PDA

View Full Version : buizen of niet?



kobus
6 februari 2011, 01:22
hallo, ik ben op zoek naar een buizen versterker voor thuis, ik speel nu over een roland bc 60 transistor, maar omdat ik zo vaak hoor dat buizen veel beter klinkt, was de vraag, is dat ook de moeite waard voor thuis?

nu lees ik vaak dat 5 watt (bijv blackstar ht-5, marshall class 5) veel te hard gaan voor thuis, is dan de blackstar ht-1 meer geschikt? of ook een versterker met een master volume? of zal ik het gewoon bij de transistor houden?

ik speel het liefst AC/DC, classic rock, en soms meer pittig, :punk:

b.v.d

Ijselrobo 07
6 februari 2011, 07:31
het ligt eraan of jij buren hebt die wat gewend zijn... ik heb de Blackstar HT-20 en mijn kamer ligt tegen de woonkamer van de buren aan, en ze hebben nog nooit geklaagd.
maar blackstar staat er wel bekend om, dat ze ook als ze zacht staan goed klinken ;)

dus ga eens in de winkel proberen of het voor jou goed is of er burenruzie mee krijgt ;)

Thiez
6 februari 2011, 10:56
engl gigmaster lijkt me best gaaf dingetje voor thuis. Kun je inregelen van 1 tot 15 watt. Dus kun je zelfs eventueel nog repetities mee doen.

Maleco
6 februari 2011, 10:58
Ik heb vorige week nog die Engl getest maar kon er nou niet echt een lekkere rock-tone uit halen. T beestje is wel gemaakt voor metal :)

Mitch
6 februari 2011, 11:17
Het hangt eigenlijk meer van je huis en je buren af dan van een bepaald soort versterker. Er zijn 5W versterkers die kut klinken als je ze zacht genoeg zet om de buren niet te storen en er zijn 100W versterkers die prima klinken als je de mastervolume laag zet. Maar andersom ook.
In de gemiddelde woning zal een transistorversterker minder hard doorklinken naar de buren dan een buizenbak. Uiteraard doet demping ook iets, versterker op een stuk schuimrubber zetten, wel of geen vloerbedekking etc.

lollol
6 februari 2011, 12:37
Ik heb heel veel goede verhalen over BC's gehoord.
Veel mensen zeggen dat ze net zo goed als buizen klinken.:ok:
Dus ik denk dat je niet veel meer hebt aan een kleine buizenversterker (en zeker geen andere transistor)

kobus
6 februari 2011, 16:14
bedankt allemaal voor de tips, nu las ik net ergens dat de marshall class 5 niet te doen is voor thuis, ondanks de 5 watt,

is dan bijv de blackstar ht 20 beter ivm master volume? en toch een vol geluid creëren?

de blackstar ht 1 lijkt me zo iel klinken met zo,n klein speakertje,
enniewee, ik ga zowiezo veel uitproberen, (ik zal de buren meenemen, zij zijn het probleem wat dit betreft....:zz:)

en ja de bc-60 is geweldig, al heb ik geen ervaring met andere transistors, maar de overdrive vind ik een beetje dof klinken zeg maar,

welke 5 watt zijn dan kut en welke niet?

Nicolaas
6 februari 2011, 16:35
Damn, ik zat namelijk ook net denken om een Marshall class 5 te kopen hmm.. Maar idd wat meerdere al zeggen maakt niet echt uit, ligt aan je buren en je huis. Maatje van mij heeft een Diezel Einstein 50 watt door een Mesa 4 x 12 klinkt zacht ook goed. Hard natuurlijk nog beter!

Maar ik heb wel veel goeie verhalen gehoord over Blackstar, ik ga denk deze week er een paar testen.

pewpewlazerz
7 februari 2011, 12:49
Nou Kobus, ik als nieuweling heb zowaar wat info voor je :)

Zojuist is mijn Blackstar HT-5 combo gearriveerd,
en om eerlijk te zijn gaat dat niet te hard voor thuis.

Natuurlijk , als je het volume volledig openzet is het best wel hard.
Maar deze dingen staan er om bekend dat ze iets zachter ook nog goed klinken. ( Ok, het blijft een combo met 10" speaker in mijn geval, een 2x12 of iets in die zin is natuurlijk een stuk voller van klank ).

