PDA

View Full Version : KT66 vs. 6L6GC



Thiez
7 februari 2011, 19:32
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid geven over de verschillen in sound van een 6L6GC in vergelijking met een KT66 buis?
Ik heb al rondgezocht op internet maar daar zegt de een dat KT66 agressievere attack geeft, de andere vind ze warmer en voller. De een zegt dat ze meer headroom geven terwijl de andere weer zegt dat ze sneller clippen en dat bij een KT66 niet fijn is.

mmrizio
7 februari 2011, 20:23
Als ik nog een duit in het zakje mag doen: .... en de 5881 ?

Maurice

Jasper.
7 februari 2011, 21:33
5881=6l6 toch?

caliban
7 februari 2011, 23:50
5881 is iets minder krachtig dan een 6L6 denk ik, en zou wat minder bas weergeven.

Thiez
8 februari 2011, 09:09
Ik heb idd na veel zoekwerk op internet de KT66 laten vallen. Deze trekken meer stroom en ik weet niet of de engl trafo's dat aan kunnen, en ze krijgen een smoother sound blijkbaar en dat is niet wat ik zoek.
Ik wil een lekkere hardrock sound, Ik hoor idd ook zeer veel goede verhalen over de 5881 Tung Sol.
Tussen 5881 en 6L6gc is weer de discussie welke minder mids zou hebben, hierover zijn ook veel tegenstrijdige reacties op internet.
Er is een ding zeker, dat is dat de 5881 minder vermogen heeft een een beetje minder headroom, dus breekt eerder op.

allochthomas
8 februari 2011, 09:49
Interessante vraag want ik zat gisteren met de gedachte om KT66 buizen in mijn mesa mark III te stoppen, ben eigenlijk heel benieuwd daar naar.

caliban
8 februari 2011, 16:47
Ik heb idd na veel zoekwerk op internet de KT66 laten vallen. Deze trekken meer stroom en ik weet niet of de engl trafo's dat aan kunnen, en ze krijgen een smoother sound blijkbaar en dat is niet wat ik zoek.
Ik wil een lekkere hardrock sound, Ik hoor idd ook zeer veel goede verhalen over de 5881 Tung Sol.
Tussen 5881 en 6L6gc is weer de discussie welke minder mids zou hebben, hierover zijn ook veel tegenstrijdige reacties op internet.
Er is een ding zeker, dat is dat de 5881 minder vermogen heeft een een beetje minder headroom, dus breekt eerder op.

Op internet lees ik dat veel verschil in de GC of 5881 afhankelijk is van het gebruikte merk. Sovtek 5881 zou bijvoorbeeld gewoon een GC zijn. Ik herinner ook ergens te lezen dat 5881 military grade zou zijn..

PeeVee
10 februari 2011, 20:29
Binnenwerkje van de huidige productie KT66's vaak exact gelijk aan dat van de 6L6 variant van dezelfde producent. Ik heb nog géén "echte" KT66 remakes gezien. De Chinese (Sino) KT66's klinken in ieder geval exact hetzelfde als hun 6L6en alleen het glazen huisje ziet er mooier uit, that's it. Heel soms wat tierelantijn ("getters") in de buis om het er echter uit te laten zien maar platen, kathode en roosters zijn vaak hetzelfde. Is veelal marketing truuk (die blijkbaar werkt).

Ik heb drie setjes ouwe GEC KT66's gehad. De buizen die oa in de legendarische JTM45 Bluesbreaker zaten. Ze klonken inderdaad wat Britser; eigenlijk wat meer als een EL34. Wat meer mid focus en dus minder wollig, iets minder (dus strakker in het) laag. Ze trokken ook wat langer door in volume vanaf het moment dat ze gingen klippen itt een 6L6 die na het moment van klippen nauwelijks nog meer power afgeeft. Ik vond het geen geweldige ervaring (destijds in Super Reverb en Pro Reverb en Tremolux uitgeprobeerd), beetje vleesch noch visch. Ik hoor liever 6L6 of EL34.

Eko
10 februari 2011, 21:21
Ik heb in de Marble Clubreverb standaard de 5881 gehad en ben daarna overgestapt op de 6L6 GC`s. Ik vond ze minder warm en een slechtere break-up geven. Inmiddels ben ik alweer terug naar de 5881 en zeer tevreden. In mijn amp zit een 15 inch Emminence en dat geeft een andere sound , die was ik kwijt met de 6L6 Gc`s.
Arie-Jan is een fijne vent om zoiets aan te vragen en zoekt samen met je naar je sound. Vandaar dat ik weer terug ben waar ik ooit begon met de amp.

Thiez
10 februari 2011, 22:28
Welke 5881's heb jij in je amp zitten? In mijn blackmore zitten ook 5881 en ik zit misschien te denken aan tungsol 5881, deze komen bij veel test goed uit de verf.

ennuuh wie is Arie-jan?

caliban
10 februari 2011, 22:39
Welke 5881's heb jij in je amp zitten? In mijn blackmore zitten ook 5881 en ik zit misschien te denken aan tungsol 5881, deze komen bij veel test goed uit de verf.

ennuuh wie is Arie-jan?

In ieder geval iemand met een grappige naam!

Eko
12 februari 2011, 09:50
Arie-Jan is de bouwer/eigenaar van Marble amps in Renkum. Hij heeft , naast het bouwen , ook een handel in onderdelen. Dus ook de buizen e.d.