PDA

View Full Version : HNGD:Tokai Breezysound TE??



geert1976
5 februari 2011, 20:01
Tja, ik zag hem gisteren op MP staan en voor de vraagprijs kon ik het niet laten.

Een Tokai Breezysound TE??(weet ik niet) uit 83-84
Body is van ash, hals is maple
De elementen zijn alnico's en het brugelement heeft een messing grondplaat waarop met inkt de letters "TEB" is gestanst.
Bedrading van de pups is clothwiring zwart/wit
De lak van de body is krakkelee, niet heel fijntjes, maar grote krakkelee lijnen zeg maar.

Wie het type weet mag het zeggen, ik gok een TE70 (als ik het net afstruin)

Dit beestje was licht geblesseerd, het neckelement deed het niet en gaf enkel een hoop ruis en ik vermoedde een storing bij de volumepot of standenschakelaar.
Enfin, voor de rest had die normale natuurlijke relic, wat je bij ene gitaar ban bijna 30 jaar oud kan verwachten, gewoon met veel plezier bespeeld door de jaren heen, maar zeker niet mishandeld.

Eenmaal thuis de controlplate eraf gedraaid en het euvel al gauw gevonden, want 1 los draad bij de volumepot en standenschakelaar zat een beetje los.
Draadje weer vast op de pot gesoldeerd en de standenschakelaar weer netjes vast gezet en ingeplug op de kleine Fender Champ.

De Tokai kwam tot leven en qua sound en feel, kon ik maar één ding concluderen, perfecte gitaar, goede Tele, ding twangt dat het een lieve lust is en de sound is gewoon gigantisch goed, mooi vol rond geluid.
De hals voelt ook lekker aan, mooie C shape, goed fretwerk, mooi gelakt en afgewerkt.

Conclusie: goede Tele, die zich zeker kan meten met een USA Fender en dan bedoel ik de betere, want mijn HW-1 tele legt het tegen deze Japanner af, zowel qua afwerking, maar ook qua geluid; de Tokai heeft een mooiere klank.

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3808.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3809.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3810.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3811.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3812.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3813.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3814.jpg

Fender75
5 februari 2011, 20:14
Mooi ding hoor, erg hoog mojo gehalte!

Hendriks
5 februari 2011, 20:24
Geert ik ben jaloers , ik zag hem ook staan en heb niet even wat contanten over.
Dit is een 52RI killer , een kennis van mij heeft er een tijdje geleden ook 1 gekocht en geweldig wat een monster.
Isdeze ook zo lekker licht?

geert1976
5 februari 2011, 20:29
Geert ik ben jaloers , ik zag hem ook staan en heb niet even wat contanten over.
Dit is een 52RI killer , een kennis van mij heeft er een tijdje geleden ook 1 gekocht en geweldig wat een monster.
Isdeze ook zo lekker licht?

Wat jij nu zegt, durfde ik niet te zeggen, maar dacht het wel.(bang voor de Fender Politie):makeup:.
Om eerlijk te zijn ja, deze is inderdaad niet zwaar en hij heeft inderdaad de mooie vintage sound die ik graag in een Tele hoor, ik kan mij goed voorstellen dat ze bij Fender doodziek werden van dit soort Tokai's.

Ik had gisteren gelijk gemaild dat ik hem wilde overnemen voor de vraagprijs.
Toen ik vanmorgen eenmaal was aangekomen, vertelde de eigenaar mij dat de mail roodgloeiend stond, hij was enigzins verbaasd over de grote animo.
De man was standvastig qua afspraak, hij heeft zelfs een bieding van E 625,00 geweigerd, met de mededeling dat die verkocht was voor de vraagprijs.....

Hendriks
5 februari 2011, 20:37
Wat jij nu zegt, durfde ik niet te zeggen, maar dacht het wel.(bang voor de Fender Politie):makeup:.
Om eerlijk te zijn ja, deze is inderdaad niet zwaar en hij heeft inderdaad de mooie vintage sound die ik graag in een Tele hoor, ik kan mij goed voorstellen dat ze bij Fender doodziek werden van dit soort Tokai's.

Ik durf het wel te zeggen , deze kan het met een gerust hart opnemen tegen de meeste RI's , de meeste want je het er ook erg goede alleen kom je die zelden tegen . Ik heb meerdere ri's gehad en eigenlijk vallen ze tegen , loodzwaar en doods . De Tokai die ik onlangs heb vastgehad was het tegengestelde , heerlijk licht en sprangkelend twangy. Fender zeggen dat ze "lightweigt ash"gebruiken ,nou dan wil ik niet weten wat een "heavy ash' is.
Wel eens een oude ri gehad (1990) en die had het dan wel allemaal.

