PDA

View Full Version : Wat denken jullie van low budget bassen(1000ste onderwerp!!)



bassopotmus
15 mei 2003, 15:43
owkee ik zal ff verduidelijken: Ik speel op 2 eigenlijk cheap-ass bassen een Olp en een JAP Fender Jazz.

Ik ben van mening dat met wat zorg en uitbouw deze low cost modellen goed zijn te bespelen en zeker een acseptabele sound kunnen krijgen.

Volgens mij zijn er meerdere die er zo over denken of zijn er ook echte "just the real thing" mensen die alleen MIA of ander exclusief spul willen en daadwerkelijk verschil merken (naja zoveel verschil dat het de meerprijs waard is)

Veder ben ik van mening dat als je dan toch exclusief wilt, dat je dan beter iets kan laten maken, want ook de duurste Fenders, Warwicks enzo. komen van een lopende band.

Ik zeik hier geen duure modellen en emrken af, ik zeg alleen dat ze hun prijs gewoon niet waard zijn.

Zo een stelling, ...zeg het maar

(dit was de 1000ste topic, tenzij iemand heeft getopict toen ik typte)

Phyrexian
15 mei 2003, 16:51
Yeah low-end modellen zijn zeker op te waarderen naar goeie gitaren/bassen.

Mijn BC Rich is redelijk custom met andere brug en nieuwe pickups. De gitaar is er dubbel zo goed door dan ze ooit was (fabrieksettings).

Ik heb een Warwick en heb er werkelijk niks op aan te merken. Maar de feel die je krijgt (gladheid van het hout, de sound, actie, ...) heb ik nog nergens bij goedkopere bassen gevoeld.
Ze worden ook in een fabriek gemaakt, maar het is toch serieus wat anders dan een stagg-basje van 200 euro...

Pöl
15 mei 2003, 16:56
Uit noodzaak speel ik op een Fender MIM Jazz en een Fender Deluxe P-bass Special (ook MIM), als versterker heb ik een Hartke 3500 en daaronder hangen twee H&K cabinetten 115 en 410.

Deze dingen zijn allemaal nogal redelijk low budget, maar ik kom ermee rond.

Op termijn wil ik wel heel graag en steengoede bas (Fender :razz:) én een steengoede versterker (Ashdown of Ampeg of beiden :razz::p), maar ik heb er gewoon het geld niet voor.

Ik denk ook dat de kwaliteit toch niet echt te vergelijken is. De lowbudget merken kunnen heel erg goed klinken, maar de duurdere merken blijven toch de beste, daar is geen twijfel over...

Phyrexian
15 mei 2003, 17:45
Ja, sommige hi-end merken zijn ook gemaakt om langer mee te gaan alvorens er reparaties nodig zijn (geef toe alles moet ooit es onder handen genomen worden)

John P
15 mei 2003, 20:33
Ik vind het een leuke hobby om goedkope,maar goed gebouwde gitaren op te waarderen tot echt goede instrumenten. Zomaar 1500 euro neertellen vind ik niks an. Niet spannend.

bassopotmus
15 mei 2003, 22:11
hey pol we hebben gewoon dezelfde gear!

Ik speel over HA3500 met een 4x10" H&K..maar die H&K vind ik gewoon goed hoor, niets echt budget aan.
Die 3500 kan ooit worden vervangen, ooit.

Semafoor
15 mei 2003, 22:32
Ik speel op een mia jazz, ben er tevreden mee en vind 'em zijn prijs waard.
Nu had ik wel het geluk om mijn jazz in los angeles te kopen wat me weer wat scheelde. Het gaat erom wat je er voor over hebt en wat je je kan veroorloven. Tien tegen één dat jullie als jullie de loterij winnen dure nieuwe spullen kopen.
Met veel low budget spul is niets mis, het is alleen niet zo goed als het duurdere spul. En iedereen wil altijd het beste. Materialistische wereld.

skabouter
15 mei 2003, 22:47
ik ben het er mee eens, van die dure prijzen waar je niets voor terugkrijgt. met gitaren bijv.
er is een gibson LP studio, die kost 1299. dan heb je ook een standaard, kost zo`n 1600
maar dan heb je ook ineens classics die dan 5000 euro kosten, en er zijn er ook van 10000 en ook van NOG MEER !!
maar die dingen verschillen niet bar veel. hout is hetzelfde, andere elementen (maar komop, dat kost geen 2000 euro)

met lagere modellen is dit niet zo. maar met gibson en fender schiet je soms echt de hoogte in, terwijl het niets anders is. (alleen dan misschien omdat het "vintage" is, jaren 50 bijv)

AntY
15 mei 2003, 23:02
stond laats op gitaarnet een LP goldtop voor 33.000 .....

skabouter
15 mei 2003, 23:09
juist, goed voorbeeld. je moet eens wat vaker bij gitaren kijken kerel. er was een hele rel rond die gibson. oplichterij werd de stempel :smile:

AntY
15 mei 2003, 23:49
dat had ik gezien :smile:

Dandelion
16 mei 2003, 11:27
Op 2003-05-15 15:43, schreef bassopotmus:
Ik ben van mening dat met wat zorg en uitbouw deze low cost modellen goed zijn te bespelen en zeker een acseptabele sound kunnen krijgen.

[...]

Veder ben ik van mening dat als je dan toch exclusief wilt, dat je dan beter iets kan laten maken, want ook de duurste Fenders, Warwicks enzo. komen van een lopende band.

Ik zeik hier geen duure modellen en emrken af, ik zeg alleen dat ze hun prijs gewoon niet waard zijn.


Ik denk dat je door goedkoop materiaal een beetje te verbouwen etc, je inderdaad "acseptabele sound kunnen krijgen" maar dan wel net zo acceptabel, als je acceptabel hebt geschreven :razz:.

