PDA

View Full Version : Bas Slagtechiek!



Elinekeeh
6 februari 2011, 20:36
Hallo!

Ik leer mezelf gitaar spelen (zonder les dus) en ik leer uit het boekje 'de moderne gitarist' geschreven door Russ Shipton.

Nu ben ik gekomen bij de bas slagtechniek; maar ik vind het niet zo heel goed uitgelegd en ik begrijp er dus eigenlijk niets van. Kan iemand mij helpen?
Het gaat erover dat je met je duim een bassnaar moet aanslaan en dan iets met de andere vingers? Ik gebruik wel een plectrum, gaat dit dan wel?

Dankje!

http://www.vergucht-musique.com/de-moderne-gitarist-russ-shipton-p-855.html

Fingerpick
6 februari 2011, 21:12
Ik weet niet wat er precies in jou lesboekje staat, maar ik veronderstel dat het om "fingerpicking" gaat waarbij de duim een baspatroon volgt terwijl de andere vingers de hogere noten van een akkoord voor hun rekening nemen.
Op Youtube heb je massa's voorbeelden en uitleg hoe dat in mekaar zit : kijk bvb eens even naar deze les voor beginners : http://www.youtube.com/watch?v=WW8RlKJwOZA&feature=channel
Veel oefenplezier en....niet opgeven!

boney
7 februari 2011, 00:17
fingerpicking ja, kan ook met plectrum, dan heet het flatpicking
maar om het te snappen eerst met je vingers en duim oefenen lijkt mij en kijken naar anderen op bijv. youtube succes

Elinekeeh
9 februari 2011, 17:11
Dankje!
Ik verstond er helemaal niets van wat er in dat boekje stond; zo stond het er in uitgelegd:

"De Bas-slagtechniek zit zo ongeveer tussen slaggitaar en tokkelen in. De duim van de rechterhand slaat hierbij een bassnaar aan, waarna de overige snaren met de vingers worden aangeslagen. De slagjes worden daardoor korter dan wanneer je gewoon een akkoord aanslaat."

Dan staat er zo een soort schematje bij; het A akkoord, en er staat dan een "T" met een "5" boven, en dan gewoon 2 slagen naar beneden.

"Je hebt al begrepen dat de "T" de duim wordt bedoeld. Het cijfertje boven de "T" is de snaar dat je moet aanslaan met je duim. Beweeg de rechterhand niet meer dan nodig is."

Dus ik weet niet of het dat is wat jullie zeggen, maar toch alvast bedankt!

P.s: Misschien begrijpen jullie wel iets van deze uitleg?

LaurentB
9 februari 2011, 17:39
Dankje!
Ik verstond er helemaal niets van wat er in dat boekje stond; zo stond het er in uitgelegd:

"De Bas-slagtechniek zit zo ongeveer tussen slaggitaar en tokkelen in. De duim van de rechterhand slaat hierbij een bassnaar aan, waarna de overige snaren met de vingers worden aangeslagen. De slagjes worden daardoor korter dan wanneer je gewoon een akkoord aanslaat."

Dan staat er zo een soort schematje bij; het A akkoord, en er staat dan een "T" met een "5" boven, en dan gewoon 2 slagen naar beneden.

"Je hebt al begrepen dat de "T" de duim wordt bedoeld. Het cijfertje boven de "T" is de snaar dat je moet aanslaan met je duim. Beweeg de rechterhand niet meer dan nodig is."

Dus ik weet niet of het dat is wat jullie zeggen, maar toch alvast bedankt!

P.s: Misschien begrijpen jullie wel iets van deze uitleg?

Ahaaa... Ja, dit is inderdaad een stijl die zich tussen fingerpicking en slaggitaar bevindt.

Je zou gewoon akkoorden met je vingers kunnen aanslaan, nietwaar?

Maar nu wissel je dat af met basnoten die je met je duim aanslaat.

Dus je slaat een basnoot aan met je duim, en daarna sla je het akkoord aan met je andere vingers in één slag.

Dit kan ook met een plectrum. Dan sla je zowel de basnoot als het akkoord afwisselend aan met het plectrum.

Elinekeeh
9 februari 2011, 18:56
Aah, ik denk dat ik het toch wel begrijp =)

Bedankt iedereen!