PDA

View Full Version : Aanpassingen aan een budgetgitaar



The Unforgiven
7 februari 2011, 08:59
Ik speel ondertussen een jaar gitaar, en begin steeds minder tevreden te worden over sommige aspecten van mijn gitaar. De elementen zijn al snel erg modderig, en de gitaar ontstemt vrij snel. Nu ben ik rustig gaan rond kijken, maar voor nieuwe potmeters, elementen en een nieuwe brug ben ik al snel 300 euro kwijt. Ik vraag me af of het op een gitaar van 300 euro (Een Epiphone Les Paul) het waard is om nog eens 300 euro uit te geven aan upgrades. Is het dan niet veel verstandiger om gewoon door te sparen en over een aantal maanden een gitaar te kopen waar ik wel helemaal tevreden mee ben?

Mijn Epiphone is echt geen slechte gitaar, ik zou hem ook niet verkopen, maar ik begin me hieraan steeds meer te ergeren.

Jongens, wat vinden jullie? Voor 300 euro investeren in een "beginners" gitaar, of doorsparen voor een wat duurdere, nieuwe gitaar.

spijkie
7 februari 2011, 09:15
Als ik verder heel tevreden zou zijn over mijn gitaar omdat hij heel lekker speelt, ik hem toch wel heel erg mooi vind, dan zou ik waarschijnlijk wel 300 euro er tegen aan gooien maar daarna moet hij dan ook wel perfect zijn voor mij. Of je het er weer uit krijgt als je hem ooit wel zou willen verkopen betwijfel ik maar een nieuwe (betere) gitaar kopen kost meer geld.

Ijselrobo 07
7 februari 2011, 09:46
ik zou doorsparen, wie weet vindt je iets wat nog veel beter en mooier is als je huidige gitaar ;)

McVenco
7 februari 2011, 10:13
Nu ben ik rustig gaan rond kijken, maar voor nieuwe potmeters, elementen en een nieuwe brug ben ik al snel 300 euro kwijt.

Ik weet niet precies wat je wensen zijn, maar een setje nieuwe pickups, nieuwe brug en wat electronica hoeft lang niet zoveel te kosten hoor, ik denk dat je voor 100 euro al een behoorlijk eind komt.

Kijk eens bij Guitarfetish, die hebben prima spul (vooral de pickups) voor een heel schappelijke prijs. Verder zou ik ook kijken naar nieuwe tuners, met name omdat je het hebt over snel ontstemmen.

tomdiedom
7 februari 2011, 10:25
Misschien is het een klemmende topkam of een slechte manier van snaren er op doen. Hoor je soms tikjes/gekraak van de snaren bij de topkam vandaan komen tijdens het stemmen? Zo ja, dan kan het geen kwaad om grafiet (van een potlood) tussen de gleuven van de topkam te strooien of de gleuven wat uit te (laten) veilen.
Een goede manier van snaren erop zetten kan je ergens op deze site vinden.

Bijl
7 februari 2011, 10:47
Doorsparen voor een andere gitaar. Een topkam en eventueel stemmechanieken vervangen + nieuwe pickups kost je ook zo 300 euro, een betere gitaar heeft meestal niet de problemen die jij noemt.

McVenco
7 februari 2011, 11:02
Een topkam en eventueel stemmechanieken vervangen + nieuwe pickups kost je ook zo 300 euro

Euh.... Lees mijn vorige post (2 posts naar boven) eens?

Pickups:
http://www.guitarfetish.com/Humbucker-Sized-Guitar-Pickups_c_26.html

Brug:
http://www.guitarfetish.com/Gibson-Style-Bridges_c_36.html

Tuners:
http://www.guitarfetish.com/Gibson-Style-Three-On-A-Side_c_6.html

Rond de 100 dollar ben je dus al een heel eind. Geef dan nog 2 tientjes extra uit aan een grafiet topkammetje, potmeters, input jack en wat klein spul en je bent klaar. Solderen is verder geen rocketscience en anders is er op het forum vast wel iemand in de buurt te vinden die je wil helpen.

Als je verder content bent met je gitaar zou ik gewoon een upgrade doen. Zeker als je zelf alles in elkaar hebt gezet geeft het meer voldoening dan een paar honderd euro uitgeven aan een nieuwe gitaar en vervolgens je Epiphone in een hoek gooien en er niet meer naar omkijken...

Succes!

macwilliams
7 februari 2011, 11:50
Met een naam als the unforgiven schuif ik je een beetje de metal hoek in.

Wat een super-upgrade voor een epiphone is, zijn aktieve elementen zoals de EMG's of de Seymour Duncan Black outs.

Met de S-D's heb ik goede ervaring en zeker ten opzichte van de standaard epiphone elementen ga je enorm veel verschil ervaren.

Toen ik voor mijn eerste Gibson ging kijken nodigde de verkoper mij uit mijn epiphone mee te brengen voor een vergelijk. Hij wist natuurlijk niets van de in de epiphone geinstaleerde B O's en na de Gibson getest te hebben, heb ik de epi ingeplugged en je had het beteuterde gezicht van de verkoper moeten zien. Hij was er zo van overtuigd dat de Gibson beter moest klinken dan de epiphone want die klinken met de standaard elementen ronduit modderig. Terwijl mijn epi gewoon veel beter klonk en vooral de pinch harmonics en de squeeling bends kwamen er als een dolle uit.

Ik denk dat je dus het meeste geholpen bent met aktieve elementen. Om de kosten te drukken zou je eens op zoek kunnen gaan naar het type voor de brug alleen en die eerst lekker instaleren zodat je palm muted hakstukken lekker strak en lomp klinken zonder de modderigheid.

Misschien dat je een oproep kan plaatsen op het forum want ik zag bij iemand in het onderschrift nog een aanbieding van zo een element tegen.

Mocht je potmeters nodig hebben dan kun je mailen met SD en hun uitleggen dat je een set hebt gekocht maar dat de bijgeleverde pots niet in je LP passen (te kort) doe in die mail direct je adres erbij en na een klein tijdje komt er vanaf een importeur een gratis setje potmeters die geschikt zijn voor het aktieve systeem en lang genoeg zijn voor je LP.

GRATIS!!

Ik heb dat zo gedaan en dat is allemaal prima gegaan zonder tegenvragen of scans van eventuele aankoopbonnen.

Schrijf je epi niet af behalve wanneer hij zover vergaan is dat geen enkele upgrade nog voor verbetering kan zorgen. Element upgrades komt bij de beste gitaar families voor:lp:

The Unforgiven
7 februari 2011, 17:35
Ik weet niet precies wat je wensen zijn, maar een setje nieuwe pickups, nieuwe brug en wat electronica hoeft lang niet zoveel te kosten hoor, ik denk dat je voor 100 euro al een behoorlijk eind komt.

Kijk eens bij Guitarfetish, die hebben prima spul (vooral de pickups) voor een heel schappelijke prijs. Verder zou ik ook kijken naar nieuwe tuners, met name omdat je het hebt over snel ontstemmen.
GFS zou inderdaad een idee zijn, heb daar ook hele goede dingen over gehoord.

Misschien is het een klemmende topkam of een slechte manier van snaren er op doen. Hoor je soms tikjes/gekraak van de snaren bij de topkam vandaan komen tijdens het stemmen? Zo ja, dan kan het geen kwaad om grafiet (van een potlood) tussen de gleuven van de topkam te strooien of de gleuven wat uit te (laten) veilen.
Een goede manier van snaren erop zetten kan je ergens op deze site vinden.
Aan de manier van snaren vervangen ligt het denk ik niet, en grafiet gebruik ik al enkele weken, zonder erg veel effect.

Doorsparen voor een andere gitaar. Een topkam en eventueel stemmechanieken vervangen + nieuwe pickups kost je ook zo 300 euro, een betere gitaar heeft meestal niet de problemen die jij noemt. Dat zou ik inderdaad kunnen doen, maar het lijkt me erg zonde om een nieuwe gitaar te kopen, en dan niet meer naar mijn Epiphone om te kijken.





Met een naam als the unforgiven schuif ik je een beetje de metal hoek in.

Wat een super-upgrade voor een epiphone is, zijn aktieve elementen zoals de EMG's of de Seymour Duncan Black outs.

Met de S-D's heb ik goede ervaring en zeker ten opzichte van de standaard epiphone elementen ga je enorm veel verschil ervaren.
[...]
Ik denk dat je dus het meeste geholpen bent met aktieve elementen. Om de kosten te drukken zou je eens op zoek kunnen gaan naar het type voor de brug alleen en die eerst lekker instaleren zodat je palm muted hakstukken lekker strak en lomp klinken zonder de modderigheid.

Misschien dat je een oproep kan plaatsen op het forum want ik zag bij iemand in het onderschrift nog een aanbieding van zo een element tegen.

Mocht je potmeters nodig hebben dan kun je mailen met SD en hun uitleggen dat je een set hebt gekocht maar dat de bijgeleverde pots niet in je LP passen (te kort) doe in die mail direct je adres erbij en na een klein tijdje komt er vanaf een importeur een gratis setje potmeters die geschikt zijn voor het aktieve systeem en lang genoeg zijn voor je LP.

GRATIS!!

Ik heb dat zo gedaan en dat is allemaal prima gegaan zonder tegenvragen of scans van eventuele aankoopbonnen.

Schrijf je epi niet af behalve wanneer hij zover vergaan is dat geen enkele upgrade nog voor verbetering kan zorgen. Element upgrades komt bij de beste gitaar families voor:lp:

Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar metal, maar mooi clean vind ik ook erg belangrijk, EMG's vind ik overigens iets minder, omdat ze naar mijn gevoel al het leven uit je gitaar halen, elke gitaar heeft wel iets wat zijn geluid uniek maakt, maar een Les Paul met EMG's klinkt niet veel anders dan een Tele met dezelde pups.
Ik zal tweedehands eens gaan kijken naar een setje SD's.


@De rest, danku allen!

De V
7 februari 2011, 18:24
Persoonlijk zou ik gaan voor een upgrade.
Ik ben namelijk erg gehecht aan mijn Epiphone en zou hem niet graag in een hoekje zetten omdat ik een beter LP heb.
Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk!

Maleco
7 februari 2011, 19:06
Ik zou zelf alleen een gitaar upgraden als hij het waard is, en voor mij wil dat zeggen een mooi stuk hout.
Sommige multiplex plankjes klinken van zichzelf al voor geen meter en geen enkele hardware kan dit verbeteren, een mooi klinkende budget kan er met wat kleine aanpassingen wel een flink stuk op vooruitgaan.

Heb je al een volledige graptech brug? of probeer je de potlood oplossing? Ik zou zelf eerst voor een Grapthech gaan, is toch een stukje beter en misschien zijn je stemmingsproblemen dan een stuk minder.

Daarnaast kost 1 GFS element ook niet zo veel dus dat kan ook een mooi begin zijn van een upgrade, misschien idd zoals Mac zegt eerst alleen het brugelement.

Zo spreid je ook mooi het bedrag een beetje en lijkt het allemaal leuker :)

Il_Falco
7 februari 2011, 19:24
+1 voor upgrades..

Ik heb nu een sd littl' 59 in de bridge van mijn strat gestopt en ik beklaag me dat ik het nog niet eerder gedaan heb!

roger
7 februari 2011, 21:15
Ik heb pas voor 50 euro een no name strat-kopie gekocht. Daar heb ik van guitarsupplies Wilkinson tuners, GSP elementen, en een vintage type brug op gezet. Verder opnieuwe gespoten in sonic blue nitro lak. Alles bij elkaar (incl de gitaar voor 50 euro) nog geen 200 euro! Hij klinkt en speelt te gek, ik heb er al een paar keer mee op het podium gestaan en mijn USA Fender heeft vanaf de zijlijn meegekeken...

M.a.w. het hoeft niet heel erg duur te zijn, begin met goede tuners en inderdaad die "andere" manier van snaren opzetten elders op dit forum!

Grtz Roger

johanb
7 februari 2011, 22:26
Alle schroefjes en moertjes van de tuners goed vast draaien wil ook wel helpen tegen het ontstemmen (de tuners draaien dan wel zwaarder)

rufus
8 februari 2011, 19:06
Ter illustratie, een gibson les paul studio.
Aanpassingen voor hij was zoals ik wou:
-nieuwe elementen
-nieuwe topkam
-nieuwe tuners
-nieuwe switch
De plank is een goed stuk hout dat lekker resoneert, dus hij was het waard.
Dus ongeacht de naam die erop staat is een duurdere gitaar geen garantie op een perfecte gitaar, anderzijds als je epiphone goed in de hand ligt en je denkt dat je hem zal houden voor lange tijd zijn de upgrades het zeker waard.
Elementen 150, switch 20, potmeters 30 ofzo, tuners 50, nieuwe topkam 50 met installatie?
Zal wel 300 euro zijn als je kwaliteit erop zet, als je hem toch zou verkopen zet je de ouwe elementen en tuners er terug op en win je wat geld terug.
Als hij lekker voelt en klinkt is de gitaar het waard.
Welke tuners staan er nu op?

Maleco
10 februari 2011, 14:20
Een switch voor 20
Topkam voor 50?!

Beste topkammen vind ik de Grapthech en die kosten net een 10tje,
switch hoeft ook niet de wereld te kosten.

McVenco
10 februari 2011, 14:53
Hehehe, 50 piek voor een topkam vervangen.. Zo wil ik ook wel een gitaarshopje beginnen :D

zjanke
10 februari 2011, 15:32
compleet gesoldeerde electronica voor een tele kostte mij 30 euro. (4 way switch, CTS pots, clothwire, PIO weerstand incl treble bleed) Benen topkam inderdaad net geen tientje.
Ik zou die verkoper vol op zijn bek kussen, prima voorspel als je genaaid wordt :cheerup:

rufus
10 februari 2011, 17:46
Ik noem hier de maximum prijs die je zal betalen, trouwens als je een vakman eraan laat werken denk ik dat je gauw wel een half uurtje bezig bent om een nieuwe topkam te steken (oude eruit,nieuwe erin). Aan een uurloon van 40/50 euro...
Kheb het hier niet over de eerste de beste boerenl*l die zich gitaartechnieker noemt, maar een vakman.
Een switchcraft switch kost 18 euro bij voxhumana, ouwe eruit nieuwe erin. Als je dit laat doen zal je niet ver van de prijs zitten die ik zeg.

zjanke
10 februari 2011, 19:08
Als je alleen de allerduurste onderdelen kiest en dat ook nog eens laat doen door iemand die zichzelf beter vindt dan een boerenlul kun je net zo goed een nieuwe gitaar kopen.
Een upgrade van een epi kun je voor de helft van de door jou genoemde bedragen doen en dan maak je een grote stap vooruit. Een heleboel kun je zelf, en dan is het echt niet meteen baggerwerk. Als je kunt solderen doe je de complete electronica zelf, een topkam kun je eventueel uitbesteden als je dat niet durft.

McVenco
10 februari 2011, 19:17
als je een vakman eraan laat werken denk ik dat je gauw wel een half uurtje bezig bent om een nieuwe topkam te steken

Ik denk dat je nu een amateur omschrijft. Iemand die dagelijks met gitaren bezig is heeft in tijd van een paar minuten 6 snaren verwisseld. Een topkammetje eruit tikken en vervangen door een ander kost hooguit 2 minuten extra. Setje snaren à 5 euro, graphtech topkammetje à 7 euro, 10 minuten arbeidsloon à 40 euro en je bent voor nog geen twee tientjes klaar.

