PDA

View Full Version : Bastechniek vraagje (van een gitarist)



telecastermaster
15 mei 2003, 18:01
Ik ben eigenlijk een gitarist die 'r af en toe wat bijbast zegt maar(meestal met een plectrum). Mijn vraag is deze: als je nu met je vingers speelt waar laat je dan je (rechter) duim op steunen? Op de elementen?
Die fender presicions hadden daar vroeger zo'n steuntje voor, is het niet?

Thanks

Peter

gershwin5150
15 mei 2003, 18:26
Ik laat mijn duim meestal op het hals element steunen of op de lage B snaar.

Pöl
15 mei 2003, 18:28
Het speelt volledig geen rol waar je je duim op laat steunen. Hell, 't speelt zelfs geen rol hoe je je snaren aanslaat, zolang het maar goed klinkt.

De meeste bassisten plaatsen hun duim idd op de pickups, maar dit is zeker geen vereiste. Je kan je hand ook gewoon los laten hangen of op de rand van je pickguard plaatsen.
Als je de drie hoogste snaren bespeelt, is het altijd handig om de duim op de lage mi te plaatsen: ideale steun en goede demping tegelijk.

Pöl
15 mei 2003, 18:29
Op 2003-05-15 18:01, schreef telecastermaster:
Ik ben eigenlijk een gitarist die 'r af en toe wat bijbast zegt maar(meestal met een plectrum). Mijn vraag is deze: als je nu met je vingers speelt waar laat je dan je (rechter) duim op steunen? Op de elementen?
Die fender presicions hadden daar vroeger zo'n steuntje voor, is het niet?

Thanks

Peter



Dat is toch de enige functie van een lage B?? Steunpunt voor je duim :razz:

hehe

Clunk
15 mei 2003, 18:48
pff... hoor em denken dat ie geinig is...
dat is dus ff helemaal niet zo he!
met je b steunpunt..pfff
ik kan rete veel met me b snaar, al zou ik hem minder gebruiken dan mn e, ben ik nu toch wel gewend via me b te spelen, en das vaak heel erug handig :smile:
en owjah... gheheh, die lage b kan jij dus mooi ook niet bereiken met je e snaartje :razz:
lekkur puh!

en dan nog iets.. uh... ik hou mn duim, afhankelijk van wat ik/hoe ik speel tegen me element aan.. tja, meestal standaart de neck pick-up, speel ik iets straks, ofzo, dn speel ik voor me brug... dus de brigde pick-up, en ik heb ook wel soms de neiging om een beetje contra-bas sound te neppen, of als ik een vage toon wil hebben, naja, dan speel ik op de hals, dan ligt me duim dus meestal zon beetje tegen de hals... denk ik.. uh, jah.. *denk* jah :grin:
ghehehehe.. en owja, met slappen speel ik met me duim.. dus ehm.. dan staat niet vast :razz:
*goh, wat een verrassing* hihi :smile:

basswasp
15 mei 2003, 21:19
Op 2003-05-15 18:48, schreef Clunk:
die lage b kan jij dus mooi ook niet bereiken met je e snaartje
lekkur puh!


Steeds vaker hoor ik dit soort dingen, is dit nou de reden om een 5-snaar te kopen?

bassopotmus
15 mei 2003, 22:14
B ...the world's most expensive thumbrest.
En die steuin was voor je wijscinger vroeger, kon je plukken met je duim, die steun zat onder de snaren.

Clunk
16 mei 2003, 15:24
Op 2003-05-15 21:19, schreef basswasp:


Op 2003-05-15 18:48, schreef Clunk:
die lage b kan jij dus mooi ook niet bereiken met je e snaartje
lekkur puh!


Steeds vaker hoor ik dit soort dingen, is dit nou de reden om een 5-snaar te kopen?


neej.. niet alleen, want je kan op hele andere manieren je toontrappen beginnen nu,
kijk, je b kan in de weg zitten, ok, maar het is vooral ook zo dat je dus meer geluid kan produceren, en dus meer mogenlijkheden heb :smile: ghehe, als je een snaar van je bas afhaald, (bij mij ooit eens een d snaar gesprongen0 ... naja, gaat dan eens proberen een lied te spelen, en das focking ingewikkeld dan :@:@:@./..
maar oke, een b gebruik je, afhankelijk van welke muziek gengre je speelt toch iets minder dan je d, wat nogniet wegneemt dat ie heel vaak verrekte handig is :smile:

JoVe
16 mei 2003, 16:22
Ja daar ben ik het toch wel erg eens met Clunk, zo'n B snaar is verrekte handig.
Je heb nooit meer last van het feit dat je sommige dingen niet kan spelen. Aangezien behoorlijk wat bassiste een vijfsnaar hebben. Als je dan eens gevraagd wordt om bij voorbeeld een nummertje van weet-ik-veel-wie-met-vijfsnarige-bassist met een gelegenheidsbandje mee te spelen, dan kun je dat gewoon. woei

bassopotmus
16 mei 2003, 19:34
Zekrs, maar mijn main axe zal een 4 blijven, al denk ik eraan ooit eens een soort Warwick/musicman mix als 5 te willen hebben.

Bastijn
19 mei 2003, 16:50
nog een superchill B voordeel:
het feit dat je meer keuze heb, waar je je baslicks wil neerleggen, nu hoeft ie niet altijd laag in de E, maar kan ie ook hoger in de B, wat bij sommige licks toch echt veel handiger is (je hoeft dan bijv niet van positie te wisselen).

Jeremy B.
19 mei 2003, 22:36
iemand zei dat 't geen hol uitmaakt waar je je duim op rust... NIET WAAR!!!

Als je je duim op je brugelement zet heb je iets meer knor dan dat je je duim op 't halselement zet. Dit komt omdat je snaarspanning bij de brug hoger is dan bij de hals.

Waar je je duim zet is dus afhankelijk van wat voor muziek je gaat spelen. Je sound zit grotendeels in je vingers dus expirimenteer er op los!

suc6, J.

Clunk
20 mei 2003, 16:28
idd! :grin:

bassopotmus
20 mei 2003, 16:38
Uhm, ff verbeteren dat maakt neit uit kerel.
Dat maakt wel uit waar je je snaar plukt, dus waar je met je vingers de snaar in bewing brengt, Ik kan met me duim op het neck element toch nog "vingeren" bij de neck element.
Hoe heet dat "vingeren" eigenlijk? plukken strummen, ?

Ow en de het komt dat het meer treble geeft omdat daar de snaar minder opzij beweegt dan verder op de snaarlengte, dus je snaar maakt minder beweging daar.

Maar je hebt gelijk, de sound zit grotendeels in je vingers, ik zie sommigen veel te "dun" raken, dat vingeren dus en zettenze de hele amp open, terwijl je met goede techniek met de helft van het vermogen dubbel de sound krijgt

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-05-20 16:39 ]</font>

Clunk
20 mei 2003, 18:22
Op 2003-05-20 16:38, schreef bassopotmus:
Uhm, ff verbeteren dat maakt neit uit kerel.
Dat maakt wel uit waar je je snaar plukt, dus waar je met je vingers de snaar in bewing brengt, Ik kan met me duim op het neck element toch nog "vingeren" bij de neck element.
Hoe heet dat "vingeren" eigenlijk? plukken strummen, ?

Ow en de het komt dat het meer treble geeft omdat daar de snaar minder opzij beweegt dan verder op de snaarlengte, dus je snaar maakt minder beweging daar.



daar heb je het dus al vriend... dat betekend dus, als je op je achterste elemant speelt dus ook een andere toon krijgt.. en op het voorste dus een vollere toon. naja, jij bent toch ook zon flea fan?
als je goed naar zn filmpjes kijkt.. dan zie je dus dat hij ook regelmatig van plek wisselt/steunpubnt... noe je het wil noemen, juist om de ene keer een knor te krijgen en de andere keer een mooiere warme, naja, warm bij flea wil ik het neit noemen, maar relaxtere klant wil hebben...
en dat naar achtere vingeren, allemaal leuk en aardig, maar dan denk ik dat jij meer als een contra bassist speelt, en dus ook minder snelheid kan opbouwen, als jij je duim helemaal voor bij de neck heb staan kom je nooit met je toppies bij de bridge, tenminste, niet op een normale manier :grin: ghhehe...

bassopotmus
20 mei 2003, 18:25
boh jij bent nog dommer dan je je voordoet.
Hij zegt dat het uitmaakt waar je je duim laat rusten op welke PU.
Het maakt verschil waar je plukt!
Ikz ei je kan ook met je duim rustend op de hals PU bij de brug plukken heb je het geluid van de brug PU.

Natuurlijk snap ik wel dat het verschil in sound maakt...

Clunk
20 mei 2003, 18:45
uh... da'k dom was oke,
maar dan moet je beter articuleren***
(jah, ik heb sinds twee weken een nieuw begrip geleerd) en owja... ik snap je nog steeds niet hoor.. maar oke, daar bennik niet het typ voor **om jou te snappen dan**
want het boterd vanaf begin toch al niet tussen ons :smile: ghehehe
jippie! en eh.. ik vind het vaag dat jij pluckt bij je bridge pick-ups... ik heb toch redelijk tot erg grote klauwen, en het blijft raar overkomen, zon houding dan :smile: jeej... und auf wiedersehen :grin:

bassopotmus
20 mei 2003, 19:15
Gaat moeilijk als je alleen maar kan typen, als ik het je voordeed sloeg je jezelf voor je kop, tis zo simpel...

Clunk
21 mei 2003, 17:05
Op 2003-05-20 19:15, schreef bassopotmus:
Gaat moeilijk als je alleen maar kan typen, als ik het je voordeed sloeg je jezelf voor je kop, tis zo simpel...

:| wtf? volgens mij waardeert mini-me die opmerking niet :grin:

frenske
21 mei 2003, 17:27
He, verdorrie. Praat/type toch niet warrig! De stukjes die vol met smileys, punten en pwft´s staan sla ik meestal over, omdat ze niet bepaald uitblinken in overzichtelijkheid en in inhoud!

Clunk
21 mei 2003, 18:47
sorrie!
ghehehe, ik ken gewoon niet normaal typen, ben een ghaoot.. met een aparte styl.. :grin:
klinkt wel leuk :grin:
maarreh, ik kan jou gewoontes ook niet met een opmerking veranderen, dus dan zal je maar mijn posts moeten overslaan :razz:

dikkie dik
22 mei 2003, 08:47
t ligt er maar net aan hoe het liedje is. het is juist de kunst om met "emotie" te spelen vind ik. en als je dan precies op de goeie momenten ff helemaal bij het fretboard speelt. of juist dichter bij de brug, dan kun je die emotie juist benadrukken vind ik. wat ik met mn duim doe? steunen op de hals of op de neck pick-up.

vinniebas
24 mei 2003, 00:09
Je moet gewoon je duim laten rusten op de snaar die je op dat moment niet aanslaat, om de snaar(die je op dat moment niet gebruikt)aftedempen.
FF oefenen en dan komt dat goed.
succes

basswasp
24 mei 2003, 10:40
Dus als ik op de E-snaar speel moet ik m'n duim op de A-snaar leggen ofzo?

AntY
25 mei 2003, 17:08
ja. je draait je gitaar gewoon om, ala hendrix, dan is je E opeens de bovenste en kan je je duim op de A leggen als je op de E wilt spelen.

je kan natuurlijk ook 2 bassen hebben: 1 gewone en 1 met de snaren omgedraait, en als je dan tijdens een nummer van snaar wilt verwisselen pak je gewoon de andere bas! hardstikke makkelijk lijkt me dat!

basswasp
25 mei 2003, 18:23
Ah ik snap 'm!

'FF oefenen en dan komt dat goed'

:grin:

Rhinus
25 mei 2003, 20:17
Ja, ik heb ook een vraagje over mijn duim. Sinds kort speel ik veel bij de brug (Heet dat zo? Dat waar je snaren aanvast zitten.) en dat speelt fijner vind ik. Mooiere toon voor PunkRock enzo. Oke, wat is het probleem? Ik heb een P-bas kloon en als ik de onderste 3 snaren bespeel dan leg ik mijn duim op de E-snaar. Waar laat ik 'm als ik op de E speel? Mijn elementen zitten te ver we, dus dat kan niet.

Iemand een idee? Iets wat ik er op kan maken? of..?

bassopotmus
25 mei 2003, 21:25
Jah klopt! Daarom heb ik geen P bass!
Nee ff zonder dollen, je kan een thumbrest kopen en eropschroeven, of een J-element erin laten zetten, heb je meteen een extra element en een thumrest ineen!

Die laaste is wat erg overdreven, maar denk er eens aan, als je daat toch speeltwil je een treble toon, toch? Wat beter dan een J'tje erin doen, lekker knorren!

basswasp
25 mei 2003, 21:36
Zelf zou ik er idd ook een extra element in zetten en anders een thumbrest. Gelukkig heb ik al een brugelement. Wat je ook zou kunnen doen is je duim gewoon op de body laten steunen, zonder element.

Toch zou ik serieus overwegen een extra brugelement te nemen, als je van het geluid van het plukken bij de brug houdt, kan je het geluid van een brugelement waarschijnlijk erg waarderen.

Rhinus
25 mei 2003, 21:57
Thumbrest? Zijn die dingen duur?

Want ik wil er eigelijk geen nieuwe elementen in zetten. Ik heb deze bass voor 50 Oiro gekocht om te beginnen. Ik spaar liever dat geld op en koop over een jaar een goeie bass :smile:.

basswasp
25 mei 2003, 22:37
Begrijpelijk... thumbrests kosten een paar euro geloof ik.

Rhinus
26 mei 2003, 17:24
Dan zal ik die eens gaan kopen. Kan ik die zelf op/in(?) mijn bass zetten?

Hoe duur is een J-element (+inzetten) trouwens?

niels_r
26 mei 2003, 20:10
Op 2003-05-26 17:24, schreef Rhinus:
Dan zal ik die eens gaan kopen. Kan ik die zelf op/in(?) mijn bass zetten?


Ja, je schroeft hem er gewoon op.. 5 minuten werk. Ik zou de gaatjes wel even met een heel klein boortje (1 mm ofzo) even voorboren.

bassopotmus
26 mei 2003, 21:26
Ow soory Rhinus, je was een beginner en je bas is dat upgraden mischien inderdaad niet waard.

Voor je vraag, afhankelijkl van welk element je koopt kan je denk ik nog onder de 100€ uitkomen met het frezen inc.
Maar dat is al dubbele van je axe, niet doen dus.

Maar mag ik je de tip geven eerst HEEL erg goed na tedenken wat je volgende bas word. Het is een beetje zonder als je van de treble sound houd en er geen PU hebt.
Daarom zou ik altijd voor een P/J setup gaan, dan alleen een P in de bas. Heeft wat mij betreft alleen voordelen.

Rhinus
26 mei 2003, 21:59
Ik ga ook nog goed nadenken over wat voor bass ik wil. Maar ik heb nu toch nog geen geld, dus ik heb nog tijd zat :smile:. Toch bedankt voor de tip :smile:.