PDA

View Full Version : Irritant piepend geluid als ik mijn gitaar aansluit



lennon
7 februari 2011, 09:12
Ik heb sinds oktober een Ibanez Art gitaar, en ineens, vanuit het niks doet ie heel raar.

Als ik de versterker aanzet (Marshall) dan maakt ie een heel irritant hoog piepend geluid! Als ik het snoer los maak van de gitaar, is het geluid ook weg.

Om te testen of dit aan de versterker lag heb ik mijn semi akoustische gitaar aangesloten, maar die doet het gewoon goed. Dus het is de gitaar :(

Als ik de elektrische gitaar weer aansluit maakt ie of dat piepende geluid, of een nog veel harder irritant geluid. Spelen zit er echt niet meer in, want dat geluid hoor je echt niet.

Ik heb er wel garantie op zitten, maar voor ik de gitaar weg breng... misschien roept iemand hier wel, oh.. het is dit of dat.. opgelost... (dat hoop ik dan maar)

Iemand enig idee??

Ijselrobo 07
7 februari 2011, 09:42
welke marshall is het? als het een MG is, dan kan ik het me voorstellend dat er iets mis is.
Probeer eens een andere kabel, en (als het er is) stop een patch kabeltje in de effectsloop.

Bert Gitaar
7 februari 2011, 09:49
Als er garantie opzit, dan zou ik even langs gaan bij waar je de gitaar gekocht hebt.
Je kan 'm ook opendraaien maar meestal vervalt de garantie dan.
Het lijkt mij een los rammelend draadtje ergens in je gitaar.

Jasper.
7 februari 2011, 10:20
Al eens naar een ander element geschakeld?

RoelSmoel
7 februari 2011, 10:53
welke marshall is het? als het een MG is, dan kan ik het me voorstellend dat er iets mis is.


Wat een larie.. Dat kan zelfs bij een Diezel van €3000,- gebeuren.

LaszloVersteeg
7 februari 2011, 11:29
Die irritante piep heb ik op school ook. We gebruiken daar bogner alchemist's. Het gebeurt mij meestal als de buizen nog niet zo lang aanstaan, en wanneer ze heel lang aanstaan (einde van schooldag staan ze ong. 5 uur aan, en een 1 uur op standby ong.).
Het gebeurt me alleen maar als ik de splitcoil gebruik. (Dus dat mijn elementen op single coin staan) Het gedraagd zich als feedback.

tidalwave_sideburns
7 februari 2011, 12:22
lijkt me microfonische pickups... of kapotte pickups. Misschien is het wikkeldraad geknapt?

Het ligt iig niet aan de versterker, anders was het met die semi akoestische ook gaan piepen. Ervanuitgaande dat dezelfde kabel hier is gebruikt vermoed ik dat dit ook niet de oorzaak is.

Heeft het volume enige invloed? Zet de volumeknop helemaal omlaag en draai hem dan zachtjes wat open. Begint het meteen te piepen?

Indien je op zacht volume de piep voor kan zijn, laat iemand eens in je pickups schreeuwen. Als ze erg microfonisch zijn en er hard genoeg geschreeuwd wordt moet je dat over de versterker kunnen horen.

Buzzel
7 februari 2011, 14:27
lijkt me microfonische pickups... of kapotte pickups. Misschien is het wikkeldraad geknapt?

Het ligt iig niet aan de versterker, anders was het met die semi akoestische ook gaan piepen. Ervanuitgaande dat dezelfde kabel hier is gebruikt vermoed ik dat dit ook niet de oorzaak is.

Heeft het volume enige invloed? Zet de volumeknop helemaal omlaag en draai hem dan zachtjes wat open. Begint het meteen te piepen?

Indien je op zacht volume de piep voor kan zijn, laat iemand eens in je pickups schreeuwen. Als ze erg microfonisch zijn en er hard genoeg geschreeuwd wordt moet je dat over de versterker kunnen horen.

Heb ik ook gehad, opzich wel grappig. Als het het geval is moet je je pickups laten waxpotten, of er andere pickups in doen.

Duhsjaak
7 februari 2011, 15:35
Als er garantie opzit, dan zou ik even langs gaan bij waar je de gitaar gekocht hebt.
Je kan 'm ook opendraaien maar meestal vervalt de garantie dan.
Het lijkt mij een los rammelend draadtje ergens in je gitaar.

Hi
@bert gitaar
Eind vorig jaar heb ik een artikel in voorbereiding gehad (onder andere) over dit onderwerp.

En ik hoop niet dat je denkt dat ik je afzeik of in de maling neem, want het is hartstikke goed dat je een ander/mede forummer probeert te waarschuwen.

Het is echter niet waar.