Als je deze weer van de hand doet mag je mij een PM sturen.

geert1976
5 februari 2011, 20:52
Ik durf het wel te zeggen , deze kan het met een gerust hart opnemen tegen de meeste RI's , de meeste want je het er ook erg goede alleen kom je die zelden tegen . Ik heb meerdere ri's gehad en eigenlijk vallen ze tegen , loodzwaar en doods . De Tokai die ik onlangs heb vastgehad was het tegengestelde , heerlijk licht en sprangkelend twangy. Fender zeggen dat ze "lightweigt ash"gebruiken ,nou dan wil ik niet weten wat een "heavy ash' is.
Wel eens een oude ri gehad (1990) en die had het dan wel allemaal.

Als je deze weer van de hand doet mag je mij een PM sturen.

Dat van die 52 Ri kan je wel eens gelijk in hebben, ik hoor meer mensen erover die zweren dat de oudere eind 80er begin 90er versies beter zijn dan de latere series.
Ik vind de 52 Tele een ontzettend mooie Tele, maar heb niet veel ervaring met deze gitaren, ik knoop wat je nu zegt, goed in mijn oren, ik was namelijk voornemens op zoek te gaan naar een 52 van Fender.

Deze Tokai is inderdaad sprakelend en twangy en laat mijn HW-1 totaal verbleken eigenlijk.
Hij speelt ook gewoon erg gemakkelijk, halsje is erg fijn (en ik ben qua halzen een behoorlijke zeurpiet).

Indien ik hem wegdoe zal ik je een pm sturen

beruk
5 februari 2011, 23:55
Nu ik er weer eentje zie (van harte...) ben ik nog steeds pissig op Herman van v/h Standby te Utrecht. Daar hing er eentje jaren geleden in de winkel, ik erop spelen, totdat hij me wees op het "gereserveerd" labeltje...
Op de G&L asat classic na de fijnste Tele waar ik ooit op mocht spelen... Nogmaals...:ok:

Hendriks
6 februari 2011, 00:07
De AVRI 52 heeft de naam en de looks , maar sinds de tele-meeting weet ik beter , de tele's van alex1969 ,michelae en ghk123 hebben mij ervan overtuigd dat er beter is te krijgen , een stevige neck op een lichte ash body ,goede hardware en 50's pickups.

De hals heb ik inmiddels ,nou nog een goede body.

grayfink
6 februari 2011, 00:46
Hoeveel heb je er nou precies voor betaald dan?

josan
6 februari 2011, 01:20
Ik heb deze verkocht enkele jaren geleden. Eigenlijk niet moeten doen. '82 TE50.

Alhoewel ik er twee keer zoveel voor kreeg als dat ik er in '89 voor betaald heb.

Hij klonk niet beter dan mijn huidige HW1, alleen helderder. vergelijkbaar met de LC Comet MK1 die ik een week geleden gekocht heb voor 147,50.

Maar ja. Die Tokai was wel een classic. Met de originele spagetti-decal.

http://dl.dropbox.com/u/17078867/guitar.jpg

http://dl.dropbox.com/u/17078867/bodyfront.jpg

geert1976
6 februari 2011, 01:49
hmm, misschien heb je wel net een mindere Tokai gehad en een goede LC.

Maar een gemiddelde LC redt het niet tegen een HW-1 en mijn HW-1 is wel één van de betere die er is.
Hoe het ook zij, de Tokai klink toch beter als mijn HW-1:ok:

Ik weet overigens nog steeds niet wel type Breezysound ik heb, je het de TE 50, 60, 70 en 80, maar welke de mijne is??

geert1976
6 februari 2011, 01:50
Hoeveel heb je er nou precies voor betaald dan?

hmm nog genoeg, maar wel stukken minder dan E 625,00:ok:

macwilliams
6 februari 2011, 09:03
Gefeliciteerd Geert, je hebt de beste gitaar ter wereld in je bezit:ok:

met een zweem van sarcasme:D

Hendriks
6 februari 2011, 09:31
Gefeliciteerd Geert, je hebt de beste gitaar ter wereld in je bezit:ok:

met een zweem van sarcasme:D

Ook goedemorgen Willem.
Gewoon een erg leuke tele ,vooral voor het geld.

grayfink
6 februari 2011, 09:33
sarcasme:D

Dat moet wel, want een strat is natuurlijk het beste. :ok:

Waarom geheimzinnig over de prijs? Ik was gewoon benieuwd.

macwilliams
6 februari 2011, 09:47
Ook goedemorgen Willem.
Gewoon een erg leuke tele ,vooral voor het geld.

Bij het handjevol tokai's dat ik heb gezien en vastgehad was er niet een bij die ronduit slecht te noemen was. Ik vind Japanse produkten meestal erg goed en zijn van gedegen kwaliteit. Of het nou gitaren zijn, motoren of oude gevechts zwaarden zijn.
Qua geluid moet het je ding maar net zijn, maar dat is nog wel te beïnvloeden.


Dat moet wel, want een strat is natuurlijk het beste. :ok:

Waarom geheimzinnig over de prijs? Ik was gewoon benieuwd.
Stratocasters het beste?
Ik blijf toch bij de LP's.

Hendriks
6 februari 2011, 09:53
Bij het handjevol tokai's dat ik heb gezien en vastgehad was er niet een bij die ronduit slecht te noemen was. Ik vind Japanse produkten meestal erg goed en zijn van gedegen kwaliteit. Of het nou gitaren zijn, motoren of oude gevechts zwaarden zijn.
Qua geluid moet het je ding maar net zijn, maar dat is nog wel te beïnvloeden

Zoveel smaken en zoveel voorkeuren , sound, hals feel , etc , wat voor de 1 geweldig is , vind de ander ruk.
Maar als je iets in de 52 RI hoek zoekt is zo'n Tokai een goede kandidaat.

Zo eerst maar een een straf bakkie.

macwilliams
6 februari 2011, 10:15
De aller-aller fijnste Tele die ik heb vastgehad hangt bij NL muziek en kost €3200,- die hals lag erg goed. Dikke D shaped neck.

En dan weet ik nog niet eens hoe die klinkt. Wil ik ook niet weten eigenlijk. :D

josan
6 februari 2011, 10:21
hmm, misschien heb je wel net een mindere Tokai gehad en een goede LC.

Maar een gemiddelde LC redt het niet tegen een HW-1 en mijn HW-1 is wel één van de betere die er is.
Hoe het ook zij, de Tokai klink toch beter als mijn HW-1:ok:

Ik weet overigens nog steeds niet wel type Breezysound ik heb, je het de TE 50, 60, 70 en 80, maar welke de mijne is??

Je hebt persoonlijke voorkeuren en spreiding in kwaliteit van productie, dus die discussie daar kom je nooit uit.

Maar wat de datering betreft:
Heb je hier (http://www.tokairegistry.com/tokai-info/tokai-fender.html)al gekeken?

josan
6 februari 2011, 10:47
Je hebt er niks meer aan, maar zie je dat ovale lichtere vlekje op de achterkant van de hals, bij de hiel? Daar zat vroeger een stickertje waarop TE50 of TE70 stond.
Wat misschien ook nog helpt is te kijken uit hoeveel stukken de body is gemaakt. De TE50's werden geloof ik uit 3 stukken gemaakt en de TE70s uit 1. Als ik naar het logo op de hals kijk, zou ik 1984 zeggen.

HenkHenk
6 februari 2011, 11:23
De aller-aller fijnste Tele die ik heb vastgehad hangt bij NL muziek en kost €3200,- die hals lag erg goed. Dikke D shaped neck.

En dan weet ik nog niet eens hoe die klinkt. Wil ik ook niet weten eigenlijk. :D

Ik kan je vertellen dat ie zo klinkt als ie eruit ziet. Gruwelijk mooi!

macwilliams
6 februari 2011, 11:36
'k was dr al bang voor....

geert1976
6 februari 2011, 11:48
Je hebt er niks meer aan, maar zie je dat ovale lichtere vlekje op de achterkant van de hals, bij de hiel? Daar zat vroeger een stickertje waarop TE50 of TE70 stond.
Wat misschien ook nog helpt is te kijken uit hoeveel stukken de body is gemaakt. De TE50's werden geloof ik uit 3 stukken gemaakt en de TE70s uit 1. Als ik naar het logo op de hals kijk, zou ik 1984 zeggen.

Er heeft inderdaad een stickertje op gezeten, jammer dat die weg is.
Mijn body is van ash toen ik gisteren de gitaat open had liggen kwam het bij mij sterk over dat de body uit één stuk is:ok: