011, 02:06
Ik denk het wel, maar volgens mij krijg je de grootste problemen met het laag. Dus basstraps proberen te introduceren?

Roman
10 februari 2011, 10:00
Even een vlug vraagje tussendoor over een live ruimte waar vaak bands optreden. Het is een ruimte van ongeveer 10 bij 20 meter, op de grond ligt een (keiharde) tegelvloer, plafond is beton en de muren bestaan voornamelijk uit beton en bakstenen.

Is het mogelijk om die ruimte een stuk vriendelijker voor het oor te maken doormiddel van tapijt (oid) te bevestigen op de achterste muur en het plafond.Ja, je kunt een ruimte akoestisch "aankleden" om het geluid een stuk vriendelijker te maken. En, Nee, dat doe je niet met tapijt aan de muren. Tapijt is ontworpen om op de vloer te liggen en heeft helemaal niet goede geluidsabsorberende eigenschappen. It's a myth.

Basis principe voor akoestische aankleding is: hard tegenover zacht. Dus een harde vloer tegenover een plafond waar absorptie in is verwerkt. Zelfde voor muren. Daarnaast heb je nog de zgn laag-frequent absorptie middelen. (basstraps if ye will).

dus het goede nieuws is JA je kunt daar iets aan doen. Dan volgt als snel: WAT is je probleem, WAT wil je doen en HOEVEEL budget heb je daarvoor?

Roman
10 februari 2011, 10:03
Aan je beschrijving te lezen heb je idd een probleem, lijkt me heel lastig mixen in zo'n zaal.

Ik zou beginnen met, inderdaad, de achtermuur aan te pakken. Maar hier liefst één grote (dikke!) absorberende muur van. Een basstrap die ook breedband absorbeert. Een dik gordijn doet een beetje, een klein beetje.

Afhankelijk van je wensen en budget kunnen we een plan opstellen. Dergelijke zaken zijn eenvoudig zelf te realiseren, dus een paar handige harries bij elkaar en gaan.

Roman
10 februari 2011, 10:06
Bij deze een nieuw topic van gemaakt.

uiteraard is het wel handig gelijksoortige topics ook te lezen zodat zaken niet altijd dubbel hoeven te worden geschreven.

Arvoitus
10 februari 2011, 10:29
Ik denk het wel, maar volgens mij krijg je de grootste problemen met het laag. Dus basstraps proberen te introduceren?
@El Captain: Bass traps is heel lastig om die te implementeren in de ruimte (foto's zal ik dit weekend maken, dan is de situatie iets makkelijker in te schatten).
In de ruimte is een afbreekbare isolatiewand aanwezig die in de weg staat.

@Roman: ik wist dat eierdopjes een mythe waren maar ik dacht dat vloerkleedjes/tapijt een klein effect hadden op het minderen van reflecties.

Het probleem is dus dat de ruimte vrij k.u.t van zichzelf klinkt, als er 200 man binnenstaat dan klinkt het redelijk maar helaas hebben we niet elke avond volle bak.
In feite wil ik er alles aan doen (wat binnen de mogelijkheden van de ruimte ligt en het budget).
We zijn op dit moment bezig met een subsidie regeling. Ik gok op een budget van 800/1000 euro (het liefste zo weinig mogelijk uiteraard ;)) voor de akoestiek. De apparatuur/speakers in de ruimte is ruim in orde.