Inloggen

View Full Version : Hoe maak je een ruimte 'droog' | Thuis repet



Bernd Veenema
7 februari 2011, 19:48
Hoi allemaal,

Ik heb vorig jaar een huis gekocht met een zeer ruime L-vormige zolder. Nu gebruik ik deze zolder als ruimte om lekker te spelen. Het probleem is dat het boven echt knalhard klinkt. Als ik in de woonkamer speel, heb ik de volumeknop van mijn versterker (Hook R20) op 2. Dit werkt prima. Als ik de versterker vervolgens naar boven til en ik laat de volumeknop op 2 staan, wordt ik gek.

Nu was ik al van plan om de zolder binnenkort op te knappen.
Mijn vraag is hoe ik dit op de best mogelijke manier kan doen. De akoestiek is dus van belang. Isolatie is iets minder van belang. Ik heb vrij coulante buren.

Ik heb hieronder even een paar foto's van de ruimte geplaatst voor de beeldvorming. Van belang is denk ik dat er momenteel een soort kurk op de vloer ligt. Op de muren zit glasvezel. De zolder is op het hoogste punt ongeveer 3 meter hoog. Het laagste punt is iets hoger dan 2 meter. Eventueel kan ik jullie ook de afmetingen laten weten als dit van belang is.

Graag tips!

http://i404.photobucket.com/albums/pp123/berndveenema/P1000681.jpg

http://i404.photobucket.com/albums/pp123/berndveenema/P1000683.jpg

Paragon
7 februari 2011, 20:10
Je moet zorgen dat de weerkaatsing van het geluid minder wordt.
Dit kun je op verschillende manieren doen, en het hangt ook af van je budget.
Makkelijkste en goedkoopste oplossing is gordijnen 2e hands halen en ophangen, dat scheelt al een hoop!

Kim Wilson
7 februari 2011, 20:20
En je laminaat lozen. Als er iets is wat voor veel "natuurlijke reverb" zorgt, is het wel laminaat.

The Bertman
7 februari 2011, 21:02
Tapijtje doet idd wonderen. Vuistregel is steeds 1 harde wand, en een zachte wand er tegenover. Vloer zacht, plafond hard.

Bernd Veenema
7 februari 2011, 22:25
Dank voor de reacties. Het is de bedoeling om er een leuke ruimte van te maken. Ik zou het super vinden om er een (tweedehands) parketvloer in te leggen met een paar van die Perzische tapijten van de praxis. Zou dit ook werken of zou het dan alsnog teveel galmen?

The Bertman
7 februari 2011, 22:46
Werkt wel, maar dan moet je zoveel tapijt leggen dat je niks meer van het parket ziet, das zonde.

Je kan ook parket leggen en het plafond van tapijt voorzien. Lijkt me heel wat meer werk.

El Capitain
8 februari 2011, 01:19
en wat basstraps maken? of zeg ik nu wat geks? :)

The Bertman
8 februari 2011, 09:19
Nee hoor. Het simpelste is om die gordijnen dan 10 cm van de wand af te hangen.
Voor meer profi advies wachten we uiteraard op Roman.

muziekschuur
8 februari 2011, 09:54
http://www.thomann.de/nl/auralex_acoustics_roominators_d_36dst_burgundy.htm
http://a1.images1.thomann.de/pics/prod/216528.jpg

Dit setje kost 145 euro.


Je kunt bij Thomann en the Musicstore kits bestellen om de ruimte acoustisch te tunen.
De vloer hoeft geen probleem te zijn. Maar demping is wel handig.

Een boekenkast tegen een van de wanden zal voor demping en diffusie zorgen.

Ook is het slim om een paar diffusers op te hangen.

http://www.thomann.de/nl/the_takustik_wds7_diffusor_8erset.htm
Dit setje kost 88 euro.

De diffusers kun je schilderen in de door jou gewenste kleur. Het Auralex setje is er in een paar kleuren. En via de Auralex website zou je eventueel een set op maat kunnen bestellen op basis van de afmetingen van de kamer. Maar dat is dan wel voor een andere prijs.

Met deze maatregelen heb je een nette oplossing die denk ik niet te duur is.

