PDA

View Full Version : effect van effectpedaaltjes op geluid?



A3
15 mei 2003, 15:30
Hebben ze nu echt zoveel invloed op het geluid als sommige mensen beweren? als ik van de zomer een nieuwe versterker koop was ik ook ineens van plan om er een noisgate, chorus en tunerpedaaltje bij te kopen. Heb ik dan ineens minder output, of klinkt ik anders, of is het verschil zo miniem dat ik het amper zal merken?

ik bedoel - voor de duidelijkheid - de invloed van de pedalen op het versterkergeluid als de pedalen niet aanstaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: A3 op 2003-05-15 15:31 ]</font>

Dirk_Hendrik
15 mei 2003, 15:37
De éne gitarist heeft er meer last van dan de ander. Het is niet zozeer geluidsniveauverlies alswel toonverlies. Zelf knoop ik rustig 6 non-true-bypass pedalen echter elkaar en heb, tijdens repetities/optredens, geen problemen.

Het verschilt ook erg per pedaal hoe groot die invloed is.

A3
15 mei 2003, 15:45
ik zat te denken aan boss tu2, ibanez flanger/chorus en boss noisegate. iemand hier ervaringen mee dat deze pedalen het geluid opvreten? ik denk dat dat nogal zal meevallen want soms zie je toch gitaristen met een enorme aantal effectpedalen voor zich en ze houden toch nog geluid over dus... kwil gewoon eens weten wat jullie hiervan denken

Phyrexian
15 mei 2003, 16:36
Jow Adri,

zelf heb ik die TU-2 en de NS-2 (noise suppressor). Beide zijn het geweldige pedalen.

De TU-2 gebruik ik altijd in de band. Stond vroeger altijd tussen m'n gitaar en de amp. Geen signaalverlies whatsoever! Ideaal als mutebutton. Werkt ook perfect in je effectloop. als je de tu-2 dan rechtop zet op je head dan zie je die van ver staan, héél leuk en je hebt minder brol en kabels op de grond liggen?

M'n bassamp heeft een tunerout die ik nu gebruik voor de TU-2.

Noise Suppressor. Werkt ook perfect, deze zou ik ook in de effectsloop zetten. Kan ook als mutepedaal dienen eventueel. De invloed op het geluid hangt een beetje van de settings af. Als hij te traag of te snel is ingesteld is, dan reageert deze pedaal niet goed op je aanslagsnelheid. Maar de gulden middenweg bestaat dus...
Superpedaal om noise weg te halen tussen de nummers door. Handig als voeding voor andere pedalen (net als de TU-2).

Ik heb een oudere chorus van Boss (CE-3) en die creërt wel nogal wat noise, maar met recentere pedalen zal dit wel minder of niks zijn.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-05-15 16:38 ]</font>

elliemark
15 mei 2003, 16:49
A3,

Het ligt niet zozeer aan de pedaaltjes maar meer aan je versterker..Zorg dat je een versterker hebt met een (liefst regelbare) FX-loop. Wah en distortion/overdrive voor de amp, het andere spulletje in de FX-Loop.Aan het eind van de effectenketting nog ff een Boss OD-2/3 of een Tubescreamer(Level voluit en Drive helemaal dicht) om het geluid te boosten...op deze manier kan je wel 40 effecten eraanhangen zonder geluidsverlies..

Phyrexian
15 mei 2003, 17:39
Op 2003-05-15 16:49, schreef elliemark:
Aan het eind van de effectenketting nog ff een Boss OD-2/3 of een Tubescreamer(Level voluit en Drive helemaal dicht) om het geluid te boosten...op deze manier kan je wel 40 effecten eraanhangen zonder geluidsverlies..


nice tip!!
een Boss SD-1 zou dat ook moeten doen denk'k? Zakk Wylde gebruikt die ook als boost pedaal!

Negative K3 fan
15 mei 2003, 18:06
Ik erger mezelf altijd kapot aan de tone van gebypassede niet true bypass pedalen, zelfs de pedalen die daarvoor een boost circuit hebben enzo trekken het bij echt niet. Het is gewoon persoonlijk, als jij het niet mooi vindt kun je overwegen een bypass pedaal (boss ls-2, een a/b pedaal, eventueel zelfbouw) te kopen of al je tone zuigende pedalen te modificeren.

Dirk_Hendrik
15 mei 2003, 19:48
Lennart,
Heb je misschien een aantal voorbeelden van wat jij ervaart als tone zuigende pedalen? Ik heb er blijkbaar aanzienlijk minder last van dan jij en dat verwondert me een beetje

skabouter
15 mei 2003, 20:19
heej a3,

wat voor amp ga je kopen kerel ? wat is er mis met je huidige ? vet cool ding toch !
goede pedaaltjes hebben GEEN invloed op je geluid als ze uit staan. True Bypass ofzoiets. ik heb een jackhammer, en een GT-6, en die bypassen allebei heel goed !

Mitch
15 mei 2003, 20:37
Ja Dirk, komt omdat NK3F's amp zo gevoelig is. En sinds hij met die ENGL op 10 in een oefenhokje heeft gezeten gaan er geruchten dat zijn gehoor supersonisch is geworden.

[Sorry, Nk, maar je had er inderdaad een ontzettende inkopper van gemaakt :smile:]

Om nog even op de vraag in te gaan: tone-sucking wordt pas een probleem bij slechte of sommige oude pedalen of bij een enorme rits aan pedalen.
De pedalen van Visual Sound hebben trouwens een extra buffer (feitelijk lichte boost) waardoor je compenseert voor evt. toonverlies door andere pedalen, ook handig.
En een stuk beter dan Boss trouwens :grin:

A3
16 mei 2003, 10:26
Op 2003-05-15 20:19, schreef skabouter:
heej a3,

wat voor amp ga je kopen kerel ? wat is er mis met je huidige ? vet cool ding toch !
goede pedaaltjes hebben GEEN invloed op je geluid als ze uit staan. True Bypass ofzoiets. ik heb een jackhammer, en een GT-6, en die bypassen allebei heel goed !


Ik ben het geluid van die v-amp met die valvestate gewoon beu. En het volume schommelt constant, het gaat stiller en dan weer luider en dan weer stiller... echt storend!!!!!!!!

Tot nu toe denk ik dat het een Enlg ritchie blackmore zal worden, maar dat kan nog veranderen, ik hoop in augustus iets tweedehands te vinden, maar veel Engl zie je niet tweedehands, helaas

Sj03rd
16 mei 2003, 11:55
Wat kosten die drie pedaaltjes bij elkaar??
Voor dat geld kun je volgens mij net zo goed een goeie 2e hands 19" FX processor kopen zoals de G-Major, zit ook alles in....

Phyrexian
16 mei 2003, 13:48
Op 2003-05-16 11:55, schreef Sj03rd:
Wat kosten die drie pedaaltjes bij elkaar??
Voor dat geld kun je volgens mij net zo goed een goeie 2e hands 19" FX processor kopen zoals de G-Major, zit ook alles in....



-------------------------------------------

drie pedalen bij elkaar zal zo'n 300 euro max zijn.
ik zou zeker geen multieffect spul nemen als hij enkel maar die drie dingen nodig zijn, die op zich makkelijk te bedienen zijn, in hun éénvoud multifunctioneel (noisegate en mute, tuner en mute, ...) en klein zijn, supersterk en je hebt er geen rack voor nodig.

PeArLjAm
16 mei 2003, 13:56
Boss pedaaltjes die 'bypassen' de toon vrij goed en je hoort dan ook geen verschil behalve als je er een paar op een rijtje zet misschien. Ik ben niet zon zeikerd maar als je met een paar pedaaltjes speelt is truebypass wel zo handig, dat houd je toon intact. Crybabys zijn wel heel erge toonzuigers, ik hoorde al verschil als ik alleen mijn crybaby tussen mijn gitaar en amp had. Die zuigen vrij veel toon weg, en dat icm met een paar bosspedaaltjes dan heb ik liever truebypass. Al moet ik zeggen dat ik op live niveau niet echt een duidelijk verschil hoor alleen op mijn kamer. Dus slaapkamer gitaristen moeten niet zo zeiken :grin:

Quink
16 mei 2003, 14:44
>>Dus slaapkamer gitaristen moeten niet zo zeiken &lt;&lt;

Jawel, jawel, juist wel. Hebben er immers meer last van!
Maar zo'n Crybaby zuigt zeker (toon dan). Als je hem in de buurt van je versterker hebt wordt de toon al minder, laat staan als je hem tussen gitaar en versterker hangt.

BLOK182
16 mei 2003, 17:26
Vroeg me ff af, wat zuigt meer toon, een enkele G-Major of een stuk of 4-5 bosspedaaltjes?

Negative K3 fan
16 mei 2003, 17:29
Op 2003-05-15 19:48, schreef Dirk_Hendrik:
Lennart,
Heb je misschien een aantal voorbeelden van wat jij ervaart als tone zuigende pedalen? Ik heb er blijkbaar aanzienlijk minder last van dan jij en dat verwondert me een beetje


De boss ch-1, wat een verschrikking. De jekyll en hyde neukt ook mijn geluid behoorlijk op door het te veel te boosten en nog anders op te fucken. Verder heb ik nog een boss multi fx over mijn amp gespeeld en die klonk beter in bypass dan de andere 2 maar ik hoorde wel dat hij wat hoge tonen wegzoog.