PDA

View Full Version : Misschien een hele domme vraag, maar toch...



rivella
7 februari 2011, 06:11
Chris Rea gebruikte voor zijn laatste tour 2 fender blues juniors van 15 watt per stuk in parallel. Is dat dan op het podium 30 watt of 15 watt met een bredere luchtverplaatsing?

En enige reden om het niet zo te doen? Je hebt immers altijd een reserve-versterker bij je op die manier.

Groet en bedankt....

macwilliams
7 februari 2011, 07:20
Is je stereo toren nou 40&40=80watt of is hij 2x40watt maar is het geluid beter verdeeld?

Een stereo kan soms wel naar mono geschakeld worden en dan is het vermogen "verdubbeld" op een uitgang.

Maar volgens mij blijven twee versterkers met elk een vermogen van 15watt gewoon 2x15watt.

PeeVee
10 februari 2011, 20:41
Je hebt twee versterkers die beiden 15W leveren. Het totale vermogen is dus 30W. Eigenlijk niet helemaal waar want ieder EL84 buisje levert de helft dus eigenlijk 4 x 7,5 Watt. Het totale vermogen is en blijft 30W. Een oude Peavey CS400 eindtrap levert volgens jouw beredenering 24x 12 Watt (zitten gewoon 24 eindtorren in) maar dat is toch ook gewoon 300W.

tommus42
10 februari 2011, 20:59
Volgens mij heb je wel gelijk, maar 1 30W versterker heeft wel meer druk heb ik het idee. Misschien komt dat door de luidsprekers, rendement ofzo.

guitarguru
10 februari 2011, 22:06
Het is volgens mij dan 30 watt totaal vermogen. Als je die twee 15 watt ampjes op een 2x12 kast zou zetten, is dat toch hetzelfde als dat je een 30 watter op diezelfde kast zet? Dan wordt toch ook het vermogen, dus twee keer 15 watt, verdeeld over beide speakers?
Of geeft 15 watt uit een amp met zwaardere trafo's meer druk dan 15 watt uit een lichter exemplaar? Dat zou dan weer wel kunnen......pfff

Epii
10 februari 2011, 22:34
Echt domme vragen zijn de vragen die niet gesteld worden.

Ontopic, ik denk dat het totale vermogen dan 30W is, maar ik weet daar niets vanaf, eigenlijk. Best interessant, nooit zo over nagedacht.

big dooley
11 februari 2011, 01:03
theoretisch gezien wordt het totale vermogen 30 watt... hetzelfde gebeurt als je een 30 watt versterker aansluit op een 2x12 cabinet bijvoorbeeld... beide speakers krijgen 15 watt

verdubbeling van vermogen is 3dB verhoging, een vertienvoudiging 10dB verhoging, wat door het menselijk gehoor als dubbel zo hard ervaren wordt

natuurlijk speelt de gevoeligheidheid van de speaker een nog grotere rol... tussen een T75 en een V30 bijvoorbeeld zit een verschil van 3dB op 1kHz...
een 50 watter met V30's gaat dus theoretisch gezien net zo hard als een 100 watter met T75's op 1kHz...
echter merken we een 3dB verhoging in de lage tonen veel beter op, waardoor de 100-watter meer laag (lees: ballen) heeft...

het menselijk gehoor is daarom ook het slechtste "instrument" om geluidsdruk te "meten"

FruscianteFan
11 februari 2011, 01:44
Chris Rea gebruikte voor zijn laatste tour 2 fender blues juniors van 15 watt per stuk in parallel. Is dat dan op het podium 30 watt of 15 watt met een bredere luchtverplaatsing?

En enige reden om het niet zo te doen? Je hebt immers altijd een reserve-versterker bij je op die manier.

Groet en bedankt....
Op zich... gezien de problemen die ik met mijn Blues Junior heb gehad, zou ik niet zo snel een 2e BJ als back-up nemen. Dan liever een betrouwbaardere back-up.

Denk ook dat, als je het geluid van een BJ wilt verbreden, je er beter aan doet een cabinet erop aan te sluiten. Bij één van mijn bands sluit ik hem aan op een Hughes & Kettner 4x12 en dat klinkt als een tiet.