PDA

View Full Version : Volgorde refretten en lakken maple hals



1971Ad
6 februari 2011, 07:51
In mijn kast ligt nog een mooi maple strat neck maar die is eigenlijk aan een totale opknapbeurd toe. Ik wil deze gaan gebruiken voor een body die ik zelf aan het maken ben. Omdat ik niet continu met de body bezig kan zijn vanwege droogtijden etc. Wil ik me in de tussentijd op de neck gaan storten.

Een refret bij een palisander toets heb ik wel eens gedaan. Maar Esdoorn? Het is gelakt maar gaat er helemaal vanaf vanwege beschadigingen die ik weg wil werken. Maar dan.....wat is nu de logische volgorde van opbouw? Eerst lakken en dan refretten? of eerst refretten en dan lakken?
Of..eerst de toets lakken, refretten, en dan de rest van de hals lakken...

Wie kan me helpen?

barno
6 februari 2011, 09:52
zo doe ik het:

frets eruit wippen,
lak eraf schuren (toch als je'm weer als nieuw wil hebben)
fretten
lakken
vlakken en crownen

je kan ook als laatste lakken maar maple wordt heel snel vuil, dus dan moet je voor het vlakken enz alles heel goed afplakken

1971Ad
6 februari 2011, 10:10
Ok...dank voor je antwoord.
Hoe zit het met het afwerken van de fretsleuven aan de zijkant? Dit lijkt altijd te zijn afgewerkt met lak?

barno
6 februari 2011, 11:05
Ok...dank voor je antwoord.
Hoe zit het met het afwerken van de fretsleuven aan de zijkant? Dit lijkt altijd te zijn afgewerkt met lak?

ja was ik nog vergeten, het gelijkvijlen van de frets aan de zijkant doe ik voor het lakken

1971Ad
6 februari 2011, 11:16
OK..dank je. De soldeerbout ligt al op te warmen :soinnocent: