PDA

View Full Version : eCHTE pentatonische solo's



denis.hermans
8 februari 2011, 09:47
Hallo,

Ik ben nu bezig met het aanleren van de min. pentatonische toonladder (later ook nog blues) in de diverse posities. Ik werk hiervoor met een aantal boeken die op zich best wel leuke solo's bevatten maar die die solo's zijn wel speciaal voor die boeken geschreven.

Kunnen jullie in dit verband op de pentatonische toonladder gebaseerde solo's uit echte muziek aanraden ? Bedoeling is dus dat ik ook wat inzicht kan verkrijgen over hoe zo'n solo gebaseerd is. Ideaal zou ik dus de pentatonische posities etc moeten kunnen herkennen etc. Het louter "vakjes" indruken op snaar nr. zoveel interesseert mij minder...

Het hoeven echt geen abslute beginnersolo's te zijn. Hierover zijn er wel al topics. Ik heb wel en beetje een basis. Benden etc. lukt wel.

Ik ben overigens geen metalliefhebber, alle andere stijlen welkom.


Hopelijk is m'n vraag een beetje duidelijk;

Alvast bedankt

LaszloVersteeg
8 februari 2011, 09:53
Pearl jam - Alive
Pearl jam - Yellow Ledbetter(is wel majeur)
Eagles - hotel california
Alles van ZakkWylde en Kirk Hammet is ook pentatonisch:D

Matthijs24
8 februari 2011, 10:15
Niet waar. In de eerste frase van Nothing else matters zit al een noot die buiten pentatonisch valt:noob:

ThaBluesBreaker
8 februari 2011, 10:23
http://www.youtube.com/watch?v=yNuXO60G33w

1:20

Er zitten bijna altijd wel noten in die officieel niet in de ladder zitten, om het interessant te houden laten we maar zeggen. Hij doet hier ook dingen naar majeur. Kijk eens BB King die doet dat veel en tis nog lekker sloom ook :3

EuroCinema
8 februari 2011, 10:30
Hotel California pentatonisch? In de eerste maten van de solo zit al een 2 en een #7, en dan zwijgen we nog over al die arpeggiootjes...

Ik ken eigenlijk weinig solo's waar alleen die vijf noten in zitten, er komt toch altijd wel een keer een b5 langs... het solootje van Hey Joe van Hendrix misschien?

Heibel
8 februari 2011, 10:42
- Keep on Rocking in a free world- Neil Young
All along the Watchtower- Jimi Hendrix
- White Room- Cream

etc.

Persoonlijk vind ik het erg prettig (en het makkelijkst) om pentatonisch te soleren over akkoordenschema's met een mineur karakter. AM-G- F-E, of Am- F-C- G, dat soort schema's. Kun je je lekker in A- pentatonisch mineur uitleven en op den duur ook uitbreiden..

Succes!

ErikE
8 februari 2011, 11:14
Niet waar. In de eerste frase van Nothing else matters zit al een noot die buiten pentatonisch valt:noob:

Die is van Hetfield. :soinnocent:

denis.hermans
8 februari 2011, 11:15
@ Eurocinema :

Er mogen natuurlijk ook andere noten inzitten. Bedoeling is wel dat de pentatonische ladder nog een beetje herkenbaar is als basis. Het lijkt dan interessant om juist die extra noten eens te bekijken.

Uiteindelijk wil ik een beetje met inzicht spelen. Het louter "blind" indrukken van het juiste vakje interesseert mij minder.

EuroCinema
8 februari 2011, 11:44
@denis, kijk dan ook eens bij david Gilmour. Another Brick in the Wall pt2 en de tweede solo in Comfortably Numb bijvoorbeeld.

edje kadetje
8 februari 2011, 12:15
@denis, kijk dan ook eens bij david Gilmour. Another Brick in the Wall pt2 en de tweede solo in Comfortably Numb bijvoorbeeld.

Het zou me verbazen als deze echt pentatonisch zijn.

ThaBluesBreaker
8 februari 2011, 12:24
Dit is echt echt:

http://www.youtube.com/watch?v=lUh_LfCaM9s

EuroCinema
8 februari 2011, 13:11
Het zou me verbazen als deze echt pentatonisch zijn.

Ik reageerde dan ook hierop:

@ Eurocinema :

Er mogen natuurlijk ook andere noten inzitten. Bedoeling is wel dat de pentatonische ladder nog een beetje herkenbaar is als basis. Het lijkt dan interessant om juist die extra noten eens te bekijken.

terrasbeest
8 februari 2011, 13:22
Penta's worden zowat overal gebruikt, dus voorbeelden zal je wel genoeg vinden, een beetje afhankelijk van de stijl die je aanhangt.
Met welke boeken ben je bezig ?

terrasbeest
8 februari 2011, 13:23
Dit is echt echt:

http://www.youtube.com/watch?v=lUh_LfCaM9s

Dit is echter :

http://www.youtube.com/watch?v=Zf0Ks8-g3sU

Ieder z'n smaak natuurlijk:)

denis.hermans
8 februari 2011, 13:28
@ terrasbeest :

Modern Method for Guitar (W. Leavitt) gebruik ik als basis

De "pentatonische" bezigheden haal ik echter daar niet uit maar eerder uit
oa :
Speel blues en rock ( Loek van der Knaap)
Blues you can use (Ganapes)
Progressive blues lead guitar Peter Gelling

Gr,

Denis

terrasbeest
8 februari 2011, 14:36
(Leavitt, ik dacht dat we het er hier al eens over hadden.De andere ken ik niet).
Zelf heb ik onlangs penta's een beetje herontdekt, maar ik heb nog nauwelijks tijd om echt te spelen ( eigenlijk ben ik gestopt sinds 30 mei vorig jaar ).
Het is door een paar posts van Eurocinema op dit forum dat ik er terug mee begonnen was.

Speel je mixes van penta's, of blijf je bij de toonaard-eigen penta's?

Penta's, als je je enkel zou houden aan de voor de hand liggende ' patterns'( mineur vormpjes) zijn eigenlijk heel beperkend. Je moet af van die ' vormpjes/patterns' en de 'noten' gaan gebruiken : daar kan een heleboel mee.
Dus, als die boeken dààr over gaan, zit je wel goed, denk ik.

LaszloVersteeg
8 februari 2011, 16:30
Die is van Hetfield. :soinnocent:

Nee:D

intro is geschreven door hammet, hetfield heft het het loopje met de losse snaren bedacht:cheerup:

De solo's van Hammet zijn vaak pentatonisch, met inderdaad vaak blues noten toegepast of andere opvullingen, maar de basis is pentatonisch

EuroCinema
8 februari 2011, 16:52
Zelf heb ik onlangs penta's een beetje herontdekt, maar ik heb nog nauwelijks tijd om echt te spelen ( eigenlijk ben ik gestopt sinds 30 mei vorig jaar ).
Het is door een paar posts van Eurocinema op dit forum dat ik er terug mee begonnen was.

Speel je mixes van penta's, of blijf je bij de toonaard-eigen penta's?

Penta's, als je je enkel zou houden aan de voor de hand liggende ' patterns'( mineur vormpjes) zijn eigenlijk heel beperkend. Je moet af van die ' vormpjes/patterns' en de 'noten' gaan gebruiken : daar kan een heleboel mee.

Er kan inderdaad zoveel met die 5 noten, haast oneindige mogelijkheden. Toch moeten we ook constateren dat elke grote meester in de jazz, rock, blues etc. geweldige dingen kon neerzetten met de meeste basic afgezaagde mineur penta, en het merendeel deed dat ook regelmatig. Ik schaam me er in elk geval niet (meer) voor om heel veel uit die supersimpele ladders te spelen, als mijn pet zo staat. Maar inderdaad: je moet het doen omdat je voor de sound gaat, niet omdat de vingerzettingen zo makkelijk zijn op de gitaar.

terrasbeest
8 februari 2011, 17:07
@ Eurocinema : +1. Vergéét dat het van die zgg ' domme' laddertjes zijn, en gebruik je verbeelding, en : denk er over na.

Als je gewoonlijk Arpeggio's speelt, of Triads,of welke ' verzameling noten' dan ook,probeer die eens te vervangen door één of andere Penta, en die éne noot die niet uit die Penta komt, so what : speel je muziek of speel je penta's ?
Ook hier geldt dat een ladder geen dictaat is.
En die penta's : die moeten uiteindelijk ook érgens heen, dus uiteindelijk ' oplossen' naar een akkoordtoon bvb is niks bijzonders.

Tenslotte heb je zes penta's per majeurtoonladder, en elke majeurtoonladder brengt dan weer andere 'modes' mee.

allonso1990
8 februari 2011, 18:40
Nee:D

intro is geschreven door hammet, hetfield heft het het loopje met de losse snaren bedacht:cheerup:

De solo's van Hammet zijn vaak pentatonisch, met inderdaad vaak blues noten toegepast of andere opvullingen, maar de basis is pentatonisch

Die solo wordt toch echt door Hetfield gespeeld hoor.

