PDA

View Full Version : ENGL VS Brunetti??



}{Metalmaster}{
8 februari 2011, 01:04
Ey mensen,

Ik zit me toch te oriënteren op een nieuwe versterker.

Ik zoek eigenlijk een versterker die een lekkere crispy blues sound kan geven, een warme clean maar die ook mooi helder kan zijn, maar vooral toch ook een high gain sound voor metal licks en riffs kan geven.

Zelf heb ik nogsteeds de ENGL Invader 100 op het oog, maar hoor toch ook mooie verhalen over Brunetti versterkers.

Ik hoor het graag.


Groeten,
Wieger

tillens
8 februari 2011, 08:01
Ey mensen,

Ik zit me toch te oriënteren op een nieuwe versterker.

Ik zoek eigenlijk een versterker die een lekkere crispy blues sound kan geven, een warme clean maar die ook mooi helder kan zijn, maar vooral toch ook een high gain sound voor metal licks en riffs kan geven.

Zelf heb ik nogsteeds de ENGL Invader 100 op het oog, maar hoor toch ook mooie verhalen over Brunetti versterkers.

Ik hoor het graag.


Groeten,
Wieger

Tja ik ken de Engl alleen van naam, maar wat ik bij Engl al snel heb, van de keren dat ik ze heb gehoord, is dat het heel klinisch is... Brunetti heb ik dan wel al vaker gehoord en getest, en zou zomaar dat je daarin je ideale amp vind. Heb de Pirata gehoord, vond ik te gek, zeker de plexi mode, en daarnaast ben ik nog steeds verliefd op de Mercury. Nieuw erg duur, tweedehands af en toe te vinden. De Brunetti Mercury heeft een heerlijk clean, wat door de volume boost mooi kan crunchen. Kanaal twee is behoorlijk drive georienteerd en kan met gemak het heavy spul aan, met daarnaast een gainboost en volume boost mogelijkheid.. Kortom ga maar eens luisteren!

marc_o
8 februari 2011, 08:51
Het ligt er een beetje aan welke soort overstuurde sound je zoekt. De Engls kunnen het bijna allemaal hoor, bakken met gain uitbraken, en als dat je sound is, prima. De Brunetti 059 is ook een meerkanaalsbak, die ik persoonlijk erg mooi vind, maar wanneer je bijvoorbeeld het overstuurde geluid van Rammsteinn zoekt, dan kun je beter aan de Engl...
Voor mijn spel (rock tot aan metal) zou ik een brunetti prefereren.
Maar er is meer te koop dan Brunetti en Engl hoor.....veeeel meer.

Wat is zo ongeveer je budget en noem eens een sound die je zoekt, bijvoorbeeld een youtube-filmpje?
Welke gitaar knal je erop?

Braindead
8 februari 2011, 13:22
Rammstein speelt mesa toch?

sjaak1990
8 februari 2011, 13:25
Heb een 059 en xl r-evo.

Ze hebben allebei een heel clean, erg goed clean. Vele malen beter dan het clean van een ENGL.
Het zijn verder heel andere amps. De 059 klinkt als een opgefokte marshall, speel er zelf zware dingen mee, maar een ENGL is strakker en killer. De 059 is in niet plexi mode ook heel strak trouwens, in plexi mode losser en scheurender. Gebruik hem zelf altijd in plexi mode. 20 watt modus is een mooie aanvulling.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=143372
Kort verslag

De xl r-evo is een ander beestje. Boost kanaal klinkt heel groots, rectifier achtig, maar zeker niet hetzelfde, heeft wat Marshall en Diezel. Het xl kanaal is heel strak en daar kan je prime heel zware dingen mee spelen, maar is ook een heel andere amp dan een ENGL. Verder heeft de evo heel smoothe lead sounds, echt heerlijk, wordt ook vergeleken met de roadking qua sound.

Spreek wel over een ENGL, maar heb alleen de powerball en fireball getest, redelijk kil klinkende amps, strak, metaalachtige scheur. Weet niet waar je woont, je zou de Brunetti's bij mij kunnen testen.

ENGL, naar mijn mening niet geschikt voor een warme clean, ENGL en Brunetti zijn best wel tegenpolen, Brunetti's hebben toch een Brunetti sound, het klinkt niet als een Marshall, Mesa of wat dan ook. Ik zelf vind de sound geweldig. Hetzelfde geldt voor ENGL, die hebben ook een eigen sound, moet je mooi vinden of niet, ik vind het niet zo mooi maar heb er wel mensen mooi mee horen klinken.

Wil nog steeds een keer een Mercury testen maar dat komt ooit wel, denk dat de 059 geschikter is voor zwaarder werk maar kan dat niet met zekerheid zeggen.

sjaak1990
8 februari 2011, 13:29
Rammstein speelt mesa toch?

