PDA

View Full Version : Welke plectrums gebruiken jullie? voor wat voor stijl?



VanDiekum
6 februari 2011, 11:17
Beste mensen,

Dit topic zal er alvast wel een keer geweest zijn maar misschien is er laatste tijd nogal wat verandert in pickland ;)
Zouden jullie hier misschien neer willen zetten welke plectra je gebruikt voor welke muziekstijl dan ook of welke je het gewoon fijnst vindt spelen.

Ik gebruik zelf veel voor gewoon toonladders spelen een Wedgie pick van 1,0 mm dik maar als ik slag speel pak ik liefst een Dunlop Tortex van 0,5 mm.

Als laatste heeft iemand ook ervaring met Acetate materiaal plectrum ze zeggen me dat je daar dat wel bekende schrapende geluid van krijgt waar vroeger schild van een schildpad voor werdt gebruikt totdat het verboden werdt.

Alvast bedankt voor de reacties :speed:

VanDiekum
6 februari 2011, 11:20
Oops dat rot internet ook zo "traag als dikke stront door smalle trechter" heb ik 2x dezelfde berichten geplaatst . Sorry :makeup:

LaurentB
6 februari 2011, 11:50
Elektrisch gebruik ik Jim Dunlop JazzIII, akoestisch zo'n driehoekig 0.73 mm voor melodie, en 0.50 mm voor slag, want dan wil ik iets lichtere aanslag.

-Martijn-
6 februari 2011, 12:11
Ik gebruik een 2mm plectrum van Michel Wegen. Die geeft een mooi, dik geluid. Vooral bij sommige nummers van bijvoorbeeld Tommy Emmanuel klinkt dat erg goed.

Harald
6 februari 2011, 13:13
Meestal een M150 van Michel Wegen, voor sommige dingen een Fatone (5mm :) , ik twijfel nog steeds of ik een keer de 7mm versie bestel uit nieuwsgierigheid. Als iemand eens niet weet wat voor een kadootje voor me te kopen ;) :seriousf: ) Daarnaast gebruik ik thumbpicks, en heb ik acryl nagels voor als ik zonder plectrum, of klassiek speel. Voor akoestische slaggitaar kan een heel dun plectrum erg handig zijn, als je dat klakklak geluid van het plectrum wilt kunnen horen. En dan dus echt goed dun. Maar weer niet van die sharkfins (die net iets dikker zijn dan het rubber van een condoom), hoe mensen daarmee kunnen spelen snap ik echt niet. Trouiwens een tijdje geleden voor de gein eens een zakje Bluegrass picks besteld van Michel. Die klinken wat dunner dan de M150 (terwijl het volgens mij dezelfde dikte is) maar zijn wel lekker snel. Erg goed voor stukken als Tall Fiddler, of the Hunt van TE.

Daarnaast heb ik hier wat verschillende plectrums rondslingeren, vooral om leerlingen de verschillen te laten proberen (een deel van die dingen zijn denk ik ook door leerlingen hier vergeten vermoed ik, maar ik geef er ook regelmatig weg... ) De ji8m dunlop stubbys vond ik vroeger trouwens erg fijn. Ze hebben wel als nadeel dat die scherpe punt er na ongeveer 3 minuten al af is. Juist die punt maakt ze zo fijn. Ik houd het dus maar op Wegenpicks. Die dingen slijten een stuk langzamer (begin het nu bij een plectrum te zien, maar dan praat je over een plectrum waar ik al jaren mee speel).

Meestal heb ik bij optredens ook nog wat goedkope plectrums mee. Als ik die per ongeluk pak, merk ik het verschil toch echt, dat is balen. Die heb ik alleen mee om weg te geven als mensen na afloop een plectrum komen vragen. Daar zijn Wegenpicks toch echt te duur voor... en als je nee zegt lijk je ook weer zo'n krent :seriousf:

Eko
6 februari 2011, 15:27
Voor electrisch werk gebruik ik Jim Dunlop .73 mm ( Nylon). Gewoon een standaard pick die je bij bosjes in winkels vind.
Voor de acoustisch werk Dunlop Ultec .73. Is een heel ander materiaal. Klinkt als je nagels over snaren en kleeft wat meer aan je handen tijdens het spelen. Ik breek er wel 1-2 per optreden maar koop ze gewoon per zakje ( 10 stuks).

Heynis
6 februari 2011, 15:28
Pickboy Vortex van 1.0 mm dik. Ik speel er eigenlijk alles mee.

D-string
6 februari 2011, 16:40
Ik speel alles met 1.0 big stubby of .96 dunlop gator plectrums.

Flipkoos
6 februari 2011, 16:57
Vrijwel alleen met de nagels....een plectrum is toch een ander soort feel. Voor mij een beetje vioolspelen met bokshandschoenen aan...Maar als het even wat vetter moet gebruik ik een plectrum...alleen ik weet niet meer welk merk. Hij is doorzichtig geel en de naam is er af gesleten... :P

grayfink
6 februari 2011, 17:04
Meestal de oranje Dunlop tortex. Ik heb ook wel wat dikkere plectra (big stubby) die ik gebruik als ik snel wil spelen.
Shredden gaat het best met onbuigzame plectra, want doorbuigen is tijdverlies. :)

budje
6 februari 2011, 18:50
Steeds vaker alleen mn handen, of anders:

http://www.dv247.com/assets/products/35058_l.jpg

en dan zowel acoustisch (6 en 12 snaren) als electrisch. Op nylonsnaren gebruik ik geen plectrum. Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik op nylonsnaren niet echt heel geweldig ben :soinnocent:

hadv
9 februari 2011, 23:52
Akoestisch:
Awe-in-one. De gele (soft).
Deze heeft drie kanten met verschillende dikte (0,5/0,6/0,8 mm).

http://www.tone-toys.com/shop/Awe-in-One-Folk-Debut-Serie

Of de Sharkfin rood, maar dan wel de echte originele Sharkfin van Landstrom.

Elektrisch: de Sharkfin wit