PDA

View Full Version : Custom gitaar resale value



Liquid_Metal
5 februari 2011, 21:17
Een jaar of twee geleden was ik helemaal weg van de PRS SE, maar die heb ik gelukkig niet gekocht want m'n smaak is veranderd.
De afgelopen jaren heb ik een hoop research gedaan en uiteindelijk de ultieme gitaar gevonden: de Mayones Setius PRO met Schaller Floyd Rose en DiMarzio D-Sonic en Air Norton. Met een beetje geluk heb ik er een in juni.

Maar ik ken mezelf, de kans is groot dat dingen niet voor altijd blijven omdat mijn smaak verandert. Bij Mayones kun je een custom inlay laten maken en het lijkt me wel tof om iets moois op de twaalfde fret te hebben. De standaard stippen vind ik niet zo aantrekkelijk, maar ik vraag me af of het iets met de verkoopwaarde zou doen als ik een persoonlijk logo zou ontwerpen (of iets van internet pluk, zoals onderstaand biohazard logo).

http://blog.usa.gov/roller/govgab/resource/images/Biohazard.png

sjaak1990
5 februari 2011, 21:36
Als ik er persoonlijk naar kijkt, dan maakt het uit hoe de inlay is. Een dergelijke inlay als je laat zien op een toch wel lompere gitaar vind ik redelijk passend, hoewel ik bijvoorbeeld toch liever een stipje heb.
Het lijkt mij, hoe persoonlijker de inlay wordt, hoe meer het uitmaakt voor de verkoop, ik denk dat het voor de waarde niet zoveel uit zou maken, vooral hoe makkelijk je hem verkoopt. Als je een redelijk allround inlay neemt zal het niet veel uitmaken denk ik, als je een afbeelding van je eigen penis als inlay neemt zal het moeilijker gaan.

Mitch
5 februari 2011, 21:38
Een inlay anders dan standaard maakt het een custom gitaar? Nee joh gekkie :seriousf:
Ik zou me er geen zorgen om maken qua latere 2e hands waarde (een ander woord voor resale value) :soinnocent:

Liquid_Metal
5 februari 2011, 22:13
Een inlay anders dan standaard maakt het een custom gitaar? Nee joh gekkie :seriousf:
Ik zou me er geen zorgen om maken qua latere 2e hands waarde (een ander woord voor resale value) :soinnocent:

Sorry, was idd wat overdreven. Laten we zeggen dat ze custom features aanbieden :).

Het hele probleem ligt íets gecompliceerder:
1. geen inlay is goedkoper (scheelt maar 90 euro op een bedrag van 1850 euro, maar het is wel 2/3 van een TC Vortex)
2. Waar ik net op doelde, het lijkt mij makkelijker tweedehands te verkopen en die kans bestaat toch altijd
3. totaal leeg fretboard vind ik er enorm vet uit zien
4, ik kan niet echt bedenken wat voor inlay ik wil dus ik krijg er vast spijt van

Maleco
5 februari 2011, 23:26
lijkt mij dat je zelf ook al neigt naar geen inlay,
mocht je je later alsnog gaan storen dan kun je alsnog een inlay plaatsen
(word dan wel duurder dan 90 euro denk ik)

Liquid_Metal
6 februari 2011, 12:00
lijkt mij dat je zelf ook al neigt naar geen inlay,
mocht je je later alsnog gaan storen dan kun je alsnog een inlay plaatsen
(word dan wel duurder dan 90 euro denk ik)

Da's idd ook een optie en zeker een goeie suggestie!
Ik koop als eerste een sevenstring gitaar maar het is de bedoeling om mijn collectie later aan te vullen met twee sixstrings (een voor E en de ander voor C-tuning). De gitaren die ik nu heb (PRS SE Custom, Schecter Omen Extreme 7, Musicman Sub 1, Ibanez sas36fm) gaan dan waarschijnlijk in de verkoop. Ze zijn het namelijk allemaal niet (niet het goede uiterlijk, niet de goede pickup(formatie), 22 frets ipv 24, geen tremolo). Hoewel ze allemaal niet veel waard zijn moet daar toch bijna een tweede Setius van te halen zijn (sixstring is een stuk goedkoper).
Bottomline is dat ik op dit moment geen idee heb waarom ik ooit naar een andere gitaar zou overstappen. Een jaar of 10 geleden was ik van de Stratocasters, maar dat is langzaamaan hierin ontwikkeld. De afgelopen paar jaar is mijn voorkeur alleen nog maar iets preciezer geworden. Misschien (hopelijk) is het net als Orpheo en zijn LP's.

Orpheo
6 februari 2011, 19:43
ik kan je mbt custom werk alleen maar zeggen: bezint eer je begint. als je zeker weet dat je een vorm wilt , zoals ik de les paul, geloof me, dan is er geen weg terug, en je blijft je vormpje spelen, in tig variaties. ik ben alweer aan het kijken naar mijn 16e warmoth. waarom? omdat ik het niet kan laten :)

Liquid_Metal
9 april 2011, 13:43
Even mijn topic opgraven want ik heb een tof idee voor een inlay.
Mijn achternaam is Van Oosten dus ik zat te denken aan een simpele O als inlay op de 12e fret. De O staat voor mijn achternaam, nul en kringloop. Ik hou wel van meerdere lagen.
Maar ik bedacht me dat ik ook OO kan doen, maar dan op deze manier:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/Infinite.svg/330px-Infinite.svg.png

Lijkt me ook best gaaf, maar in welke hoek zou het beste zijn? Als je 'm een kwartslag draait staat er 8 en daar heb ik niets mee (met 7 wel, helaas). Ik zou zelf zeggen dat het 'infinite' is als je de gitaar in speelhouding houdt.

SantaX
9 april 2011, 13:49
Heb toevallig zelf onlangs eens gechecked wat een inlay bij laten maken zou kosten. Reken op een 200-300 euro voor iets simpels achteraf. Dus op 1 toets je voorletter ofzo. Vrij kostbaar. Persoonlijk lijkt het me ook erg gaaf en het maakt dat instrument net even meer uniek. Alleen, als je nu al denkt over verkopen. Gewoon niet doen dan. De gitaar zal makkelijker te verkopen zijn standaard, tenzij je een neutrale inlay kiest. Zet je er je naam in en heet je geen B.B. dan gaat het verkopen al wat lastiger worden. Maar serieus... als je in deze prijsklasse kunt shoppen, dan koop je toch een gitaar voor het leven neem ik aan? Het schijnt niet meer te mogen van de mensen die er veel belang bij hebben, maar een verstandig mens doet gewoon even leuk omrekenen naar de gulden. Dan kom je er al snel achter dat je een wel heel duur instrument koopt. Die moet je kopen met het idee hem te houden tot je dood neervalt. Vind ik dan.

Liquid_Metal
9 april 2011, 14:01
Ik heb 1 loonstrook gekregen in de tijd van de gulden en daarna werd het euro, dus dat omrekenen zegt me niet zoveel. Ja, 4076 is meer dan 1850, maar de currency 'gulden' zegt me daar niet meer bij.

Ik overweeg zeker niet om de gitaar te verkopen. Zoals eerder gezegd heb ik heel veel research gedaan en is dit echt mijn ultieme gitaar. Alles eraan klopt dus ik denk niet dat ik nog iets anders wil.
Maar niets houdt voor eeuwig en met een tweedehands gitaar maak je minder verlies. De laatste jaren probeer ik bijna alles tweedehands te kopen omdat mijn smaak enorm is geëvolueerd. Maar net zoals met mijn ENGL SE denk ik dat ik met deze gitaar helemaal tevreden ben en mijn smaak niet zo snel meer zal veranderen. Het is van onwetendheid naar iets ultiems gegroeid.

SantaX
9 april 2011, 14:12
In dat geval: http://www.guitarservicedeurne.nl/veel-gestelde-vragen-faq.html

Daar heb ik ingeinformeerd en die gast dacht meteen goed mee. Zo wilde hij sommige dingen (die ik niet voorstelde) al per definitie niet, vanwege de waarde van het instrument. Dat kan ik waarderen in iemand. Werk weigeren omdat je er niet achter staat. Ik zou zeggen, mail hem eens voor een offerte!

Liquid_Metal
9 april 2011, 14:26
Het kan bij Mayones zelf gedaan worden en kost me maar 90 euro extra :). Het is een van de custom opties die Mayones levert bij aanschaf van een gitaar.

SantaX
9 april 2011, 14:29
Oh ok, ik dacht dat je hem inmiddels al had. Nouja, in dat geval. Als je dat graag wil en op die totaal prijs. Gewoon doen. Sterker nog, 2000 euro is 2000 euro. Ik zou voorstellen dat je er eentje koopt, maar alleen als die custom inlay bij de prijs in zit ;)

Liquid_Metal
9 april 2011, 17:02
Bij de prijs in..?
Ik ga er nog even goed over nadenken. Het is wel een tof logo :).

SantaX
9 april 2011, 17:04
Laat ik het anders zeggen. Als je in deze prijsklasse een electrische gitaar koopt (let op, accoustisch is iets anders) dan bevind je je in de positie dat je kunt praten over de prijs. Je hebt immers veel geld uit te geven en er zijn meerdere aanbieders in die klasse ;) Kortom. Niet de vraagprijs betalen. ;)