Kim Wilson
8 februari 2011, 10:06
Volgens mij hoeft het allemaal niet zo professioneel, als ik de openingspost lees. Het is beneden in de woonkamer goed en boven op zolder niet. Omdat het boven een galmbak is. Met een tapijtje, een paar gordijnen en wat aankleding creëer je al snel dezelfde akoestiek als in de woonkamer. Daar hoef je geen speciale (lees: dure) diffusors voor te kopen. Het wordt een ruimte om een beetje dingen te repeteren, niet om opnames te maken.

The Bertman
8 februari 2011, 10:31
Mee eens, maar 145 euro is niet echt bizar veel. Een tapijt en wat gordijnen ben je dat ook aan kwijt, minstens.

Kim Wilson
8 februari 2011, 10:54
Klopt, maar dat tapijt moet er toch komen. Ook met die diffusors. En een paar kant-en-klare gordijnen kosten bij de Kwantum ook geen drol. Ik zou het eerst eens aankijken met wat simpele aanpassingen voordat ik tot aanschaf van dat spul over zou gaan.

Maar dat is ook mijn persoonlijke afwijking. Ik probeer altijd een goedkopere oplossing te vinden voor speciale dingen door gewone spullen te gebruiken. Zo is schuimrubber speciaal voor flightcases hartstikke duur, maar bij een meubelstoffeerder kost het bijna niks. En een schuimrubber campingmatrasje is ook noppenschuim, maar ook weer een stuk goedkoper.

muziekschuur
8 februari 2011, 13:25
Waar ik mee zou beginnen is een leuke bank overigens. Dat is eigenlijk al een basstrap. Maar dan eentje waar je op kan zitten.

The Bertman
8 februari 2011, 13:32
Meer een bassistentrap dus. :D

Roman
8 februari 2011, 13:32
Hoi allemaal,

Ik heb vorig jaar een huis gekocht met een zeer ruime L-vormige zolder. Nu gebruik ik deze zolder als ruimte om lekker te spelen. Het probleem is dat het boven echt knalhard klinkt. Als ik in de woonkamer speel, heb ik de volumeknop van mijn versterker (Hook R20) op 2. Dit werkt prima. Als ik de versterker vervolgens naar boven til en ik laat de volumeknop op 2 staan, wordt ik gek.
Hoi Bernd,

Je "probleem" klinkt me als muziek in de oren :)
Ik kan je er bij helpen maar heb je hulp daar bij nodig, om te beginnen:
- Wat is het budget wat je wilt uitgeven voor een goed klinkende kamer?
- Ben je zelf een beetje handig zodat je zelf dingen kunt maken? Of heb je goede hulp in je kenniskring?
- Heb je alleen last van de akoestiek (dus HOE het klinkt) of ook last van isolatie (buren die last van je hebben)?


Nu was ik al van plan om de zolder binnenkort op te knappen.
Mijn vraag is hoe ik dit op de best mogelijke manier kan doen. De akoestiek is dus van belang. Isolatie is iets minder van belang. Ik heb vrij coulante buren.Ik heb met opzet die vraag hierboven nogmaals gesteld want coulante buren zijn niet eeuwig.



Graag tips!
Nog een goede tip, lees dit forumgedeelte eens door en check gerelateerde topics. Het "koen studio" topic, of heel recent Guhlen's "yet another isolation thread". etc. Check ook mijn posts via mijn profiel. Wellicht stuur ik je een beetje in de juiste richting zodat je zelf wat kunt inlezen en we niet alles opnieuw hoeven voor te kauwen ;)

groet, Róman

Bernd Veenema
8 februari 2011, 19:30
Allemaal bedankt voor de tips. Ik zal hieronder de situatie wat uitgebreider toelichten.

Mijn plan is om van de zolderverdieping een leuke ruimte te maken. Een soort gitaarkamer/werkkamer/relaxruimte. Ik wil in deze ruimte dus mijn gitaargear plaatsen, een bureau met een beeldscherm, een dartbord, een bankstel of wat zitzakken, een TV en wellicht een kastje voor wat dvd's enz. Ik vind het van belang dat de ruimte 'gezellig' wordt. Vandaar dat ik graag een mooie (tweedehands) houten vloer zou willen gebruiken, eventueel met een paar mooie Perzische tapijten van de Praxis.

