PDA

View Full Version : Winding singlecoil repareren



rammybully
6 februari 2011, 20:31
Ik heb een singlecoil waarvan de winding is gebroken.

Een omschrijving waar de breuk zit:
Elke singlecoil heeft een + en een - aan de pots/switch te solderen.
Om de magneten zit koperdraad gewonden waarvan elk uiteinde verbonden is met de + en met de -.
Bij mijn element is het uiteinde van het koperdraad wat verbonden is met de + gebroken.

Heeft iemand tips om dit te repareren?
Kan ik er bv. gewoon een druppel soldeertin op doen zodat er weer verbinding is?

aaronstonebeat
6 februari 2011, 20:53
Is het de kant van het begin of van het eind van de spoel?
Als het die aan het eind is, zou ik één wikkeling van de spoel halen en de draad dan opnieuw verbinden; dan heb je wat lengte om mee te werken.

Aan de beginkant is het wat lastiger; ik zou in ieder geval proberen het gebroken draadje te verlengen en het dan weer aan te solderen.

Het is een priegelwerk maar het is te doen. Ik heb er laatst nog een weten te repareren waarvan de begindraad was afgebroken op de plaats waar die onder de spoel verdwijnt. Dat was wel een beetje mazzel; de plaatjes van dat element zijn enigszins buigzaam (ibanez) en zo kon ik net voldoende draad onder de spoel vandaan peuteren om weer te verlengen en te bevestigen.

Duhsjaak
7 februari 2011, 06:03
Hi
Hoop dat ik een aanvulling mag geven.
Het kan zijn dat de draad van je windingen, te dun is om de hoge temperatuur van je soldeerbout te doorstaan. Of te dun/wiebelig om fatsoenlijk te bewerken.

In dat geval offer je nog een winding (daar hoor je helemaal niks van), zodat je een nieuw begin hebt.

Vetvrij maken.
Soldeer op je bout doen en heel snel vertinnen.
Dus normaal verhit je je draad en komt dan met soldeer; hier andersom, je doopt de draad heel kort in hete soldeer.
Andere kant hetzelfde procedé.
Vertinde draden voorzichtig in de lengte twee of drie slagen om elkaar draaien.
Eventueel een wasknijper op het uiterste eind om materiaalspanning te neutraliseren.
Spiritus erop met een druppelaar of pipet.
Goed op de dosering letten; alleen spiritus op het soldeer.
Aansteken en af laten koelen.

Met mazzel is precies de soldeer gesmolten zonder de draden te heet op te warmen. Als ie zit kan ie weer 40 jaar mee.

Succes.
Gus

rammybully
7 februari 2011, 10:53
Bedankt voor jullie adviezen!!
Ik ga eens even bekijken hoe ik deze reparatie het best kan uitvoering.
Het is in ieder geval mogelijk een winding los te maken en zo lengte te creëren.
Maar even voorzichtig met de soldeerbout aan de slag...

zoon van Piet
7 februari 2011, 12:33
en als je aan een leesbril toe bent.. moet je het iemand anders laten doen ;)
want het is wel echt koppijnwerk..