Die Marshall class 5 heb ik ook getest, en daar valt inderdaad geen scheur uit te halen zonder het volume ver open te draaien. ( is ook maar 1 kanaals zover ik onthouden heb).
Wellicht kan het wel met een pedaaltje ervoor, dat heb ik niet getest.

Als je de kans hebt zou ik zeker de blackstar amps een keer gaan testen in de buurt. Ze zijn ook verkrijgbaar in headvorm, dus als je liever een wat voller / meer gespreid geluid hebt, er zijn gelukkig opties genoeg. :hippie:

kobus
7 februari 2011, 19:17
ok hartelijk dank voor de tip, ik ga de blackstars uitproberen,

lees eigenlijk alleen maar goeie berichten over de blackster ht-5

Nicolaas
7 februari 2011, 20:15
Btw, iemand bekend met een Vox Nightrain? Lijkt me ook een tof ding.

stikel
7 februari 2011, 20:22
hallo, ik ben op zoek naar een buizen versterker voor thuis, ik speel nu over een roland bc 60 transistor, maar omdat ik zo vaak hoor dat buizen veel beter klinkt, was de vraag, is dat ook de moeite waard voor thuis?

nu lees ik vaak dat 5 watt (bijv blackstar ht-5, marshall class 5) veel te hard gaan voor thuis, is dan de blackstar ht-1 meer geschikt? of ook een versterker met een master volume? of zal ik het gewoon bij de transistor houden?

ik speel het liefst AC/DC, classic rock, en soms meer pittig, :punk:

b.v.d


Je hoort zo vaak van anderen zeg je. Ik zou zelf eerst maar eens testen. Als je tevreden bent met wat je hebt zou ik niets doen. De transistor die jij hebt wordt onderschat en is mijns inziens een van de betere. Bovendien beter beheersbaar op huis/slaapkamernivo.

reckless_life
9 februari 2011, 12:52
Je hoort zo vaak van anderen zeg je. Ik zou zelf eerst maar eens testen. Als je tevreden bent met wat je hebt zou ik niets doen. De transistor die jij hebt wordt onderschat en is mijns inziens een van de betere. Bovendien beter beheersbaar op huis/slaapkamernivo.

Persoonlijk vind ik dat je gewoon de versterker moet kopen die jij wil hebben. (binnen je budget natuurlijk)

Ik had destijds ook een "kleine" amp, en ik ben daar nooit tevreden over geweest. Het was niet mijn ding, maar het was zogezegd "meer dan luid genoeg voor thuis", etc...

Ik heb nu een 50W tube amp, véél te luid voor thuis, maar hij klinkt zoals ik wil. Om te oefenen kan je zo'n amp heus wel stiller zetten en nadien zet je hem gewoon luider.

Als je buren normale mensen zijn dan valt dat best mee, ik vind ook, je speelt niet s'nachts en je speelt geen uren non-stop op hoog volume hetzelfde riedeltje, etc...

kobus
9 februari 2011, 17:10
misschien een domme vraag, maar ik speel nooit met volle gain, ben niet zo van de metal, meer rock en blues, maar scheelt dat ook nog in volume?

de blackstar ht 20 combo lijkt me wel iets, is 20 watt, maar ik ga zowiezo veel uitproberen.

LesPaul1612
9 februari 2011, 19:59
Hoeft niks te schelen, je kan hem gewoon zo hard zetten als je zelf wil, of het nu blues is of metal.

Ik moet er wel even bijzeggen dat het bij metal wel echt luid moet voor het feestje begint. Blues klinkt zachtjes ook wel lekker.

Maleco
9 februari 2011, 21:09
Btw, iemand bekend met een Vox Nightrain? Lijkt me ook een tof ding.

Kameraad van mij heeft vorige week net de NightTrain binnengekregen na uitgebreid testen. We vonden hem persoonlijk voor rock beter klinken dan Blackstar, de Blackstar klonk toch iets klinischer en strakker dan dat lekkere rauwe rockgeluid van de Nighttrain.
Wel heeft de blackstar meer gain tot z'n beschikking, maar voor de lichte, classic rock vonden we de NightTrain beter.

Zelf heb ik trouwens een Vox ac4tv welke ook errug lekker klinkt voor classic rock, het is een eenkanaals amp maar op laag wattage en een gitaar met humbuckers kun je er al op laag volume een lekkere crunch uithalen

LesPaul1612
9 februari 2011, 21:39
Zelf heb ik trouwens een Vox ac4tv welke ook errug lekker klinkt voor classic rock, het is een eenkanaals amp maar op laag wattage en een gitaar met humbuckers kun je er al op laag volume een lekkere crunch uithalen

Kun je er icm een goed pedaaltje ook een beetje metal op spelen? Zo'n amp koop je natuurlijk niet voor metal, maar tis toch handig, als je af en toe thuis wat metallica speelt:)Anders moet ik gelijk maar weer doorsparen voor een Blackstar ht-5, die ik met blues minder vind:chicken:

Maleco
9 februari 2011, 22:06
Ik heb nu zelf een metal muff, dit pedaal heeft een heel eigen klank waardoor je verder niks meer van de Vox hoort, wat opzich wel wenselijk is.
Op slaapkamervolume werkt dit namelijk prima, maar als je hem harder gaat zetten dan gaat de versterker ook z'n eigen distortion produceren wat niet lekker samenklinkt met een distortion pedaaltje.

Blues klinkt trouwens geweldig op de Vox :)

smullie
9 februari 2011, 22:08
hearhear voor de metal muff... Daarmee kan ik zelfs mijn stratje metal doen klinken...:blast:

cardinal
9 februari 2011, 22:49
koop voor thuis lekker modellingmeuk, veel opties, goedkoop, sounds zijn tegenwoordig goed en je hebt veel meer mogelijkheden dan alleen een amp.

stikel
10 februari 2011, 15:03
Persoonlijk vind ik dat je gewoon de versterker moet kopen die jij wil hebben. (binnen je budget natuurlijk)

Ik had destijds ook een "kleine" amp, en ik ben daar nooit tevreden over geweest. Het was niet mijn ding, maar het was zogezegd "meer dan luid genoeg voor thuis", etc...

Ik heb nu een 50W tube amp, véél te luid voor thuis, maar hij klinkt zoals ik wil. Om te oefenen kan je zo'n amp heus wel stiller zetten en nadien zet je hem gewoon luider.

Als je buren normale mensen zijn dan valt dat best mee, ik vind ook, je speelt niet s'nachts en je speelt geen uren non-stop op hoog volume hetzelfde riedeltje, etc...

De Roland Bluescube 60 (niet te verwarren met de normale cube's) welke TS nu bezit is absoluut geen kleine amp. Bovendien is het geen modeling amp. Hij heeft echter redelijk veel instelmogelijkheden op beide kanalen en zelfs mastervolume. Bovendien heeft tie een echte USA veren reverb. Het is een 75 watts transistor met drie 10" speakers (ze zijn er ook met 1 x 12") en heeft de afmeting van een klein cabinet. Wij hebben nadien verschillende kleine buizenamps (en ze klonken ook als kleine doosjes) gehad maar deze is altijd gebleven. En hij gaat ook niet weg.

reckless_life
10 februari 2011, 16:16
De Roland Bluescube 60 (niet te verwarren met de normale cube's) welke TS nu bezit is absoluut geen kleine amp. Bovendien is het geen modeling amp. Hij heeft echter redelijk veel instelmogelijkheden op beide kanalen en zelfs mastervolume. Bovendien heeft tie een echte USA veren reverb. Het is een 75 watts transistor met drie 10" speakers (ze zijn er ook met 1 x 12") en heeft de afmeting van een klein cabinet. Wij hebben nadien verschillende kleine buizenamps (en ze klonken ook als kleine doosjes) gehad maar deze is altijd gebleven. En hij gaat ook niet weg.

Ach ik wou niet zeggen dat de Roland klein was. Daarover gaat het niet.
Ik bedoelde dan mijn eigen amp die ik had. Misschien had ik beter gewoon "amp" gezet, maakt niet uit, ik wil maar zeggen dat je soms beter meteen de amp koopt die je wil, zelfs al is die duurder, maw een tube amp.

smullie
13 februari 2011, 01:32
Ik ben vandaag eens naar de KeyMusic in St Niklaas gereden samen met een vriend die op zoek was naar een nieuwe amp. Overtuigd dat het wss een Blackstar HT-1R zou worden is dat de eerste amp die we aansluiten, maar deze kon me echt niet overtuigen. Klinkt "te klein". (zo omschreven omdat ik het niet anders zou kunnen zeggen) En zelfs helemaal open miste ik dat beetje iets meer...

Na de Blackstar hebben we nog een 5à6 andere verschillende amps geprobeerd, maar uiteindelijk wel gekozen. Laat ik me dan nu voor eens en voor altijd uitspreken over "buizen of niet in de huiskamer" en dan zeg ik : JA! En dan met name de Vox AC4TVH met bijhorend cabje.
Op 4 W heel fijn spelen, beetje luider, maar absoluut niet genoeg om met een drummer mee te kunnen.

Op 1W al heel wat stiller, dus volume kan verder open zodat je die buizen-overdrive heel merkbaar kan horen spreken.

OP 1/4 W kan je hem zonder probleem helemaal open draaien, want dat is echt stil... wel mooie oversturing als ie helemaal open staat!!...

Iedereen die zit te verkondigen dat 1W buizen nog te luid is voor thuis, daarvan vraag ik echt of ze die versterker ooit echt eens hebben gehoord...
Mijne maat heeft de blackstar niet gekocht omdat hij niet luid genoeg ging. :soinnocent:

De Vox klonk veel en veel voller, ronder, volwassen en zeker die met de head en cab...

Maleco
13 februari 2011, 13:14
Told ya :)
En trouwens 1/4W stil? hoe ver heb je hem open staan dan?

kobus
13 februari 2011, 19:22
vox had ik nog niet gehoord, en 4, 1 en 1/4 watt in èèn! dat lijkt me wel wat, dank voor de info!

ziet er ook erg mooi uit, wat is het verschil met de kleine blackstars?
zijn die meer geschikt voor metal?

er is ook een combo versie van de voxac4, zou die ook te ''klein'' klinken?

smullie
14 februari 2011, 12:25
vox had ik nog niet gehoord, en 4, 1 en 1/4 watt in èèn! dat lijkt me wel wat, dank voor de info!

ziet er ook erg mooi uit, wat is het verschil met de kleine blackstars?
zijn die meer geschikt voor metal?

er is ook een combo versie van de voxac4, zou die ook te ''klein'' klinken?
Zoals ik al zei: 1/4W helemaal open is niet zorgwekkend luid, te vergelijken met een radio die je wat luider zet omdat je dat een goeie plaat vindt...

We hebben uiteraard ook de combo getest en ook die klonk in onze oren een pak beter dan de 1W blackstar. En dat volume is zelfs nog acceptabeler dan de head-cab versie. De head-cab versie klinkt gewoon wat beter dan de comboversie, maar dat mag je ook verwachten denk ik voor 100€ minder...

Maar er is maar 1 manier om daar achter te komen: testen! De Vox is op heel veel plaatsen te testen he, in tegenstelling tot de VHT...

den titten
14 februari 2011, 12:56
Qua looks vindek die Head+Cab van Vox om weg te smelten !
Als ik ooit naar buizen ga, zal ik hem zeker overwegen :p

smullie
14 februari 2011, 13:28
Qua looks vindek die Head+Cab van Vox om weg te smelten !
Als ik ooit naar buizen ga, zal ik hem zeker overwegen :p

Kwa sound heb ik ook een plas met kwijl achter gelaten... Maar dat is niet objectief natuurlijk, net als de aanvaardbaarheid van het volume. Misschien heb ik daar gewoon andere normen voor... :makeup:

pinchaholic
17 februari 2011, 20:54
Ik ben vandaag eens naar de KeyMusic in St Niklaas gereden samen met een vriend die op zoek was naar een nieuwe amp. Overtuigd dat het wss een Blackstar HT-1R zou worden is dat de eerste amp die we aansluiten, maar deze kon me echt niet overtuigen. Klinkt "te klein". (zo omschreven omdat ik het niet anders zou kunnen zeggen) En zelfs helemaal open miste ik dat beetje iets meer...

