PDA

View Full Version : ¾ gitaar



Merel
6 februari 2011, 01:31
Hallo allemaal,

Ik speel al een tijdje gitaar, alleen ik zit er aan te denken om een ¾ gitaar te kopen. Soms moet ik mijn elektrische gitaar als een akoestische bespelen omdat mijn handen zo klein zijn en dat is soms verschrikkelijk irritant.

Vandaar dat ik eraan zat te denken om dan maar een kindergitaar te kopen, ik ben zelf ook mini, wel een beetje een afgang maar als ik mijn handen wat beter kan bewegen.... Dus mijn vraag; klinken die dingen een beetje normaal. Of zijn er ook gitaren met een dunne hals, kheb nu een squire dat is al best dun.

alvast bedankt :blast:

barno
6 februari 2011, 01:43
tja, wat is klein. Prince is ook klein maar speelt als een grote. Kwestie van oefening lijkt me.

Kleine handen hebben het makkelijker op gitaren met gibson scale, dus ik zou es Gibson of Epiphone SG ofzo proberen. (frets staan minder ver uit mekaar dan bij Fender, Squier enz...)

Er bestaan ook gitaartjes met een nog kortere scale zonder dat je in 3/4 maat komt. Op zich niks fout met kindergitaren maar een wat langere scale geeft je toch meer dynamische mogelijkheden qua klank.

benwave
6 februari 2011, 03:51
Hallo allemaal,

Ik speel al een tijdje gitaar, alleen ik zit er aan te denken om een ¾ gitaar te kopen. Soms moet ik mijn elektrische gitaar als een akoestische bespelen omdat mijn handen zo klein zijn en dat is soms verschrikkelijk irritant.

Vandaar dat ik eraan zat te denken om dan maar een kindergitaar te kopen, ik ben zelf ook mini, wel een beetje een afgang maar als ik mijn handen wat beter kan bewegen.... Dus mijn vraag; klinken die dingen een beetje normaal. Of zijn er ook gitaren met een dunne hals, kheb nu een squire dat is al best dun.

alvast bedankt :blast:

Kijk eens naar een Fender mustang, of fender musicmaster, of fender duosonic, alle drie short scale gitaren

D-string
6 februari 2011, 03:58
Merel, kun je aangeven wat je niet lukt en hoe lang je al speelt?

Ik haal na een jaar spelen met gemak een aantal grepen die ik een tijd geleden nooit had kunnen halen (denk hierbij aan een G-vorm-barré-akkoord EADGBe -> 431114). Ik heb handen die goed in verhouding zijn met de rest van mijn lichaamsbouw, maar in verhouding met andere mensen eerder klein dan groot met mijn 1,76m.

Duhsjaak
6 februari 2011, 07:10
Hi Merel
Er zijn een aantal redenen om een kortere gitaar te gaan spelen. Korter, in de zin dat de afstand tussen je nut (topkam bij de stemsleutels) en bridge (kam bij de staart van de gitaar) korter is. Daardoor zijn de onderlinge afstanden allemaal een beetje korter. En de hals is vaak ook wat slanker. Dus daar leg je je hand makkelijker omheen.
Lichaamsbouw (dochter van 28 is 1 meter 60 zegt ze...), reuma, arthritis of gewoon bouw of leeftijd. Redenen genoeg om stil te staan bij het soort gitaar waarop je prettig speelt.

Vroeger was niet alles beter en zeker de snaren waren dat niet. Short scales klonken vroeger minder helder en modderig. Da's echt niet meer nodig. En ik gebruik heel normale, betaalbare snaren.

Afgezien daarvan zijn er gewoon mensen die een compact gitaartje (bij basgitaren is het verschil alleen maar groter) gewoon lekker vinden spelen en om die reden een shorty kopen.

Iedereen vindt verschillende schoenmaten normaal, maar over verschillende maten van gitaren wordt lacherig gedaan. Ik vind dat gekwaak uit de elektronsiche papagaaienkooi. Alleen deze opmerking zal al weer wat losmaken.

Kijk ook eens bij Yamaha's, Danelectro's en sommige Ibanez gitaartjes. Er zijn ook wat gitaartjes die een extra dunne hals hebben zonder gelijk short scale te zijn. Misschien dat dat de oplossing is?

Als je vragen hebt, gewoon stellen. Of een PM zenden, als je dat prettiger vind.
Succes.
Groet, Gus

Cocobolo
6 februari 2011, 09:27
Veel van die 3/4e gitaren zijn vaak wel instap gitaren. Dus met wat goedkopere hardware en zo, omdat de doelgroep hoofdzakelijk is beginnende kinderen (denk ik althans).