Volgens mij kun je door te knutselen namelijk NOOIT van een 200 euro bas een Läkland maken. Om maar een iets te noemen.
Of je moet er voor zoveel geld aan verknutselen dat je net zo goed een goeie bas had kunnen kopen.

Dat je, als je dan toch een boel geld heb / wil uitgeven, beter een bas kan laten bouwen, daar ben ik het deels mee eens. Het voordeel van een zelfbouw is natuurlijk dat je hem deels naar jou wensen kan ontwerpen, en dat het apparaat uniek is.
Maar ik heb geen idee hoe het kwaliteitverschil met een dure "fabrieksbas" is...
Ik heb de bas van mijn oude leraar aanschouwd, zelfbouw en deze leek op een fender Jazz, qua model en hout enzo.
Als ik dan kijk naar de Läkland van mijn huidige lerares, heb ik het idee dat die toch wel wat beter is. Veel dikkere body, zwaarder hout, stevigere hardware.
Volgens mij is een handgemaakte bas, vooral duur omdat hij handgemaakt is (arbeidstijd!) en een dure fabrieksbas door kwaliteit...

bassopotmus
16 mei 2003, 11:34
ach als je nou gewoon weet welke bassen een goede basis leggen, dus kwa hout en een goede neck die lekker speeld...
Hoe weet je dat die bassen van je leraar zo goed zijn, al op gespeeld? En een vette sound kan je al erg goed bereiken met een paar goede pup's en pre-amp. Ook dure bassen komen niet vaak met de beste pup's. Ik lees maar al te vaajk dat men duure (+2000€/$) weer gaat upgraden met aguilars en bart's of seymours.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van eisen is. Ik ben bereid nog te klussen aan een bas en niet veel geld te besteden en dan al klaar zijn..zoals al gezegt, niet spannend.

En vaak zijn die lakken ook heel erg goed/mooi van die dure dingen, maar ik verneuk toch wel elke laklaag naar verloop van tijd. Als ik een quilted AAAAA top wil met een hele mooie finish dan speel ik echt niet meer op dat ding, verneuk je toch. Ik denk dan maar aan de Sadowsky van me leraar, super top, met echte shit en helemaal bekrast en gaar..had tie ook een solid colour kunnen nemen.

Dandelion
16 mei 2003, 12:28
Op 2003-05-16 11:34, schreef bassopotmus een heel verhaal

Ik weet dat die bas bvan mijn lerares een geweldzaam ding is. Dat is een kwestie van kijken, luisteren en voelen.

Ik ben ook bereid te klussen, maar je kunt mij echt niet overtuigen dat een cheap-ass bas het zelfde bereikt na wat klussen, als een vet duur apparaat. Duur zit em gewoon niet alleen in de naam.

Tja en spannen. Klussen is leuk, maar het gaat mij toch om het spelen :smile:
Lak is een punt van zuinigheid / acceptatie.
Als je zuinig bent, komen er niet zo heel veel krassen op.
En acceptatie, want een bekraste bas leeft :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dandelion op 2003-05-16 12:29 ]</font>

telecastermaster
16 mei 2003, 15:11
Een overwegiging is wel dat custom made instrumenten vaak een veel lagere verkoopwaarde hebben dan een standaard Fender, Warwick, of Musicman. Custom made betekent ook alleen op jouw wensen afgestemd.

bassopotmus
16 mei 2003, 15:17
Als hijt och goped is gebouwd naar jouwn wensen, dan verkoop je em toch vaak niet?
Naja tebnzij je natuurlijk geld problemen hebt

Venomer
16 mei 2003, 15:49
Wow, wat heb jij gerookt voor je dat intypte, Basspostbus? :grin:

Dandelion
16 mei 2003, 16:03
Op 2003-05-16 15:49, schreef Venomer:
Wow, wat heb jij gerookt voor je dat intypte, Basspostbus? :grin:


tja.. bassoPOTmus eh...
had dat niet iets met wiet te maken? :smile:

De Teng
16 mei 2003, 18:59
Weinig neertellen, omdat een custom plank is?

JA DAAG.... als je een verrekte duur stukje hout laat bouwen bij een bekende gitaarbouwer (en niet die ene uit apenkuttenveen) dan tellen ze daar echt wel meer voor neer dan je texmex hoor!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: De Teng op 2003-05-16 19:00 ]</font>

bassopotmus
16 mei 2003, 19:31
Op 2003-05-16 15:49, schreef Venomer:
Wow, wat heb jij gerookt voor je dat intypte, Basspostbus? :grin:


Jah wat nou? neej bassopotmus is hippotamus(nijlpaard, ook wel koning van de nijl) Bass..koning van de bass.
Beetje puzzelen, en een hoop fantasie.
Jah ik rook wel eeens pot maar dan zal ik hier heus niet posten.
mazzl

AntY
17 mei 2003, 00:50
dat is dus niet waar... is iedereen hier partieel geschoold?

potamos is rivier, hippo is paard. een hippotamus is dus een rivierpaard, oftwel een nijlpaard.

koning is basileus

bassopotmus
17 mei 2003, 10:52
hmm ben ik ff verkeerd voorgelicht...homo's
Naja..jammer dan

Clunk
17 mei 2003, 10:59
gsus anty, waar haal je al die wijsheid vandaan???
:grin:

AntY
18 mei 2003, 20:58
gymnasium gedaan

t zijn nogal veel gebruikte woorden :smile:

Venomer
19 mei 2003, 13:40
Jah wat nou? neej bassopotmus is hippotamus(nijlpaard, ook wel koning van de nijl) Bass..koning van de bass.
&lt;knip>


Ik had het eigenlijk over die (bijna) onleesbare post van je. We zijn al die typefouten niet van je gewend!