On topic: Je zou ook eens kunnen kijken naar wat nummers van Lenny Kravitz, Where are we runnin' bv.

Xnimez
8 februari 2011, 18:47
@denis, kijk dan ook eens bij david Gilmour. Another Brick in the Wall pt2 en de tweede solo in Comfortably Numb bijvoorbeeld.

Money dan ook wel, al vallen er daar ook wel een paar buiten, maar het meeste zit er volgens mij toch wel binnen :)

hendrix2
8 februari 2011, 23:27
Nee:D

intro is geschreven door hammet, hetfield heft het het loopje met de losse snaren bedacht:cheerup:

De solo's van Hammet zijn vaak pentatonisch, met inderdaad vaak blues noten toegepast of andere opvullingen, maar de basis is pentatonisch

Nothing else matters is volledig opgenomen & geschreven door Hetfield. Kijk naar A year and a half in the life of Metallica part 1. Daarin wordt het aangehaald. Je ziet in part 2 zelfs hoe Kirk Hammett die intro moet leren spelen enzo om het live te kunnen brengen.

Ontopic: veel Clapton nummers zijn redelijk pentatonisch. Eigenlijk zijn heel veel blues solos pentatonisch opgebouwd. Het is denk ik interessanter om zelf een progressie op te nemen en daarover te soleren. Zo heb ik het geleerd (en ben ik het nog aan het leren). Je leert vanzelf wat werkt en welke dingen je leuk vind, welke overgangen je kan maken en welke andere noten je kan gebruiken.

Exi
9 februari 2011, 00:33
Het is denk ik interessanter om zelf een progressie op te nemen en daarover te soleren. Zo heb ik het geleerd (en ben ik het nog aan het leren). Je leert vanzelf wat werkt en welke dingen je leuk vind, welke overgangen je kan maken en welke andere noten je kan gebruiken.
Mee eens. Ik vond en vind het sowieso ook leuker om dit zelf te doen. Je leert zo het karakter van elke noot/bend etc. kennen en wat wel en niet werkt.
Natuurlijk moet je ook naar andere gitaristen blijven kijken om ideeën op te doen en zo je vocabulaire te vergroten.

terrasbeest
9 februari 2011, 08:46
Blues en Penta zou ik netjes gescheiden houden : de bluesladder bestaat, en wordt ook zo genoemd.
Clapton: om in die stijl/periode te blijven, toch beter Jimmy Page eens onder de loep nemen.Niet dat ik een voorkeur heb, maar Page deed er 'meer' mee.
En Jeff Beck natuurlijk.

Frans N
9 februari 2011, 13:07
Beste Denis.h

Ik zelf oefen met veel plezier uit:

Soleren met pentatoniek
Nieuwe sounds voor gitaar (met CD)

van Onno Kelk en Will Derks

Via de website van Onno zo te bestellen. Gelukkig zit er nogal wat theoretische info bij.

gr Frans N

denis.hermans
9 februari 2011, 13:24
Bedankt voor alle tips (en laat ze nog maar komen).

Ik hou dit topic in het oog :noob:

Pickel
9 februari 2011, 14:46
't barst van de pentatolische solo's:
bv. Seether - Immortality (One Cold Night)
http://www.youtube.com/watch?v=huoA2Dskwmo
vanaf 1.27 en op 2.32....

Splendid
15 februari 2011, 10:19
Stairway to heaven solo zit er ook vol mee geloof ik:)

Bazzey
15 februari 2011, 18:58
luister Classic KISS.

;)

Alles is daar penta,de solo´s maar ook de slag gitaar partijen.

pikasso
28 februari 2011, 11:22
luister Classic KISS.

;)

Alles is daar penta,de solo´s maar ook de slag gitaar partijen.

klopt helemaal, Ace was een meester in pentatonisch Soleren.

Harald
28 februari 2011, 12:41
Zijn Albert Collins en Johnny Guitar Watson nou nog niet genoemd:sssh: Hoewel de laatste wel meer deed. Maar Albert beperkt zich aardig tot pentatonic on the rocks, en dan vaak nog met capo zodat hij in open posities kan spelen. Sowieso, zo'n beetje de meeste oudere blues is heel netjes pentatonisch.