Na de Blackstar hebben we nog een 5à6 andere verschillende amps geprobeerd, maar uiteindelijk wel gekozen. Laat ik me dan nu voor eens en voor altijd uitspreken over "buizen of niet in de huiskamer" en dan zeg ik : JA! En dan met name de Vox AC4TVH met bijhorend cabje.
Op 4 W heel fijn spelen, beetje luider, maar absoluut niet genoeg om met een drummer mee te kunnen.

Op 1W al heel wat stiller, dus volume kan verder open zodat je die buizen-overdrive heel merkbaar kan horen spreken.

OP 1/4 W kan je hem zonder probleem helemaal open draaien, want dat is echt stil... wel mooie oversturing als ie helemaal open staat!!...

Iedereen die zit te verkondigen dat 1W buizen nog te luid is voor thuis, daarvan vraag ik echt of ze die versterker ooit echt eens hebben gehoord...
Mijne maat heeft de blackstar niet gekocht omdat hij niet luid genoeg ging. :soinnocent:

De Vox klonk veel en veel voller, ronder, volwassen en zeker die met de head en cab...


Bij deze. Ik heb een Blackstar HT1R met 2x12.
Gaat mij echt te hard als ik em harder dan 50% zet, dan gaat ie pas echt goed klinken.

smullie
17 februari 2011, 22:04
Bij deze. Ik heb een Blackstar HT1R met 2x12.
Gaat mij echt te hard als ik em harder dan 50% zet, dan gaat ie pas echt goed klinken.

We zullen andere normen hebben zeker... ;-)
Ik spreek trouwens wel over de 1W combo... Mijn Vht klinkt ook best luider over de 2x12, maar ook wel mooier... Als het echt niet te luid mag, dan speel ik gewoon zonder cab...
Maar zoals gezegd: de enige manier om te weten te komen of het iets voor jou is, is door te gaan testen... Wat ik wil zeggen is: probeer het zelf en laat je niet afschrikken omdat sommigen zegen dat het te luid is, want ook nu weer blijkt dat voor interpretatie vatbaar te zijn...

Oranjeaap
17 februari 2011, 22:31
Ik heb een 50W buizen amp van ENGL en die heeft dus een soort master volume. Wel een vrijstaand huis maar op straat hoor je het dus wel snoei hard.

Een buizen versterker klinkt gewoon oneindig veel beter dan een solid state.
Cleans zijn niet te evenaren. De crunch toon als je het volume verder opendraait is ook niet te evenaren. Het gain kanaal geeft de meest heerlijke dikke vette distortion die je ooit gehoord hebt. Hoe harder je ze zet, hoe beter ze gaan klinken.
T enige nadeel is dus dat ze best wel hard gaan. Oplossing: maak goede afspraken met je buren en speel vooral overdag. Of neem wat met master volume.
O en ze zijn wel gigantisch zwaar, en kosten natuurlijk meer dan een transistor amp. Maar ik ga nooit meer terug van buizen....
Ik krijg dat ding van mijn nauwelijks de trap op. Echt een ramp

arcane
17 februari 2011, 22:39
Ik heb een 50W buizen amp van ENGL en die heeft dus een soort master volume. Wel een vrijstaand huis maar op straat hoor je het dus wel snoei hard.

Een buizen versterker klinkt gewoon oneindig veel beter dan een solid state.
Cleans zijn niet te evenaren. De crunch toon als je het volume verder opendraait is ook niet te evenaren. Het gain kanaal geeft de meest heerlijke dikke vette distortion die je ooit gehoord hebt. Hoe harder je ze zet, hoe beter ze gaan klinken.
T enige nadeel is dus dat ze best wel hard gaan. Oplossing: maak goede afspraken met je buren en speel vooral overdag. Of neem wat met master volume.
O en ze zijn wel gigantisch zwaar, en kosten natuurlijk meer dan een transistor amp. Maar ik ga nooit meer terug van buizen....
Ik krijg dat ding van mijn nauwelijks de trap op. Echt een ramp

Nou er zijn toch prima solid state amps te krijgen die een prachtig clean geluid hebben hoor. Het is maar waar je voorkeur ligt.