PDA

View Full Version : amp bij uitstek geschikt voor strakke, highgain, smoothe, warme leads?



Orpheo
5 februari 2011, 14:56
ik zoek een amp die een stap verder gaat dan mijn ouwe mesa mark 4. Een warm, smoothe leadtone, highgain, strak, droog, precies. warme mids, zingend hoog, en wel een strak laag.

welke amp zou daarvoor geschikt zijn? Ik heb flink wat el34 based amps, en ik denk dat ik t nu moet zoeken in een fender-based amp, met 6l6 buizen.

ik vind engl's te gek voor marshall-based tones. veel push en scheur in het midden, bijtend in het hoog, en strak in het laag. tof voor bepaalde smaken muziek, maar ik zoek nu iets veel smoothers, warmers.

marshall heb ik al, en ik ken geen fender die genoeg gain heeft voor wat ik wil.

ik heb n rivera, maar dat is de marshall drive met fender clean; is het dus ook niet.

Ik heb een powertone, en die is een totaal ander beest; veel meer sag en losjes, zeker niet zo strak als dat ik zoek (doch zeer bruikbaar voor veel doeleinden).

Mesa's vind ik een heel los, fuzzy karakter hebben. Ik zoek iets drogers. de mark5 is al weer meer fuzzy dan de mark4, maar de 4, daar kreeg ik nooit genoeg gain uit, zonder dat ie snotterig werd.

de bogner xtc is het niet voor mij, die hoef je dus niet aan te raden :P ik vind 'm te klinisch, te hifi, niet smerig (en zeker niet strak) genoeg.

Kortom: bij welke amp moet ik het zoeken? Ik denk zelf aan een dumble OTS-achtige amp, maar twijfel of ie wel genoeg gain kan geven, en ook of ie strak genoeg kan zijn.

lollol
5 februari 2011, 15:13
Mail Dumble, als je een beetje kan spelen kan hij voor de juiste prijs een highgain OTS maken:ok:

Scopperloit
5 februari 2011, 15:19
Ik heb de stap gemaakt van een Mesa Boogie Mark IV naar een Soldano SLO.
Toen ik de SLO probeerde kreeg ik meteen de lead sound die jij omschrijft en ik altijd al uit mijn Mark IV had willen halen maar nooit kreeg.
En tja, het kost misschien wel wat maar het is het waard vind ik.

allochthomas
5 februari 2011, 15:20
Een stapje verder dan de mark IV? Probeer eens de zijn agressieve broer de mark III. Heeft wat meer gain en zelf vind ik hem absoluut niet snotterig klinken. De mark kan wat fizzy klinken op laag volume maar als je de master volume omhoog gooit(zoals het hoort) is dat in 1 klap verdwenen.

wytz
5 februari 2011, 15:37
zoiets als dit?
http://www.youtube.com/watch?v=CNuVfyQv2AA

Orpheo
5 februari 2011, 15:49
zoiets als dit?
http://www.youtube.com/watch?v=CNuVfyQv2AA

ja, dat clipje was de reden van mijn twijfel! :P maar met de HRM van ceriatone krijg je die tone ook te pakken. ik zoek nog iets meer power en iets strakker dan dat.

Soldano... nee, ik kan echt helemaal niks met de SLO. ik vind het nog steeds een fizzy, gruizige bak.

Orpheo
5 februari 2011, 15:50
Mail Dumble, als je een beetje kan spelen kan hij voor de juiste prijs een highgain OTS maken:ok:

al had ik het geld, ik vind dhr.Dumble zo'n ongelooflijk stuk schorem dat ik nooit een amp zou laten bouwen door hem.

wytz
5 februari 2011, 15:57
ja, dat clipje was de reden van mijn twijfel! :P maar met de HRM van ceriatone krijg je die tone ook te pakken. ik zoek nog iets meer power en iets strakker dan dat.

Soldano... nee, ik kan echt helemaal niks met de SLO. ik vind het nog steeds een fizzy, gruizige bak.

Ik heb zo'n apparaat nooit zelf aan de tand gevoeld dus kan er moeilijk over oordelen. In het filmpje lijkt het in ieder geval alsof dat ding bakken met gain aan boord heeft. Strakheid is altijd wat beter te beoordelen als je zo'n ding zelf bespeelt...

Orpheo
5 februari 2011, 16:04
Ik heb zo'n apparaat nooit zelf aan de tand gevoeld dus kan er moeilijk over oordelen. In het filmpje lijkt het in ieder geval alsof dat ding bakken met gain aan boord heeft. Strakheid is altijd wat beter te beoordelen als je zo'n ding zelf bespeelt...

die amp schijnt gebaseerd te zijn op een dumble, inderdaad, maar dan met wat meer tweaks om 'm meer gain te geven, en wat strakker te maken.

tillens
5 februari 2011, 16:05
Orph, wil je nou vertellen dat je weer op zoek bent, hoeveelste topic is dit? Hi gain, smooth, warme leads en goed clean? wat voor hi gain bedoel je? En mag het een channelswitcher zijn? grt peter

Orpheo
5 februari 2011, 16:07
Orph, wil je nou vertellen dat je weer op zoek bent, hoeveelste topic is dit? Hi gain, smooth, warme leads en goed clean? wat voor hi gain bedoel je? En mag het een channelswitcher zijn? grt peter

zoek maar in mijn profiel, dan zul je zien dat ik verdomd weinig topics over amps open.

en goed clean?? waar schrijf ik dat? ik beschrijf de high gain-tone die ik zoek in behoorlijk wat detail. en of het channelswitch is of niet, maakt niet uit.

E-J
5 februari 2011, 16:12
Bij het lezen van de titel moest ik meteen aan Warren Haynes en Gov't Mule denken en in minder mate Gary Moore rond 1993 (toen hij een warmer, dikker geluid had). Denk dat een versterker met 5881 buizen wel je ding kunnen zijn, zoals de Soldano SLO.. ;)

Luister hier eens naar.
http://www.youtube.com/watch?v=JgcUTUvoX90

http://www.youtube.com/watch?v=x4qF0ovMj88&feature=related

signsofzodiac
5 februari 2011, 16:12
Het allereerste dat mijn kop in schoot was mijn oude Engl Savage SE, wordt helaas niet meer gemaakt maar komt zo af en toe nog wel eens langs op Ebay.de. Compleet ander beest dan de reguliere Savage of de nieuwe SE. Meer gepolijst, "meer chique" met die smoothe warme leads die je in de topic-titel hebt staan. Alhoewel ie ook zo bruut kan klinken als je wil door de rough/smooth switch. Bijzondere amp met een compleet eigen karakter in de Engl-reeks. Typische 6L6-amp ook.

Moest ik het met 1 amp moeten doen de rest van mijn tijd, dan zou ik er geen enkel probleem mee hebben om deze weer terug te hebben. Vrienden van me hebben hem van me geleend toen ze de studio in gingen en de producer zei letterlijk "dit is de best amp die ik ooit op plaat heb gezet". Als je de kans krijgt zou ik hem eens proberen, zou zomaar kunnen dat ie erg dicht bij komt bij wat je in je hoofd hebt.

Sinner1980
5 februari 2011, 16:26
Orange Thunderverb? Past aardig in het plaatje wat je opsomt volgens mij

Midwolda
5 februari 2011, 16:29
Jouw Rivera is waarschijnlijk ook met EL34's uitgevoerd (zoals de meeste)?
De Clubster (met 6V6'en) heeft een meer Mesa-achtige drive, ipv. Marshall-achtig.
Met een 2x12 op de extra speaker-uitgang een beest van een versterker, zie je er niet aan af.
Het is voor mij veelteveel drive, ik ben een bluesspeler en dus heb ik aan de CMW ruim voldoende.
Of moet het bij jou weer minstens 100 Watt zijn? :seriousf:

Brum
5 februari 2011, 16:29
Bij het lezen van de titel moest ik meteen aan Warren Haynes en Gov't Mule denken en in minder mate Gary Moore rond 1993 (toen hij een warmer, dikker geluid had). Denk dat een versterker met 5881 buizen wel je ding kunnen zijn, zoals de Soldano SLO.. ;)

Luister hier eens naar.
http://www.youtube.com/watch?v=JgcUTUvoX90

http://www.youtube.com/watch?v=x4qF0ovMj88&feature=related

Same here, geweldige bakken die SLO's. Ik heb helaas geen Soldano centjes, anders wist ik het wel. Van blues tot high gain, vette leads, het zit er allemaal in. De voicing moet je alsnog wel liggen natuurlijk, maar ik zou zeggen, probeer 'm uit.

Het eisenpakket is wel erg groot, zou ik eerder opvangen met een extra pedaaltje, gezien de versterkers die je al hebt. Ik heb begrepen dat je nogal anti pedaal bent, maar de klachten die jij omschrijft (snotterig, fizzy, etc.) is echt redelijk makkelijk op te vangen met een goed overdrive pedaal. Een simpele tubescreamer kom je al een heel end mee. Je doet jezelf tekort in je zoektocht naar de juiste toooone.

Orpheo
5 februari 2011, 16:30
Bij het lezen van de titel moest ik meteen aan Warren Haynes en Gov't Mule denken en in minder mate Gary Moore rond 1993 (toen hij een warmer, dikker geluid had). Denk dat een versterker met 5881 buizen wel je ding kunnen zijn, zoals de Soldano SLO.. ;)

Luister hier eens naar.
http://www.youtube.com/watch?v=JgcUTUvoX90

http://www.youtube.com/watch?v=x4qF0ovMj88&feature=related

die sounds vind ik tof, maar nog steeds te gruizig, te fizzy voor wat ik in mijn hoofd heb. niet dat ze dus niet tof klinken, zeker niet, maar het moet smoother.

denk, robben ford on steroids/high gain.

de savage SE is volgens mij de oudere variant van mijn special edition; denk niet dat ik daar dus heel veel mee opschiet.

het 2e leadkanaal van mijn SE komt al heel dicht in de buurt van wat ik wil, maar is niet complex genoeg, niet 'interessant' genoeg, te klinisch, te hifi.

signsofzodiac
5 februari 2011, 16:32
de savage SE is volgens mij de oudere variant van mijn special edition; denk niet dat ik daar dus heel veel mee opschiet.

Compleet andere amp dan de huidige SE Orph. Ik verbaasde me er over toen de SE uit kwam dat ie zo compleet anders klonk. Ging met lichte GAS de winkel in, kwam er compleet genezen weer uit. De Savage SE met kop en schouders de betere amp voor mij.

interessander
5 februari 2011, 16:47
Ik ben het met allochthomas eens dat de mark wat volume nodig heeft en dan absoluut niet fizzy klinkt. Maar zo hard krijg je je amp thuis niet opengedraaid zonder dat je de politie moet gaan uitleggen dat je op zoek was naar een strakke high gain sound.....

Verder: Fender die high gain kan, check de supersonic eens.
En als het echt gortdroog moet dan een VHT/Fryette misschien?

Orpheo
5 februari 2011, 16:58
Compleet andere amp dan de huidige SE Orph. Ik verbaasde me er over toen de SE uit kwam dat ie zo compleet anders klonk. Ging met lichte GAS de winkel in, kwam er compleet genezen weer uit. De Savage SE met kop en schouders de betere amp voor mij.

dan wil ik de savage SE weleens proberen eigenlijk, en natuurlijk ab-en naast mijn eigen se.

ik ken niet veel van VHT/fryette, alleen de sig:x, en die vind ik tof, maar ook niet strak genoeg. die andere amps ken ik niet zo heel erg goed, en spreken me ook niet zo heel erg aan, eigenlijk. ik vind ze eigenlijk allemaal te kil klinken.

ik zal het anders zeggen. Ik zoek iets dat een vintage vibe heeft, zoals de chupacabra een hotrodded marshall is; wel strak genoeg om mee te gaan met de high gain amps, maar wel met een vintage vibe erin. zoiets zoek ik ook, maar dan uit de fender-hoek.

Bazzey
5 februari 2011, 17:27
ja, dat clipje was de reden van mijn twijfel! :P maar met de HRM van ceriatone krijg je die tone ook te pakken. ik zoek nog iets meer power en iets strakker dan dat.

Soldano... nee, ik kan echt helemaal niks met de SLO. ik vind het nog steeds een fizzy, gruizige bak.

Staat een enorme bak met reverb en delay over dat geluid in die clip.
Enig idee hoeveel dat het totaal geluid kleurt?

:D

tillens
5 februari 2011, 17:54
zoek maar in mijn profiel, dan zul je zien dat ik verdomd weinig topics over amps open.

en goed clean?? waar schrijf ik dat? ik beschrijf de high gain-tone die ik zoek in behoorlijk wat detail. en of het channelswitch is of niet, maakt niet uit.

wellicht niet , maar je hebt je koch topic, onlangs weer het dumble achtige amp verhaal, maar dat maakt niet uit verder hoor. goed clean ging ik van uit gezien je ri Fender dacht... maar als dat niet nodig is, thans dan zou ik eens en ja ik ben bevooroodeeld, maar toch.. test eens een Independence. 3 kanalen, waarvan het clean zeer 3d kan klinken, het 2e kanaal ongeveer alles kan, en channel 3 is een lead achtige kanaal..zeg maar kanaal 2 in het kwadraat. Hi gain kan ie zonder meer aan maar kan ook echt als pop / rock amp dienen. Echt te gekke amp, gebouwd als een tank, en onverwoestbaar. Ben nu zelf aan het azen op een fender bandmaster of mesa single recto, maar denk dat ik voor de mesa. die maakt dan voorlopig de collectie even compleet.. dan kan ik rustig gaan sparen voor de Independence.

Orpheo
5 februari 2011, 17:54
Staat een enorme bak met reverb en delay over dat geluid in die clip.
Enig idee hoeveel dat het totaal geluid kleurt?

:D

Sure,maar ik heb ook clips gehoord met vl minder effecten. Daarnaast, je amp krijgt niet meer gain, of word niet strakker met reverb en delay, eeder t tegenovergestelde. En als dat zo Al in de buurt komt van wat ik zoek,zin we een heel eind, toch?

Orpheo
5 februari 2011, 18:11
wellicht niet , maar je hebt je koch topic, onlangs weer het dumble achtige amp verhaal, maar dat maakt niet uit verder hoor. goed clean ging ik van uit gezien je ri Fender dacht... maar als dat niet nodig is, thans dan zou ik eens en ja ik ben bevooroodeeld, maar toch.. test eens een Independence. 3 kanalen, waarvan het clean zeer 3d kan klinken, het 2e kanaal ongeveer alles kan, en channel 3 is een lead achtige kanaal..zeg maar kanaal 2 in het kwadraat. Hi gain kan ie zonder meer aan maar kan ook echt als pop / rock amp dienen. Echt te gekke amp, gebouwd als een tank, en onverwoestbaar. Ben nu zelf aan het azen op een fender bandmaster of mesa single recto, maar denk dat ik voor de mesa. die maakt dan voorlopig de collectie even compleet.. dan kan ik rustig gaan sparen voor de Independence.

dat van de dumble loopt al een tijdje hoor. de independence klinkt aantrekkelijk, en zal 'm zeker proberen, maar ben bang dat ie tekort zal schieten in het highgain gebied.

de single recto of bandmaster? dat zijn 2 totaal verschillende amps??? zoiets als, ik twijfel tussen een jtm45 en een 5150 :P

tillens
5 februari 2011, 18:14
dat van de dumble loopt al een tijdje hoor. de independence klinkt aantrekkelijk, en zal 'm zeker proberen, maar ben bang dat ie tekort zal schieten in het highgain gebied.

de single recto of bandmaster? dat zijn 2 totaal verschillende amps??? zoiets als, ik twijfel tussen een jtm45 en een 5150 :P

Jup dat het verschillende amps zijn weet, en neig denk ik dan ook naar de mesa... waarom? bandmaster is wederom een clean amp, terwijl de blue angel en clubman dit ook kunnen en ben bang dat ze het beter kunnen.. de recto is weer een ander smaakje die ik nog niet heb in mijn setup..
Waarom ben je bang dat ie te kort schiet in het hi gain gebied, heb je em wel eens gehoord?

schwalbe
5 februari 2011, 18:15
De klank die je beschrijft komt eigenlijk alleen uit een single ended versterker. Ik zou eens de laney lionheart L20H gaan checken.

Bazzey
5 februari 2011, 18:16
Sure,maar ik heb ook clips gehoord met vl minder effecten. Daarnaast, je amp krijgt niet meer gain, of word niet strakker met reverb en delay, eeder t tegenovergestelde. En als dat zo Al in de buurt komt van wat ik zoek,zin we een heel eind, toch?

Zolang je maar in je achterhoofd houd dat elke toevoeging aan het amp geluid het geluid kleurt.
Linksom of rechtsom.
(wel of niet in beeld bij een clipje)


Zijn we het daar over eens?

;)

Zo kom je misschien nog sneller bij je droom amp.
:D

Thiez
5 februari 2011, 18:24
Engl steve morse al eens geprobeerd? Vind het lekkere crunch geven op kanaal 2, goede scheur. en kanaal 3 is door uitgebreide tonecontrols erg goed in te regelen voor een smooth leadsound denk ik ook.

Misschien een mesa stiletto?

Misery Signals
5 februari 2011, 18:25
LOL, het volgende kansloze topic...

Koop een Dumble of een goeie tweekanaals rockamp a la H&K Duotone en draai wat mids weg voor smooth lead... En ga op een SLO spelen ipv te zeggen dat ie fizzy klinkt... Dat lukt mij nog niet met gain op 7.

MS

duckman
5 februari 2011, 18:29
wellicht kun je hier iets mee voor je ENGL, de DIVO (check link)? Iets waar ik bij de messe naar uit kijk :-)


Wat vind je van het idee om alleen een andere preamp te kopen? Ik denk dat de Mesa Triaxis wel wat voor je zou zijn.

http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/Daily/News/Orange_Amps_Launches_DIVO_Tube_Bias_Technology.asp x

Orpheo
5 februari 2011, 18:33
@tillens: ah, ik denk dat ik snap waarom je op beide amps gast. beide tones zijn te gek, maar je hebt al 2 cleane amps, dus een derde cleane amp schiet niet op. zoiets? :P

ik ken matchless van andere modellen, en die amps hebben niet zo heel veel gain, en van wat ik begrepen heb van hun customer-service, moet ik niet heel veel meer gain verwachten dan van de phoenix of dc30. die klinken al te gek, werkelijk, maar missen de strakheid, punch, agressie die ik zoek. de smoothness zit er dan weer wel in.

@bazzey: mee eens ;)

@schwalbe: high gain, uit in een single ended amp? ben benieuwd. de lionheart is niet wat ik wil. heb ik al eens getest, vond ik een gruizige, fizzy, snotterige bak.

Thiez
5 februari 2011, 18:38
Dit niks voor jou orph? Kun je inzetten wat je wilt.

http://www.indoorstorm.com/egnater/headw_mods.jpg

Orpheo
5 februari 2011, 19:08
Dit niks voor jou orph? Kun je inzetten wat je wilt.

http://www.indoorstorm.com/egnater/headw_mods.jpg

neuh, denk 't niet. ik heb onderhand gemerkt dat ik mijn tones uit 2 (soorten) amps haal: opgefokte marshalls, als in: jcm800 '+', en wat ik dan maar effe de 'dumble overdrive' + noem. cleans haal ik simpelweg door m'n volume terug te draaien. om meerdere marshall(achtigen) te hebben voor de marshallstyle clean, marshall style crunch, marshall style overdrive, marshall style distortion, en idem dito voor 'dumble', vind ik idioot. immers, m'n volumepot kan dat ook.

Rock Bottom
5 februari 2011, 19:26
Oude sovtek mig 100 6l6?

erwin_ve
5 februari 2011, 20:20
Een Bad Cat Hot cat?

tillens
5 februari 2011, 20:23
@tillens: ah, ik denk dat ik snap waarom je op beide amps gast. beide tones zijn te gek, maar je hebt al 2 cleane amps, dus een derde cleane amp schiet niet op. zoiets? :P

ik ken matchless van andere modellen, en die amps hebben niet zo heel veel gain, en van wat ik begrepen heb van hun customer-service, moet ik niet heel veel meer gain verwachten dan van de phoenix of dc30. die klinken al te gek, werkelijk, maar missen de strakheid, punch, agressie die ik zoek. de smoothness zit er dan weer wel in.



Juist, clean amps als platform heb ik ruim voldoende daarnaast kunnen ze ook waanzinnig crunchen, buiten de Blue Angel om. De jtms klinken te gek clean, en je haalt er hele mooie vloeiende drive sounds uit.. geheim is de gain op channel 2 op twee te zetten, en het volume op max van channel twee.. dan heb je dus met een beetje tweaken het mayer lead geluid..
Neem van mij aan dat de Independence dat dus wel kan en ook heeft.. Uitvoerig getest en had voor mijn smaak soms te veel. Dat een matchless niet strak of punchy kan klinken is mij vreemd, weet niet welke je hebt getest maar enfin... Zoek maar eens naar een Independence!

caliban
5 februari 2011, 22:25
Droog strak highgain, misschien een vht.. (allez fryette)

big dooley
5 februari 2011, 22:28
waarom niet jezelf enorm gaan verdiepen in boeken en cursussen volgen, in de leer gaan bij een bouwer en na een jaartje of 2/3 zelf je droomversterker bouwen?

of desnoods met een JCM800 als basis en die gaan verbouwen? zo is de JVM ook ontstaan

Henri H
5 februari 2011, 22:29
Petrucci (lead)sound is wat ik voor ogen heb, maar is te strak misschien?

Zo ja, zou ik het toch bij een Mesa zoeken, ook een "Fender" amp.

Triggy
5 februari 2011, 22:55
Wellicht een Carlsbro 100?
De sound die Bill Nelson met zijn Gibby 345 komt op sommige punten wel overeen met de kenmerken die je noemt.

http://carlsbro.com/

Orpheo
5 februari 2011, 22:59
Petrucci (lead)sound is wat ik voor ogen heb, maar is te strak misschien?

Zo ja, zou ik het toch bij een Mesa zoeken, ook een "Fender" amp.

ik heb eigenlijk alle mesa's geprobeerd, en de lonestar komt het meest in de buurt van wat ik zoek, alleen, hij is niet strak genoeg in het laag met veel gain. de mark's hebben of niet genoeg gain, of niet strak genoeg.

@big dooley: lijkt me leuk, maar heb er het geduld niet voor. heb echt de ballen niet om alle issues en weet-ik-wat-niet te troubleshooten.

@caliban: fryette is tof voor bepaalde dingen, maar waar ik een fryette voor zou willen, heb ik al mijn se voor. de fryette's zijn niet smooth, juicy genoeg.

@tillens: ik zeg niet dat matchless per definitie niet genoeg power, punch en ballen heeft. in tegendeel. ik vind ze echt machtig, maar waar ik de amp voor wil gebruiken, is echt high-highgain stuff hoor. althans, in potentie. gain kan ik altijd nog lager schroeven, maar hij moet ook high gain stuff kunnen.

de badcat hotcat is heel gaaf, maar is op iets heel anders gebaseerd dan waar ik naar kijk, en heeft veel meer grit dan wat ik zoek, hij is veel minder smooth.

Orpheo
5 februari 2011, 23:02
Wellicht een Carlsbro 100?
De sound die Bill Nelson met zijn Gibby 345 komt op sommige punten wel overeen met de kenmerken die je noemt.

http://carlsbro.com/

goed mogelijk, moet ik dan eens proberen.

@h.huisjes: petrucci's leadsound is een voorbeeld, zeker. maar ik snap echt niet hoe hij dat voor elkaar krijgt met een mark 5, zonder pedaaltje! ik krijg 't niet zo strak, hoe strak ik 't ook speel, ondanks de recto-cab met v30's die hij gebruikt.

caliban
5 februari 2011, 23:07
@caliban: fryette is tof voor bepaalde dingen, maar waar ik een fryette voor zou willen, heb ik al mijn se voor. de fryette's zijn niet smooth, juicy genoeg.


Ik beschouw een SE (ENGL algemeen in feite) als iets helemaal anders dan een vht eerlijkgezegd. ENGL is alles behalve droog toch..

Henri H
5 februari 2011, 23:11
Vergeet niet dat Petrucci's sound vooral in de studio geproduceerd is hè!?

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt met niet strak genoeg met veel gain, v.w.b. de Mark's. Ik denk toch dat je de sound die je nu zoekt, bij een Mesa moet zoeken, of de Extacy. Of de XTC dan de Classic of gewone 101b(?) moet zijn, laat ik in het midden, maar van wat ik gehoord heb op samples e.d. is dat toch een erg krachtige high gain sound.

Orpheo
6 februari 2011, 00:15
j hebt productie, en je hebt productie. je kan niet meer gain erin pompen, of iets strakker laten klinken. in general. Maar ook in zijn demo-vids heeft petrucci meer gain in de mk5 of mk4 dan de amps IRL. althans, bij mij.

en de SE niet droog? wellicht zie ik droog dan anders. anyway... het moet niet zo fizzy zijn als amps die uit de marshall-hoek komen. laat ik 't daar op houden :)

Henri H
6 februari 2011, 00:34
Met close-micing klinkt een amp een stuk strakker dan wanneer je ervoor staat/zit, dat bedoel ik eigenlijk te zeggen.

tillens
6 februari 2011, 00:59
goed mogelijk, moet ik dan eens proberen.

@h.huisjes: petrucci's leadsound is een voorbeeld, zeker. maar ik snap echt niet hoe hij dat voor elkaar krijgt met een mark 5, zonder pedaaltje! ik krijg 't niet zo strak, hoe strak ik 't ook speel, ondanks de recto-cab met v30's die hij gebruikt.

er blijft natuurlijk een stuk over, en dat zijn jouw handen..

tillens
6 februari 2011, 01:00
@tillens: ik zeg niet dat matchless per definitie niet genoeg power, punch en ballen heeft. in tegendeel. ik vind ze echt machtig, maar waar ik de amp voor wil gebruiken, is echt high-highgain stuff hoor. althans, in potentie. gain kan ik altijd nog lager schroeven, maar hij moet ook high gain stuff kunnen.

.

dan laat je em bouwen op bestelling, met een extra gainstage bijv.. ik zweer het zou best eens de amp voor je kunnen zijn.. anders is bijv de v empire, of diezel... daar al aangedacht?

Thiez
6 februari 2011, 11:02
Misschien de bogner ubershall twin jet? Lijkt mij erg gaaf ding voor flink high gain werk en smooth leads.

allochthomas
6 februari 2011, 11:34
goed mogelijk, moet ik dan eens proberen.

@h.huisjes: petrucci's leadsound is een voorbeeld, zeker. maar ik snap echt niet hoe hij dat voor elkaar krijgt met een mark 5, zonder pedaaltje! ik krijg 't niet zo strak, hoe strak ik 't ook speel, ondanks de recto-cab met v30's die hij gebruikt.
Ho ho, de heer petrucci gebruikt een keeley modded tubesceamer om wat extra gain uit zijn amps te halen.

DaveItUp
6 februari 2011, 12:02
Oh nee, een pedaaltje!?

Orpheo
6 februari 2011, 12:05
Ho ho, de heer petrucci gebruikt een keeley modded tubesceamer om wat extra gain uit zijn amps te halen.
Say what? Wist Ik niet...heb ik blijkbaar altijd over t hoofd gezien in zijn rig rundowns.

V empire en de uberschall twin jet lijken me wel wat,maar zijn lastig te proberen. Diezel vind ik in general zo droog,dat het saai en onaangenaam is.

allochthomas
6 februari 2011, 12:23
http://www.youtube.com/watch?v=VQEG1HqCrnE&feature=related
hier vermeld hij de tubescreamer, is wel nog uit de tijd dat hij mark IV's gebruikt maar op zijn website staat dat hij de tubescreamer nog steeds gebruikt icm de mark V's. Hij praat nooit echt over zijn pedalen, de focus ligt meer bij de versterkers.

Lexvandoef
6 februari 2011, 12:30
Misschien toch maar een pedaaltje proberen... :seriousf::soinnocent:

Brum
6 februari 2011, 12:31
Laat de rest maar lullen, ik zou een pedaaltje proberen als ik jou was.

Orpheo
6 februari 2011, 12:40
Misschien toch maar een pedaaltje proberen... :seriousf::soinnocent:

wellicht moet ik daar dan eens naar kijken. helaas. heb alleen totaal geen zin in zo'n huge-ass pedalboard zoals sommigen hier hebben.

@brum: ik wil juist GEEN pedalen!

Mitch
6 februari 2011, 12:43
Kan heel simpel zijn hoor, ik vermoed sterk dat je op de amps die je hebt met een Blues Pro wel eens heel ver zou kunnen komen. Maakt het net wat smoother maar ook weer niet TS-smooth en maakt het wat strakker maar kapt niet het laag af zoals een TS dat doet.

Meneer I.
6 februari 2011, 12:51
Orpheo,
je zou eens een langs moeten gaan bij Kool & Elfring en vragen om een sneak preview/play van hun 50W head. Heb ik gisteren mogen doen and damn ik moet gaan sparen! Zeer goed uitgedachte en uitge-engineerde amp. Point to point gesoldeerd en alleen topkwaliteit componenten. Ik was zeer onder de indruk!

allochthomas
6 februari 2011, 12:57
wellicht moet ik daar dan eens naar kijken. helaas. heb alleen totaal geen zin in zo'n huge-ass pedalboard zoals sommigen hier hebben.

@brum: ik wil juist GEEN pedalen!
Hoeft ook niet, gewoon een tubescreamer die af en toe aan zet is genoeg. Zelf gebruik ik liever ook geen pedalen, maar soms heb je er 1tje nodig om je amp een handje te helpen. Als ik jou was zou ik gewoon eens een tubescreamer regelen en dan nog eens je mark IV proberen icm met de tubescreamer.

Jasper.
6 februari 2011, 12:57
Is een overdrive pedaaltje als cleanboost voor de strakheid ook niks? Als je gewoon een overdrive pedaaltje gebruikt heb je niet een''huge pedalboard''

En je hebt al een hele bult gear, dan kan een pedalboard er ook wel bij toch? :p

Orpheo
6 februari 2011, 13:03
Orpheo,
je zou eens een langs moeten gaan bij Kool & Elfring en vragen om een sneak preview/play van hun 50W head. Heb ik gisteren mogen doen and damn ik moet gaan sparen! Zeer goed uitgedachte en uitge-engineerde amp. Point to point gesoldeerd en alleen topkwaliteit componenten. Ik was zeer onder de indruk!

ik heb al een uitnodiging liggen van K&E voor een testrun. van wat ik begrepen heb is het een 2 kanaals bak, vintage vibe met een modern randje. lijkt me allicht tof om te proberen, maarrrr... ik wil juist modern met een vintage randje ;)

@allochthomas; ik heb mijn mark4 niet meer :)

@anderen: pedaaltjes.. tja ik heb het idee dat als je eenmaal aan pedalen begint, je nooit klaar bent. maar ik snap wel dat het soms wat zin kan hebben. zal eens mijn licht opsteken her en der.

allochthomas
6 februari 2011, 13:09
ik heb het idee dat als je eenmaal aan pedalen begint, je nooit klaar bent.
Dat jij dat nou zegt:seriousf:

Overigens wel zonde dat je je mark IV verkocht hebt.