Ze hebben wel echt de rectifier sound, 1 van de gitaristen gebruikt triple's, de andere wat anders naar mijn weten.

marc_o
8 februari 2011, 16:12
Ze hebben wel echt de rectifier sound, 1 van de gitaristen gebruikt triple's, de andere wat anders naar mijn weten.


Ja, Engl onder andere

Rinze
8 februari 2011, 16:34
En Sansamp PSA-1.

caliban
8 februari 2011, 16:41
Het Rammstein geluid vind ik eigenlijk heel weinig recto uitstralen. Rammstein gebruikt best een strakke overdrive.

marc_o
8 februari 2011, 21:59
Altijd dat gezwets dat een Recto niet strak is...

Afijn, daar gaat het topic ook niet over...

caliban
8 februari 2011, 23:10
Altijd dat gezwets dat een Recto niet strak is...

Afijn, daar gaat het topic ook niet over...

Ik vind het zonder pedaal ervoor gewoon flubberen. Geen slechte versterker ofzo.

}{Metalmaster}{
8 februari 2011, 23:52
Hmm,

Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat ik ook een wat fijne korrel zoek, een scherp snijdende, volle, dikke, maar zeker niet ielig geluid.
Tevens wil ik er 1 die midi bestuurbaar is of anders voor alle channels een output is. Dit namelijk voor de Musicom Lab EFX MKIII switcher.

Marshall vind ik zelf niet lekker klinken eigenlijk wat te grof en muf. De Rivera Knucklehead wat te muf ook, een Mesa Boogie wat te korrelig.
Peavey 6505 vind ik erg lekker klinken, maar het clean weer iets te muf.
De Vox AD120VT die ik nu heb, heeft een mooie warme clean, maar misschien dat ik nu iets meer helder zoek dus.

Toch heb ik zomaar het idee dat mijn voorkeur steeds meer naar de ENGL Invader 100 met een XXL cabinet gaat.

Johannes
9 februari 2011, 00:48
Pas op met de XXL cab, daar zit een vrij fors aanwezig laag in (waar je geluidsman niet heel gelukkig van wordt ;P) Daarbij is ie niet te tillen :)

Gewoon ff testen natuurlijk, wie weet is het jouw 65 kg wegende kopje thee wel :D

}{Metalmaster}{
9 februari 2011, 01:04
Pas op met de XXL cab, daar zit een vrij fors aanwezig laag in (waar je geluidsman niet heel gelukkig van wordt ;P) Daarbij is ie niet te tillen :)

Gewoon ff testen natuurlijk, wie weet is het jouw 65 kg wegende kopje thee wel :D

Hmmm, hij is inderdaad een stuk zwaarder, maar dat wist ik al ;) Wel apart, ik hoor ook een hoop reacties dat de XXL een stuk beter klinkt als bijvoorbeeld 1 van circa 950,- met vintage 30 erin met normaal formaat..

lastige kwestie.. =p

En zou ik dan Vintage 30 nemen of Greenbacks? Of toch Vintage 60's? Zelf zat ik wat te denken aan de V30's.

Misschien is anders de 4 x 12" PRO Slanted E 412 VS een goed idee. Slanted vind ik zelf altijd ook wel mooier als straight, wat betreft beschrijving klinkt hij redelijk zoals ik wil, heeft V30's, weegt minder, iets goedkoper.

sjaak1990
9 februari 2011, 13:32
Hmm,
Peavey 6505 vind ik erg lekker klinken, maar het clean weer iets te muf.


Toch heb ik zomaar het idee dat mijn voorkeur steeds meer naar de ENGL Invader 100 met een XXL cabinet gaat.

De 6505 en die ENGL zijn aardig verschillende amps, worden wel vaak voor hetelfde doeleind gebruikt.


Hmmm, hij is inderdaad een stuk zwaarder, maar dat wist ik al ;) Wel apart, ik hoor ook een hoop reacties dat de XXL een stuk beter klinkt als bijvoorbeeld 1 van circa 950,- met vintage 30 erin met normaal formaat..

lastige kwestie.. =p

En zou ik dan Vintage 30 nemen of Greenbacks? Of toch Vintage 60's? Zelf zat ik wat te denken aan de V30's.

Misschien is anders de 4 x 12" PRO Slanted E 412 VS een goed idee. Slanted vind ik zelf altijd ook wel mooier als straight, wat betreft beschrijving klinkt hij redelijk zoals ik wil, heeft V30's, weegt minder, iets goedkoper.

Tja, ik zou degene die het beste klinkt met de amp die jij neemt. Geen Greenbacks voor high gain en een strak geluid iig. Testen is de manier om erachter te komen