PDA

View Full Version : Laten we de discussie line6 of buizen nog maar een keer opra



Baker
15 mei 2003, 15:15
Gisteren naar een concert van Ilse de Lange geweest. (try out in Hedon zwolle) Ik stond een beetje achteraan, dus ik kon de amp van gitarist 1 wel zien, maar die van gitarist 2 niet. Gitarist 1 gebruikte een VHT poweramp, de gitaar was me niet helemaal duidelijk, maar alla model Fender. Gitarist 2 had een Strat. Maar goed, waar het om gaat. Het viel me meteen op dat gitarist 1 een veel warmer en mooier geluid had dan gitarist 2! Gitarist 2 klonk veel scheller, minder vol mmja, hoe moet ik het omschrijven..... Nou ja goed, ik vond het gitaargeluid van gitarist 1 in ieder geval mooier en warmer. Dus ik na afloop nog even kijken wat gitarist 2 nou voor amp gebruikte.. En ja hoor, al mijn vooroordelen over amp modeling zijn nu bevestigd. Het bleek een Line6 AX2.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mbakker75 op 2003-05-15 15:17 ]</font>

Phyrexian
15 mei 2003, 16:46
Ja kan wel hoor, ik heb ook zo'n test gedaan. Marshall JCM900 zo gebruikt. Erna een POD erbij en het klonk nergens meer naar.

Er zijn bands die vette resultaten halen met POD's.
bv. Arch Enemy, Meshuggah, Pain of Salvation en er zullen er zeker nog zijn.
Ik spreek hier nu wel over de studiogear. Live weet ik enkel dat Meshuggah met POD Pro's speelt.

Mijn SansAmp PSA-1 is transistor (niet digital ala POD) en die klinkt héél vet live.

MAY
15 mei 2003, 17:02
ik reageer er ook nog maar een keer op:

Ik kom zo onztettend vaak tegen dat mensen het volgende zeggen over bijv. line6: Voor zo weinig geld heb je al die geluiden van bijvoorbeeld mesa boogies, fenders en voxen in een versterker zitten, zonder dat je verschil hoort!!!!!
Telkens opnieuw kan ik me hier weer over opwinden. Die geluiden zitten er nu eenmaal niet in, en iedereen met een logisch verstand kan dat ook beredeneren omdat een line6 misschien 1500 euro kost en alleen de top van rectifier al iets van 3000 euro kost!!En dan te bedenken dat er tal van simulaties in zitten.
Een buizenversterker klinkt veel natuurlijker, transparanter en ruiger. Precies wat een gitarist als ik wil hebben, maar begrijp me niet verkeerd: smaken verschillen, en dat realiseer ik me!

Natuurlijk zijn er positiever dingen te zeggen over digitale versterkers. Ze zijn erg goed voor thuisstudio's en geluiden komen idd in de buurt van stergeluiden als bijv. Slash, Van Halen of Brian May. Let op: Komen in de buurt!! Ik vraag me nu al weer af waarom ik dit getypt heb, mensen denken er immers zo ontzettend verschillend over dat het in feite weer een discussie word die nergens op uit loopt.

Mijn conclusie: Je houdt ervan, of je haat het!! Ik sluit met bij het laatste aan.
Overigens valt het wel erg op dat de digitale versterkers een enorme opmars meemaken, ook bij grotere bands. en daar sta ik altijd wel een beetje van te kijken, aangezien bij dat soort bands geld geen rolex speelt!

Wilson
15 mei 2003, 17:13
ja ik ben het wel met jullie eens, ik speelde laatst in gitaarwinkel op zon flextone van line6, het is allemaal heel leuk hoor al die amps enzo, maar je mist iets, het klinkt niet natuurlijk idd. Net zoals je bij een keyboard hebt, maar dan iets minder erg. Ik vind het gewoon niet mooi klinken, zo oppervlakkig geluid. De fender waar ik mn gitaar daarna op aansloot was dan ook een hele verademing