DaveItUp
6 februari 2011, 13:10
@anderen: pedaaltjes.. tja ik heb het idee dat als je eenmaal aan pedalen begint, je nooit klaar bent..

Nou dat klinkt toch perfect voor je eeuwige zoektocht naar een specifieke tone :D

Orpheo
6 februari 2011, 13:41
Nou dat klinkt toch perfect voor je eeuwige zoektocht naar een specifieke tone :D

ik wil juist klaar zijn met de zoektocht...


@allochthomas: nee joh. ik gebruikte m bij lange na niet tot zijn volle potentie. ik vond het tweede kanaal te gek, maar ik vind 'm het hebben niet echt waard. werd gek van al die knopjes en switches die omgezet moesten worden bij een kanaalwissel als je al je kanalen goed wilde laten klinken. ik hoopte, en vermoedde, dat de mk5 dat makkelijker en beter kon doen, maar viel dik tegen. de 5 is makkelijker in te stellen, maar heeft dezelfde tonale beperkingen als mijn 4.

ik heb een idee... ik vind de dumbletone echt heel tof, voor diverse dingen. ik speel steeds vaker de wat mildere bluesrock stuff (nou ja, bonamassa is niet mild, maar qua gain wel, vergeleken bij petrucci). wellicht is een OTS (HRM) met een tubescreamer om de boel nog strakker te krijgen wel hetgeen wat werkt? (bah ik wil geen pedaal).

allochthomas
6 februari 2011, 13:47
Zoals ik al zei: probeer de mark III eens(of de IIC+ als je daar aan kunt komen). Minder knopjes en aggresievere gain(de mark III) dan de mark IV. Ik zat zelf ook te twijfelen om voor de mark IV te gaan maar ik vond hem net niet lekker klinken.

Orpheo
6 februari 2011, 14:32
Zoals ik al zei: probeer de mark III eens(of de IIC+ als je daar aan kunt komen). Minder knopjes en aggresievere gain(de mark III) dan de mark IV. Ik zat zelf ook te twijfelen om voor de mark IV te gaan maar ik vond hem net niet lekker klinken.

zal er eens naar kijken. vond een mark3 coliseum op ebay, maar had daar niet zo veel zin in om te kopen. wellicht niet slim (was maar 990 euro buy now).

allochthomas
6 februari 2011, 14:56
Helaas nooit op een coliseum kunnen spelen maar het lijkt me echt een beest van een versterker. stond het laatst een mark III coliseum zonder eq en reverb op mp die voor 900 euro is verkocht. Volgens mij had iemand hier op het forum ooit een blue stripe mark III coliseum.

Orpheo
6 februari 2011, 15:37
Helaas nooit op een coliseum kunnen spelen maar het lijkt me echt een beest van een versterker. stond het laatst een mark III coliseum zonder eq en reverb op mp die voor 900 euro is verkocht. Volgens mij had iemand hier op het forum ooit een blue stripe mark III coliseum.
inderdaad, lijkt me kick ass.


Ik heb een paar ampbouwers gemaild, en langzaam maar zeker komt er een amp tevoorschijn waar ik wel wat mee kan. een jcm in het eerste kanaal, een dumble in het tweede/derde kanaal (dus ook het clean, hoewel je bij de dumble niet echt kan spreken van kanaal 1 en 2, vind ik), of het ook met 4 el34's en 4 6l6's word, weet ik (nog) niet. wil ik wel, omdat ik niet vind dat de dumble op el34 moet draaien, en dat een marshall niet op 6l6 'moet' draaien. de kanalen hoeven niet perse samen tegelijk aan, ala bonamassa. de marshall-kant moet flink wat gain hebben, maar mag echt niet fizzy of snotterig worden, maar moet een superstrakke tone leveren. het liefst heb ik ook nog een schakelbare 2e gain op de marshall kant, om 'm daarin ook nog te kunnen temmen, maar dat hoeft niet eens. zo kan ik van een feitelijke 2 kanaals bak een 4 kanaals amp maken.

Ik denk dat ik t maar daarin moet zoeken...? anders krijg ik weer wat ik ahd met gitaren: zoeken, modden, klooien, bakken met geld over de balk smijten, terwijl, uiteindelijk, zelfbouw/custom/kitbuilds het beste voor mij zijn.

caliban
6 februari 2011, 16:03
HVolgens mij had iemand hier op het forum ooit een blue stripe mark III coliseum.

Jep :). En de koper heeft ook nog ooit hier op het forum rondgehangen. Geweldige amp voor leadtones, maar denk dat het niet aan het coliseum deel lag ofzo specifiek. En een mark III slikte mijn zelfbouw TS ook goed.

Orpheo, ik vrees dat jouw zoektocht achter sound nooit of te nooit zal eindigen... Of je nu pedalen gaat gebruiken of niet. Voor een goeie leadsound, tubescreamer in die marshall van je, en gaan. Zou ik in ieder geval zeggen.

Orpheo
6 februari 2011, 16:15
Jep :). En de koper heeft ook nog ooit hier op het forum rondgehangen. Geweldige amp voor leadtones, maar denk dat het niet aan het coliseum deel lag ofzo specifiek. En een mark III slikte mijn zelfbouw TS ook goed.

Orpheo, ik vrees dat jouw zoektocht achter sound nooit of te nooit zal eindigen... Of je nu pedalen gaat gebruiken of niet. Voor een goeie leadsound, tubescreamer in die marshall van je, en gaan. Zou ik in ieder geval zeggen.

ik zeg ook niet dat ik nergens een goeie leadsound uit kan halen, of wel? :) ik wil alleen nog een andere smaak erbij. ik heb geweldige sneakers, maar daarom wil ik niet af en toe op een paar brogues, of op een paar kisten lopen...

crapton
6 februari 2011, 16:22
Nou dat klinkt toch perfect voor je eeuwige zoektocht naar een specifieke tone :D

Is Orpheo het pseudoniem van Roelsmoel, of omgekeerd? :seriousf:


Waarom niet een Line6 HD500? Of nog beterder: klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=142719). Kan je aan klooien tot je een ons weegt en kost een hele zwik minder dan telkens nieuwe amps kopen.

Alternatief middagje Musicstore?

caliban
6 februari 2011, 16:28
ik zeg ook niet dat ik nergens een goeie leadsound uit kan halen, of wel? :) ik wil alleen nog een andere smaak erbij. ik heb geweldige sneakers, maar daarom wil ik niet af en toe op een paar brogues, of op een paar kisten lopen...

Goh ja, maar uit 1 amp kan je in principe al verschillende goeie leadsounds halen hè. En je wil zeg je eerder van de zoektocht af, dé ultieme amp vinden. Ik denk niet dat het echt mogelijk is. Maar allez, no offence tegenover u, want ik heb ook mijn gear obsessed periodes. Het is alleen belangrijk dat je af en toe iemand hoort zeggen dat je overdrijft ;)

Orpheo
6 februari 2011, 16:39
Is Orpheo het pseudoniem van Roelsmoel, of omgekeerd? :seriousf:


Waarom niet een Line6 HD500? Of nog beterder: klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=142719). Kan je aan klooien tot je een ons weegt en kost een hele zwik minder dan telkens nieuwe amps kopen.

Alternatief middagje Musicstore?

ik denk niet dat je het helemaal begrijpt...


a: ik ben geen ventje van 16 dat bij paps en mams bedelt om centen.

b: ik heb een pokkehekel aan de evh-gitaar, en de blackstar is een slappe hap-amp voor mij.

verder: ik wil niet wat anders, ik wil niet perse iets nieuws. ik wil méér. ik wil een amp, ah shit ik ga toch niet nogmaals zeggen wat er in de beginpost staat? dat je niet kan lezen, is mijn zorg niet.

@caliban: snap wat je bedoeld. maar ik ben toch ook dik tevreden met de leadtones die ik nu al produceer? ik wil alleen nog meer leadtones kunnen maken, tones die ik niet kán maken met de amps die ik nu heb, omdat ze intern gewoon daar niet op gemaakt zijn, of niet op gespecialiseerd zijn; uit een 5150 wil je ook geen sprankelend clean, right? uit een jcm800 wil je ook geen smooth, gearticuleerd, warm leadgeluid, dat moet scheuren en janken.

ik ben allang afgestapt van het idee van 'one amp to rule them all!', tenzij de bouwer die het voor mij maakt, bijvoorbeeld CMW, de signaalpaden zo apart en gescheiden kan houden dat je feitelijk, letterlijk, spreekt over 2 heads in 1 shell.

sjaak1990
6 februari 2011, 16:51
Je kwam pas toch met het idee van een roadking, met een roadking kan je toch smoothe lead tones halen.
Verder tja, een pedaaltje voor een amp zorgt voor die fijne compressie.

Orpheo
6 februari 2011, 17:20
Je kwam pas toch met het idee van een roadking, met een roadking kan je toch smoothe lead tones halen.
Verder tja, een pedaaltje voor een amp zorgt voor die fijne compressie.

ik vind niet dat je met een roadking smoothe leads kan halen. althans, niet de leads die ik in mijn hoofd heb.

Thiez
6 februari 2011, 17:31
Kun je niks met je toneknop smoother maken voor de leads?

Maar engl steve morse of bogner ubershall (eventueel twin jet) is ook niks voor je?

SloeGin
6 februari 2011, 17:45
Serieus, koop toch gewoon een Eleven Rack of Axe-fx en je gaat eindelijk tevreden zijn.

Johannes
6 februari 2011, 18:37
Serieus, koop toch gewoon een Eleven Rack of Axe-fx en je gaat eindelijk tevreden zijn.

Jij gaat spijt krijgen van die opmerking. :) Verwacht een betoog over tone, feel, wapperende broekspijpen, mojo, enz. ;) <--- zie vooral deze smiley niet over het hoofd, deze impliceert dat het hier om een niet al te serieus te nemen bijdrage aan dit topic gaat.

@Oprheo: Een dagje musicstore, musikproductiv, thomann wellicht? Die hebben vaak een berg gave amps in de winkel. De betere Nederlandse shops natuurlijk ook. Het is soms best lastig om aan de hand van jouw omschrijvingen je een amp aan te raden (ik spreek hier voor mezelf).