En je kan inderdaad een Switchcraft nemen voor 18 euro, maar een schakelaar van 5 euro doet precies hetzelfde, en werkt net zo goed. Ik heb al dik 2 jaar een eenvoudige switch (van guitarsupplies) van 3,95 in mijn gitaar zitten, doet het perfect en kraakt nooit. De duurste "kleine" onderdelen in mijn gitaar zijn 2 pushpull potmeters van nog geen 8 euro per stuk en die zijn ook prima van kwaliteit.
Staar je niet blind op dure (merk)onderdelen als goedkopere onderdelen net zo goed werken....

rufus
10 februari 2011, 19:53
Ok ik geef je gelijk :satisfie:.

FruscianteFan
11 februari 2011, 01:08
Ik speel ondertussen een jaar gitaar, en begin steeds minder tevreden te worden over sommige aspecten van mijn gitaar. De elementen zijn al snel erg modderig, en de gitaar ontstemt vrij snel. Nu ben ik rustig gaan rond kijken, maar voor nieuwe potmeters, elementen en een nieuwe brug ben ik al snel 300 euro kwijt. Ik vraag me af of het op een gitaar van 300 euro (Een Epiphone Les Paul) het waard is om nog eens 300 euro uit te geven aan upgrades. Is het dan niet veel verstandiger om gewoon door te sparen en over een aantal maanden een gitaar te kopen waar ik wel helemaal tevreden mee ben?

Mijn Epiphone is echt geen slechte gitaar, ik zou hem ook niet verkopen, maar ik begin me hieraan steeds meer te ergeren.

Jongens, wat vinden jullie? Voor 300 euro investeren in een "beginners" gitaar, of doorsparen voor een wat duurdere, nieuwe gitaar.
Ik zou je willen adviseren om alleen te kijken naar de aspecten waar je nu niet tevreden over bent. Een modderige gitaar die snel ontstemt betekent niet dat je een nieuwe brug en potmeters nodig hebt... kijk vooral naar een nieuwe topkam, eventueel nieuwe stemmechanieken en nieuwe elementen.

macwilliams
11 februari 2011, 08:02
@ topic veroorzaker,
Heb je nou nog wat met die link gedaan die ik je per pm gestuurd heb?
In het onderschrift van basileia staat al een tijdje een SD blackout brug element.
Je kunt de schroefjes die boven op de stemknoppen zitten ook een stukje aandraaien. Daar ontstemt hij al een stuk minder van.

Potmeter verhaal heb ik al uitgelegd.

geert1976
11 februari 2011, 12:34
Ik denk dat je nu een amateur omschrijft. Iemand die dagelijks met gitaren bezig is heeft in tijd van een paar minuten 6 snaren verwisseld. Een topkammetje eruit tikken en vervangen door een ander kost hooguit 2 minuten extra. Setje snaren à 5 euro, graphtech topkammetje à 7 euro, 10 minuten arbeidsloon à 40 euro en je bent voor nog geen twee tientjes klaar.

En je kan inderdaad een Switchcraft nemen voor 18 euro, maar een schakelaar van 5 euro doet precies hetzelfde, en werkt net zo goed. Ik heb al dik 2 jaar een eenvoudige switch (van guitarsupplies) van 3,95 in mijn gitaar zitten, doet het perfect en kraakt nooit. De duurste "kleine" onderdelen in mijn gitaar zijn 2 pushpull potmeters van nog geen 8 euro per stuk en die zijn ook prima van kwaliteit.
Staar je niet blind op dure (merk)onderdelen als goedkopere onderdelen net zo goed werken....

