PDA

View Full Version : Dat andere L-00 topic



barno
7 februari 2011, 20:54
Allez, het moet nu maar :) voor het een running gag wordt, wil ik maar es starten met mijn eerste acoustische bouw.

Zit al tijd te gassen op een Gibson Blues King achtig gitaartje. Maar es proberen dus. Hout is nog onderweg maar de mal voor de body ga ik deze week maken.

De stofzuiger links wil zeggen dat ik mijn kot es grondig heb opgeruimd; ondanks de wetenschap dat het binnen de korste keren terug een bordell gaat zijn, het geeft den bouwer moed aan de slag te gaan in een proper hok.

Vooraan: halve mal gemaakt, is genoeg voor een perfect symetrisch gitaartje. op de achtergrond de multiplex voor de binnenmal.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/acoustic-01.jpg

en deze richting moet het uitgaan:

http://gregboyd.com/images/instrument_images/691_ca.1932GibsonL-00Guitar_Top.jpg

oigun
7 februari 2011, 21:18
hehehe,

Word vast een killer! subscibed

loose-fur
7 februari 2011, 21:43
Schitterend! Ik ga deze Barnoustic zeker volgen..



Tee.

pueblo
7 februari 2011, 21:56
eindelijk :D barno die akoestische bouwt :) nu hopen dat het je goed bevalt en dat er daarna snel een akoestisch guttlin komt :)

Cocobolo
7 februari 2011, 21:57
Leuk !! Ik ben zeer benieuwd. Ik heb tot nu toe maar 1 akoestische gebouwd en dat is lang geleden. Ik heb ook wel weer zin gekregen in zoiets, maar door de nummers 1 en 2 van de gitaar-van-het-jaar-2011 denk ik nu meer aan zo'n mooie jazz bak :)

Succes Barno! :ok:

superfly
7 februari 2011, 22:39
Pas op he, akoestisch bouwen is nog veeeel verslavender als elektrisch.
Succes en veel plezier.

Wim

Koot
7 februari 2011, 22:52
Barno,

Gisteren liet je al een beetje doorschemeren dat je aan een akoestische wilde beginnen. Maar dat je zo snel de daad bij het woord voegt had ik niet verwacht!
Geweldig!

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en heb er alle vertrouwen in dat ook de akoestische bouw je gaat bevallen.

Gerard

barno
7 februari 2011, 23:08
thx all voor de aanmoediging

koot, feit dat je zo snel de foto's van de mal postte, was het finale duwtje dat ik nodig had

superfly: oei, had dat eerder gezegd, nu is het te laat! :) ik hoop dat dat bij mij niet het geval gaat zijn, nu al tijd tekort. Mijn interesses liggen mss net iets meer bij het ontwerpen eerder dan bij het weliswaar wondermooie ambacht. maar wie weet... :)

cocobolo: ik denk dat volgend jaar voor de verandering es een solid body (met een rare vorm ofzo) wint :seriousf:

pueblo: ik wil zeker ooit een soort 335 of 175 achtige guttlin ontwerpen en bouwen

Zjef
7 februari 2011, 23:13
Dat ziet er absoluut niet slecht uit, collega. ;)

Koot
7 februari 2011, 23:25
koot, feit dat je zo snel de foto's van de mal postte, was het finale duwtje dat ik nodig had



Leuk om te horen dat ik nog een klein beetje invloed op deze bouw heb kunnen uitoefenen.

aaronstonebeat
7 februari 2011, 23:53
Ik schrijf me even in om automatisch op de hoogte te worden gehouden.

Succes :ok:

Woml
8 februari 2011, 10:21
En in mijn lijstje staat hij ook :)

Vast wel een verstandig idee om met een min of meer standaard model te beginnen. Al ben ik wel veeeeeeeeel benieuwder naar een holle Guttlin! :sssh:

barno
8 februari 2011, 14:32
En in mijn lijstje staat hij ook :)

Vast wel een verstandig idee om met een min of meer standaard model te beginnen. Al ben ik wel veeeeeeeeel benieuwder naar een holle Guttlin! :sssh:

ja, ik zou in principe ook liever een hollow gutt gaan ontwerpen en bouwen maar ik heb momenteel geen acoustische steelstring, en dat mis ik toch wel, vandaar eerst deze oergitaar.

barno
10 februari 2011, 21:12
Vooruitgang bouw is nul maar toch al veel gedaan ... :) Een mal gebouwd.

Ik hoop dat het acoustisch bouwen een beetje meevalt, want anders is het wel veel energie voor een eenmal(l)ig gitaartje

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/MALL00.jpg

Koot
10 februari 2011, 22:23
Vooruitgang bouw is nul maar toch al veel gedaan ... :) Een mal gebouwd.

Ik hoop dat het acoustisch bouwen een beetje meevalt, want anders is het wel veel energie voor een eenmal(l)ig gitaartje



Prima mal, voor mij geldt dit absoluut als 'wel voortgang bouw'. Met een mal krijg je gewoon een veel beter eindresultaat.
Deze bouw begint in ieder geval goed. Ik heb er alle vertrouwen in.

barno
1 maart 2011, 18:58
volstrekt onspannend nieuws maar toch wel leuk: pak aangekomen

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC01404web.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC01406web.jpg

warmong
1 maart 2011, 19:52
Altijd leuk, pakken van madinter! :ok:
Ik was er vorige week ook nog over aan het twijfelen of ik niet gewoon in mijn stapeltje van madinter zou gaan graven voor een rug en zijkantjes voor de volgende, maar dat werd me toch sterk afgeraden... minimaal 5 jaar laten liggen werd me gezegd... :( Het ligt er nu anderhalf jaar, nog 3 en half te gaan dus.
Was je van zin met dit hout je L-00 te bouwen?

st.robot
1 maart 2011, 20:03
hey barno,

inderdaad altijd fijn als een bestelling binnenkomt. wil je even zeggen wat we daar allemaal te zien krijgen? ik zie wat ebben of is het pallisander? wat mahonie zijkanten? maple ?

veel succes nog met de verdere bouw!

grtz

barno
1 maart 2011, 20:06
at warmong: ja hoor, maar ik heb hout voor verschillende gitaren gekocht. Ik hoor idd wel vaak dat madinter stuff eerst nog moet drogen. ik schat dat de meesten dat zeggen omdat ze dat hebben gehoord van iemand anders. en als het waar is zal ik dat als ervaringsdeskundige na mijn eerste zeker melden.

maar die eerste beschouw ik vooral als een leergitaar. Ik weet van mezelf dat ik het -unlike sommige anderen hier- niet dadelijk tegoei kan doen.

at st robot: de toetsjes is indische pallisander, ga ik in de toekomst voor nog wat projectjes gebruiken.

Zjef
1 maart 2011, 20:06
hey barno,

inderdaad altijd fijn als een bestelling binnenkomt. wil je even zeggen wat we daar allemaal te zien krijgen? ik zie wat ebben of is het pallisander? wat mahonie zijkanten? maple ?

veel succes nog met de verdere bouw!

grtz

Ik zie mahonie nekken, zijkanten en achterkanten, vuren bovenbladen, palissander toetsen, linde lijmrandjes... Geen idee wat die donkere dingen zijn die achter die lijmrandjes hangen.

barno
1 maart 2011, 20:13
Ik zie mahonie nekken, zijkanten en achterkanten, vuren bovenbladen, palissander toetsen, linde lijmrandjes... Geen idee wat die donkere dingen zijn die achter die lijmrandjes hangen.

correct zjef. donker stukje is overschotje pallisander bij wijze van transportspalk voor de lijmranden. luxe spalk dus :)

warmong
1 maart 2011, 20:28
Ik hoor idd wel vaak dat madinter stuff eerst nog moet drogen. ik schat dat de meesten dat zeggen omdat ze dat hebben gehoord van iemand anders. en als het waar is zal ik dat als ervaringsdeskundige na mijn eerste zeker melden.

Ik heb het bij mijn eerste ook aangedurfd om gewoon kiln gedroogd hout van bij de houthandel te gebruiken (padouk). Ondertussen zit er over de volledige lengte van de rug een scheur van zo'n 2 mm breed... :makeup:

Zatar
1 maart 2011, 22:20
Mijn madinter spul ligt hier ongeveer een half jaar in huis, vochtigheid v/d neck blanks tussen de 4 en 12% en van zijkanten, tops ets tussen de 6 en de 10% :) Dus als je iets hebt om een indicatie van de vochtigheid te hebben, dan kan het zijn dat er al een goed stukje tussen zit

oigun
1 maart 2011, 23:02
En nou HOP bouwen.. ik begin knap ongeduldig te worden.:seriousf:

barno
1 maart 2011, 23:34
En nou HOP bouwen.. ik begin knap ongeduldig te worden.:seriousf:

zal niet gaan... moet drie jaar laten drogen ... :)

oigun
2 maart 2011, 00:12
zal niet gaan... moet drie jaar laten drogen ... :)

Pff... In de magnetron dan maar.

Pepe
2 maart 2011, 00:32
Winddrogen is nog beter, onder de snelbinders en dan heel hard fietsen.

Track-it post.

kamiel
2 maart 2011, 08:11
Winddrogen is nog beter, onder de snelbinders en dan heel hard fietsen.

Track-it post.

Of gewoon een tijdje heel goed blazen! :D

ernieman
2 maart 2011, 09:07
zal niet gaan... moet drie jaar laten drogen ... :)
Tja, ge wist waar je het reeds 10-15 jaar gedroogd vandaan kon halen hè :soinnocent:

stijnkenens
2 maart 2011, 09:12
zal niet gaan... moet drie jaar laten drogen ... :)

Man, gij zijt wel nen eikel, gij... :mad:

- Eerst heel gitaarnet laten weten dat je toch ooit eens een akoestisch instrument wil bouwen.
- Dan uiteindelijk een mal maken
- En daarna doodleuk verkondigen dat je er pas over 3 jaar aan gaat beginnen ... (hop naar het cmb, gij, daar ligt hout dat je direct kan gebruiken !!!)


s.

barno
10 maart 2011, 21:48
druk met electrische projecten maar vlijtige barno zet af en toe de lawaaimachines uit om ambachtelijk te prutsen aan zijn L 00

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC01491klein.jpg

Als electrisch bouwer ben ik als een klein kind verwonderd over de lichtheid en delicaatheid van het acoustisch bouwgedoe. Geschaafd tot 3 mm, met het nodige geschuur zou ik op de vereiste 2,8 mm moeten komen...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC01492klein.jpg

aaronstonebeat
10 maart 2011, 22:05
Aha, dit is wat men bedoelt met 'transparante afwerking' ;)

May The Force be with you :rockon:

loose-fur
11 maart 2011, 11:35
Dergelijke ambachtelijkheid geeft een goed gevoel, is het niet, Barno?

Maar, heb ik het goed dat je reeds aan het schaven zit vóór het voegen en lijmen van beide bladdelen? Mijn ervaring leert me dat het handiger en beter is om dit op dikte schaven pas na het verlijmen aan te pakken. Het lijkt me dat je straks geen extra dikte meer over hebt, die nodig is om de oneffenheden van de voeg weg te nemen (en dat ie dus te dun wordt in het midden..)

Of heb ik het fout gezien?




Tee.

barno
11 maart 2011, 12:05
Dergelijke ambachtelijkheid geeft een goed gevoel, is het niet, Barno?

Maar, heb ik het goed dat je reeds aan het schaven zit vóór het voegen en lijmen van beide bladdelen? Mijn ervaring leert me dat het handiger en beter is om dit op dikte schaven pas na het verlijmen aan te pakken. Het lijkt me dat je straks geen extra dikte meer over hebt, die nodig is om de oneffenheden van de voeg weg te nemen (en dat ie dus te dun wordt in het midden..)

Of heb ik het fout gezien?




Tee.

dat realiseerde ik me gisteren ook. ik denk dat ik nu maar es ga lijmen, ik denk dat ik nog genoeg marge heb om dan gelijk te schaven. Ik moet idd nog leren denken als een acoustisch bouwer ... :)

ja, schaven is leuk. heeft lang geduurd eer het me lukte, tot ik op youtube een filmpje vond waar werd getoond dat het belangrijk is de zool van de schaaf te checken. Die was bij mijn oude schaaf idd niet meer heel vlak. Nadat ik die gevlakt had, ging het plots een stuk beter.

BLUEWEY
12 maart 2011, 19:39
druk met electrische projecten maar vlijtige barno zet af en toe de lawaaimachines uit om ambachtelijk te prutsen aan zijn L 00

Als electrisch bouwer ben ik als een klein kind verwonderd over de lichtheid en delicaatheid van het acoustisch bouwgedoe. Geschaafd tot 3 mm, met het nodige geschuur zou ik op de vereiste 2,8 mm moeten komen...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC01492klein.jpg

Barno, eigenlijk kun je beter niet het bovenblad zo snel op de juiste dikte schuren, i.v.m. Tee z'n opmerking en je zult gaan zien, dat er nogal wat beschadigingentjes en deukjes e.d. kunnen gaan voorkomen d.m.v. allerlei werkzaamheden, en die zul je er naderhand ook nog uit moeten schuren.., dus als ik nog niet te laat hiermee ben...; nog "ff" wachten met op juiste dikte schuren.., tot vlak voor het finishen.., maar miss weet je dit al.. :)

stijnkenens
13 maart 2011, 15:33
Op dikte schuren zou ik alleen doen als je een fatsoenlijke 'van dikte schuurbank' hebt. Anders komt het nooit goed. Met zo'n handmuisje oid ga je alleen maar putten schuren, of dunner aan de rand.
Al schavend heb je veel meer controle over de algehele dikte van klankblad en rug.

En ik zou ook eerst de 2 helften aan elkaar lijmen alvorens tot de uiteindelijke dikte te schaven. Tel er misschien toch enkele 10e mm bij, want die verdwijnen toch tijdens het finale schuurproces (vlak voor het lakken).

En wat die deukjes en beschadigingen betreft: spar is veel zachter dan esdoorn, mahonie, palissander enz. Dus je moet gewoon extra opletten.
Akoestische gitaarbouw vergt een heel ander approach dan elektrisch net omdat het allemaal een pak kwetsbaarder is.

En zolang de nerf van spar niet geraakt is (lees gebroken) kan je kleine deukjes en krassen er wel uitweken met heet water.


s.

barno
18 maart 2011, 00:50
Tijdje tegen de volgende stap zitten aanhikken: uitfrezen van de rozette, enfin veel rosette is het niet bij een L 00 maar het moet evengoed rond uitgefreesd worden en ik heb geen dremel hulpstukken enz...

uiteindelijk met mijn rudimentair technisch vernuft een methode gevonden die tegelijk heel simpel is en prima werkt.

Gat geboord in de kunststof voet van mijn bovenfrees. Daarna gat in steunplank. Daar het boortje ingeklopt en het bovenste stuk als geleiderspen in de voet van de frees gebruikt.

Eerst proefrondje gedraaid

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05104KLEIN.jpg

Dan for real

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05106KLEIN.jpg

Madinter had me de verkeerde binding geleverd, maar soit, voor een eerste bouw ga ik niet moeilijk doen. Al hoort op een L 00 eigenlijk de simpele bredere W-B-W binding.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05114KLEIN-1.jpg

Binding derin gelijmd en ruw bijgeschuurd. small step voor een acoustisch bouwer, giant leap for ol' mister me. Nu kan ik aan mijn bracings beginnen.

Pepe
18 maart 2011, 01:01
Dat is leuk lijkt me, bracings aanbrengen. Eerst nadenken over patroon wat basicly R&D betekent wat basicly met een glaasje wijn een beetje surfen betekent. Uitmeten, lijntje hier, milimetertje daar. Het enige moment dat je werkelijk nog iets aan de klank kan doen.
Beetje als voegen. Dat metselen is leuk en aardig maar ik ben meer van het voegen. Relatief weinig moeite maar optimaal effect.

barno
18 maart 2011, 01:19
Dat is leuk lijkt me, bracings aanbrengen. Eerst nadenken over patroon wat basicly R&D betekent wat basicly met een glaasje wijn een beetje surfen betekent. Uitmeten, lijntje hier, milimetertje daar. Het enige moment dat je werkelijk nog iets aan de klank kan doen.
Beetje als voegen. Dat metselen is leuk en aardig maar ik ben meer van het voegen. Relatief weinig moeite maar optimaal effect.

ik hou toch meer van metselen, het is ook veel stoerder :) Heb je al ooit ganse muren gevoegd? ik vind het een opperkutjobke hoor. in die kopse voegen zitten prutsen boven je hoofd...

dat van die bracings shapen ifv de klank: ik zou kunnen doen alsof maar voorlopig ga ik gewoon doen wat op het plan staat en erg blij zijn als dat min of meer lukkt :)

stijnkenens
18 maart 2011, 02:16
small step voor een acoustisch bouwer, giant leap for ol' mister me. Nu kan ik aan mijn bracings beginnen.


*Vind ik leuk*

;)

Goe bezig !
Vergeet niet uw klankgat uit te frezen voor ge aan de bebalking begint, anders kan het wel eens heel moeilijk worden.
En in een LOO zit een zeer dunne bebalking. Gewoon het plan volgen en ge krijgt waarschijnlijk een goede benadering van de oude blues sound.

Ik weet niet welk plan je gebruikt, maar ik zou toch gaan voor de halfhoutse verbinding bij de X-bracing (en neit 1 lange en 2 korte er tegenaan)
En werk de X en overlangse dwarsbalken in in de lijmreepjes.
De rest kan je afsteken naar +/- 1 mm. (Niet 0mm want dan snij je door je lijmnaad en dat is niet mooi ... Oog voor detail !!!)

s.

barno
18 maart 2011, 09:13
*Vind ik leuk*

;)

Goe bezig !
Vergeet niet uw klankgat uit te frezen voor ge aan de bebalking begint, anders kan het wel eens heel moeilijk worden.
En in een LOO zit een zeer dunne bebalking. Gewoon het plan volgen en ge krijgt waarschijnlijk een goede benadering van de oude blues sound.

Ik weet niet welk plan je gebruikt, maar ik zou toch gaan voor de halfhoutse verbinding bij de X-bracing (en neit 1 lange en 2 korte er tegenaan)
En werk de X en overlangse dwarsbalken in in de lijmreepjes.
De rest kan je afsteken naar +/- 1 mm. (Niet 0mm want dan snij je door je lijmnaad en dat is niet mooi ... Oog voor detail !!!)

s.

ja straks doe ik het gat.
De X bracing heb ik al gemaakt met zo'n half om half verbinding.

Ik zit alleen in dubio ivm het lijmen van de bracings: moet ik nu echt zo'n schotel maken met een curve voor onder de go bar of zou het ook zonder kunnen zoals deze (beginner, dus let niet op zijn mega bebalking :) ) het doet?

http://www.youtube.com/watch?v=NH3pU_NVlCQ&feature=related

thx voor de tips over afwerking braces: heel nuttig voor mij. btw, ik gebruik dat grellier plan ook.

stijnkenens
18 maart 2011, 09:32
Goh, ik vind het super handig zo onder de gobar.
Zeer goedkoop, en geen schrik dat je met zware klemmen het fragiele klankblad beschadigd.
Als je de schijf beplakt met grof schuurpapier heeft ze een 4-ledige werking:

- Balkjes schuren in de juiste kromming
- Lijmen van balkjes onder de gobar (klankblad beschermen tegen het schuurpapier door er papier tussen te steken)
- Later kan je de zijkanten + binding in exact dezelfde bol kromming schuren als het klankblad.
- Bij het lijmen van het klankblad gebruik je de schijf als klemmal.

Dus Je hebt er 2 nodig. Eén van 2 mm diep voor het klankblad (radius 500mm) En een van 6mm diep voor de rug !

s.

northernlake
18 maart 2011, 10:08
Hi Barno,

Go-bar is simpel. Maar de braces met radius klem ik op het achterblad, ook zonder radius-dish. Een 'tafeltje' maken van klemmsia's werkt perfect.

http://farm6.static.flickr.com/5250/5281605576_4b7183b59b.jpg

loose-fur
18 maart 2011, 10:50
Gaat goed, Barno!

Voor de bebalking van m'n parlor volgde ik ook gewoon de tekening die ik voorhanden had. Radius aftekenen volgens de afmetingen op het plan en schaven op wat ze hier een futselplank noemen.
Verlijmen en opspannen doe ik door middel van een rechte lat (multiplex) bovenop de balk en een taai latje essenhout dat het blad stevig tegen de radius aandrukt.

https://lh3.googleusercontent.com/_Ae2zJw7XiSk/TIek2ekGJ1I/AAAAAAAAB_4/y7fc1hL7kA0/29..JPG

Om in te pikken op wat Stijn hier verklaart: ik ben wel nieuwsgierig naar jouw oordeel, Barno, in hoeverre de bracing van mijn parlor een bepaalde (ouwe) bluesklank bepaald/benaderd, maar daarvoor moet je -uiteraard- de gitaar in handen hebben.. Wie weet, misschien, ooit..?

https://lh6.googleusercontent.com/_Ae2zJw7XiSk/TJoTT67EQII/AAAAAAAACDE/e7LJL496-Q0/44..JPG



Tee.

barno
18 maart 2011, 13:34
ik had al materiaal gekocht om een Go bar te maken, dus ik zal dan ook maar een plank gaan uithollen voor de kromming. (twee kanten voor twee verschillende radiï). Ik heb trouwens niet de juiste klemmen om het te doen zoals loose fur.
Voor de klemlatjes voor de go bar had ik gedacht aan essen (elesticiteit), goeie keuze?

zie er wat tegenop om dat voor één gitaar te doen, maar mss bouw ik hierna toch nog eentje om de fouten uit de eerste bouw uit te wissen :)

Het enige waar ik nu geweldig tegenopkijk, is de juiste hoek verkrijgen aan de halsverbinding, maar daar zal ik ten gepaste tijde uw aller raad nog wel voor vragen.

at loose fur: acoustisch bluesgeluid: tja, is iets raars. de ouwe bluesmannen speelden in't algemeen op budget gitaartjes waar zeker geen rijke, gedefinieerde klank uitkwam. Ik heb zelf een prewar harmony gitaartje dat een geweldige porchblues klank heeft, maar ik denk niet dat de gitaar zware luthier kwaliteiten heeft. Wat ik wel hoor daar is het oude, droge hout, dat bijdraagt tot die authentieke wat krakkemikkige klank.

oigun
18 maart 2011, 17:01
Gaat lekker!! Mooie strakke rosette. Hoe ga je die radius uithollen voor de holle plank?

barno
18 maart 2011, 18:51
Gaat lekker!! Mooie strakke rosette. Hoe ga je die radius uithollen voor de holle plank?

ik heb een paar youtube filmkes gevonden met ingewikkelde setups maar ik ga het doen met een bovenfrees en dan een beetje het omgekeerde principe van een top carven. Daar zag ik een beetje tegenop maar het moet dan maar :)

loose-fur
18 maart 2011, 19:42
Godzilla, een member op Cigar Box Nation, doet het met deze Radius Generator.

http://api.ning.com/files/4H8JGXZIih08mi4UD0D7oiYjwqmA1NWdzGGQajbU5spUePTovZ VbwQiipi1VI5Q8LZde3Mofsmirc0uDsrdQHAZXap7WP8vv/DSC00400.JPG?transform=rotate(90)&width=450&height=600

Deze heerlijke gekkigheid heeft iets van de slinger van Foucault..





Tee.

Dootch
18 maart 2011, 19:54
Tee, dit plaatje is geweldig...

Ik vrees dat er op het geheel wel wat veel speling en rek zal zitten...:stop:


Ik heb een solara gemaakt die hol is. Gewoon uitgeschaafd met een vioolmakerschaafje (met bolle bodem) . Als je het manueel doet is het best in multiplex hout omdat het doorbreken van de verschillende lagen de diepte visualiseert als hoogtelijnen op een landkaart.

Volg de schaamteloze link naar mijn eigen bouwtopic hierover ;)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?134049-mijn-eerste-western-gitaar/page11

Het duurt echt niet zo lang, een namiddagje denk ik om er één te maken.

Hans

barno
18 maart 2011, 20:12
Godzilla, een member op Cigar Box Nation, doet het met deze Radius Generator.

http://api.ning.com/files/4H8JGXZIih08mi4UD0D7oiYjwqmA1NWdzGGQajbU5spUePTovZ VbwQiipi1VI5Q8LZde3Mofsmirc0uDsrdQHAZXap7WP8vv/DSC00400.JPG?transform=rotate(90)&width=450&height=600

Deze heerlijke gekkigheid heeft iets van de slinger van Foucault..





Tee.


hi la risch
past ook goed bij zijn nickname :)

ik woon in sixties achtig plat dak huis, dus dit gaat toch niet lukken :)

loose-fur
18 maart 2011, 20:50
Ik had nog wat meer foto's van de Godzilla schotel geplaatst, maar vreemd genoeg lukt het me niet die hier te posten..

Wie toch meer wil zien kan hier eens loeren: http://www.cigarboxnation.com/photo/photo/listForContributor?screenName=22b88qhfn9zo5



Tee.

grizzly
18 maart 2011, 21:04
Wow, dat is COOOOOL :seriousf:
Staat er ergens een sound sample van (van die sigarenkisten :) )?

Vraagje over die radiusdisk, het is natuurlijk een ronde disk, maar loopt de holling dan exact centrisch?
En hoe verhoudt zich dat dan tot de vorm van een gitaar?

De achterzijde van een klassieke gitaar heeft bijvoorbeeld een radius, maar aangezien een gitaar niet centrisch is, maar als het ware "dubbel centrisch" in 1 grotere en 1 kleinere overlappende cirkel, hoe loopt dan die bolling?
Alleen de grote cirkel (bas zijde) een radius?

barno
18 maart 2011, 23:05
Wow, dat is COOOOOL :seriousf:
Staat er ergens een sound sample van (van die sigarenkisten :) )?

Vraagje over die radiusdisk, het is natuurlijk een ronde disk, maar loopt de holling dan exact centrisch?
En hoe verhoudt zich dat dan tot de vorm van een gitaar?

De achterzijde van een klassieke gitaar heeft bijvoorbeeld een radius, maar aangezien een gitaar niet centrisch is, maar als het ware "dubbel centrisch" in 1 grotere en 1 kleinere overlappende cirkel, hoe loopt dan die bolling?
Alleen de grote cirkel (bas zijde) een radius?

thx grizzly, dat wil ik nl ook weten. ik veronderstel dat de brug area in het diepste punt van de dish komt te liggen?


btw. stijn kenens, ik heb net gemerkt dat jij ons hebt misleid ! jij bent helemaal geen L-00 aan het bouwen, maar een L 0. Ik lees net dat een L 0 top èn back binding heeft, een L 00 enkel top binding ... :)

stijnkenens
18 maart 2011, 23:08
Jep, een radius dish is een segment van een bol.

De rug en klankblad van een steelstring akoestische gitaar zijn dit ook, bij een archtop gelden andere regels, net als bij het klankblad van een klassieke gitaar !

Dat wil zeggen dat de zijkanten perfect moeten passen aan dat bolsegment.
Visueel komt het er op neer: hoe dichter bij het centerpunt van de schijf, hoe hoger de zijkanten.
De taille hoger is dan staart en hielblok.
En de heup van de gitaar is lager dan de borst.

Ik heb me voor m'n scriptie rot gezocht naar een degelijke nederlandse benaming voor upper en lower bout, en heb er niets beter op gevonden dan het borst en heup te noemen. Taille spreekt voor zich natuurlijk . ;)


*edit* Beetje uitleg over de L familie (http://home.provide.net/~cfh/loo.html)
Eerst had de LO top en rug binding, en de LOO enkel top binding, even later was het andersom ... Soit de grillen van gibson zijn ondoorgrondelijk :)
Het is ook gemakkelijker met 2 bindingen. Een rug perfect op de zijkanten laten aansluiten, zonder kier is niet evident !



s.

barno
18 maart 2011, 23:54
thx stijn,: ik heb net een dish gemaakt voor de top. diepste punt iets meer dan twee mm, de diameter van de kom komt overeen met de uiterste punten van de heup van de body.

maar hoe leg ik nu mijn blad erin; met de brug in het middelpunt? dan ligt het blad bovenaan niet in de kom. of moet de kom groter?

ernieman
19 maart 2011, 00:02
Als je een echte "kom" hebt gemaakt, maakt het niet uit waar je blad ligt, want de radius is dan op alle plaatsen hetzelfde.

aaronstonebeat
19 maart 2011, 00:06
Als je een echte "kom" hebt gemaakt, maakt het niet uit waar je blad ligt, want de radius is dan op alle plaatsen hetzelfde.

Dat is een wijs woord. Ik heb geen enkele ervaring met akoestische bouw, maar als je een bol van bovenblad-materiaal zou hebben, zou het niet uitmaken waar je het blad zou uitsnijden.

barno
19 maart 2011, 00:08
okee maar daar begrijp ik uit dat de kom dus groter moet zijn dan de lengte van de gitaarkast.

aaronstonebeat
19 maart 2011, 00:17
okee maar daar begrijp ik uit dat de kom dus groter moet zijn dan de lengte van de gitaarkast.

't Is net als met de radius van een toets; dat is een hap uit een cilinder (tenzij gecompenseerd, dan is het een kegel). De straal van de kromming van de toets kan ook groter zijn dan de toets zelf, bv 12'', +/- 30 cm; da's een cirkel met een diameter van 60 cm.

De straal van die foto hier onlangs is gauw een meter of 5 a 6; dan komt je blad uit een bol met doorsnede van 10 a 12 meter. Het is uiteindelijk gewoon een bolsegment, voor zover het hout zich laat dwingen.

De kom, lijkt me, moet zo groot zijn dat het hele blad erin past.

stijnkenens
19 maart 2011, 08:10
De radiusschijven hier op school hebben een diameter van 60 cm.
De diepte is hier 2 en 6 mm.
Dat zijn de verhoudingen die we gebruiken. (dat is dus een bolsegment met een andere straal)

s.

Zjef
19 maart 2011, 08:30
Deze kerel heeft een site boordevol gitaarbouwinformatie, oa deze pagina over de berekeningen voor een radius dish: http://liutaiomottola.com/formulae/sag.htm en deze pagina met pdf's met de meest voorkomende radiussen uitgerekend en getekend: http://liutaiomottola.com/construction/CMap.htm

Hier een pagina over het maken van een dish: http://www.ecklunds.com/frets/lutherie/progress_pix/radius_dishes.htm
Let wel: het is eenvoudiger je bovenfrees te laten staan en de schijf te draaien. Dit geeft ook een netter resultaat.

Hier een filmpje van een wat ingewikkeldere opstelling:
http://www.youtube.com/watch?v=tvGemvizrz4

Cocobolo
19 maart 2011, 09:28
ik gebruik de volgende site voor het berekenen van de radius:
radius-dish-calculator-maar-werkt-niet-onder-firefox! (http://www.kalantarian.org/artak/gm/depthcalc.htm)
(werkt alleen onder internet explorer).

Je geeft de gewenste foot-maat in (veel gebruikt is bijvoorbeeld 15, 20, 28 en 40 foot) en ook de maat van de gewenste schijf (bijvoorbeeld 600mm, dat is meestal wel minimaal nodig).
Als resultaat krijg je daarna keurig hoe diep het middelpunt moet zijn, en hoe het verloop is zodat je op nul uitkomt bij de rand.
In mijn situatie voer ik het dan in mijn cad-programmatuur in en dan krijg ik een zeer exacte 3D tekening van de hele schaal.

loose-fur
19 maart 2011, 18:00
Boeiende info!

De radius van boven- en onderblad was voor mij tot nu toe een beetje een wazig gegeven waarbij enkel een bouwplan enige opklaring kon bieden, maar nu weet/begrijp ik beter (waarvoor dank, Stijn, Ernieman, Barno e.a.).

Deze handige cirkeloplosser (http://users.telenet.be/annette-guy/calc/cirkelSolve.htm) vertelt me dat je bij een schaal/kom met een diameter van 600 millimeter, die 6 millimeter diep meet, een straal nodig hebt van 7,50 meter. Wanneer je over een huis beschikt zoals dat van Godzilla, dan zal het nog net lukken om je bovenfrees slingergewijs in de nok van het dak te bevestigen. Wanneer die schaal, bij eenzelfde diameter, echter maar 2 millimeter diep meet, spreken we over een straal van 22,50 meter. De toneeltoren van het theater waar ik werk zou het nog net halen..

Ikzelf ben een leek op cnc gebied, maar ik vermoed dat klimgordels en staalkabels achterwege gelaten kunnen worden en dat Cocobolo een dergelijke schaal perfect moet weten te fabriceren op zo’n freesmachine, niet?




Respect voor je zoektocht naar Nederlandse benamingen, Stijn! Borst, heup en taille zijn perfect gekozen.




Tee.

Cocobolo
19 maart 2011, 19:55
...
[FONT=Arial]Ikzelf ben een leek op cnc gebied, maar ik vermoed dat klimgordels en staalkabels achterwege gelaten kunnen worden en dat Cocobolo een dergelijke schaal perfect moet weten te fabriceren op zo’n freesmachine, niet?

uhm, ik mag geen reclame maken...maar laten we zeggen dat iedereen met een cnc machine dat zo kan frezen, als ze de tekening maar kunnen maken.

oigun
19 maart 2011, 20:04
Zomaar een losse gedachte:
Als je een slede voor je frees maakt in de juiste radius en laat deze op een pen roteren (pivoteren) Dan zou het ook moeten gaan. Alleen oppassen dat je niet in de pen freest Ofwel een rond schijfje gebruiken dat lager ligt dan de uit te frezen plaat.
(misschien is het niet te volgen, maar heb even geen zin om een tekening te maken.)

loose-fur
19 maart 2011, 20:29
Je hoeft helemaal geen tekening te maken, Oi, Gewoon even de post doornemen die Zjef hier deze morgen naliet..

Ik ben het verder trouwens met je eens, dit zal inderdaad de beste/makkelijkste manier zijn om met bescheiden middelen zo'n schotel thuis te fabrieken (maar de Godzilla-methode blijf ik toch de mooiste vinden).




Tee.

grizzly
19 maart 2011, 20:56
Hier staat ook nog een berekening voor de radius van een disk, maar dan in mm in een XLS file.
http://acousticblog.mokkou.jp/?p=44

en deze is ook mooi.
http://www.1728.com/circsect.htm

oigun
19 maart 2011, 22:06
Je hoeft helemaal geen tekening te maken, Oi, Gewoon even de post doornemen die Zjef hier deze morgen naliet..

Ik ben het verder trouwens met je eens, dit zal inderdaad de beste/makkelijkste manier zijn om met bescheiden middelen zo'n schotel thuis te fabrieken (maar de Godzilla-methode blijf ik toch de mooiste vinden).




Tee.


Whahaha, die post had ik even gemist...voor niks mijn stoffig brein aan het werk gezet:(
http://api.ning.com/files/zmQ5N3junlkWQGwaMy7WtSEpaeatNXKfZR3yTvCMz*lNWXuE*F KjpVXcSQLYq3UcFfJYD8ko0Yv299aKr0jq8KlL1GbomeT*/DSC00398.JPG?transform=rotate(90)&width=450&height=600
Hier de Godzilla methode, heb ook ergens een foto gezien van een freesmachine aan een hele lange ketting

barno
20 maart 2011, 13:56
Go-bar gemaakt. Is nog wat te hoog. iemand een suggestie voor een werkbare hoogte van het hemeltje?

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05136KLEIN.jpg


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05138KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05141KLEIN.jpg

en fier dat mijn schaaftechniek met de dag vooruitgaat :). ik heb de xbracing al wat gevormd. ik weet niet of ik 'm nu nog makkelijk gelijmd krijg, indien niet, gebruik andere latjes.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05135.jpg

stijnkenens
20 maart 2011, 14:01
Hoogte hemel: den helft, dan heb je maar 2 draadstangen van 1 meter nodig :)

Balkjes voor vormen zou ik niet doen, want je hebt altijd een beetje schade door de klemlatjes. Dan kan je dat nog weg schuren / schaven.

Ik zou het kruis ook als laatste lijmen, dan kan je de andere, reeds gelijmde balkjes mooi vormen, zonder dat er iets in de weg zit.


s.

barno
20 maart 2011, 15:17
heb mijn hemeltje ondertussen stuk lager en de stangen afgezaagd.

ik was in grizzly's topic aan het lezen en vond daar een link naar een forum waar dit werd gezegd als alternatief voor radius dish. Mij lijkt dit doenbaar voor de top van mijn gitaar (maar hele lichte arch), of niet?

WaddyT wrote:
The method that Cumpiano used was to put a layer of cork or thick poster board (about 1/8" or 3mm) on the solera, and remove the lower bout portion in the center, leaving a rim of about 1.5mm around the outside edge. This will cause the lower bout to dome when you glue the fan braces into the top, under pressure of clamps, as the edges are forced to stay at the higher level.

en nog tweede vraagje: wat gebruik ik best als lijmspanlatjes in de go-bar?

stijnkenens
20 maart 2011, 15:33
hm, dat lijkt me inderdaad een goede manier om een dome te maken.
Misschien moet je die dan in het midden vast vijzen (en vijs verdiepen, zodat die het klankblad niet beschadigd) En de ruimte tussen onderplaat en 3mm hardboard opvullen, zodat die op die plaats ook niet doorbuigt. Hoewel ik denk dat de druk van de klemlatjes niet zo groot gaat zijn dat alles misvormt.

Klemlatjes materiaal: kwartiers essen van 3 mm met perfect rechte draad !
Dat is het beste dat ik ooit gebruikt heb.

Maar het kan ook met 3mm triplex, maar de puntjes durven wel eens afbreken.


s.

barno
20 maart 2011, 16:20
ja, essen latjes dacht ik wel, heb er ondertussen een dertigtal gemaakt en es geprobeerd, werkt prima.

Ik denk dat ik voor de top geen dish ga maken maar dat van cumpiano ga proberen. voor de back zal wel een dish nodig zijn denk ik.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05145KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05146KLEIN.jpg

barno
20 maart 2011, 18:01
goed, om een radius te krijgen heb ik kleine blokjes geplakt aan de rand. De blokjes naast het gat heb ik overigens weggehaald. Kreeg dan een perfecte aansluiten aan de braces die ik had geradiussed volgens plan.

deze methode ga ik wel niet gebruiken voor de diepere radius van de back.


Dan lijmen. niet genoeg latjes voor de hele zwik, dus eerst dit.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05148KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05151KLEIN.jpg

nu heb ik in mijn topic eindelijk ook zo'n echte luthier foto :), al is de echte classic der luthier foto's natuurlijk de multiklemfoto van de lijmranden :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05153KLEIN.jpg

st.robot
20 maart 2011, 20:14
hey barno,

ziet er goed uit man! Het zijn inderdaad andere foto's dan wat we van jou gewend zijn, maar ze zijn er niet minder om :ok:

Ik vind het een goeie truc met die stukjes kurk, en zolang je hetzelfde resultaat behaalt lijkt me dit zelfs makkelijker. ik zou er toch niet graag aan beginnen, aan zo'n schaal.

ik kijk al uit naar de volgende update

grtz

northernlake
20 maart 2011, 20:30
Hey Barno,

Volgens mij hoef je je over je acoustische skills ook niet al te veel zorgen te maken. Dit ziet er super netjes uit!

barno
20 maart 2011, 22:25
bedankt

en ja, top is af, moet wel nog wat afgewerkt worden. Hier schurkt hij zich aan tegen een 60 jaar oud Harmony gitaartje. mss wordt de top zowel besmet met wat bluesmojo...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05160KLEIN.jpg

oigun
20 maart 2011, 23:13
Hey Barno,

Volgens mij hoef je je over je acoustische skills ook niet al te veel zorgen te maken. Dit ziet er super netjes uit!

Ik kan het daar alleen maar hartgrondig mee eens zijn:ok:
(alhoewel ik daar moeilijk over kan oordelen, ben mijn elektrische skills nog aan het ontwikkelen)

barno
22 maart 2011, 00:14
Back onder de spanlatten.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05168KLEIN.jpg

en een vraagje: ik ga mijn allereerste gitaar restaureren, daar moet een nieuwe top op. maar daarvoor moet de hals eraf. Ik heb al gelezen over stoom via naald in de joint enz... maar hoe weet ik nu waar ik moet boren om juist in die joint uit te komen? Het fretboard wil ik erop houden.
Of zijn er andere manieren dan met stoom?

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05178KLEIN.jpg

oigun
22 maart 2011, 08:57
Waarom wil je het er op houden?(zitten er plastic dots in?) Met een strijkijzer is ie er zo van af en kun je goed bij de verbinding. Je kan dan langs de lijmnaad kleine gaatjes boren en deze laten vollopen met water met een beetje geluk en geduld hoef je dan niet te stomen.

grizzly
22 maart 2011, 09:21
en nog tweede vraagje: wat gebruik ik best als lijmspanlatjes in de go-bar?

Ik zie ook vaak glasfiber (of andere soorten kunststof) ronde staafjes met een rubber dopje aan het eind, gebruikt worden als Go-bar latjes.
Hier een adres voor zowel Essen rondhout, als glasfiber en carbon rond.
http://www.dutchflyingobjects-shop.nl/c-470926/gfk-massief-glasfiber/

Hoeveel latjes zijn er nodig om goed te kunnen werken met de GO-bar, en kan het ook van een andere houtsoort zijn? (Abachi, beuken, mahony of zo)

barno
22 maart 2011, 10:43
Waarom wil je het er op houden?(zitten er plastic dots in?) Met een strijkijzer is ie er zo van af en kun je goed bij de verbinding. Je kan dan langs de lijmnaad kleine gaatjes boren en deze laten vollopen met water met een beetje geluk en geduld hoef je dan niet te stomen.

de keren dat ik een fretboard heb afgehaald, was telkens dikke PITA, daarom dat ik het liever niet doe. mss moet het bij deze dan toch maar

at grizzly; ik heb gewoon essen latjes gezaagd, dat werkt super. ik denk dat je er een 30 tal nodig hebt, maar met minder kan ook, in fases dan

oigun
22 maart 2011, 18:37
Hoe heb je dat fretboard er dan afgehaald? Met een strijkbout op de laagste stand gaat het best makkelijk, wel een beetje geduld hebben. Hangt ook van de lijm af natuurlijk.

barno
22 maart 2011, 19:02
Hoe heb je dat fretboard er dan afgehaald? Met een strijkbout op de laagste stand gaat het best makkelijk, wel een beetje geduld hebben. Hangt ook van de lijm af natuurlijk.

*zoekt het woord geduld op in woordenboek*,

't zal dat wel geweest zijn...

laagste stand? en dan laten staan of bewegen?

barno
22 maart 2011, 23:48
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05181KLEIN.jpg

hier zie je de bolling van de rug. niet major, maar moet kunnen. het lijmen met de truuk van het liften met houtklosjes aan de rand is gelukt maar als ik ooit nog es een acoustische bouw, moet ik toch zo'n radius dish hebben.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05180KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05184KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05182KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05183KLEIN.jpg

Koot
23 maart 2011, 10:33
Barno,

Dat ziet er profi uit. Alsof je het al jáááááren doet. Klasse!

Je hoeft de braces niet per se in een radius dish te lijmen. Kan ook met een flexibele hardhouten lat aan de achterkant de braces op je back/top klemmen. Maar dan moet je wel weer die klemsia's met een flinke diepte hebben.

barno
25 maart 2011, 15:08
Bend that baby

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05200KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05201KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05202KLEIN-1.jpg

aaronstonebeat
25 maart 2011, 15:15
Gelukt? :cheerup:

Die onderste foto is een vreemde, voor mij althans: in eerste instantie interpreteerde ik de zijkant binnenstebuiten. Leek me zo wel erg scheef geworden; voor een gitaar met een veel kleiner achterblad dan het voorblad :D

oigun
25 maart 2011, 16:54
Oh Yeah! GO BARNO:cheerup:

barno
25 maart 2011, 17:20
thx for cheering barno :)

de zaak is min of meer beklonken. moet wel nog een buigsessie om hier en daar wat spanning weg te nemen.

kant twee was ietsie dikker dan kant een. ik wist het maar vandaag nogal lui en ik was benieuwd of ik dat fel zou voelen bij het benden. officieel Ja dus...
zal me geen tweede keer gebeuren

Tof dat die mal niet voor niks heb gemaakt: Big help

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05205KLEIN.jpg

grizzly
25 maart 2011, 17:53
Hi Barno,

Naar welke dikte heb je de zijkanten terug gebracht en wat was het verschil er tussen?

barno
25 maart 2011, 18:02
Hi Barno,

Naar welke dikte heb je de zijkanten terug gebracht en wat was het verschil er tussen?

een kant 2 mm, andere 3 tienden dikker ongeveer. maar dubbel zo moeilijk om te buigen dus.

grizzly
25 maart 2011, 23:41
Thanks, dat wordt dus 2 mm en je bespaart me een hoop buig energie.
Vandaag kreeg ik mijn ALU buis binnen.
Ik had gegokt op 10cm rond x 3mm wand dikte. Lijkt me nu een beetje aan de grote kant.
Ik had voor rond de 19Euro een een elektrisch 1pits kookplaatje besteld, zo eentje met een knop voor verschillende temperaturen. Daar monteer ik hem tegen aan en heb dan mijn eigen buig machien (denk ik)
Nog even uit puzzelen hoe ik hem er tegenaan krijg. :seriousf:

barno
26 maart 2011, 00:42
hals en kontblokjes gemaakt

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05209KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05212KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05218KLEIN.jpg

blij om even uit de mal te mogen

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05224KLEIN.jpg

Koot
26 maart 2011, 01:24
Barno,

Het lijkt me dat je blok voor de halsverbinding dunner is dan het blok aan de staartzijde. Was dat de bedoeling? Ik weet niet wat voor halsverbinding je gaat toepassen maar meestal is dat blok dikker dan het staartblok.

Ziet er verder prima uit!
Succes

Gr.
Gerard

barno
26 maart 2011, 08:21
ik heb dus een fout gemaakt. een eerste major fuckup dus :) de blokken moesten andersom...

nu is de vraag: blok losweken of dikker maken door er een stuk op te lijmen. de achterste blok kan ik wel wat dunner maken zo.

Cocobolo
26 maart 2011, 08:53
ik heb dus een fout gemaakt. een eerste major fuckup dus :) de blokken moesten andersom...

nu is de vraag: blok losweken of dikker maken door er een stuk op te lijmen. de achterste blok kan ik wel wat dunner maken zo.

Jammer. Maar dat hoort bij het handwerk vind ik, iedere gitaar is uniek en bij iedere bouw is wel een moment dat er iets niet lekker gaat. Ik heb bijvoorbeeld gisteren bij het "even snel tussendoor" boren van een kanaaltje vanuit een neckpickup naar de control cavity de hoek iets te schuin gehouden...je word soms nonchalant maar nu heb ik dus een gat in de achterkant van de body :soinnocent: .

Anyway, lijkt me dat het voor de constructie of klank niet erg is als je het halsblok dikker maakt door er een extra blokje aan te lijmen. En als je zegt dat je het achterste blok dunner kunt maken, dan lijkt me dit een prima oplossing.

superfly
26 maart 2011, 08:55
Ik neem niet aan dat je het blok weer eenvoudig los krijgt, of heb je huidenlijm o.i.d. gebruikt? Ik zou er een stuk op lijmen. Wat voor halsverbinding wil je maken?

oigun
26 maart 2011, 08:57
Lijm voorzichtig warm maken met strijkijzer op de laagste stand, moet lukken.
Ik zou dan alleen het halsblok vervangen en het hielblok dunner maken. Tenzij het hals blok er erg makkelijk afkomt (wat ik eigenlijk verwacht.)

barno
26 maart 2011, 12:19
ik ga een stuk erop lijmen bij halsblok. en andere dunner maken.

at oi: ik ben gewoon niet goed in lijm losweken, het fretboard op die restauratie die ik enkele dagen geleden ging aanpakken, is ook mislukt...)

het is echt een domme fout, vooral omdat ik tijdens het lijmen de hele tijd dacht, toch raar dat het halsblok zo dun moet zijn, maarja, zo las ik het op het plan. Dat plan had ik in A4tjes van de 1op1 pdf uitgeprint, maar die had ik enkel in stroken aan mekaar geplakt, waardoor de bodyvorm eigenlijk niet goed zichtbaar was, vandaar dus de vergissing...

maar een ding is zeker: niemal wieder

en goed dat het forum er is om fouten op tijd te melden, thx

Enra
26 maart 2011, 16:40
ik ga een stuk erop lijmen bij halsblok. en andere dunner maken.

Lijkt me een heel goede keuze. De lijmverbinding los maken kan gemakkelijk tot schade leiden. 't Zou zelfs sterker kunnen worden met een stuk erop.

barno
26 maart 2011, 16:41
de zaak maar direct rechtgezet, zo is die flater alweer history. halsblok: een stuk opgelijmd en voorzien van een datum en credit. De eindblok heb ik gefreesd tot dikte zoals op plan.

Dan aan de rugzijde de kanten op de juiste breedte gebracht.
wasspelden gaan zoek, elastiekskes en eerste lijmreep derin.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05226KLEIN.jpg

barno
26 maart 2011, 23:27
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05229KLEIN.jpg

moest een manier uitvogelen om de back te lijmen terwijl ik de parts in de (brede) mal kon zetten.
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05234KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05235KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05236KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05244KLEIN.jpg

aaronstonebeat
26 maart 2011, 23:33
Wunderschön! Hartverwarmend!
In mijn ogen ziet het er zeer georganiseerd en opgeruimd uit. Netjes en strak.
Gaat vast geweldig worden

barno
27 maart 2011, 00:13
Wunderschön! Hartverwarmend!
In mijn ogen ziet het er zeer georganiseerd en opgeruimd uit. Netjes en strak.
Gaat vast geweldig worden

er zitten nochtans wat slordigheden in die mij ertoe zullen aanzetten er nog een te bouwen, maar dan voor echt. dit is mijn leerbouw, de trial en error cursus die ik mezelf geef.
binnenkort het halsje maar es maken, eindelijk nog es iets dat ik zonder veel piekerwerk aankan :)

stijnkenens
27 maart 2011, 14:26
Wacht maar tot de zwaluwstaart verbinding !
Goed voorbereiden is het halve werk, maar het finetunen achteraf bezorgde me toch ook nog kopzorgen ...


s.


p.s. nice job, en je vliegt er nogal vandoor precies ...

barno
27 maart 2011, 15:18
Wacht maar tot de zwaluwstaart verbinding !
Goed voorbereiden is het halve werk, maar het finetunen achteraf bezorgde me toch ook nog kopzorgen ...


s.


p.s. nice job, en je vliegt er nogal vandoor precies ...


stijn, zijn er nadelen aan een gewoon rechte lijmverbinding? dus idem als zwaluw maar dan zonder de schuine kanten. ik heb wat schrik dat ik mss wel een zwaluwstaart gefabriekt krijg maar mss gaat dat de eerste keer toch eerder een gehandicapt zwaluwtje zijn. Beter een goede rechte verbinding dan een sukkelzwaluwstaart, of niet?

stijnkenens
27 maart 2011, 15:44
Zo'n mussenstaart verbinding is ook goed te doen, en zelfs gemakkelijker te finetunen.

Een truukje om het echt stevig te krijgen:
2 gaten tot diep in het hielblok uitboren na het verlijmen, zodat de pen verankerd wordt.

Zoiets:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/mussenstaartverbinding.jpg

Ik heb een foutje gemaakt bij mijn hielblok: het gemakkelijkste is een perfect vlak waar de hals op aansluit, niet teveel moeite om dat mooi te laten aansluiten !


s.

**edit** check sebiet mijn foto's van de zwaluwstaart: foefellaré ten top !!!

barno
27 maart 2011, 16:41
thx voor die tip stijn, ik denk dat ik ga voor zo'n mussenstaart. vooral ook ifv het finetunen van de aansluiting aan de kanten

foefelare: het ziet er nochtans prima strak uit op jouw foto's

Cocobolo
27 maart 2011, 16:51
off topic, maar ik geef het op : wat is " foefellaré" ? :dontgeti:

loose-fur
27 maart 2011, 17:17
Het bouwplezier spat hier vanaf, Barneaux!

Het alternatief voor de zwaluwstaart dat Stijn hier nalaat, om twee pennen langsheen een mussenstaartverbinding te boren, is inderdaad een slimme en veilige oplossing.

Blijf het graag volgen,




Tee.

barno
27 maart 2011, 17:21
off topic, maar ik geef het op : wat is " foefellaré" ? :dontgeti:

prutsen, knommelen, foetelen, trichéren :)


thx Tee

leroni
27 maart 2011, 17:28
hals en kontblokjes gemaakt

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05224KLEIN.jpg


onder zit een stukje waar je rand los is van de tafel,
heb je dit later recht geschaafd of druk je dit met het lijmen van top en back weer recht.
ik neem aan het eerste om spanning te voorkomen.

mooi werk trouwens voor een 1e accoust, zelfs 1e buigwerk

grizzly
27 maart 2011, 17:30
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/mussenstaartverbinding.jpg



Even een of-topic vraagje, Stijn, waarmee teken je dit soort plaatjes?

stijnkenens
27 maart 2011, 17:36
Paint !!!

:cooler:

:soinnocent:



s.

barno
27 maart 2011, 17:56
onder zit een stukje waar je rand los is van de tafel,
heb je dit later recht geschaafd of druk je dit met het lijmen van top en back weer recht.
ik neem aan het eerste om spanning te voorkomen.

mooi werk trouwens voor een 1e accoust, zelfs 1e buigwerk

dit zijn de ruwe zijkanten gebogen. daarna worden die met de schaaf op juiste hoogte gebracht, er moet een verloop van hoogte van twee cm in zitten van voor naar achter

Woml
27 maart 2011, 18:26
Dat schiet lekker op! Ik kijk vol verwachting uit naar het eindresultaat...

grizzly
27 maart 2011, 19:22
Gracias Señor http://grizz.smugmug.com/Other/Smilies/tiphat2/298015025_CeDUz-Ti.gif

barno
29 maart 2011, 16:37
Iemand een idee wat beste hout is om kerfings van te zagen? ik heb verschillende soorten geprobeerd: dennen, esdoorn, mahonie, maar die breken te vlug. Linden heb ik niet.

en anders moet het maar met aparte stukjes


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC05270KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC05276KLEIN.jpg

gertgert
29 maart 2011, 17:04
ik gebruik mahonie.
werkt prima. als het te snel breekt iets verder inzagen of evt. voorbuigen.

northernlake
29 maart 2011, 17:45
Ik heb nu linden kerfings van mad inter gebruikt. Werkt geweldig makkelijk.

barno
29 maart 2011, 17:48
Ik heb nu linden kerfings van mad inter gebruikt. Werkt geweldig makkelijk.

ja die heb ik ook, maar dus de helft te weinig... :)

loose-fur
29 maart 2011, 18:44
Ik gebruik essenhout uit de sporten van een afgedankte ladder. Erg taai.
De blokjes zaag ik op 4 millimeter, ertussenin blijft amper een halve millimeter hout over.

https://lh5.googleusercontent.com/_Ae2zJw7XiSk/THlMbSHaY_I/AAAAAAAAB9M/AL2LhsRFQFI/14..JPG

Zen en de kunst van het blokjeszagen..





Tee.

warmong
29 maart 2011, 19:23
ik gebruik nu ceder loofhout voor kerfings.
Best voorbuigen op een buigijzer als je breken wil vermijden.
linden heb ik ook al gebruikt, en werkt ook goed.

barno
30 maart 2011, 23:26
Kerfings dan toch gelukt, gewoon wat secuurder gezaagd. wel niet alles in een stuk kunnen lijmen, maar dat maakt niet uit denk ik.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05284KLEIN.jpg

en vandaag de doos dicht gedaan, eerst nog wat credits, serienr enz... op het klankblad gekrabbeld.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05293KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05297KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05299KLEIN.jpg

net echt :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05300KLEIN.jpg


Tot nu toe geen zware flaters, maar wel al een hele waslijst opgeschreven van wat ik bij de bouw van de tweede anders moet aanpakken.

st.robot
31 maart 2011, 01:27
ik kan me voorstellen dat op de moment dat je het doosje uit de klemmen kan halen en kunt vastnemen dat je denkt: "allriiight, who's the man"

ziet er echt wel netjes uit barno! jaloezie uit deze kant van belgië

grtz

stijnkenens
31 maart 2011, 02:07
Geweldig, hé, dat doosje dicht !!!
Ik blijf het elke keer een zeer rare gewaarwording vinden:
een gitaar, verdomme !!! En kriebels in m'n buik en zo ...

Nu de truuk van hilko: kaars voor het klankgat, met de vlakke hand op de plek van de brug slaan, en hopa ... kaars uit !!!



P.s. Nog iets voor op uw waslijst, omdat ik het nu pas zie: het hout van de 'lijmnaad versteviging' op de rug moet je eigenlijk 90° draaien ... op deze manier heeft het weinig zin, net omdat de houtdraad van die versteviging onder een rechte hoek zit met de rug maakt het de voeg steviger !


s.

Koot
31 maart 2011, 07:38
Mooi gedaan, Barno. Dit wordt een prachtgitaar !

barno
31 maart 2011, 08:33
thx guys

at stijn: tx voor tip, klinkt logisch idd. ik ga de top eraf halen en het vervangen ... not! :) maar ik schrijf het wel op en volgende keer doe ik het zo.

ik denk dat ik nu een acoustische break moet nemen, want ik moet echt nog aantal electrische dingen doen eerst. en mij mentaal voorbereiden op twee dingen waar ik wat voor terugdeins: de binding en de halsverbinding.

superfly
31 maart 2011, 10:55
en mij mentaal voorbereiden op twee dingen waar ik wat voor terugdeins: de binding en de halsverbinding.

Succes met de mentale voorbereiding (heel herkenbaar), maar gezien het strakke resultaat tot nu toe gaat dat vast goed komen!

Wim

leroni
31 maart 2011, 12:36
thx guys

ik denk dat ik nu een acoustische break moet nemen, want ik moet echt nog aantal electrische dingen doen eerst. en mij mentaal voorbereiden op twee dingen waar ik wat voor terugdeins: de binding en de halsverbinding.

:seriousf:



m.a.w. over 3 dagen is ze af

barno
2 april 2011, 22:54
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05248KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05250KLEIN-1.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05255KLEIN-1.jpg

heeft me wat moeite gekost de truss rod in te korten maar dan toch gelukt.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05258KLEIN-1.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05336KLEIN.jpg

fretboard op maat gemaakt (alles om maar niet te moeten beginnen aan de neckverbinding ... :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05339KLEIN.jpg

oigun
2 april 2011, 23:55
Wow!!!!!!!

grizzly
3 april 2011, 00:54
Hi Barno,
Dat ziet er tot zover gezond uit :seriousf: ,
Jij ziet dus, net als ik, ook op tegen die nek verbinding.
Wat voor nekjoint ga je gebruiken?

barno
3 april 2011, 00:58
hey grizz
thx, er zitten in deze eersteling uiteraard foutjes maar da's mijn leergeld. Ik dacht eerst puur uit schrik voor een mussenstaart te gaan ipv zwaluwstaartverbinding. da's een gewone rechte lijmverbinding.

Maar ik heb net nog wat youtube filmpjes bekeken en ga dan toch maar proberen een zwaluw te doen. Omdat ik er verschrikkelijk tegenop zie, kan het niet anders dan meevallen :)

northernlake
3 april 2011, 01:27
Maar ik heb net nog wat youtube filmpjes bekeken en ga dan toch maar proberen een zwaluw te doen. Omdat ik er verschrikkelijk tegenop zie, kan het niet anders dan meevallen :)

Mooi! Ga je frezen of zagen? De beste info voor een handgezaagde zwaluwstaart vond ik hier:
http://gicl.cs.drexel.edu/people/sevy/luthierie/guitarmaking_guide/dovetail_joint/dovetail_joint.html

barno
3 april 2011, 01:36
Mooi! Ga je frezen of zagen? De beste info voor een handgezaagde zwaluwstaart vond ik hier:
http://gicl.cs.drexel.edu/people/sevy/luthierie/guitarmaking_guide/dovetail_joint/dovetail_joint.html

hey lake, superbedankt voor die link!! Ik denk dat ik het ook zo ga doen. damn, I love this forum

barno
3 april 2011, 17:57
Gemakkelijkste stuk van mission impossible is klaar, nu dat andere stuk ...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05347KLEIN.jpg

northernlake
3 april 2011, 20:36
Dat ziet er knap uit, zoals gewoonlijk. Hoeveel tijd kostte het je?

En dan nu in je klankkast gaan zagen! Heb je al knikkende knieen? Denk dan gewoon maar dat je bindingkanaaltjes nog moeten komen :)

barno
3 april 2011, 20:38
en gat gemaakt : eerst enkele gaten geboord op diepte om het gat te ruimen, dan met beitels aan de slag. scherpe beitels zijn fijn. met de frees zal het natuurlijk beter af te werken zijn, maar ik heb het gevoel dat ik nu meer controle heb voor de fit.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05351KLEIN.jpg

moet de zaak nog finetunen, dat wordt nog een leuk gepruts. even gespeeld met het idee de hiel in deze art deco vorm te laten, maar toch maar niet :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05357KLEIN.jpg

nu niet vergeten eerst de bindings te doen

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Acoustic%20L%20OO/DSC05359KLEIN.jpg

edit: at lake; de hiel maken ging vrij snel, het gat was wat meer gedoe maar viel nog mee. Ik denk dat het fijntunen het meeste tijd gaat vergen.

grizzly
3 april 2011, 22:10
PFFFFFf dat is een opluchting :+) Ik wilde dat ik dat gedeelte ook achter de rug had. Hoeveel graden staat de als achterover, en hoe heb je dat uitgerekend?

barno
3 april 2011, 23:13
PFFFFFf dat is een opluchting :+) Ik wilde dat ik dat gedeelte ook achter de rug had. Hoeveel graden staat de als achterover, en hoe heb je dat uitgerekend?

Ik heb dat niet uitgerekend: ik had nl een fout gemaakt bij de bodyconstructie die voor een keer es goed uitkwam. de zijkant van de body terhoogte van de joint loopt nl ietsie scheef, waardoor de goede hoek voor het fretboard er al was... Enfin dat kwam toch zo uit bij de testopstelling. Nu maar hopen dat ik dat ook goed geflikt krijg, want ik moet de aansluiting nog afwerken.

BLUEWEY
4 april 2011, 02:34
Volgens mij heeft ie het akoestisch bouwvirus wel zo ontzettend heftig te pakken, want hij is gewoon niet te stuiten die jongen.. ;)

northernlake
9 mei 2011, 23:41
Hoe staat het er inmiddels mee...?

barno
10 mei 2011, 00:22
Hoe staat het er inmiddels mee...?

ik zal een ander halsje moeten maken. dovetail gedoe heb ik te snel gedaan, had het kunnen oplossen met hoop geknoei, maar dat doe ik liever niet.

Mss begin ik wel helemaal opnieuw: de top van de body is wat vlakker geworden, waarschijnlijk vochtcondities. De body zit nochtans stevig in mekaar en ik zie geen kieren bij de braces, terwijl het klankblad toch minder bol staat, raar...

voorlopig druk met andere projecten, maar ik zal deze zeker terug opnemen

Zatar
17 april 2014, 21:18
voorlopig druk met andere projecten, maar ik zal deze zeker terug opnemen
... wel? :)

barno
8 mei 2014, 16:28
... wel? :)

tiens, ik heb hier blijkbaar nooit gepost dat het me ondertussen al een tijd geleden is gelukt een eerste L 00 te bouwen. De tweede is ook al bijna af.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/L00%202/IMG_1593_zps69b8666e.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/L00%202/IMG_1593_zps69b8666e.jpg.html)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/L00%202/IMG_1600_zps1030b295.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/L00%202/IMG_1600_zps1030b295.jpg.html)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/L00%202/IMG_1581_zps1af9bd4f.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/L00%202/IMG_1581_zps1af9bd4f.jpg.html)

grizzly
8 mei 2014, 18:33
Whow,
Daar verras je me mee. Hij is ineens klaar :)
En ziet er op de foto mooi uit ook. Hoe klinkt en hoe speeltie?

barno
8 mei 2014, 19:56
Whow,
Daar verras je me mee. Hij is ineens klaar :)
En ziet er op de foto mooi uit ook. Hoe klinkt en hoe speeltie?

Deze had ik aan mijn dochter beloofd. Ik ben die belofte, met enige spijt weliswaar, uiteraard nagekomen. Ze heeft echt alles wat ik van een acoustische gitaar verwacht. Formaat en de feel van mijn eerste gitaar (die ondertussen al tijdje terziele is gegaan), een punchy, ietwat boxy sound, beetje vuil en tamelijk luid (dus het tegenovergestelde van de hifi klinkende Taylors ofzo, daar hou ik niet van).

Daarom ben ik nu een tweede voor mezelf aan het bouwen. wordt identiek, alleen sunburst ipv zwart.


https://www.youtube.com/watch?v=ymep9bhwO7Y

grizzly
8 mei 2014, 21:31
Cooool Barno, Thanks.
Inderdaad lekker ruig punchy en twengy.
Helaas zal ik speel ik beroerd gitaar en zal iemand zo gek moeten zien te krijgen om op de mijne te tokkelen als die klaar is :)