Experience
15 mei 2003, 17:22
Ik heb zelf de spider. Voor thuis vind ik het geluid ideaal. Ik speel vooral veel op de cleane kanalen en vind het wel erg lekker allemaal. Het is natuurlijk niet het echte werk zoals mensen nog wel eens willen beweren. Ook live heb ik hem meerdere malen gebruikt, als je covers speelt van uiteenlopende genres is het toch wel erg handig. Maargoed smaken verschillen he;)

pimmetje
15 mei 2003, 17:44
Ik heb gisteren bij het oefenen een Pod 2.0 via de PA gegooid. Da's natuurlijk wel iets anders dan zo'n line6 amp, maar met dat digitale spul behoort 't niet zoveel uit te maken of je nu over een PA gaat of over een gewone solid state eindtrap met 1 of 2 speakers eraan (en dan evt weer over PA).

Mijn normale amp moest nog ff een nieuw buisje hebben, dus 't was weer 'ns een goede kans om die pod echt serieus een avond lang in band-situatie uit te proberen.

Het is dan natuurlijk eerst weer ff grappig om alle verschillende amps langs te gaan. Na een tijdje kies je dan 2 of 3 amps die je die avond maar ff goed gaat testen.

Je merkt 't METEEN zodra je stopt met kutten en echt gaat spelen. Geen dynamiek en een enorm iel geluid vergeleken met wat we anders neerzetten.

Ik vind 't nog steeds leuk speelgoed voor thuis om een goedkoop solid state oefenbakkie als een enorm beest te laten klinken (oppervlakkig dan) of om wat met de pc op te nemen... maar voor echt muziek maken is 't wat mij betreft niet geschikt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2003-05-15 17:45 ]</font>

Negative K3 fan
15 mei 2003, 18:04
Ik vind dat vrijwel aalle transistor bakken het typerende buizengeluid missen, dat is erg jammer, vooral bij overdrive/distortion. Buizen geven je namelijk net iets (wat ik niet precies weet wat het is, misschien wel mojo :smile:) wat je niet gemakkelijk kan vangen in een transistor of in een stel nulletjes en eentjes, tenminste, het zal vast wel kunnen maar ik heb nog nooit iets overtuigends gehoord.

Daarmee zeg ik niet dat line6 slechte versterkers cq. apparaten maakt die niet gekocht moeten worden, maar dat ze niet zo goed zullen klinken als buizen.

marc_o
15 mei 2003, 19:13
Ik heb een paar jaar op zo'n peperdure Johnson Millennium gespeeld en eerlijk gezegd, klonk ie thuis op laag niveau mooier dan mijn Engl, en je kunt er heerlijk mee klooien ook. In de Millenium zitten dan nog wel 2 buizen in de voortrap en het best klonk ie dan ook wanneer je de Digitech effectprocessor die er ook inzat niet of nauwelijks gebruikte. Live is een heel ander verhaal echter, daar verslaat mijn Souvereign 'm op alle fronten, vooral qua dynamiek. Wat was die Johnson een rukding live zeg....amai. En dan te bedenken dat ik 'm verkoos boven een line 6, want die was niets bijvergeleken de Johnson. Het zal over een paar jaar best heel wat beter klinken allemaal, maar zolang ze niet beter zijn dan m'n Engl, komen ze er hier niet meer in. op zich wel jammer, want ze zijn goedkoper, maarja, je kunt nu eenmaal niet alles hebben (maar wel een hoop) :wink:

Mitch
15 mei 2003, 19:32
Zou één van de voorstanders (zou die er zijn ?) misschien willen reageren op mijn thread een stukkie lager over een evt. versterker voor akoestisch-elektrisch ?

Baker
15 mei 2003, 20:22
Overigens valt het wel erg op dat de digitale versterkers een enorme opmars meemaken, ook bij grotere bands. en daar sta ik altijd wel een beetje van te kijken, aangezien bij dat soort bands geld geen rolex speelt!