Ik begrijp dat ik onder deze omstandigheden niet de perfecte akoestiek kan verwachten. Dat vind ik ook niet zo belangrijk. Ik speel relatief gezien niet heel veel (maximaal een paar uur per week thuis) en probeer het volume altijd zo laag mogelijk te houden. Dit niet alleen vanwege mijn buren, maar ook omdat ik vrij snel last van mijn linkeroor krijg. Isolatie is daarmee echt van ondergeschikt belang. Ik heb met beide buren goed contact en die hebben aangegeven dat ze de situatie op dit moment zeker acceptabel vinden. Mijn versterker klinkt daarbij ook op laag volume gewoon goed.

Zoals de situatie nu is, kan ik eigenlijk niet spelen boven. Zelfs met de volumeknop op 1 klinkt het boven knalhard en heb ik binnen notime last van mijn linkeroor. Nu zou ik graag wat tips willen hoe ik met een aantal kleine aanpassingen de akoestiek van deze ruimte acceptabel kan maken, zonder de ruimte ongezellig te maken door de muren te bekleden met noppenschuim oid.

De tip van een bankstel vond ik bijvoorbeeld zeer bruikbaar, omdat het leuk staat in de ruimte en dus ook nog een functie heeft voor de akoestiek. Zijn er meer van dit soort tips? En is een houten vloer met tapijten echt not done voor een redelijke akoestiek? En zou het dan helpen om voor de gitaargear een speciaal podium te maken waar een tapijt op ligt?
@ Roman:

- Ik heb niet echt een budget in gedachten.
- Ik ben zelf vrij handig. Verder is mijn vader een professioneel houtbewerker, dus ook de materialen heb ik tot mijn beschikking.
- Het is dus voornamelijk de akoestiek. Als je tips hebt om de ruimte redelijk eenvoudig wat te isoleren, zijn die tips natuurlijk welkom.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. In ieder geval bedankt voor het meedenken tot zover.

The Bertman
8 februari 2011, 19:44
Wat ik al zei, bij tegenover liggende wanden moet er steeds 1 zacht zijn. Als ze allebei hard zijn, krijg je staande golven, een soort hele korte heen en weer kaatsende klote-delay. Dat verpest de akoestiek vrij grondig. Met een zachte wand ben je dat kaatsen kwijt. Twee zachte wanden hoeft niet, dat klinkt veel te dood.
Nou zag ik dat je een schuin plafond had, dus dat scheelt al een hoop, maar als je graag parket wilt, zou je absorberende tegels op het plafond kunnen plakken. Maar misschien klinkt het al goed als je eerst de simpele dingen doet. Je kan dit stap voor stap doen tot het goed klinkt.

Han S
8 februari 2011, 19:53
Staande golven is iets naars, maar er valt bijna niet aan te ontkomen. Wat Bert bedoelt is reflecties en dat leidt tot de bekende flutterecho's die je in steegjes goed hoort.

Een staande golf is in feite ook het gevolg van een reflectie, maar in een specifiek toongebied. De gereflecteerde golf ontmoet het origineel op de weg terug en ontmoet hij zijn positieve evendeel, dan leidt het tot een verdubbeling van de energie, ontmoet het positieve deel het negatieve origineel, dan heb je ongeveer uitdoving.

De meeste last heb je in het laag want daar heb je de grotere golflengtes en de oplossing is basstraps, want die zorgen voor een beperking van de reflectie omdat ze de energie opzuigen.

Als je last hebt van staande golven in het laag, hoor je op de ene plek erg veel laag en op de andere plek bijna niks meer.

hansli
9 februari 2011, 22:10
Naast alle al gegeven tips: een lange wand onderbreken door een boekenkast vol boeken/ LP's werkt ook erg fijn.
Eventueel 2 boekenkasten met de ruggen tegen elkaar haaks op de muur!

Eigenlijk: de ruimte inrichten als een gezellige kamer doet het ding.

De ruimte waar ik repeteer en ook opneem heeft totaal geen demping, maar veel boeken- en cd/ lp-kasten, een bankje tegen een muur, een gipsplaatplafond en een houten vloer: lekker veel akoestiek, maar geen lelijke staande golven; de opnames in deze ruimte gemaakt blinken uit door natuurlijkheid, en stereo-opnames hebben een fijne ruimte.

De dure dingen kun je rustig links laten liggen: gewoon een paar 2ehandswinkels afstropen, en boeken, heel veel boeken, en LP's, heel veel LP's........

Hansli

Roman
10 februari 2011, 09:48
Het magische woord is al genoemd, in deze kwestie. Ik herhaal'm nog eens: low-end-absorption. in de volksmond ook wel Basstrapping.

Laag geluid concentreert zich met name in de hoeken van je kamer (en je hebt er meer dan 4 ;) ). Daar bouwt het zich op en gaat lekker zitten knoeien met je akoestiek. Naast staande golfen, die lastig te onderbreken zijn op lage frequenties, heb je ws last van ander "gebrom" van laag geluid. Vang dit op met in de hoek geplaatste absorbers. Deze kun je zelf maken en prachtig afwerken, zelfs zo dat ze niet opvallen.

Ik vind, persoonlijk, akoestische absorbers in een kamer mooi. Maar ik ben dan ook een purist en hou van die krengen. Andere mensen hebben liever een poster van een mooie dame aan de muur, kan ook :)

Bernd Veenema
11 februari 2011, 10:00
Ik heb even gezocht op internet over hoe die basstraps gemaakt moeten worden. Nu kom ik heel veel verschillende soorten traps tegen. Grote ronde buisachtige traps, hoge driehoekige traps en lage direhoekige traps.
Ook zie ik veel diversiteit in de gebruikte materialen.

Wat zou jij adviseren in deze situatie en moeten ze in alle hoeken geplaatst worden?

muziekschuur
11 februari 2011, 10:47
Ik zou geen bastraps maken. Is er iets tegen boeken? Begin met het vinden van een meetprogramma en koop een meetmicrofoon. Laptop boven, meetmicrofoon op een standaard. En dan wat dozen met lakens en dekens. En twee grote letterbakken. En dan meten zonder en dan met de dozen & de letterbakken in het centrum van de muren voor en achter je. Kijk dan eens naar de invloed ervan op je grafiek.

Dan verder praten. En tijdens het meten op je bank gaan zitten. Da's ook een grote demper.

Dus; demping en verstrooiing tussen de grote gelijke vlakken geeft goede acoustiek.

1 boekenrek
2 bank
3 letterbakken
4 gordijnen voor de ramen

is het maximum die jouw ruimte kan hebben zonder ruimte op te offeren.

Een ander ding wat je kan doen is een wand granollen of van een of andere grove structuur voorzien. Ik zit nu in mijn huiskamer die kaal heel hol klonk. Nadat ik sierpleister had aangebracht is de ruimte comfortabel. Al de korreltjes zijn harde oppervlakken waardoor het geluid verstrooid wordt.

Meer dan dat kun je, zonder acoustische maatregelen, niet doen. Dus doe ze en kijk dan verder.

Frits van Mourik
13 februari 2011, 00:33
Een ander ding wat je kan doen is een wand granollen of van een of andere grove structuur voorzien. Ik zit nu in mijn huiskamer die kaal heel hol klonk. Nadat ik sierpleister had aangebracht is de ruimte comfortabel. Al de korreltjes zijn harde oppervlakken waardoor het geluid verstrooid wordt.


Ik geloof je op je woord hoor, maar je zult dan waarschijnlijk wel ongelooflijk dikke/ onregelmatige boerenpleister hebben aangebracht.
Er is een directe relatie tussen de afmetingen van de "verstrooiers" en de verstrooide frequentie.
Zo hebben granolpukkeltjes van 3 mm (da's al aardig grof , vinnik...) pas invloed op frequenties boven +/- 11 kHz...

Bernd Veenema
18 februari 2011, 12:59
Zo, ben inmiddels wat verder gaan zoeken. Heb inmiddels besloten dat er in ieder geval een bank met een bijzettafel, en een boekenkast en een kastje voor een hifiset in de ruimte worden gezet. Verder komen er in de hoeken van de kamer speakers te staan/ te hangen. Ten slotte ook komt er een groot bureau met bureaustoel. Er hangt inmiddels een darbord met dartkabinet aan de muur.

