PDA

View Full Version : effecten op een piezzo (in een solid body)



tomcat
7 februari 2011, 14:40
Ik bezit een Godin LGX met aparte output voor de LR Baggs akoestische pick up. Graag hoor ik jullie ervaringen omtrent het gebruik van effectapparatuur op deze pick ups. Ik wil namelijk het geluid, voor het naar de P.A. vertrekt, nog wat rijker maken en mogelijk uitbreiden (nylon strings, twelve strings, dobro..)

- er zijn effectapparaten ontwikkeld om akoestische gitaren met een piezzo een rijker, natuurlijk geluid te geven alsof ze met een microfoon worden vesterkt. Maar werken ze ook goed op een piezzo die van een solid body komt?

- welke geven de beste resultaten? Je hebt de dure van TC Electronics en de goedkopere van Zoom, die echter ongeveer hetzelfde doen. Ook nog fishman, boss..

Ik weet niet of ik dit topic beter had gepost bij effectapparatuur of zelfs onder de akoestische rubriek, maar hopelijk leest iemand m'n vraag.

jim__
7 februari 2011, 14:51
Heb zelf ook een solidbody met piezo. Deze versterk ik uit via een Digitech RP155. Dit is normaliter een modeling-processor, maar er zitten lekkere reverb (lexicon) en delay's in welke ik gebruik met dezelfde redenen als die jij opnoemt.

Het modeling-gedeelte staat verder dan ook uit, waardoor je geluid mooi intact blijft. Ook de ingebouwde compressor is erg bruikbaar voor dit soort toepassingen. Daarnaast is hij ook nog eens leuk geprijst, zit er een loopertje in, een tuner en een usb-interface. Aanrader dus, zolang je er maar geen scheurgeluiden uit wilt halen. Die klinken namelijk niet.

Mitch
7 februari 2011, 17:15
Verplaatst.
Er zijn een aantal akoestische processors (Yamaha o.a. die je regelmatig tweedehands ziet), je zou ook voor één of twee losse pedalen kunnen opteren. Een voorversterker en EQ heb je al aan boord in je LGX, maar de kleine versie van de POG van Electro Harmonix is een uitstekende keus voor een octaaf hoger erbij voor de 12-snaar imitatie. Uiteraard ook mogelijk met Boss OC2 etc.
Echt klinken alsof het een akoestische is die met een mic is opgenomen.... die hoop kun je laten varen. Hoe je het ook Eq'ed of er galm achter gooit, het blijft een solid body met een piëzo. Dat is echter zeker geen nadeel. Live prikt dat namelijk wat makkelijker door de mix en werkt het uitstekend. Bij opnames klinkt een echte akoestische duidelijk lekkerder, dat dan weer wel.
Voor reverb zijn verschillende mogelijkheden. In processors zitten ze sowieso en losse reverb pedalen zijn er ook genoeg. In principe is alles mogelijk, het is ook deels een centen- én kwaliteitskwestie.
Ik ben altijd de exacte naam kwijt, of het nou de AG stomp of Magicstomp is van Yamaha... maar da's een wereldding.

peter_heijnen
7 februari 2011, 17:33
Dat wereldding is de acoustic stomp. Ik heb hem gehad en hij klinkt zeker mooi. Toch heb ik die weggedaan omdat de akoestische in mijn geval bijzaak is en dat pedaal naast mijn pedalboard incl alle kabels een spaghettiwestern geworden was en ik de meerklank niet meer vond opwegen tegen het praktische ongemak.

Als ik nu zo'n oplossing zocht, nam ik zonder meer de fishman aura spectrum DI.

Trouwens, als jouw lgx ook 13pins uit heeft zou je ook de nieuwe roland gr55 kunnen bekijken. Heeft naast veel ander snoepgoed ook akoestische models aan boord.

Nitefly7
8 februari 2011, 20:48
als trotse bezitter van een LGX-(SA) zal ik ook even wat duiten in het zakje stoppen:

bij basic effecten voor piezo's kun je denken aan compressor, chorus, reverb, misschien wat delay..

daarnaast heb je inderdaad 'akoestische multi-effects' die wel goed schijnen te zijn; de Zoom A2, Korg heeft ook iets, en de Boss AD-serie (AD-3, AD-5 en AD-8)

De AD-8 gaat weer in de richting van Yamaha's veelgeprezen en 'discontinued' AG Stomp..

qua Yamaha's kun je kiezen:
óf je zoekt de 'echte' AG Stomp (grote doos, met XLR-outs/balanced/effects/DI en ingebouwde effecten),
óf je zoekt een Magicstomp (welke versie dan ook)
je kunt de algoritmen en programma's van de AG nl. ook in de Magicstomp laden; de Magicstomp Acoustic is bijv. niks anders dan de Magicstomp met speciale piezo-akoestische presets..



Peter H.'s suggestie van de Fishman Aura Spectrum DI is natuurlijk fantastisch, omdat je daarmee de meest basic 'add-ons' voor je piezo geluid al hebt, en tevens de Aura-mogelijkheid hebt.
Denk niet meteen dat Aura-modelling je piezo als een nylon- of dreadnought laat klinken, maar het schijnt dat je met een goed gekozen model, toch aardig in de buurt komt van een goed opgenomen gitaar
(voor een echte dreadnought-gitaar heb je dan de keus uit een x-aantal 'opgenomen dreadnought'-gitaren, zelfde voor andere modellen akoestische gitaren)

als je het echt in de 'effecten' sfeer wilt gooien, dus het geluid wilt aanpassen ipv verrijken (met delay's, reverb en tikje chorus), dan is een POG inderdaad een goede optie..

de nieuwe GR-55 van Roland/Boss is ook tof, maar dan pak je de piezo-klank van je gitaar niet, maar gebruik je de piezo-zadeltjes puur en alleen als een manier om de trillende snaar te vertalen naar voltage voor het synth/virtual guitar gedeelte..




Dat wereldding is de acoustic stomp. Ik heb hem gehad en hij klinkt zeker mooi. Toch heb ik die weggedaan omdat de akoestische in mijn geval bijzaak is en dat pedaal naast mijn pedalboard incl alle kabels een spaghettiwestern geworden was en ik de meerklank niet meer vond opwegen tegen het praktische ongemak.

Als ik nu zo'n oplossing zocht, nam ik zonder meer de fishman aura spectrum DI.

Trouwens, als jouw lgx ook 13pins uit heeft zou je ook de nieuwe roland gr55 kunnen bekijken. Heeft naast veel ander snoepgoed ook akoestische models aan boord.

FruscianteFan
8 februari 2011, 21:13
Dit is misschien wel een interessant topic voor mij. Ik heb tegenwoordig een soort piezo op mijn Indie (semi-hollow) en dat klinkt best aardig, maar als ik de opname van afgelopen zondag terughoor valt het nog best tegen.

Mitch
8 februari 2011, 21:16
"Een soort" piëzo? zijn het soms piëzo zadels zonder pre amp of zo?

Nitefly7
8 februari 2011, 21:20
"Een soort" piëzo? zijn het soms piëzo zadels zonder pre amp of zo?

inderdaad, ik had dezelfde vraag !

FruscianteFan
8 februari 2011, 22:04
Ik heb een Dimarzio 'acoustic model' onder de brug gemonteerd. Gewone piezobrug ging niet vanwege de string-spacing, en dit werkt nog best aardig zolang ik het halselement erbij heb. Maar inderdaad, heb er geen preamp in - is ook niet zo heel hard nodig met een allrange-versterker...