Juist, en dat snap ik dus ook niet. die kerel bij Ilse de lange lijkt me toch wel een beetje prof. (ook gezien zijn gitaarspel)
Ze staan nota bene op pinkpop zometeen, en dan ga je toch niet met zo'n fucking line6 aan de slag!?? Ik bedoel, als je nou in een coverbandje speelt dan kan ik het nog begrijpen, of als je het in een studio gebruikt, of voor commercials of weet ik veel wat, maar je gaat toch geen gevoelige rocky country/blues muziek spelen bij Ilse de Lange, en dan een kt geluid hebben. Ik snap het echt niet hoor.
(nog een oud model line6 ook)

V!N
15 mei 2003, 20:31
Ze zijn heel goed om bepaalde dingen op te oefenen. Dingen die Pete Townshend en Jimi Hendrix nog wel eens met een echte versterker deden.

Rock&Roll
15 mei 2003, 21:57
om even te reageren op het feit dat prof gitaristen geen line 6 zouden moeten gebruiken. Ik weet niet of jullie erik melaerts kennen, maar hij is ongeveer de beste belgische sessiemuzikant. En hij speelde onlangs over een line 6 flextone, met een variax gitaar zelfs. Me dunkt gaat het hier gewoon om endorsment en dat gebeurt bij veel van die gitaristen...

MegaDrive
16 mei 2003, 00:53
Dat vraag ik me af. Die knakker van Live speelt nu ook al een paar jaar op Flextones en ik denk dat hij de deals toch wel voor het uitzoeken heeft, als hij iets anders zou willen. Dino Cazares van Fear Factory heeft ook zijn Mesa spul aan de straat gezet in ruil voor POD Pro's. Hij gebruikt daarbij nog wel een Mesa eindtrap (295). Hoe zijn de meningen daarover eigenlijk, dus digitale preampmodeling met buizeneindtrap?

V!N
16 mei 2003, 04:02
"Die knakker van Live speelt nu ook al een paar jaar op Flextones en ik denk dat hij de deals toch wel voor het uitzoeken heeft, als hij iets anders zou willen."

Oh ? Ik dacht toch een paar dagen geleden in een thread hier te hebben gelezen dat Live over Fenders speelt ..



"Dino Cazares van Fear Factory heeft ook zijn Mesa spul aan de straat gezet in ruil voor POD Pro's."

Om met verstand op 0 en gain op 10 je geluid te verdrinken in tonnen gain hoef je niet naar een versterker te zoeken, maar naar zo'n beetje elk scheurpedaal wat er te koop is. Dat een pod zoiets ook kan vind ik niet spectaculair .. Je zult bands met een indrukwekkender geluid moeten noemen als je de zak chips wilt verdedigen.



"Hoe zijn de meningen daarover eigenlijk, dus digitale preampmodeling met buizeneindtrap?"

Onnozel .. Dat is als een man waar beide benen van geamputeerd zijn die een stel sportschoenen gaat kopen.

Jimi Hendrix
16 mei 2003, 08:02
Op 2003-05-15 15:15, schreef mbakker75:
Nou ja goed, ik vond het gitaargeluid van gitarist 1 in ieder geval mooier en warmer. Dus ik na afloop nog even kijken wat gitarist 2 nou voor amp gebruikte.. En ja hoor, al mijn vooroordelen over amp modeling zijn nu bevestigd. Het bleek een Line6 AX2.

gitarist 2 is Peter Tiehuis, als er een is in Nederland bij wie de sound in de vingers zit/ tussen de oren wordt gemaaakt is hij het wel. Zegt dus vrij weinig over de line6 behalve dat het voor hem werkt.
Ik heb hem er ook een paar keer over horen spelen, klonk uitstekend.

Bins
16 mei 2003, 08:37
Bovendien zal het niet-gitaristen aan hun kont roesten wat voor amp jij gebruikt, en dat is toch het grootste deel van je publiek.

Toaster
16 mei 2003, 08:45
De gitarist van De Dijk speelt ook over Line 6
Flextone Head

Ben ff zijn naam kwijt. Maar die gozer is volgens mij vrij materiaal freak dus die weet ook wel wat ie wil.

Direct speelt er ook mee. Das denk ik pure endorsement.

Voor sommige zal het wel werken dan. Ik hoor ook wel het verschil tussen echt en modulatie hoor :wink:

Die losse stomboxes van Line 6 zie je overigens wel overal en door iedereen gebruikt worden.
Krezip gebruikt ze, Bij de Belgische Idols had die gitarist ze ALLEMAAL.

En ik zie ze bij nog veel meer mensen. Zo slecht zijn de stompboxes dus niet.

En wat betreft de Flextone. Het ding is tegenwoordig 499,- Das geen geld. Begint onderhand een serieuze concurrent van de Roland Cube te worden :grin:

Voor hetzelfde geld heb je een "gewone" versterker.

Leuk dus als practice amp of repetitie hok amp. Niet voor optredens (althans ik liever niet)

Sow heb gesproken :wink:

pimmetje
16 mei 2003, 09:38
Op 2003-05-16 00:53, schreef MegaDrive:
.... Hoe zijn de meningen daarover eigenlijk, dus digitale preampmodeling met buizeneindtrap?

Ik vind 't beter klinken dan over een ss eindtrap als je die twee dingen vergelijkt. Ik heb die pod wel 'ns in de eindtrap van m'n kochie gepropt en dat klonk echt wel goed.

Echter... toen ik daarna weer gewoon de voortrap van m'n kochie gebruikte ipv de pod, vonden we 't allemaal toch wel een stuk lekkerder klinken.

Een beetje buizen is (in mijn geval) dus beter dan helemaal geen buizen, maar nog steeds duidelijk minder dan volledig buizen.

Zoals al vaker gezegd in dit topic en andere topics van dezelfde strekking: modelling amps zijn leuk voor coverbands, maar als je gewoon aan je eigen geluid werkt, kan je beter gewoon buizen pakken.

Chiel
16 mei 2003, 10:19
Ben eigenlijk heel vrij denkend over amps e.d. Ik ben altijd op zoek naar een lekkere sound en of dat nu uit een buizenbak, een digitale bak of een combinatie van beide komt, dat maakt mij geen donder uit.
Je kunt met een Pod Pro erg goede resultaten boeken, mits je er de tijd voor neemt. Heb de Vetta meerdere malen geprobeerd, maar daar werd ik echt niet warm of koud van. Ook het geluid van Rob Winter (niet de minste) op de live DVD van Marco Borsato was echt ruk (twee Vetta stacks). Anderzijds gebruikt een bevriende gitarist voor een commercieel projectje een Pod Pro en dat klinkt rete vet moet ik zeggen. Daarbij zijn er veel voordelen aan te wijzen zoals een beheersbaar podiumgeluid en het transport aspect.
Doch moet ik wel in alle eerlijkheid bekennen dat zijn H&amp;K TriAmp stack weer minstens 10 keer beter klinkt.
Ook ben ik zelf nog steeds niet overtuigd om een moddeling bak aan te schaffen (speel nu over 100% buizen).
High gain en clean gaat best goed met dergelijk spul, maar een lekker chrunch geluid krijg je echt niet voor elkaar met de huidige digitale bakken.

V!N
16 mei 2003, 15:30
"En ik zie ze bij nog veel meer mensen. Zo slecht zijn de stompboxes dus niet."

Dat is geen steekhoudend argument he: 'hoe meer je ze ziet, hoe beter ze klinken' ..

taylor
16 mei 2003, 15:38
ik heb ze alle 2 buize bakken en ook een amp modeling.

tis volgens mij 1 grote fout om te denken dat transitor of amp modeling niet goed kunnen scheuren das juist wel zo,kijk naar die gast van pantera(transitor amp).

transistor heeft 1 andere uitgang versterking dan buizen das het vershil.

verder denk ik dat het veel te maken heeft met wie er op speelt en hoeveel verstand die heeft van 1 goeie setting maken op zoiets.

maar komt amp modeling in de buurt van buizen amps nee dat vind ik niet.

Bates15
16 mei 2003, 15:51
jan Akkerman speelde toch over een Peavey transistor bak?

iam
16 mei 2003, 15:53
ik heb gehoord dat jan akkerman over een roland jc-120 speelde voordat hij bij marble amps er een gecustomised liet maken (marble, zijn dat geen buizen? :razz:)

PluueeR
16 mei 2003, 16:43
Op 2003-05-16 08:45, schreef Toaster:
De gitarist van De Dijk speelt ook over Line 6
Flextone Head

Ben ff zijn naam kwijt. Maar die gozer is volgens mij vrij materiaal freak dus die weet ook wel wat ie wil.


Die gozer heet JB Meyers. Zat voorheen in Supersub, toen nog met een JTM45. Hijs inderdaad behoorlijk materiaal freak.

De gitarist van de Trockener Kecks, Phil Tili, speelt ook over een Flextone head.

josh.vandenberg
16 mei 2003, 19:27
die nep dingetjes zijn leuk voor jongetjes die net spelen .maar als je van het echte werk houd neem je gwoon buizen.een opblaasbare vrouw ziet er van een afstand ook misschien leuk uit,maar geef mij maar een echte.

josh.vandenberg
16 mei 2003, 19:27
die nep dingetjes zijn leuk voor jongetjes die net spelen .maar als je van het echte werk houd neem je gwoon buizen.een opblaasbare vrouw ziet er van een afstand ook misschien leuk uit,maar geef mij maar een echte.

josh.vandenberg
16 mei 2003, 19:28
die nep dingetjes zijn leuk voor jongetjes die net spelen .maar als je van het echte werk houd neem je gwoon buizen.een opblaasbare vrouw ziet er van een afstand ook misschien leuk uit,maar geef mij maar een echte.

V!N
16 mei 2003, 20:36
Janneman heeft al het een en ander aan leuke versterkers gehad. Bij Focus ging het over Marshalls, bij Brainbox over HiWatts.

In zijn Marble zit een 19" Peavy Trans Tube Fex die ik hem eigenlijk nog nooit heb horen gebruiken. Hij heeft ook zo'n schattig Lesleyboxje er altijd bovenop te draaien die ik ook nooit hoor.
Peavy regelt steevast de PA voor hem, maar veel Peavy's heb ik niet gezien of gehoord bij Jan. De Delta Blues voor studio-werk misschien, die heb ik nog niet bij een optreden gezien.

Voordat de Marble Jazzah in leven is geroepen, speelde hij inderdaad jarenlang over een JC 120. Puccini's Cafe, Noise of Art, luister maar eens. Ook live staat de JC 120 zijn mannetje, iemand hier de Night ot the Guitars DVD ?
Ik heb ook een JC 120 gehad en kan er eigenlijk maar 1 ding op aanmerken: Het scheurt voor geen meter ! Maar ja, je koopt geen JC 120 om een lekker potje mee te scheuren.
George Kooymans (Golden Earring) heeft in deze tour twee JC 200 tops gekoppeld aan vier Koch eindversterkers en een leuk aantal boxen van Koch en Roland.

Maar goed, terug naar Jan. Ook heeft hij een eh .. hoe heet dat merk ook alweer .. Trace Elliot ? ofzo gehad.
Welk merk het ook mag zijn geweest, je vind geen amp die hetzelfde klinkt. Een boel knoppen waren push pull in ik weet niet hoeveel lagen.

Baker
17 mei 2003, 11:28
gitarist 2 is Peter Tiehuis, als er een is in Nederland bij wie de sound in de vingers zit/ tussen de oren wordt gemaaakt is hij het wel. Zegt dus vrij weinig over de line6 behalve dat het voor hem werkt.
Ik heb hem er ook een paar keer over horen spelen, klonk uitstekend.


Zie je wel! dat dacht ik dus al! En daarom BEGRIJP ik het gewoon niet. Ik had ook wel in de gaten dat het een rete goeie "gevoelsgitarist" betreft. Maar kwa GELUID ging Ik ECHT op mijn oren af hoor. (ik kon tijdens het optreden de amp niet zien) En ik vond gewoon zijn geluid niet mooi. Dun, schel, iel waren de indrukken die door mijn hoofd schoten. Als je dan vervolgens een line6 ziet staan, dan denk ik toch: aha, zie je nou wel. Verder ben ik met je eens, dat als het voor hem werkt, dat hij dat dan gewoon moet doen. Het is ook nog eens een keer zo dat smaken verschillen. Misschien waren er ook wel mensen in de zaal die dachten: "Wauw wat een geluid heeft die gozer" (hoewel ik me dat bijna niet voor kan stellen)

ReinoutV
17 mei 2003, 12:23
Op 2003-05-17 11:28, schreef mbakker75:


gitarist 2 is Peter Tiehuis, als er een is in Nederland bij wie de sound in de vingers zit/ tussen de oren wordt gemaaakt is hij het wel. Zegt dus vrij weinig over de line6 behalve dat het voor hem werkt.
Ik heb hem er ook een paar keer over horen spelen, klonk uitstekend.