Epi topkammen wijken af van de standaard LP topkammen van Gibson, eea zal dus op maat moeten worden geveild en en daar is een gitaarbouwer ook wel ene half uur mee bezig hoor:ok:

Qua schakelaars en pots gebruik ik altijd Switchcraft en CTS, wel wat duurder, maar longer lasting en beter voor de tone.
Ik bouw geen knakenschakelaars en knakenpots meer in, ik merkt het verschil wel degelijk

rufus
11 februari 2011, 14:17
Epi topkammen wijken af van de standaard LP topkammen van Gibson, eea zal dus op maat moeten worden geveild en en daar is een gitaarbouwer ook wel ene half uur mee bezig hoor:ok:

Qua schakelaars en pots gebruik ik altijd Switchcraft en CTS, wel wat duurder, maar longer lasting en beter voor de tone.
Ik bouw geen knakenschakelaars en knakenpots meer in, ik merkt het verschil wel degelijk

Met die gedachte had ik alles hier neergepend, als je een epi switch upgrade steek je er toch betere kwaliteit in? Je gaat toch niet "crap" vervangen met "crap".

muziekschuur
11 februari 2011, 14:46
Ik vermoed dat je je hals onder spanning moet zetten. Dit zal helpen bij "het snel ontstemmen".

The Unforgiven
11 februari 2011, 15:23
@ topic veroorzaker,
Heb je nou nog wat met die link gedaan die ik je per pm gestuurd heb?
In het onderschrift van basileia staat al een tijdje een SD blackout brug element.
Je kunt de schroefjes die boven op de stemknoppen zitten ook een stukje aandraaien. Daar ontstemt hij al een stuk minder van.

Potmeter verhaal heb ik al uitgelegd.

Ik zit op het moment erg krap met geld, en denk dat ik tegen de tijd dat ik überhaubt de tijd heb om ook maar iets te kopen 1,5 maand verder ben. Deze advertentie laat ik dus even aan mij voorbijgaan, maar de volgende keer ben ik weer van de partij.

Exi
11 februari 2011, 17:50
Epi topkammen wijken af van de standaard LP topkammen van Gibson, eea zal dus op maat moeten worden geveild en en daar is een gitaarbouwer ook wel ene half uur mee bezig hoor:ok:
De Epiphone-achtige topkammen worden wel gewoon verkocht hoor:
http://www.tonefactory.nl/shop2/graph-tech-trem-6060-p-3882.html?osCsid=qp4855koe2kejuu9uau86o3661
http://www.allparts.com/Teflon-Epiphone-Nut-p/bn-2808-00n.htm

Ik zou eerst even de topkam vervangen, misschien is het ontstemmingsprobleem daarmee al opgelost en hoef je niet gelijk aan een nieuwe brug of tuners.
De elektronica van de gitaar zou ik wel even vervangen. Vooral natuurlijk als er ook nieuwe elementen inkomen, dan haal je het onderste uit de kan van de elementen.
Ik denk dat het vervangen van de elektronica wel een verschil gaat maken in de helderheid van het geluid.

geert1976
11 februari 2011, 20:11
De Epiphone-achtige topkammen worden wel gewoon verkocht hoor:
http://www.tonefactory.nl/shop2/graph-tech-trem-6060-p-3882.html?osCsid=qp4855koe2kejuu9uau86o3661
http://www.allparts.com/Teflon-Epiphone-Nut-p/bn-2808-00n.htm

Ik zou eerst even de topkam vervangen, misschien is het ontstemmingsprobleem daarmee al opgelost en hoef je niet gelijk aan een nieuwe brug of tuners.
De elektronica van de gitaar zou ik wel even vervangen. Vooral natuurlijk als er ook nieuwe elementen inkomen, dan haal je het onderste uit de kan van de elementen.
Ik denk dat het vervangen van de elektronica wel een verschil gaat maken in de helderheid van het geluid.

hmm, ze zullen redelijk goed in de buurt komen, maar vergeet niet dat elke gitaar een tikkeltje anders is.

Het komt maar weinig voor dat een topkam gelijk goed past en perfect in de afstelling past, bij mij wel ten minste

macwilliams
11 februari 2011, 20:12
Het vervangen van de potmeters alleen zal geen verschil maken als de standaard elementen gebruikt worden.

Maar als je geen geld hebt gaat het hoe dan ook allemaal niet werken of je moet in natura gaan betalen. Hahahaha

dit gaat moeilijk worden