PDA

View Full Version : Telecaster wiring Rick Parfitt - Status Quo



forshure
8 februari 2011, 18:41
Hee allen,

Voor een vriend ga ik een telecaster opnieuw bedraden. Als voorbeeld gaf hij mij de telecaster van Rick Parfitt (Status Quo) Met als belangrijke feature het ontbreken van de tone knob. Wel zou Rick Parfitt twee volumes hebben. Waarschijnlijk is 1 volume knob de master en de andere om het brugelement bij te draaien. Ik kan er online niets over vinden, behalve een schema op de SD website http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=tele_2v_no_tone

Zou dit het schema kunnen zijn? ik heb namelijk het idee dat deze de beide pickups van hun eigen volume knob voorzien.

Is er iemand die iets over de schakeling van Rick Parfitt z'n telecaster kan vertellen?

Mvg,

Sandert

Kipnugget
8 februari 2011, 21:10
Dit schema is inderdaad een volumeknop per element. Als je een masterknop en een knop voor alleen het brugelement wil moet je de witte draad van het nekelement direct naar de switch laten lopen, en de draad naar de output eerst door de vrijgekomen potmeter sturen.
Of dit de schakeling van Rick Parfitt is weet ik niet, ik ken die knakker niet:p Maar zo heb je iig een master- en brugvolumeknop. Misschien heeft schakelkoning Aaronstonebeat er wat meer over te zeggen;)

jan jansen
8 februari 2011, 22:45
Hee allen,

Voor een vriend ga ik een telecaster opnieuw bedraden. Als voorbeeld gaf hij mij de telecaster van Rick Parfitt (Status Quo) Met als belangrijke feature het ontbreken van de tone knob. Wel zou Rick Parfitt twee volumes hebben. Waarschijnlijk is 1 volume knob de master en de andere om het brugelement bij te draaien. Ik kan er online niets over vinden, behalve een schema op de SD website http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=tele_2v_no_tone

Zou dit het schema kunnen zijn? ik heb namelijk het idee dat deze de beide pickups van hun eigen volume knob voorzien.

Is er iemand die iets over de schakeling van Rick Parfitt z'n telecaster kan vertellen?

Mvg,

Sandert

Je zou de video van hem genaamd: Rick parfitts Rhythm Method van Lick library eens moeten bekijken/beluisteren....

Dat er nog cultuurbarbaren zijn die zich gitarist noemen en nog nooit van Rick Parfitt hebben gehoord... :crazyhappy::crazyhappy:

STATUS QUO ????

aaronstonebeat
8 februari 2011, 23:13
Ik ken Rick Parfitt wel ;)
Maar ik heb nooit gehoord over een modificatie aan zijn bedrading en ik kan daarover zou gauw ook niets vinden (alleen het bekende verhaal van de brug).

Als het is wat jij denkt dat het is, krijg je een volumeknop aan weerszijden van de switch, die voor het brugelement tussen het element en de switch ('omgekeerd', het element aan de wiper, zodat het halselement hoorbaar blijft als het brugvolume uit staat; anders werken in de middenstand beide knoppen als mastervolume); en het mastervolume tussen de switch en de uitgang.

Kipnugget
9 februari 2011, 00:15
Dat er nog cultuurbarbaren zijn die zich gitarist noemen en nog nooit van Rick Parfitt hebben gehoord... :crazyhappy::crazyhappy:

Zou het helpen dat ik mezelf bassist noem? Vast niet he?:p

Maar ik heb even op youtube een spoedcursus Status Quo gevolgd, wat een heerlijke muziek is dat:ok:

forshure
9 februari 2011, 18:52
Hee allen,

Dank voor jullie input! De gitaar is inmiddels klaar. In overleg met de eigenaar heb ik het schema van SD gebruikt. Waar overigens een foutje in staat ( Volumeknob van neckelement laat zich andersom bedienen)

Ben vergeten een foto te nemen. Komt wellicht later.

Sandert