Mijn zoontje heeft bijvoorbeeld een Ibanez micro en dat zijn best leuke gitaren. Voor hem is het om eens te beginnen, maar als jij een gevorderd speler bent zou je iets kunnen kopen en desnoods upgraden met betere elementen, brug, stemmechanieken enz.

En of die dingen een beetje normaal klinken? Waarom niet? Kijk eens naar mijn zelfbouw mini-LP (zie mijn signature hieronder) + mijn youtube-filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=4KokP1GIs7U).
Bij de zelfbouw-rubriek op dit forum hebben diverse mensen afgelopen jaar een mini gitaar gebouwd. Nou zijn die vaak nog kleiner dan een 3/4e maar het hoeft dus echt niet onder te doen voor een full-size gitaar naar mijn mening.

Merel
6 februari 2011, 12:53
@duhsjaak

Als ik dit allemaal zo lees kan ik het best eens proberen, als ik wil kan ik mijn gitaar altijd nog van betere elementen voorzien. Wie weet bevalt het, ik kan altijd nog terug naar mijn oude gitaar.

Ben zelf trouwens 1.55 dus ja :) en voor mij is gitaar spelen gewoon leuk, moet ook nog een hoop leren dus ja kan t best eens proberen.

@ dstring

Ik speel nu 2 jaar, k heb moeite met barre akkoorden, en als ik bovenste E snaar moet afdempen met m'n duim lukt dat niet. Ik doe dat meestal met met een andere vinger. Het lukt allemaal wel, maar tis gewoon irritant.

Mr.Fingers
6 februari 2011, 13:00
22" hals (tegenover de 24.75" van Gibson, en de 25.5" van de standaard Fenders), maar toch erg goed gemaakt en een erg volwassen sound.

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/0303050589v4_hi_Done-d653a76fd7c6ab69c9069350195cff3b.jpg

Braindead
6 februari 2011, 17:13
Probeer ook eens Musicman gitaren. Zelf heb ik ook geen al te grote handen maar Musicman is echt lekker qua formaat.

The Bertman
6 februari 2011, 17:15
Zo te lezen zou je meer baat hebben bij een smalle hals in plaats van een korte hals. Barre en duimproblemen wijzen op een te brede hals.

aaronstonebeat
6 februari 2011, 17:38
Deze meneer is ook ook maar 1,57 m:

http://baracuda.files.wordpress.com/2006/10/58941_angus_young_02jpg.jpg

Toch een heel eind gekomen met die handjes :blast:

TDZH
6 februari 2011, 18:44
Deze meneer is ook ook maar 1,57 m:

http://baracuda.files.wordpress.com/2006/10/58941_angus_young_02jpg.jpg

Toch een heel eind gekomen met die handjes :blast:

ANGUS!!!!!!!:blast::blast::blast::blast::blast:

Venlonaer
6 februari 2011, 19:20
Fender Jaguar HH Special
http://knifelike.net/wp-content/uploads/2010/09/Jaguar.jpg

Hebben ze ook nog in Red Burst en Sunburst finish. Is een shortscale gitaar.

Mr.Fingers
6 februari 2011, 19:30
Da's 24", die squier duo sonic is 22". 24" is nu niet zo wezenlijk anders dan een gewone gitaar (je merkt het wel hoor, maar niet echt hard :makeup:)

Sanderproductions
6 februari 2011, 20:19
ik heb een ltd viper 50, geen klagchten.
ik raad hem aan

hessepes
7 februari 2011, 20:46
Hoi Merel,

Ik heb zelf ook niet al te grote handen en ik heb zal mijn gitaren uitgekozen vanwege hun lekkere dunne hals.
Als tip zou ik dus adviseren op zoek te gaan naar gitaren met dunne halzen:
aan ibanez en music man kan ik nog toevoegen: london city, blueridge (akoestisch), rickenbacker, gretsch....er zijn vast nog wel meer merken met dunne halzen.

Succes!