Orpheo
6 februari 2011, 18:41
m'n tonepot is leuk en aardig voor bepaalde dingen, maar hij dempt niet alleen het hoog, maar ook de aanslag, de dynamiek.


en waarom komen jullie in heresnaam met die moddelingtroep. ik geef toch potjandrie superduidelijk aan welke tone (Let op: ENKELVOUD!!!!) ik zoek? ik zoek geen voxy-tone, ik zoek geen huppeldepup met weet ik 't. ik zoek een strakke, highgain tone, voor een smoothe, gearticuleerde, preciese, lead.

punt.


de morse is een doorwerking op de SE, en die amp heb ik al.

iWishmaster
6 februari 2011, 18:53
Misschien niet wat je verwacht, maar toch: een Peavey 5150. Ik heb er één met mercury magnetic trafo's en die is retestrak, smooth, niet fizzy en heeft bakken met gain. Met stock trafo's vind ik ze veel te fuzzy, maar die van mij is echt te gek ...

Orpheo
6 februari 2011, 19:00
Misschien niet wat je verwacht, maar toch: een Peavey 5150. Ik heb er één met mercury magnetic trafo's en die is retestrak, smooth, niet fizzy en heeft bakken met gain. Met stock trafo's vind ik ze veel te fuzzy, maar die van mij is echt te gek ...

kijk, dat soort info, daar heb ik wat aan! en 5150's zijn niet eens zo heel duur, tweedehands. zal er eens wat over opzoeken!

@johannes: lees nu pas je post :P je hebt wel gelijk. kheb m'n post na flink wat pittige taal maar ge-edit, omdat het anders een slotje of ban op zou leveren :D :seriousf:

het probleem is dat bij thomann e.d. ze eigenlijk alleen maar de standaard shit hebben, die ik in NL met flink zoeken, ook tegenkom. en omdat het meeste wat ik geprobeerd heb, zo niet alles, me TOTAAL niet aanstaat, of 'een beetje', houd het heel snel op, toch? de lonestar van mesa, die komt het meest in de buurt, maar... heeft niet genoeg gain en/of is niet strak genoeg (met gain op 10).

SloeGin
6 februari 2011, 19:09
en waarom komen jullie in heresnaam met die moddelingtroep. ik geef toch potjandrie superduidelijk aan welke tone (Let op: ENKELVOUD!!!!) ik zoek? ik zoek geen voxy-tone, ik zoek geen huppeldepup met weet ik 't. ik zoek een strakke, highgain tone, voor een smoothe, gearticuleerde, preciese, lead.

punt


En dat kan je dus allemaal uit de axe-fx halen.
En pas op met wat je zegt over modellingtroep ... dus volgens jou kennen al die artiesten niets van tone ofzo zeker? ;) http://www.fractalaudio.com/artist.html Zeer veel artiesten die in de axe-fx vinden waar jij blijkbaar op zoek naar bent zonder resultaat.
Niet slecht bedoelt maar check dit eerst eens vooraleer af te wijzen als digitale troep ;)

Orpheo
6 februari 2011, 19:35
En dat kan je dus allemaal uit de axe-fx halen.
En pas op met wat je zegt over modellingtroep ... dus volgens jou kennen al die artiesten niets van tone ofzo zeker? ;) http://www.fractalaudio.com/artist.html Zeer veel artiesten die in de axe-fx vinden waar jij blijkbaar op zoek naar bent zonder resultaat.
Niet slecht bedoelt maar check dit eerst eens vooraleer af te wijzen als digitale troep ;)

sorry, maar ik vind digitaal troep, als het gaat om muziek maken, foto's maken, en horloges. de artiesten die er staan zijn niet bepaald het toonbeeld om hun GEWELDIGE tone, vind je niet? petrucci wel, maar ik vind zijn sound van vroegah een heel stuk beter dan dat van nu. vai? goeie tone? no way. ik vind dweezil zappa en steve stevens ook geen goede tone hebben. neal schon: vroeger, ook allang niet meer.

ik vind modelling, en dat is het, al schreeuw je bij hoog en laag dat het niet zo is, niet tof. ik krijg er koppijn van, en van een over z'n nek gaande buizenbak absoluut niet.

StevenStrat
6 februari 2011, 19:55
ik ben niet zeker naar wat je juist op zoek bent, maar check dit eens:

http://www.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8&feature=related

ceriatone maakt hier clones van.

Mr. Dynamite
6 februari 2011, 20:01
Fock dat klinkt dik zeg! :crazyhappy: Hoe heet die copy van Ceriatone?

StevenStrat
6 februari 2011, 20:19
TW clones - expression (trainwreck express)

Hell's Engl
6 februari 2011, 20:55
EVH 5150 III misschien?

En hoewel EL34, misschien de Suhr/CAA PT100?

Succes!

Joost

Orpheo
6 februari 2011, 21:41
die trainwrecks lijken me zeker niet verkeerd, maar niet voor nu. ooit :)

ps: mijn cmw private paisley komt al heeeeel erg dicht in de buurt van die trainwreck. qua tone in ieder geval :P

en als de amp die chris voor mij wil/gaat maken ook maar 50% zo tof is als m'n PP, hemel, dan zit ik gebakken. Het nadeel van die PP is dat het een singlechannel is, en dat ik met gemak 4 gruwelijke tones eruit kan halen. sprankelend clean, lekker strakke high gain lead, of rhythm, smerige crunch... die PP is gewoon superb.

DaveItUp
6 februari 2011, 21:51
Word nog leuk als je live gaat spelen, mocht je straks thuis de ideale tone hebben. Weer een heel nieuw verhaal dan :D

Orpheo
6 februari 2011, 21:56
EVH 5150 III misschien?

En hoewel EL34, misschien de Suhr/CAA PT100?

Succes!

Joost

leuk dat je met de caa komt :) ik heb 'm getest, en naast mijn rivera gehouden, en mijn rivera en de caa ontliepen elkaar niet heel erg qua feel, tone, en gain. ik vond mijn rivera iets minder, uhm... scooped, iets losser, iets makkelijker.

de evh 5150III stond op de shortlist toen ik mijn engl SE kocht. de 5150III bleef echter nergens, op ieder gebied, naast mijn engl.

Orpheo
6 februari 2011, 21:58
Word nog leuk als je live gaat spelen, mocht je straks thuis de ideale tone hebben. Weer een heel nieuw verhaal dan :D

ik weet onderhand hoe ik m'n tone thuis, en in de band moet indraaien. ik wil in de band hetzelfde thuis, met dezelfde gear, maar in plaats van linksom, rechtsom. daarmee wil ik zeggen, dat mijn instellingen thuis al zo extreem zijn, dat ze in de band er al keihard doorheen prikken...

Braindead
6 februari 2011, 22:59
Crap wat een vette Lead sound! En nog mooi clean ook...



zoiets als dit?
http://www.youtube.com/watch?v=CNuVfyQv2AA

vinni
7 februari 2011, 00:05
Denk.....toch even een reactie geven.

Ik heb o.a. twee PRS Singlecuts. "Identiek".......Met eentje daarvan kan ik deze leadsounds maken....met de andere niet.

Om maar aan te geven dat er naast de versterker nog andere factoren meespelen. Maar goed....je bent volgens mij geen beginner dus ik ga dr vanuit dat je dat ook meeneemt in je speurtocht naar het ultieme leadgeluid.

Vinni

Orpheo
7 februari 2011, 00:08
Denk.....toch even een reactie geven.

Ik heb o.a. twee PRS Singlecuts. "Identiek".......Met eentje daarvan kan ik deze leadsounds maken....met de andere niet.

Om maar aan te geven dat er naast de versterker nog andere factoren meespelen. Maar goed....je bent volgens mij geen beginner dus ik ga dr vanuit dat je dat ook meeneemt in je speurtocht naar het ultieme leadgeluid.

Vinni

dat spreekt voor zich :) ik heb een paar gitaren die daar perfect voor geschikt zijn, in hout en pickups, en een paar die daar minder, of totaal niet voor geschikt zijn. ondere andere daarom heb ik meerdere gitaren ;)

iWishmaster
7 februari 2011, 09:08
kijk, dat soort info, daar heb ik wat aan! en 5150's zijn niet eens zo heel duur, tweedehands. zal er eens wat over opzoeken!

Je mag 'em komen proberen als je wilt, ik woon wel aan de andere kant van nederland ...

Kijk ook eens op de site van voodamps. De trafo's dragen een heel stuk bij aan wat hij beschrijft bij zn 'mods'. De man van Marble amps had eens flink gemeten aan de Mercury choke en eind-trafo: deze hebben eigenlijk andere specs dan je zou verwachten (niet zoals origineel). Door een hogere weerstand van de choke gaat de B+ omlaag waardoor het geluid wat warmer wordt en de eindtrafo heeft een andere weerstand aan de primaire kant, waardoor er een mismatch ontstaat met de buizen die het fuzzy karakter van de stock 5150 tegengaan. Tenminste, zo is het mij uitgelegd ...


Aan de andere kant: de 5150 klinkt erg warm en vol, absoluut niet droog en kil! Het blijft een totaal andere high-gainer als Engl of Mesa.

interessander
7 februari 2011, 09:45
Je mag 'em komen proberen als je wilt, ik woon wel aan de andere kant van nederland ...

Kijk ook eens op de site van voodamps. De trafo's dragen een heel stuk bij aan wat hij beschrijft bij zn 'mods'. De man van Marble amps had eens flink gemeten aan de Mercury choke en eind-trafo: deze hebben eigenlijk andere specs dan je zou verwachten (niet zoals origineel). Door een hogere weerstand van de choke gaat de B+ omlaag waardoor het geluid wat warmer wordt en de eindtrafo heeft een andere weerstand aan de primaire kant, waardoor er een mismatch ontstaat met de buizen die het fuzzy karakter van de stock 5150 tegengaan. Tenminste, zo is het mij uitgelegd ...


Aan de andere kant: de 5150 klinkt erg warm en vol, absoluut niet droog en kil! Het blijft een totaal andere high-gainer als Engl of Mesa.

Droog is een 5150 zeker niet, maar kil in de zin van klinisch kan een 5150 wel goed, a la Heartwork van Carcass.
Ik heb zelf een bias mod op mijn 5150 gehad waardoor je hem wat heter af kon stellen. Dat was geen wereld van verschil, en ik kan me voorstellen dat een andere trafo meer doet, maar ik heb toch het gevoel dat het karakter van de versterker los van dat soort aanpassingen aardig gelijk blijft.

iWishmaster
7 februari 2011, 10:39
Droog is een 5150 zeker niet, maar kil in de zin van klinisch kan een 5150 wel goed, a la Heartwork van Carcass.
Ik heb zelf een bias mod op mijn 5150 gehad waardoor je hem wat heter af kon stellen. Dat was geen wereld van verschil, en ik kan me voorstellen dat een andere trafo meer doet, maar ik heb toch het gevoel dat het karakter van de versterker los van dat soort aanpassingen aardig gelijk blijft.

Bias mod heb ik ook gedaan, staat ook vrij heet overigens. Maar de versterker wordt duidelijk minder klinisch en wat karaktervoller. Ook het lompe laag verplaatst iets naar het midloog waardoor de amp strakker klinkt. Maar je hebt helemaal gelijk, het is en blijft een 5150 en het klinkt ook naar een 5150. Ik heb me laten vertellen dat de choke en de bias mod waarschijnlijk het meeste doen met het geluid qua 'karakter', beide zijn goed betaalbare mods. De trafo's vervangen is een prijziger verhaal ...

Orpheo
7 februari 2011, 10:57
Die 5150 lijkt me tof goor de heb,maar Ik denk dat Ik toch de cuatom route opga. Ik krijg dan maatwerk,een amp helemaal gemaakt,ook in looks,hoe ik t wil. Dit is voor mii nog teveel een hit-and-miss. Ik weet niet meer wat t was,Ik weet alleen nog dat Ik vol verwachting de amp bij t testen aandeed,en zwaar gedesillusioneerd de amp uitdeed. hij was geloof Ik niet strak (genoeg),de voicing stond me ook tegen. Kon me ook niet voorstellen dat evh nu juist op die amp speelde en zijn tone daaruit kreeg als je je beseft dat ie van n plexi komt. Hoorde niks van marshall of plexi erin.

jim__
7 februari 2011, 10:58
Heerlijk weer, zo'n topic. Volgens mij heb ik dit al eens eerder gezien hier op gitaarnet. Anders probeer je gewoon de Ibanez TSA amp? Wel een tubescreamer voor je preamp, geen pedaaltje :seriousf:

Zonder gekheid, ik denk dat je het beste inderdaad bij ampbouwers langs moet en je wensen voor moet leggen. Maar daar was je al mee begonnen, in ieder geval succes met je zoektocht!

muziekschuur
7 februari 2011, 11:56
Orpheo,

De Carlsbro 100 heeft een eigen preamp ontwerp. Voorzover ik nu na kan gaan een origineel ontwerp.

Je kent Groovetubes wel denk ik. De man achter Groovetubes heeft een complete collectie aan buizenversterkers aangelegd (honderden en honderden versterkers) en die heeft ie allemaal uitgetekend. Daar is een boek van verschenen. Wellicht dat dat boek jou kan helpen om de unieke en niet unieke buizen ontwerpen uit te filteren. Elk jaar komt er wel een origineel ontwerp uit en wellicht eens in de 4 jaar iets in jouw straatje. Het is dan soms interessant te kijken of dat oude wijn in nieuwe zakken is of echt iets nieuws.

De eigenaar toen was Aspen Pittman. Twee jaar geleden heeft hij zijn bedrijf overgedaan aan Fender meen ik. Hij vernieuwt dat werk elk jaar en werkt er nog steeds aan.

http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/the+tube+amp+book+aspen+pittman/Ntk/media_all/Nty/1/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=34224

Ik heb je zoektocht gevolgd en ik denk inderdaad dat de;

-hotrodded Marshall Ceriatone Cupra een mogelijkheid is
-Een oude Carlsbro 100. (Maar die heeft dan wel onderhoud nodig (eerst) voordat je hem kan beoordelen op sound
-Een oudere Rivera Knucklehead (het is nu de Rivera TRe en die is anders). Dat is een andere versterker dan jij hebt en die heeft wel zoveel geluiden. Da's gewoon eng. Een tikje hier en een draaitje daar en weer een ander geluid....
En de nieuwe Mesa Boogie Royal Atlantic. Dat is ook een op Marshall geent ontwerp, maar ik denk anders. Met name het clean geluid is zoveel beter dan een Marshall uit de JCM serie. Maar ook tegenover een originele Plexi (aangezien er veel plexi's gemaakt zijn met een tikje andere sound kan ik dat natuurlijk niet 100% hard maken).

Maar dat zou mijn rijtje zijn.

En nogmaals. Probeer eens een van je versterkers, zet hem in overdrive en zet er een fuzz voor en speel eens met de instellingen. Je zult direct die zoetere zingende toon krijgen die je zo appricieert in een Dumble. Ik zeg niet dat je een pedaal aan moet schaffen. Ik geef alleen aan dat ik zelf verbaasd was uit de samenwerking tussen mijn Mesa Boogie V-twin & de fuzz die ik hier ervoor heb gezet....

Probeer eens als experiment, als je die Transatlantic uit gaat proberen er een fuzz box voor te zetten. Ik zou het leuk vinden je reactie hierop te vernemen.

Verder is het gebruikelijk bij deze tonen je nek element te gebruiken en je toneknop dicht. Ik ben nu 41 en speel sinds mijn 14e en sinds mijn 17e electrisch. En voor mij is het nog steeds een reis.

En een Fender Bassman 4x10 met fuzz zal waarschijnlijk ook in de buurt van jouw toon uit kunnen komen. Zou een beetje zout zijn als een ampbouwer jouw centen aanneemt en doodleuk een fuzz pedaal inbouwt (iets wat Dumble natuurlijk ook simpelweg deed (dat soort aanpassingen als hij wist dat dat bij de speler zou passen).

Orpheo
7 februari 2011, 12:57
Orpheo,

De Carlsbro 100 heeft een eigen preamp ontwerp. Voorzover ik nu na kan gaan een origineel ontwerp.

Je kent Groovetubes wel denk ik. De man achter Groovetubes heeft een complete collectie aan buizenversterkers aangelegd (honderden en honderden versterkers) en die heeft ie allemaal uitgetekend. Daar is een boek van verschenen. Wellicht dat dat boek jou kan helpen om de unieke en niet unieke buizen ontwerpen uit te filteren. Elk jaar komt er wel een origineel ontwerp uit en wellicht eens in de 4 jaar iets in jouw straatje. Het is dan soms interessant te kijken of dat oude wijn in nieuwe zakken is of echt iets nieuws.

De eigenaar toen was Aspen Pittman. Twee jaar geleden heeft hij zijn bedrijf overgedaan aan Fender meen ik. Hij vernieuwt dat werk elk jaar en werkt er nog steeds aan.

http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/the+tube+amp+book+aspen+pittman/Ntk/media_all/Nty/1/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=34224

Ik heb je zoektocht gevolgd en ik denk inderdaad dat de;

-hotrodded Marshall Ceriatone Cupra een mogelijkheid is
-Een oude Carlsbro 100. (Maar die heeft dan wel onderhoud nodig (eerst) voordat je hem kan beoordelen op sound
-Een oudere Rivera Knucklehead (het is nu de Rivera TRe en die is anders). Dat is een andere versterker dan jij hebt en die heeft wel zoveel geluiden. Da's gewoon eng. Een tikje hier en een draaitje daar en weer een ander geluid....
En de nieuwe Mesa Boogie Royal Atlantic. Dat is ook een op Marshall geent ontwerp, maar ik denk anders. Met name het clean geluid is zoveel beter dan een Marshall uit de JCM serie. Maar ook tegenover een originele Plexi (aangezien er veel plexi's gemaakt zijn met een tikje andere sound kan ik dat natuurlijk niet 100% hard maken).

Maar dat zou mijn rijtje zijn.

En nogmaals. Probeer eens een van je versterkers, zet hem in overdrive en zet er een fuzz voor en speel eens met de instellingen. Je zult direct die zoetere zingende toon krijgen die je zo appricieert in een Dumble. Ik zeg niet dat je een pedaal aan moet schaffen. Ik geef alleen aan dat ik zelf verbaasd was uit de samenwerking tussen mijn Mesa Boogie V-twin & de fuzz die ik hier ervoor heb gezet....

Probeer eens als experiment, als je die Transatlantic uit gaat proberen er een fuzz box voor te zetten. Ik zou het leuk vinden je reactie hierop te vernemen.

Verder is het gebruikelijk bij deze tonen je nek element te gebruiken en je toneknop dicht. Ik ben nu 41 en speel sinds mijn 14e en sinds mijn 17e electrisch. En voor mij is het nog steeds een reis.

En een Fender Bassman 4x10 met fuzz zal waarschijnlijk ook in de buurt van jouw toon uit kunnen komen. Zou een beetje zout zijn als een ampbouwer jouw centen aanneemt en doodleuk een fuzz pedaal inbouwt (iets wat Dumble natuurlijk ook simpelweg deed (dat soort aanpassingen als hij wist dat dat bij de speler zou passen).
Ey, tis waarschijnlijk te gek leesvoer,maar waarschijnlijk niet direct bruikbaar voor mij. Een diax is t al helemaal niet,das te fuzzy,niet strak genoeg...

Ik laat iemand anders gewoon de circuits en schemas crunchen, Ik zeg gewoon heel precies wat Ik wil :p

muziekschuur
11 februari 2011, 10:13
De Peavey 3120 is neem ik aan niets voor je omdat ie vergelijkbaar is met de 5150 III van Fender? (Heb ik in een eerder draadje genoemd).

In dat geval is dit draadje mosterd na de maaltijd aangezien je toch al een amp laat bouwen en hebben we je (blijkbaar) bevestigd in je (reeds gemaakte) keuze.

Chapeau.

tillens
12 februari 2011, 19:16
Orph, hier een link naar een dumble amp die te koop staat.
Hou er rekening mee dat je ook nog invoer kosten moet rekenen, dus kan zijn dat het iets duurder wordt..

http://www.maverick-music.com/vintage-amps/1981-dumble-vintage-amp-ods-10040w-steve-farris

TimmU
12 februari 2011, 19:52
Misschien moet je gewoon eens gaan spelen in plaats van luisteren?

Mitch
12 februari 2011, 20:04
We vragen jou toch ook niet om plaatjes te gaan draaien in plaats van hier te posten? Leven en laten leven...

Henri H
12 februari 2011, 20:48
Die Dumble heeft een FX-loop. gaat 'm niet worden, bovendien is $99,50 veel te goedkoop.... :soinnocent:

Sorry, ben een beetje melig geloof ik.... :makeup:

TimmU
12 februari 2011, 21:05
We vragen jou toch ook niet om plaatjes te gaan draaien in plaats van hier te posten? Leven en laten leven...

Nou ,was een redelijk serieus bedoelde post hoor. Als je namelijk gaat spelen in plaats van luisteren, merk je dat je eigenlijk op heel veel amps vet kunt klinken. Of tenminste,daar ben ik achter.

En, we vragen jou natuurlijk ook niet om U2-covers te gaan spelen, in plaats van hier te posten?

Mitch
12 februari 2011, 21:20
Zo kwam -ie niet over, maar als het zo bedoeld was: leuk geprobeerd maar dat gaat niet werken bij Orpheo, er zal toch echt een ander apparaat aan de verzameling worden toegevoegd :D

heavy-metal-thunder
13 februari 2011, 00:21
ik heb eigenlijk alle mesa's geprobeerd, en de lonestar komt het meest in de buurt van wat ik zoek, alleen, hij is niet strak genoeg in het laag met veel gain. de mark's hebben of niet genoeg gain, of niet strak genoeg.
.


uhhh??? totaal niet strak, totaal niet veel gain en komen ook niet door de mix.

rockwood
13 februari 2011, 12:02
Wat dacht je van de Elmwood Modena M60. www.elmwood.se

allochthomas
1 april 2011, 17:31
Dit topic maar eens omhoog schoppen.

Sinds 2 dagen gebruik ik een ibanez ts808 icm met mijn mark III en wat een verademing. De ts808 geeft de mark net dat extra zetje kwa gain, voegt een beetje laag mid toe om alles wat vocaler te laten klinken en trekt het geluid nog net even iets strakker uit. Die pretrucci like tones waar je naar op zoek bent ga je echt niet redden met de mark alleen, de ts808 is echt een must. Pak nog eens een mark IV en sluit er een ts808 op aan. Ik ben net zo'n pedalofoob als jij Orpheo dus als ik er 1tje kan gebruiken kan jij het ook:seriousf:

Speeddemon
20 januari 2015, 20:41
Excuses voor de necro-bump...



de morse is een doorwerking op de SE, en die amp heb ik al.
Ehm, de Morse is gebaseerd op de Invader, NIET de SE!, waarbij Invader's veel te smoothe kanaal 4 ruimte heeft gemaakt voor een heel veelzijdig kanaal 3.

Maar goed, ik kwam niet 4 jaar na dato om dit alleen te verbeteren :cool: , ik was ondertussen wel benieuwd wat deze zoektocht Orph uiteindelijk heeft opgeleverd, aangezien ik me vaak in zijn 'tone-smaak' kan vinden.

Heb recent een maandje of 2 een Mesa Mark IV gehad en kan me wel vinden in Orph's beschrijving:
de sound die je in je hoofd hebt is niet makkelijk te halen, zonder dat je of teveel gain hebt, of net een te flubby laag.
Overigens, echt 1 van de mooiste clean sounds die ik ooit gehoord heb, dat wel. Jammer dat R2 niet je-van-het is.

Ik speel live met óf m'n Invader 100 (die wel snel erg liquid/smooth kan zijn; zou graag iets meer Engl Savage-rauwheid zien), of een EVH 5150 III 50W op een 4x10 Marshall cab; die cab temt de erg felle amp goed.

Momenteel loop ik gek genoeg (of niet) weer met een dotje G.A.S. rond voor een goeie high gain amp, dus wie weet kan Orph dit topic nog bezoeken met zijn ervaringen. Ondertussen heb je toch ook nog een 5150 gehad, niet? EVH of Peavey?

yhcmarc
10 februari 2015, 18:43
Verellen skyhammer.

Orpheo
26 februari 2015, 17:59
Excuses voor de necro-bump...


Ehm, de Morse is gebaseerd op de Invader, NIET de SE!, waarbij Invader's veel te smoothe kanaal 4 ruimte heeft gemaakt voor een heel veelzijdig kanaal 3.

Maar goed, ik kwam niet 4 jaar na dato om dit alleen te verbeteren :cool: , ik was ondertussen wel benieuwd wat deze zoektocht Orph uiteindelijk heeft opgeleverd, aangezien ik me vaak in zijn 'tone-smaak' kan vinden.

Heb recent een maandje of 2 een Mesa Mark IV gehad en kan me wel vinden in Orph's beschrijving:
de sound die je in je hoofd hebt is niet makkelijk te halen, zonder dat je of teveel gain hebt, of net een te flubby laag.
Overigens, echt 1 van de mooiste clean sounds die ik ooit gehoord heb, dat wel. Jammer dat R2 niet je-van-het is.

Ik speel live met óf m'n Invader 100 (die wel snel erg liquid/smooth kan zijn; zou graag iets meer Engl Savage-rauwheid zien), of een EVH 5150 III 50W op een 4x10 Marshall cab; die cab temt de erg felle amp goed.

Momenteel loop ik gek genoeg (of niet) weer met een dotje G.A.S. rond voor een goeie high gain amp, dus wie weet kan Orph dit topic nog bezoeken met zijn ervaringen. Ondertussen heb je toch ook nog een 5150 gehad, niet? EVH of Peavey?

man... wat een necropost is dit! :seriousf:

Wat ik, denk ik, bedoelde met 'morse vs se' is dat ze tonaal dicht bij elkaar liggen. Denk ik. ik weet 't niet meer zeker.

Ik heb een peavey 5150 gehad, de eerste. Heb 'm echt zwaar onder handen genomen: bias mod, MM trafo's, choke zat er ook nog in, heb nog een mod gedaan aan weet-ik-niet-meer (is alweer 3 jaar geleden) maar ik was er heel erg happy mee. Echt die JCM800+ brul. maar het was voor mijn smaak iets te gruizig. iets. maar net teveel.

Ik heb die 5150 verkocht en van 't geld een triple recto gekocht, eind 2012 (geloof ik). Heel erge klotebak was dat. Ik heb ergens in '12, als 't niet eerder was, een Mesa Mark 3 gekocht van allochthomas en die amp heb ik nog steeds (kom ik zo op terug). Die recto heb ik eind 2013 geruild met een belg voor een ouwe jcm800 2210 uit '86 en een '92 Jackson Soloist.

Ik ging voor die soloist, die marshall was leuk voor erbij maar beiden stonden op de nominatie om verkocht te worden. Heb die jackson flink aangepakt: het fretwerk was op, de pickups waren EMG's dus dat moest vervangen worden, maar na de vervanging (setje quarter pounders en een alternative 8) werd het een van m'n favo superstrats. dus die ging niet weg.

Die marshall... FUCK wat een bak. die gaat NEVER EVER NOOIT MEER weg. de tonestack is volledig veranderd. Bas fungeert nu als een resonance. mid als focus en treble als tone. Er zit een voicing in en je kan dan alleen de 'smaak' van het laag mid of hoog aanpassen (en de 'locatie': of het naar voren komt of juist naar achteren). ik kan dus niet het laag boosten ofzo. Het werkt echt anders dan een normale tonestack. Er zit een tandje meer gain in. Je snapt 't al, dit is 'mijn' amp. Ik gooi er nu een paar pedalen voor voor iets meer gain, iets strakker of juist iets meer volume.

De Mesa gebruik ik PUUR voor clean en heel lichte crunch (john mayer, los lonely boys, knopfler: die kant uit). Ik heb R2 altijd uitgetrokken zodat ik iets meer sizzle heb in m'n clean (en ik echt weer superspanky clean krijg als ik zachter aan sla, maar t blijft clean) en op het lead kanaal is het een warm, vloeiend geluid (vloeiender dan zonder de R2 uitgetrokken). Met een ts808 ervoor boost het alleen maar met een heel klein beetje meer bite. Goed voor lead maar niet echt als high gain monster.

Ik ben eigenlijk nu klaar. Zo simpel. Het LIEFST zou ik de Yeti en een HRM OTS van Ceriatone erbij nemen (de HRM kan dan voor mij schakelbaar gemaakt worden, zodat ik wat veelzijdiger ben). maar moah. Ik red 't zo wel.

Ik heb alles staan op één 412. Per amp heb ik dan 2 speakers (zolang je niet alles op 'standje oorlog zet' kan dat best) en dan in een x-patroon (dus de marshall op de speaker links boven en rechts onder, mesa op rechts boven links onder). Heb er voor de mesa een v30 + g1265 in en voor de marshall een g12t75+g1265. soms wissel ik, maar dit werkt 't best voor mij.

Speeddemon
28 februari 2015, 16:07
Nice!

Maar eh, je Engl SE is pleite dan?
Ik heb zelf nog wel GAS voor
Peavey 6505MH (mini head)
Randall Thrasher 50
Mesa Mark V:25,

maar die Mesa is in NL (en Europa) gewoon echt té asociaal duur. Van USD $1300 naar 1760 euro...Bullshit. :stop: Neem een Engl Ironball; kost hier 877-890 euro; is omgerekend zo'n $1000 en hij kost in de US $1200. Upmark van 20%. Prima. Transport, distributie, blabla...
Maar die Mesa is van +/- 1150 euro (=$1300) naar €1760 gegaan; upmark van 53%! Precies dezelfde (tegenovergestelde) import/export kanalen, dus waarom worden wij ruim 30% extra genaaid als Europeanen?

arjanb01
28 februari 2015, 16:12
Omdat de euro tov dollar laag staat op het moment. Dat is de reden, niks naaierij, we worden door die boeven uit Brussel die Griekenland alleen maar steunen genaaid. Dit keer niet door de yanks.😉

Pepe
28 februari 2015, 16:17
Ik zag een paar filmpjes van de Ceriatone King Kong en ik dacht gelijk, Darkness/Gary Moore, da's wat voor Orpheo. Maar nee dus.

Orpheo
28 februari 2015, 16:18
Ik zag een paar filmpjes van de Ceriatone King Kong en ik dacht gelijk, Darkness, da's wat voor Orpheo. Maar nee dus.

ja eigenlijk wel hoor. gas als een malle. maar puur voor de 'gas', niet omdat ik iets mis qua tone.

Orpheo
28 februari 2015, 16:20
Nice!

Maar eh, je Engl SE is pleite dan?
Ik heb zelf nog wel GAS voor
Peavey 6505MH (mini head)
Randall Thrasher 50
Mesa Mark V:25,

maar die Mesa is in NL (en Europa) gewoon echt té asociaal duur. Van USD $1300 naar 1760 euro...Bullshit. :stop: Neem een Engl Ironball; kost hier 877-890 euro; is omgerekend zo'n $1000 en hij kost in de US $1200. Upmark van 20%. Prima. Transport, distributie, blabla...
Maar die Mesa is van +/- 1150 euro (=$1300) naar €1760 gegaan; upmark van 53%! Precies dezelfde (tegenovergestelde) import/export kanalen, dus waarom worden wij ruim 30% extra genaaid als Europeanen?

Holy sjeesj... die SE ben ik al JAREN kwijt man! :D heb ik verkocht toen ik nog in Amsterdam woonde.

de 6505MH: cute. klinkt verdomd goed.
Thrasher: te gritty naar mijn smaak.
mark v:25: meh. te soggy, te snotterig. bah bah bah.

Speeddemon
28 februari 2015, 16:35
Omdat de euro tov dollar laag staat op het moment. Dat is de reden, niks naaierij, we worden door die boeven uit Brussel die Griekenland alleen maar steunen genaaid. Dit keer niet door de yanks.��

Ehm NEE. De prijzen zijn hetzelfde gebleven, terwijl de dollar de afgelopen 3 maanden 15% aan 'waarde' heeft GEWONNEN. M.a.w., toen werden we nog harder genaaid (69% upmark t.o.v. US prijs Mark V:25).

arjanb01
28 februari 2015, 16:50
Nou, dan is dat inderdaad frappant. Want de prijzen voor US amps en gitaren zijn met 20% gestegen door die zwakkere euro tov de dollar. Dus iemand in de handelsketen moet toch ordinair met marge stijging bezig zijn?

Speeddemon
28 februari 2015, 17:50
Yep. Kijk, met de meeste producten is het zo dat $=€, zodat het valutaverschil tussen euro en dollar de importkosten/distributie compenseert. Maar met die logica zou een Mesa Mark V:25 hier dus 1300 euro moeten kosten. 1350-1400 had ik ook nog acceptabel gevonden, maar 1760 gewoon niet. Want feit blijft dat het een 2x EL84 mini head is. Dus daar hebben mensen doorgaans meer moeite mee om er een prijs voor neer te tellen waar je anders een 100W meerkanaals buizenhead voor hebt (neem een Engl Savage 120,PRS Archon 50 + wisselgeld, Marshall JVM410 + wisselgeld, etc., geen van allen Chinees fabrikaat).

Maar goed, we dwalen af. Orph heeft nu blijkbaar z'n tone gevonden met Mesa en Marshall. :ok:

arjanb01
28 februari 2015, 18:28
Je noemt die prs archon, daar heb ik filmpjes van gezien op joeptjoep en dat klinkt helemaal niet verkeerd. Dat is precies

arjanb01
28 februari 2015, 18:28
...de amp die ts zoekt.

Misery Signals
28 februari 2015, 19:47
Amp klinkt er goed, strak maar organisch; heavy met mooie clean...

Maar de Archon heeft schijnbaar een design fout aan de fx loop las ik al op internet.

MS

arjanb01
28 februari 2015, 19:59
Wat is er mis met de fx loop dan? Kan me niet voorstellen dat zo'n dure amp design fouten heeft?

Orpheo
28 februari 2015, 22:54
Ik vind de archon ok. ik vind 'm het geld echt niet waard. maar goed, ik heb ook een enorm probleem met PRS. De gitaren en Paul himself, voor de duidelijkheid.

En ja, ik heb 't gevonden :)

Brum
1 maart 2015, 10:16
Verellen skyhammer.

Mooie versterker, maar mijns inziens niet echt geschikt voor smoothe leads. Dan is die Framus Dragon in je onderschrift er veel meer geschikt voor en een erg goeie tip voor de topicstarter (als ie al niet voorzien is). Ik heb ook een tijdje een Framus Dragon gehad. Erg warme versterker met veel, smooth laag, ideaal voor warme leads. Voor prikkend accoordenwerk vond ik 'm dan weer minder geschikt en daarom heb ik 'm ook weggedaan, maar stiekem mis ik die bak maar wat vaak, want een erg goeie versterker was het wel.

Misery Signals
1 maart 2015, 12:43
Wat is er mis met de fx loop dan? Kan me niet voorstellen dat zo'n dure amp design fouten heeft?

http://prsguitars.com/forum/showthread.php?10946-Added-an-Archon-100-and-Stealth-Cab-to-the-arsenal-but

MS

arjanb01
1 maart 2015, 13:06
Jesus, wat slecht. Als ik Paul reed Smith was zou ik me de ogen uit de kop schamen. Een fx loop die niet stil is en dat voor een amp van meer dan 2K als je het in euro's omrekend.
Echt een puik geluid maar dit kan niet.

Misery Signals
2 maart 2015, 07:34
Moesten ze het echt fixen...

Die Archon klinkt zowel clean als qua overdrive waanzinnig.
En 1950 Euro voor een 100 watter... Das nog altijd pakken minder dan een standaard Rectifier, Bogner of Diezel.

MS

dunhill1
2 maart 2015, 09:42
Heren,
Lees nou gewoon even verder in het forumlinkje.
Post nr 36 is bericht van prs: probleem is erkend en oplossing is aangeboden.

Soms wordt ik een beetje moe van gezever als: Jezus wat slecht blablablabla. Vooral als het inderdaad gezever is en iemand in de verste verte niet van plan is om zo'n amp aan te schaffen.

Soms zit het mee, soms zit het tegen maar in dit geval niks aan het handje. Bug fixed, end of story.
En ja het was leuk geweest als het oorspronkelijke ontwerp in 1 keer goed gedaan was.
Ook daarover wordt keurig uitleg gegeven in post 36.

Heb zelf ook eens een vergelijkbaar probleem gehad met een luidruchtige delay in de loop.
Bleek ook een wat overgevoelige loop te zijn.
Andere delay eraan: problem solved.

Speeddemon
2 maart 2015, 17:21
Moesten ze het echt fixen...

Die Archon klinkt zowel clean als qua overdrive waanzinnig.
En 1950 Euro voor een 100 watter... Das nog altijd pakken minder dan een standaard Rectifier, Bogner of Diezel.

MS
Hmm, voor hoe beperkt ie is (2 kanaals, geen schakelbare boost, geen reverb) vind ik 't wel meevallen.
Ik heb 'm wel eens getest; prachtig clean hoor, maar drive was voor mij iets te Amerikaans en 13-in-een-dozijn. Voor bijna hetzelfde bedrag heb je (in Duitsland) een Fryette Sig:X; 3 kanaals, 100W, schakelbare boost, loop, 3 modi per kanaal,etc. etc. Ook USA made.

NielsW
9 maart 2015, 10:27
In het verlengde van de vraag van de TS, ik ben op zoek naar een plek in Nederland waar ik een hoop amp heads kan proberen. Een winkel waar er een hoop uitgestald staan. Kennen jullie zoiets?

Henri H
9 maart 2015, 10:32
http://www.guitarking.nl/

LP_CL
9 maart 2015, 12:35
Moesten ze het echt fixen...

Die Archon klinkt zowel clean als qua overdrive waanzinnig.
En 1950 Euro voor een 100 watter... Das nog altijd pakken minder dan een standaard Rectifier, Bogner of Diezel.

MS
Ik vond de clean wel goed, maar de overdrive kon mij echt niet overtuigen. En dat hij goedkoper is dan de andere high gain concurrenten is ook niet juist: voor die prijs koop ik 10000 keer liever een Diezel D-Moll, Engl Victor Smolski, Diezel lil fokker of 5150 III 100W. Om dan nog maar te zwijgen van de Randall Satan...
Al die concurrenten zijn 100-300€ goedkoper en volgens mijn smaak pakken beter dan de PRS.

Tristan
9 maart 2015, 13:58
Volgens mij vindt niemand die PRS amps goed, ik heb er nog nooit iets positiefs over gelezen, het is in ieder geval altijd minder dan iets anders en de winkels die ze hebben raken ze ook aan de straatstenen nog niet kwijt zo lijkt het, als je er eentje koopt dan ben je zwaar de lul want daar kom je nooit meer (voor een deftige prijs) vanaf.

Orpheo
9 maart 2015, 15:13
Tristan: in de US zijn die dingen wel populair hoor. Heb dan liever een Kemper ;)

arjanb01
9 maart 2015, 15:28
Volgens mij vindt niemand die PRS amps goed, ik heb er nog nooit iets positiefs over gelezen, het is in ieder geval altijd minder dan iets anders en de winkels die ze hebben raken ze ook aan de straatstenen nog niet kwijt zo lijkt het, als je er eentje koopt dan ben je zwaar de lul want daar kom je nooit meer (voor een deftige prijs) vanaf.

Zal iets psychologisch zijn.
Van wat ik ervan gehoord heb klinken ze prima.
Maar de ts heeft inmiddels de oplossing gevonden lijkt het....

Speeddemon
9 maart 2015, 20:08
Zal iets psychologisch zijn.
Van wat ik ervan gehoord heb klinken ze prima.
.
Youtube filmpjes of ook zelf getest?

Ik heb die Archon bij Dijkmans in Breda getest en sluit me volledig aan bij LP_CL's stukje. Het is geen slechte drivesound ofzo, maar gewoon, tja...saai ofzo. Die versterker bevestigde voor mij dat ik toch meer neig naar Duits/Brits vs. USA (even generaliserend en met name doelend op Mesa's 6L6 sound, want m'n USA Fryette Sig:X (2x KT88 ) klinkt heul anders. )

arjanb01
9 maart 2015, 20:52
Youtube filmpjes of ook zelf getest?

Ik heb die Archon bij Dijkmans in Breda getest en sluit me volledig aan bij LP_CL's stukje. Het is geen slechte drivesound ofzo, maar gewoon, tja...saai ofzo. Die versterker bevestigde voor mij dat ik toch meer neig naar Duits/Brits vs. USA (even generaliserend en met name doelend op Mesa's 6L6 sound, want m'n USA Fryette Sig:X (2x KT88 ) klinkt heul anders. )

Yep, alleen YouTube filmpjes gezien.
Ik zou hem ook niet gauw kopen, maar het is wel grappig dat prs met zulke amps komt. Zeker in dat segment zijn genoeg alternatieven, dus ik vraag me af of er echt een markt voor de archon is.