PDA

View Full Version : [info nodig/help]Blues pedalen/effecten



Acoustic Capo
8 februari 2011, 18:31
Hallo ik ben Yordi Akkerman en speel gitaar op een mooie yamaha pacifcia 112 en een roland cube versterker.

Ik speel meestal songs zoals hotel california,songs van nirvana,give a little bit van supertramp en ook blues.

Alleen ik ben benieuwd omdat ik in een bandje waarschynlijk stap die blues speelt welke effecten mooi voor blues zijn. Ik speel meestal blues van b.b.king en gary moore.

Misschien heeft een bluespedal niet heel veel nut op een roland cube 20x versterker omdat de roland cube het geluid meer nabootst maar we oefenen als band dan in een muzieklokaal met grote,heftige versterks die een pedal makkelijk trekken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.:strat:

Alvast bedankt.:lp:

Mitch
8 februari 2011, 19:26
Is eignelijk de belangrijkste tegenvraag: wat staan er in je oefenruimte voor versterkers? Het ene pedaal werkt goed samen met een transistorversterker, de andere totaal niet, etc. etc.

robert-gitarist
8 februari 2011, 19:43
Als je amp genoeg gain/drive heeft voor een nirvana sound, waarom niet gewoon de gain stukkie terug draaien, Yamaha op het hals element en lekker blues spelen? Het zou dus best kunnen zonder pedaaltje?

Als je persee een pedaaltje wilt hebben check dan eens een Boss BD-2 Blues Driver. Zeker tweedehands goed te betalen en aardig veelzijdig. Ik weet dat ie het op een transistor amp prima werkt maar stel dat je in de toekomst een grotere amp koopt bijv. een buizenbak, kun je de Blues Driver ook gebruiken als boost/tubescreamer.
Nog goedkoper is een Behringer Blues Overdrive TO100 (geloof ik dat ie heet). Erg goed ding voor peanuts.

EJPostema
8 februari 2011, 21:23
Als je amp genoeg gain/drive heeft voor een nirvana sound, waarom niet gewoon de gain stukkie terug draaien, Yamaha op het hals element en lekker blues spelen? Het zou dus best kunnen zonder pedaaltje?

Als je persee een pedaaltje wilt hebben check dan eens een Boss BD-2 Blues Driver. Zeker tweedehands goed te betalen en aardig veelzijdig. Ik weet dat ie het op een transistor amp prima werkt maar stel dat je in de toekomst een grotere amp koopt bijv. een buizenbak, kun je de Blues Driver ook gebruiken als boost/tubescreamer.
Nog goedkoper is een Behringer Blues Overdrive TO100 (geloof ik dat ie heet). Erg goed ding voor peanuts.

Goed idee. Als je echt gary moore wilt spelen misschien nog een boost pedaal en een delay (voor reverb achtige doelen) en een compressor (om het mooi strak te krijgen en wat sustain toe te voegen). Ik denk dat je dan een heel eind komt.

Is meteen een smak pedalen maar dan kan je wel de blues spelen van BB king tot Gary moore denk ik

Bedenk je wel dat de voorbeelden die je noemt op erg andere gitaren spelen, maar een benadering moet wel lukken

Kim Wilson
8 februari 2011, 21:48
De Boss Bluesdriver werkt idd goed op transistors en buizenamps, dus die zou je prima kunnen proberen. Ik gebruik hem al jaren en regelmatig in een bluesband.

Het is een beetje afhankelijk van wat voor soort blues je wilt gaan spelen, maar een overdrivepedaal is vrij noodzakelijk (of je moet een goeie drive uit je amp kunnen halen), en dat is eigenlijk ook het enige wat je echt nodig hebt. Je kunt natuurlijk altijd uitbreiden. Tremolo, wah en delay worden ook nog wel gebruikt. Verder zou ik het niet weten wat je nog meer zou kunnen gebruiken. Ja, alles is te gebruiken in principe, maar in de reguliere blues wordt maar weinig aan effecten gebruikt.

LesPaul1612
8 februari 2011, 21:48
Hallo ik ben Yordi Akkerman

Hehe... hebben we hem weer:).