Schade DOOR de gekochte zaak, toegebracht aan personen of andere zaken:
Wordt productaansprakelijkheid genoemd en is onderworpen aan EG wetgeving op dat gebied. Geldend vanaf 1987 en (na 2 boetes door te late invoering) ook in NL vanaf 1989 van kracht. De producent (kan fabrikant of importeur zijn) kan alleen onder heel bijzondere omstandigheden onder zijn schadevergoedingsplicht uit. Die omstandigheden staan in de Wet.

Schade AAN de gitaar, door fabrieks- bewerkings- materiaalfouten (wij noemen dat garantie) is sinds 1992 in het Nieuw Burgerlijk Wetboek geregeld.
Geldt een wettelijke termijn van 20 jaar voor, maar door toepassing van het beginsel 'redelijkheid en billijkheid' moet je kijken naar hoe lang een gitaar normaliter zonder problemen meegaat.
Als je iets in de gitaar verandert, valt het door jou aangebrachte veranderde deel vanzelf niet onder de garantie. Maar voor de rest is niets aan de hand. De producent moet zelfs rekening houden met een redelijke mate van verkeerd gebruik. Als in: Een schroevendraaier gebruiken om een verfblik open te maken.

Voor schade AAN de zaak, moet verder onderscheid worden gamaakt tussen consumenten en zakelijke schade.
Van het wettelijke beginsel afwijken ten opzzichte van consumenten is:
- ten gunste van de consument toegestaan
- je houden aan het wettelijke beginsel is toegestaan
- als je afwijkt, mag je bewijzen dat het ten gunste van de consument is (grijze lijst)
- echt beperken van de rechten die voor de consument uit de Wet voortvloeien is niet toegestaan (zwarte lijst)

Daarom moet je in principe niet betalen voor verlenging van een garantie, waarbij ze van je wetttelijke rechten hebben ingekort.

€ 75.00 betalen voor 2 jaar extra garantie op je gitaar? Niet doen is mijn advies.

Toch bedankt voor je goede zorgen.
Vriendelijke groet, Gus

bat
7 februari 2011, 15:46
Boel tekst om aan te geven dat het in de praktijk wel los loopt als je even een afdekplaatje losschoeft om te kijken of er misschien een draadje los zit. ;)

Overigens zijn we volgens mij nog lang niet toe aan juridische strijd.

@lennon: zeker weten dat het aan de gitaar ligt? Volume van de acoustische gitaar stond ook open? Zelfde kabel gebruikt? Zit er toevallig nog een pedaaltje tussen gitaar en versterker?

lennon
7 februari 2011, 16:26
@lennon: zeker weten dat het aan de gitaar ligt? Volume van de acoustische gitaar stond ook open? Zelfde kabel gebruikt? Zit er toevallig nog een pedaaltje tussen gitaar en versterker?

Tot nu toe allen dank voor de respons... ben nog maar een beginner, en zie termen voorbij vliegen die me niet zoveel zeggen.

Om Bat te antwoorden: Zelfde kabel, volume stond open, geen pedaaltje ertussen. Combi van zelfde snoer met andere gitaar op die versterker doet me echt vermoeden dat het de gitaar is...

Bert Gitaar
7 februari 2011, 16:34
@Duhsjaak,

Nee hoor, ik denk helemaal niks maar als er garantie opzit, waarom zou je dan moeite doen. Of het moet een duidelijk zichtbaar los draadje zijn wat je dan wel zelf even vast kan zetten.
Anders, laat je gewoon je gitaar bij de winkel achter met de mededeling.
Hij doet het niet meer, repareren jullie dit even zodat ie weer OK is.
(Uit gemakzucht en luiigheid i.v.m. garantie)
Ik had 'm ook even open gedraaid om te kijken maar ik kan 'm dan ook repareren als het moet. Dat weet je niet als iemand een vraag stelt.

lennon
8 februari 2011, 08:47
Nee, zelf repareren ga ik ook niet doen. Ga ook maar gebruik maken van de garantie.

Ik dacht alleen dat hier misschien iemand zou kunnen roepen; het is dit of dat, en probleem opgelost. Helaas niet zo, dus gitaartje mar even inleveren!

Iedereen harstikke bedankt voor het meedenken!

Als ik weet wat het is zal ik het nog even posten...

Duhsjaak
9 februari 2011, 16:55
Boel tekst om aan te geven dat het in de praktijk wel los loopt als je even een afdekplaatje losschoeft om te kijken of er misschien een draadje los zit. ;)

Overigens zijn we volgens mij nog lang niet toe aan juridische strijd.



Hi
In de Vrije VanDalen ISBN 90 6038 489X staat als definitie voor 'Enthousiasme':

Enthousiasme
Beginnershouding, die geroutineerd dient te worden onderdrukt

Misschien draagt dat boek mij wel op om het zelf te onderdrukken? Ik zou het niet weten.
Vaststaat, dat als je iets roept dat tegen de hersende trent ingaat, dat het altijd handig is als je beargumenteerd waarom je vindt wat je vindt. Doe je dat niet dan is de eerste reactie gelijk: o ja, en waarom dan wel?

Het leek mij tamelijk practisch om te weten waar je staat als je van plan bent dekseltjes open te schroeven. De redenering dat dat consequenties heeft, kom je hier op het forum vaker tegen en het lijkt een van de bestaansredenen van het forum om elkaar bij te praten.

Ik neem de moeite mij kennis te delen. Bovendien handig om te weten, voor als ze in de winkel ook uit nek gaan lullen.

Sla dit soort uitleg vooral over, als het aantal lettertjes je stoort. De strekking ervan zal TS zeker hebben meegekregen.

Met vriendelijke groet, Gus

lennon
18 februari 2011, 15:54
welke marshall is het? als het een MG is, dan kan ik het me voorstellend dat er iets mis is.

Het is inderdaad een uit de MG serie, en daar ben ik overigens zeer tevreden over.

Het is dan ook niet de versterker, want ook in de winkel bleef ie rare geluiden maken...

Wat heb jij tegen MG versterkers van Marshall?? Ben wel benieuwd?

o0rollo0o
19 februari 2011, 21:18
Nou, het zijn niet de meest geweldige versterkers. Clean zijn ze prima maar de distortion is een modderige soep doffe brei. Ik heb zelf de MG30, maar zolang je er een leuk buizendistortionpedaaltje ervoor zet is er niks mis mee, behalve de verhoudingsgewijs hoge prijs / kwaliteit verhouding.

VanDiekum
19 februari 2011, 22:48
Duhsjaak gooit graag met sjaake .... uhm oeps sjieke termen . kon deze opmerking niet laten hoe fout ie ook is ;)

Maar op de topic terug te komen en een ik heb het zellf ook een keer gehad met mijn gitaar en kwam door een defect element op een of andere manier .. dit heb ik me ook wijs laten maken heeft het is met stroomvelden te maken in het element dat door defecte toestand kan gaan resoneren miss is wax potten een oplossing heb geen idee maar mij lijkt het een defect element of meerdere we hebben hier natuurlijk met magnetische velden te maken.

Als dit larie is schiet mij maar lek ik probeer aleen een steentje bij te dragen ;)

Groeten en laat ff weten hoe het afloopt

munkie
20 februari 2011, 10:06
Altijd moeilijk om dit soort vage klachten van afstand op te lossen. Ik heb wel eens draadbreuk in een element gehad, een SD humbucker. maar dan hoor je bijna nix meer, heel zacht signaaltje. Piep kan feedback zijn. Of is het brom? Kan zijn als je een HB SC schakelt dat ie dan gaat brommen, is normaal.

De enige gitaar die ik ken met "oncontroleerbare" feedback is de Fender Telecaster, door de brug/bakje/element combi. Als je een element monteert met een hogere output en je gaat hard en vervormd spelen dan krijg je een soort feedback die niet te controleren is door de snaren af te dempen.

lennon
18 juli 2011, 21:14
Groeten en laat ff weten hoe het afloopt

Allen zeer veel dank voor de geboden moeite en hulp. Gitaar is terug gegaan naar de winkel waar ie gekocht is, heeft er zeker 2 weken gelegen te reparatie, maar men kwam er niet uit... Aangezien ik nog een leek ben kan je mij van alles wijs maken, maar de uitkomst had ik niet verwacht...

Er zit dus in die gitaar een batterij om de elementen te versterken.. deze was leeg (blijkbaar gebeurd dat als je het snoer erin houdt) en dat veroorzaakte dus die piep... :???:

Ik wist niet eens dat er een batterij in die gitaar zat :seriousf:

Lekker dom moeten ze zich daar gevoeld hebben zeg.. maar goed.. opgelost dus.

bat
18 juli 2011, 21:50
Haha, ooit een keer iets soortgelijks met een pedaaltje gehad. Begon op een gegeven moment ook te piepen, heeft twee maanden bij de gitaarwinkel gelegen die maar niet konden ontdekken wat er mis was. Bleek de batterij gewoon leeg te zijn...

Nouja, mooi dat het opgelost is in ieder geval!

j3r03n
18 juli 2011, 22:53
Haha, 10 punten voor de gitaartechs ;) Ach ja, kan gebeuren, en nu is het opgelost:rockon:

Ik hoor ook vaak een irritant piepend geluid als ik mijn gitaar aansluit, maar dan roep ik dat de badkamer nog gepoetst moet en dan gaat het weer weg.