PDA

View Full Version : vergulde hardware - goud laagje wegpoetsen



Lexvandoef
9 februari 2011, 12:59
ff een kort vraagje.

Ik zit met het 'probleem' dat mijn Gibson les paul gem vergulde hardware heeft, waar ik niet zo'n fan van ben.

Nou speelde ik er wel intensief op met als resultaat dat de vergulde laag op sommige plekjes weg is. Nou is dat niet erg, maar ik vroeg me af er iets bestaat waarmee ik de hardware kan behandelen dat het vergulde laagje helemaal verdwijnt en dat alles dus weer chroom/nickel kleurig wordt. Of werk dat niet op die manier en wordt het resultaat heel erg lelijk?

Thnx!

Nielsje
9 februari 2011, 15:09
Dus je hebt een mooie Gibson GEM, en je wil het mooie vergulde laagje wegpoetsen?

http://img339.imageshack.us/img339/4277/gitaar1.jpg

Lex, je gaat toch ook niet aan je vriendin vragen of ze haar tieten wil laten verkleinen?!

Lexvandoef
9 februari 2011, 16:20
Haha, nee geen reverse boobjob voor mijn vriendin, maar die lelijke kitscherige gouden glimzooi moet wel van mijn gitaar verwijderd worden... :soinnocent:

Jeroen_K
9 februari 2011, 18:23
Niks mis met kitscherige gitaren! Maar als je het er echt niet op wil zou ik het afschuren, maar dan gaat het oxideren.. Ik denk dat je dan het beste nieuwe hardware kan kopen.

Heb ook eens gelezen dat je het in een bakje met je eigen urine kan zetten, geen idee of het werkt, maar dan heb je wel een leuk verhaal om te vertellen.

fred dons
10 februari 2011, 19:03
met koperpoets krijg je het wel weg, dit kun je alleen wel moeilijk voor de zadeltjes gebruiken dus wellicht voor de brug zelf inderdaad een nickel versie kopen ?

Triggy
10 februari 2011, 19:34
met koperpoets krijg je het wel weg, dit kun je alleen wel moeilijk voor de zadeltjes gebruiken dus wellicht voor de brug zelf inderdaad een nickel versie kopen ?

Zadeltjes gaat ook wel hoor, gewoon een beetje pielen met een wattestaafje.:soinnocent:

Lexvandoef
10 februari 2011, 22:05
Gewoon koperpoets als in Brasso dus? Trouwens, voordat ik daadwerkelijk ga beginnen, ziet het er trouwens nog redelijk uit dan? Zo niet dan kan idd net zo goed nieuwe hardware kopen. Het is ook niet echt een geldkwestie, maar hij klinkt enorm goed, en ik heb het idee dat dat ook een klein beetje in de hardware zit die er op zit namelijk en dat zou ik niet kwijt willen.

Thnx Fred!

TijmenSarneel
10 februari 2011, 22:33
staalborstel of messingborsteltje, kom je er mooi tussen

fred dons
11 februari 2011, 08:31
ja inderdaad brasso maar je kunt ook commandant 4 nemen dat werkt eigenlijk nog beter en je hardware gaat er van glimmen dus daar hoef je niet bang voor te zijn

en inderdaad over een borsteltje had ik nog niet na gedacht, ik heb eigenlijk altijd wel een oude tandenborstel speciaal voor dit soort klusjes klaarliggen

Lexvandoef
12 februari 2011, 13:14
Oke, thnx! Dat ga ik maar eens proberen.

Lexvandoef
13 februari 2011, 23:10
Oke update, vanochtend bij mijn ouders wat Commandant 4 gehaald en de rest van de dag lekker gaan zwoegen...

Geen foto's van het resultaat, maar er is eindelijk geen goud meer te bekennen op mijn gitaar! Behalve op de achterkant van de tuners her en der, maar dat stoort me niet zo en het ziet er meer verkleurd uit dan half goud. :)

Thnx voor de tips guys!

RS-Rik
14 februari 2011, 01:27
Gouden hardware wordt wel veel sneller dof dan zilveren....

Lexvandoef
14 februari 2011, 11:46
wat bedoel je daarmee? :???:

pueblo
14 februari 2011, 17:13
volgens mij bedoelt hij messing? maar ik weet ook niet wat dat ter zake doet, hm
(en van zilveren hardware heb ik nog niet gehoord)