Maar even een serieus antwoord; een roland cube gaat er best op vooruit als je er een pedaaltje voorzet. Boss pedaaltjes zijn wel geschikt voor jouw doeleinden. geschikte modellen zijn dan bijvoorbeeld de Overdrive, Super Overdrive, Blues Driver en Overdrive/Distortion. Ik heb de laatste en die kan naast een goede crunch ook nog een leuke distortion geven:crazyhappy:

Acoustic Capo
8 februari 2011, 21:51
Hehe... hebben we hem weer:).

Maar even een serieus antwoord; een roland cube gaat er best op vooruit als je er een pedaaltje voorzet. Boss pedaaltjes zijn wel geschikt voor jouw doeleinden. geschikte modellen zijn dan bijvoorbeeld de Overdrive, Super Overdrive, Blues Driver en Overdrive/Distortion. Ik heb de laatste en die kan naast een goede crunch ook nog een leuke distortion geven:crazyhappy:

oke mooi.

Ik vind bij een bluesdriver effect pedal zoals ik hoor dat het echt een mooi blues sound geeft,meer dan zonder.

Ik zal ook ff met me roland cube gaan knoeien met effecten want er zit van alles op.

http://www.youtube.com/watch?v=8CJ2nKaPNU4

Is dit een goed filmpje dat aantoont hoe de blues driver hoort?Want het klinkt awesome.

LesPaul1612
8 februari 2011, 21:56
oke mooi.

http://www.youtube.com/watch?v=8CJ2nKaPNU4

Is dit een goed filmpje dat aantoont hoe de blues driver hoort?Want het klinkt awesome.

Jep, zo klinkt zo'n ding ongeveer. test er eens een uit bij tonika zou ik zeggen!

...maar jij zou toch in een rockband komen die metallica enzo coverde?

robert-gitarist
8 februari 2011, 23:43
Yep, zo klinkt inderdaad de Blues Driver. Wel beetje afhankelijk welke amp je natuurlijk gebruikt en settigns maar adt spreekt voor zich ;)
Ik weet niet wat je budget is maar je zou misschien ook eens kijken naar alternatieven zoals de MI Audio Blues Pro, Ibanez TS-9 (tubescreamer maar voor blues kun je er prima mee uit de voeten komen), MXR GT/OD, Maxon OD808. Op de gebiedzijn er zo vreselijk veel mogelijkheden. Kwestie van budget en smaak. Feit is wel dat de Boss Blues Driver, Overdrive en Super Overdrive bang for the buck zijn. Idem voor de Behringer TO100. Deze laatste heeft een kunstof behuizing maar vergis je niet, die is echt steving genoeg hoor. Je moet wel achterlijk hard schoppen wil je die in stukken hebben :D

Kim Wilson
9 februari 2011, 08:05
Alleen een tubescreamer (Maxon OD808, Ibanez TS-*) zou ik niet doen. Dat werkt vooral goed op een buizenamp op storm, of als booster voor een OD-pedaal. Als stand-alone voor een transistoramp is het niks. Die MI-Audio Blues Pro zou ook kunnen, maar die is alweer een stukkie duurder dan een Boss pedaal.

Acoustic Capo
9 februari 2011, 12:01
Jep, zo klinkt zo'n ding ongeveer. test er eens een uit bij tonika zou ik zeggen!

...maar jij zou toch in een rockband komen die metallica enzo coverde?

Dat klopt ook,alleen we kregen maar geen mensen voor in de band.

En nu zit ik bij iemand anders. Maar op andere mensen in te gaan:

Ik heb alleen een budget voor zo'n effect pedal want ik zit nogal krap.

Werkt de blues overdrive pedal zoals ik net liet zien in het filmpje ook goed bij een roland cube 20 x thuis?

Maar hoofdzakelijk wil ik zo'n pedal om te reperteren bij de band en te gebruiken bij optredens,ik zal vrijdag(wanneer we reperteren) kijken wat voor versterker het is(de naam enz.) Zonder die blues overdrive pedal klinkt het blues van het liedje still got the blues minder .

Maar als ik zo'n pedal zou kopen test ik em natuurlijk uit bij Tonika.