PDA

View Full Version : half vingertopje eraf



even
5 februari 2011, 14:49
In mei 2010 ben ik door een ongeluk 50% van mijn linker ringvinger-top kwijt geraakt. Dus in mijn geval mijn speelhand, ik ben rechtshandig. Na een pijnlijk herstel en een tijdje met drie vingers gespeeld te hebben ben ik aan de slag gegaan om toch weer met vier vingers te kunnen spelen. Ik heb via een podotherapeut twee-componenten siliconen kunnen aanschaffen waarmee ik een tijdje vingerhoedjes heb gemaaakt voor de getroffen vinger. Na een paar maanden, ook omdat de vinger in het begin nog erg pijnlijk was, bleek dat deze vingerhoedjes toch behoorlijk lomp waren. In het begin dacht ik dat dit de oplossing was maar naarmate je steeds meer op je oude speel niveau komt, bleek het toch niet "je van het te zijn" Nu tape ik de vinger in met sporttape en dat geeft een beter gevoel, lichter, slanker, sneller, moelijk uit te leggen wat ik voe....l. De halve vingertop zelf is helemaal gevoelloos, ik voel wel dat ik mijn vinger op de toets neerzet natuurlijk, maar de finesess voel en merk in niet. In het begin dacht ik dat ik juist problemen zou krijgen met het solo werk, maar in de praktijk blijkt dat juist die kleine akkoordjes zoals D, D7, C7 een probleem zijn. Met siliconen vingertop en/of sporttape gaat het dus niet zo als ik graag zou willen. De presisie is weg en dat kan natuulijk niet vervangen worden.l
Zijn er hier gitaristen, en dat hoop ik niet, die dezefde ervaringen hebben?
Maar waar ik op hoop is dat iemand een creatieve oplossing bedenkt......

budje
5 februari 2011, 14:53
Tommi Iommi van black sabbath.... zoek die eens na :sssh:


ennee.... Goed klote van je vinger, succes met verder leren improviseren!

barno
5 februari 2011, 14:59
damn, de nachtmerrie!

geen ervaring mee. heb wel es een vinger van frethand gebroken. heb toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om slide te leren spelen.

dat je vingertop gevoelloos is, lijkt me idd lastig. maar ik schat dat dat mits oefenen wel goed komt.

mss kan je je pink inschakelen. er zijn veel gitaristen die hun pink omzeggens niet gebruiken, maar het is na oefenen een even waardevolle vinger als de rest.

Chocola
5 februari 2011, 14:59
Hier zijn al uitgebreide topics over, ik raad je aan om de zoekfunctie even te gebruiken.

DaveItUp
5 februari 2011, 15:16
Iommi gebruikt een soort gesmolten plastic. Vervolgens vijlde hij dat naar smaak en deed daar stukjes leer over voor een betere grip.

Sinner1980
5 februari 2011, 16:25
En ik vind het al een ramp dat ik met een uitje snipperen in mn ringvingertopje sneed vd week waardoor spelen nu een redelijk pijnlijke ervaring is (lees: ik speel dus maar ff niet).

Succes in ieder gaval man; waar een wil is is een weg!

Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=6mlfTYAaUWc

Dan valt een topje nog wel mee gelukkig:hippie:

TDZH
5 februari 2011, 16:28
Sterkte er mee!

Echt een nachtmerrie van me, dit.

lollol
5 februari 2011, 16:46
En ik vind het al een ramp dat ik met een uitje snipperen in mn ringvingertopje sneed vd week waardoor spelen nu een redelijk pijnlijke ervaring is (lees: ik speel dus maar ff niet).

Succes in ieder gaval man; waar een wil is is een weg!

Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=6mlfTYAaUWc

Dan valt een topje nog wel mee gelukkig:hippie:

En dan heb je deze nog niet gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=ZI3EE9uuBCU

En sterkte man!:makeup: