PDA

View Full Version : Hals/hout kleuren icm met danish oil/nitro



1971Ad
8 februari 2011, 12:26
Zoals in eerder bericht ben ik een Squier hals van maple aan het gereedmaken voor gebruik. Een fijne neck met een lekkere klank etc. Deze wil ik gaan gebruiken op een zelfbouwbody.

Echter...deze body is van mahonie die ik nog wat donkerder wil kleuren. En om de body/hals qua kleur op elkaar af te stemmen wil ik ook de hals kleuren.
Ik heb wat ervaring met het op kleur brengen van hout met waterbeits als kleurstof. Maar....lakken is niet mijn sterkste kant. Dus ik zit te denken aan een afwerking met danish oil

Wat is zijn mijn vragen:
- Kan danish oil ook gebruikt worden over een kleurafwerking van waterbeits?
- Welke alternatieven zijn er voor het kleuren van hout icm danish oil?
- Is het verstandig om een hals af te werken met Danish oil of toch liever met nitro?

Ja....en gek kan veel vragen.:???:

Stefan16384
8 februari 2011, 13:14
Danish oil heb ik geen ervaring mee. Maar nitro spuiten is heel simpel. Daar valt eigenlijk weinig verkeerd aan te doen. Met een spuitbusje van guitarsupplies kom je een heel eind. Wel zorgen dat je dunne laagjes spuit. Zelf spuit ik de halsjes met enkele lagen matte nitro. Na een maandje uitharden heel licht schuren en dan ben ik meer dan tevreden.

jan jansen
8 februari 2011, 17:34
Danish oil heb ik geen ervaring mee. Maar nitro spuiten is heel simpel. Daar valt eigenlijk weinig verkeerd aan te doen. Met een spuitbusje van guitarsupplies kom je een heel eind. Wel zorgen dat je dunne laagjes spuit. Zelf spuit ik de halsjes met enkele lagen matte nitro. Na een maandje uitharden heel licht schuren en dan ben ik meer dan tevreden.

Gisteren nog een neck met danisch oil gedaan...gaat prima.Hij krijgt gelijk een wat vintage achtige kleur,althans mijn neck van esdoorn.
Ik heb er eerder een gedaan en die donker geel gekleurd en sindsdien is het een kwestie van af en toe een laagje erover heen....geen lak meer voor mij,

JJ

1971Ad
8 februari 2011, 17:43
Dank voor de reacties. Kom ik weer wat verder mee.


...die donker geel gekleurd en sindsdien is het een kwestie van af en toe een laagje erover heen....geen lak meer voor mij,
JJ

Geel gekleurd...mag ik vragen waarmee?

BLUEWEY
10 februari 2011, 01:01
Geel gekleurd...mag ik vragen waarmee?

:soinnocent: Danish oil natuurlijk.. (neem ik aan...)

Captain(mijn cursusleider) had er laatst de ebben headplate van mijn zelfbouw nek wat zwarter mee gemaakt en hij gebruikt het zelf voor al z'n nekken en is er wild enthousiast over. Hij smeerde ook wat over de mahonie nek van mij.
Zelf vond ik het niet zo de kleur en was er niet zo blij mee en dacht toen nog bij mezelf..., verdomde pipo.., wat doe je nou ?? Look at this... :dontgeti:
Maar eenmaal thuis gekomen bleek, dat je het er zo ook weer vanaf kunt schuren zonder dat je er maar iets van ziet. Dus dat was een opluchting !!

Hij zei overigens wel, dat je het in verschillende laagjes moet aan brengen, dus je moet het opbouwen

jan jansen
10 februari 2011, 05:49
Dank voor de reacties. Kom ik weer wat verder mee.



Geel gekleurd...mag ik vragen waarmee?


Ja..je kan clou kleurbeits gebruiken..simpel zakje poeder wat je oplost in water...je kan ook inkt gebruiken...alleen bevalt die clou me prima...te licht..nog een keer herhalen...verkeerde kleur ...ffe schuren...en met inkt ben je ervan...,

1971Ad
10 februari 2011, 07:37
Dank voor jullie reaccties. Kom ik verder mee