- Het lijkt mij handig om de gitaarspullen in het hoekje te plaatsen (zie 2e foto beginpost). Ze passen daar perfect en je hebt verder geen kabels in het zicht. De afmetingen van dit hoekje zijn ongeveer 2,30 x 1,35 meter. Het plafond is tegen de achterwand 1,30 meter hoog, maar is een meter verderop al wel 1,80 meter en dit gaat door tot het hoogste punt (3,10 meter). Is dit slim of is het veel beter om de gitaarspullen op een andere plek neer te zetten?

- Een houten vloer zit er waarschijnlijk toch niet in. Het zal waarschijnlijk een laminaatvloer of een tapijt worden. Laminaat vind ik mooier, maar tapijt wordt hier geadviseerd. Zit er nog veel verschil (akoestisch gezien) tussen een houten vloer en een laminaatvloer of maakt dat niets uit, omdat het beide hard is?

- Ik hoor verschillende meningen over het al dan niet plaatsen van basstraps. Wat zou een overweging zijn om die traps in dit geval niet te plaatsen? En waar zouden de traps eventueel geplaatst moeten worden als dit wel nodig/nuttig is?

Ik zal vanavond of morgen even een plattegrondje plaatsen om de indeling beter te kunnen laten zien.

Kim Wilson
18 februari 2011, 13:17
Nee, het verschil tussen hout en laminaat zal verwaarloosbaar zijn.

Roman
18 februari 2011, 13:30
Okay, gaan we.

Diffusie en/of deflectie is in jouw geval niet heel erg van toepassing. Om laag frequenties te verstrooien heb je diepe diffusers nodig, liefst met absorptie ingebouwd. Tevens is diffusie in kleinere ruimtes niet effectief.

Ik kan me de mening wel voorstellen dat het "helpt". Wanneer je een lege ruimte vult met spullen "klinkt" het in eerste opzicht beter. We hebben het dan over algemene geluiden zoals "lopen", "praten", "handklappen" etc. allemaal midrange en hoog frequenties die regelijk goed te besturen zijn.

Dus voor algemeen gebruik is een vullen van een lege ruimte met meubilair etc een goede optie.

Om staande golfen te breken heb je schuine wanden nodig met massa. Zeker als het voor lage frq gaat.

Jij spreekt over het gebruik van BASgitaar. Kenmerk van BASgitaar is dat het in de lage frequenties zijn ding doet. En om laag frq om te vangen zijn bass-absorbers in de hoeken van de kamer (nogmaals, een kamer heeft meer dna 4 hoeken ;) ) een noodzaak; daar "hoopt" laag frq zich op.
Een bassabsorber (of basstrap zoals je wilt, het verschil ga ik nu niet bediscuseren) heeft DIEPTE nodig. In de hoeken kun je dat perfect doen zonder dat je er meteen last van hebt.
Een bassabsorber is redelijk eenvoudig zelf de maken met glas/steen-wol. Door de hoeken van de kamer er mee te vullen "vang" je een deel laag frq op met als gevolg dat deze niet meer terug gaat je kamer in.

Het plaatsen van speakers in de hoeken is mede hierdoor GEEN goede optie, immers je zult nog meer laag frq introduceren in de hoeken. Zet je speakers voor de wand die naar de lengte van je kamer kijkt. Dus je speakers "schreeuwen" in de lengte van de kamer. Liefst een absorber aan de muur achter de speaker hangen.
Uiteraard kun je basstraps bouwen in de hoeken en daar je speakers voor zetten. Nog niet optimaal maar wel een mooi compromise.

Kosten voor het zelf maken van bassabsorbers kan zon 500 euro zijn. Afhankelijk van de materialen, grootte, DIY etc.

Wat betreft je vloer, volgens mij heb ik al gemeld dat je "hard" vs "zacht" nodig hebt. Laminaat is ook hout (met een kunstof laagje er op) en een hard materiaal. Dus of je nu laminaat, eikenhout, osb, zeil, beton of wat ook gebruikt; akoestisch maakt het geen verschil. Tapijt "absorbeert" alleen midhoog en zal je kamer nog meer uit balans brengen.

Google eens op dergelijke zaken dit weekend, stof om over na te denken :)

Bernd Veenema
18 februari 2011, 15:11
Hoi Roman,

Dat zal ik zeker doen. Welke soort vloerbedekking adviseer jij nu hout/laminaat niet werkt en tapijt eigenlijk ook niet?