Keevinkos
7 februari 2011, 20:58
Deze meneer is ook ook maar 1,57 m:

http://baracuda.files.wordpress.com/2006/10/58941_angus_young_02jpg.jpg

Toch een heel eind gekomen met die handjes :blast:

Is die serieus maar 1,57 m?:seriousf:

Ik woon nu nog geen 10 km bij hem vandaan!:seriousf::soinnocent:

Daan_B
8 februari 2011, 01:26
Ja hij is erg klein.
Was als 14 jarige groot fan en ben in 2009 naar de concerten geweest.
Bij het 2e concert in Amsterdam stond ik met mijn neefje 1e rij, we waren beide verbaast hoe klein Angus wel niet is:crazyhappy:.

caliban
8 februari 2011, 01:44
Ja maar klein gestalte wil niet sowieso zeggen dat je ook kleine handen hebt.
Ik heb boven gemiddeld grote handen, maar ben qua hoogte vrij gemiddeld. En voor jullie Nederlanders zelfs klein. Ik merk aan mijn jaguar trouwens het scale-verschil niet zo erg tegenover bijvoorbeeld de tele ofzo.

aaronstonebeat
8 februari 2011, 01:54
Volgens mij zijn Angus' handen vrij normaal in verhouding tot zijn lengte. Als ik mijn gitaarhals vasthoud zoals hij op de foto doet, kom ik met het topje van mijn duim tot bij het uiterste gewricht van de andere vingers; en dan heb ik het over die honkbalknuppels van halzen die ik zelf maak en niet de slanke SG-halzen waarop hij speelt, en ik heb volgens mij handen van vrij gemiddelde grootte. Ik ben wel 29 cm langer dan hij.

http://baracuda.files.wordpress.com/2006/10/58941_angus_young_02jpg.jpg

aaronstonebeat
8 februari 2011, 02:58
Een stukje uit een interview met Angus Young (http://www.crabsodyinblue.com/acdcguitarplayerfeb84.htm) uit 1984:

(niet alles over formaat van handen, maar wel interessant, vind ik)

''- What kind of picks do you use?

- It varies. I recently got a bundle of Dean Markleys or something. I use Fender ones-heavy gauge. The thicker the better.

- How do you hold a pick?

- With me fingers [laughs]! I just hold it anywhere it fits-between my thumb, index, or middle fingers. Sometimes it slips, and then you're playing it with your thumb and pinky.

- Do you use all the fingers of your right hand?

- Yeah, it's all going at once.

- Does your vibrato come more from your fingers or wrist?

- Fingers more then anything. Sometimes I'll shake the neck a bit, because those necks get wobbly sometimes.

- How do you bend a string?

- I've only got a small hand so I use all my fingers to bend. I really push it with all my fingers backing it up.

- How far is your reach?

- Very small. When I sweat a lot, my fingers seem to go apart for miles. They'll stretch on their own once they get really loosened.

- Is most of your speed from your right or left hand?

- From my left hand. There's a lot I can do without picking.

- In concert you perform several solos with just the left hand.

- When I was smaller and wanted to learn to play, I thought maybe I'd toughen my left hand up. But then I found it was always easier just to use the two as much as possible. Don't think of technique or anything-just play. Some guys play chords with their thumb, some guys with their pinky. That's how I sort of learned for myself. I used to play with my thumb and make up me own sort of little chords, what I could do here and there. I just use them. I don't know any sort of positions or things like that.''

Nog een interessante anekdote uit hetzelfde interview:

''- What kind of neck do you prefer?

- Just as long as it's thin. The first one I had was a very small, thin neck. I showed it to a guy from Gibson, and he wanted to do some photos of it and look at the pick-ups. I said, "Could you get me one the same as this?" And he went, "I've never seen one like it." It wasn't shaved either. It had come direct from their factory. It had all the original pieces. I've got another guitar that's a reject [a second], and it's and incredible guitar. I said, "If you can make a few more rejects, I'll like them, too [laughs]."

Harry
8 februari 2011, 09:44
ik heb thuis een Parker P38 staan met een zeer dun comfortabel halsje. Voor mij is ie eigenlijk te dun, misschien kun je zoiets een keer proberen.

kblanken
8 februari 2011, 10:25
Ik heb zelf een Danelectro U2, daar zit een hele fijne, slanke hals op. Er staan er momenteel een aantal op tweedehands sites voor niet teveel geld. Ik heb zelf ook een aantal shortscale gitaren. Fender Mustang, Fender Jaguar, en Rickenbacker 320, maar dat is wel een andere prijsklasse. Het probleem bij een shortscale vind ik dat je dikkere snaren nodig hebt om te compenseren voor de lagere snaarspanning. Anders wordt het geluid te iel... Op de Rick zit een setje 013 en dat heeft hij echt wel nodig!