Zie je wel! dat dacht ik dus al! En daarom BEGRIJP ik het gewoon niet. Ik had ook wel in de gaten dat het een rete goeie "gevoelsgitarist" betreft. Maar kwa GELUID ging Ik ECHT op mijn oren af hoor. (ik kon tijdens het optreden de amp niet zien) En ik vond gewoon zijn geluid niet mooi. Dun, schel, iel waren de indrukken die door mijn hoofd schoten. Als je dan vervolgens een line6 ziet staan, dan denk ik toch: aha, zie je nou wel. Verder ben ik met je eens, dat als het voor hem werkt, dat hij dat dan gewoon moet doen. Het is ook nog eens een keer zo dat smaken verschillen. Misschien waren er ook wel mensen in de zaal die dachten: "Wauw wat een geluid heeft die gozer" (hoewel ik me dat bijna niet voor kan stellen)



De AX2 is de allereerste serie van modelling amps van Line6. Sindsdien zijn er al minstens 2 series geweest, met als nieuwste de Vetta serie. Ook al vind je dat de geluiden niet helemaal precies op het origineel lijken (al daag ik iedereen uit voor een A-B test, live of in de studio), de geluiden zijn allemaal ontzettend bruikbaar. Daarbij komt dat het een stuk goedkoper is (zowel in aanschaf als in onderhoud) en je hoeft niet 2 keer per jaar het ziekenhuis in voor een hernia. Ik heb mijn TSL100 voor een DuoVerb ingeruild, en geen minuut spijt gehad. Wat een geluid, wat een mogelijkheden. De andere gitarist van mijn band (ook TSL100) stond echt van mijn nieuwe geluiden te kijken. Niks iel, niks dof, gewoon toon. Inderdaad, je moet wat dingen uitproberen en een beetje draaien voor je je goede geluid te pakken hebt, maar je hebt veel meer goede geluiden dan in de gemiddelde buizen-amp. En om even op dat stompbox verhaal door te gaan, ik heb zelf de DL4 en de MM4 en wil niet meer anders. Zoek voor (in totaal) 700 euro maar eens zulke geluiden in 'echte' pedalen op.

En nogmaals, de een is voor buizen, de ander tegen. De een is voor modelling, de ander tegen, ieder zijn meug. En tenslotte: je geluid komt toch grotendeels uit je vingers, hersenen en je hart. Voor zover mijn pro-Line6 verhaal, zoek het verder maar uit. Zoek een versterker die bij je past en probeer daar zo veel mogelijk uit te persen. Veel succes ermee.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ReinoutV op 2003-05-17 12:23 ]</font>

Dirk_Hendrik
18 mei 2003, 20:35
Op 2003-05-16 19:27, postte josh.vandenberg 3 (DRIE) KEER ACHTER ELKAAR :
die nep dingetjes zijn leuk voor jongetjes die net spelen .maar als je van het echte werk houd neem je gwoon buizen.een opblaasbare vrouw ziet er van een afstand ook misschien leuk uit,maar geef mij maar een echte.

Dan moet dit jongetje eerst maar eens een cursus "internet voor beginners volgen" en de volgende regels in acht nemen:

1) Hoe post ik iets op een forum. Geen 3 keer op OK drukken dus.
2) Natuurlijk lees ik eerst de replies van mijn medeforummers. Daardoor maar ik geen opmerkingen die niet in de discussie passen.
3) Ik heb mijn mening. Die is dus niet de algemene mening en dus zal ik die mening niet als een oordeel naar anderen ventileren,

Mitch
18 mei 2003, 21:39
Hééééé Dirk, oude Shin-Ei fan :grin:

Je bent de laatste tijd wel een beetje fel jongen, laten we alles relaxt houden :cool:

V!N
18 mei 2003, 23:23
"tis volgens mij 1 grote fout om te denken dat transitor of amp modeling niet goed kunnen scheuren das juist wel zo,kijk naar die gast van pantera(transitor amp)."


Je hebt oversturen, scheuren en je geluid verdinken in tonnen gain omdat je toch alleen maar powerchords en tapping doet.

Noem mij een modeling- of transistoramp die ook lekker subtiel kan oversturen voor blues.
En dan zonder dat ik het van het lachen uitschater hoe plat en clinisch dood het klinkt.

taylor
19 mei 2003, 00:39
euhm jij begrijpt mij niet goed ik heb het juist over oversturing met 1 transistor bak wel te verstaan.

dus geen blues sounds of wat dan ook.

veder zei ik ook al dat amp modeling niet in de buurt komt van buize bakken.(maar met amp modeling opzich is niks mis mee)

alleen als je soms de topics hier door leest lijkt het wel of transistor bak 1 schande is om te hebben ofzo die dingen zijn ook ok maar anders dan buizen.

ik heb zelf verschillende gehad niks mis mee.

shredneck
19 mei 2003, 01:16
er is ook niets mis met een transistor amp.



....maar er is ook weinig goed aan! :smile:

Phyrexian
19 mei 2003, 09:51
Probeer SansAmp producten eens, volgens mij de beste transistor producten die er bestaan. klinkt naar mijn oren duizend maal beter dan een POD.

Transistor en Digitaal is goed voor studiowerk, maar voor live-werk prefereer ik ook buizen.

Laatst een ENGL Souvereign buizencombo gehoord... it blowed my Valvestate VS65R away!!!

taylor
20 mei 2003, 00:27
ik heb vroeger live ook 1 hybride bak gebruikt dus preamp buizen eintrap transistor.

nooit klachten gehad van wat kut sound juist anders om.

veder denk ik dat veel mensen te veel in "gear" denken,ik bedoel om goeie blues sound(of welke stijl dan ook) te krijgen moet je ten eerste goed blues kunnen spelen anders houd het op dan kun je kopen wat je wil.

shredneck
20 mei 2003, 00:35
Taylor, je hebt helemaal gelijk.


En nou niet denken dat ik allen maar Racer X licks speel vanwege mijn naam he!

In gear denken is waar het om draait op dit stukje forum, das nie anders.

CHMC
20 mei 2003, 12:27
Hoi allemaal,

Wat betreft oude modelling technieken ben ik het met de buizenfreaks eens: Het klonk voor geen meter! Nou, da;s wel overdreven, maar echt mooi; nee.

Nu heb ik zelf laatst eens gekeken naar een Flextone 3 en een Duoverb...Ik was stomverbaasd! Wat een geluid,en bij de Duoverb: Wat een kracht!

Ik ben zelf uiteindelijk met de Flex3Plus naar huis gegaan, die lag me meer, maar allebei klinken ze voortreffelijk. Bedenk ook dat de standaard patches die in de Line6 producten zitten niet de meest geweldig uitgevoerde zijn. Maar zodra je deep editing hebt toegepast (of de Patches van Ron H., world famous...) dan klinkt het toch verschrikkelijk echt EN LEKKER!

Een modellingamp IS nooit hetzelfde, dat kan gewoon niet; maar het eindproduct komt toch erg dichtbij...

Dirk_Hendrik
20 mei 2003, 12:56
Op 2003-05-18 21:39, schreef Seymour Paul:
Hééééé Dirk, oude Shin-Ei fan :grin:

Je bent de laatste tijd wel een beetje fel jongen, laten we alles relaxt houden :cool:



Ik weet het. Zucht... Ik begin zo moe te worden van die lui die een thread niet lezen maar wel met van die kort door de bocht opmerkingen komen die helemaal niets toevoegen.

V!N
20 mei 2003, 15:48
"In gear denken is waar het om draait op dit stukje forum, das nie anders."



Vandaar ook dat dit stukje 'versterkers' heet en niet Speeltechnieken &amp; Theorie of lessen ..
De blues zit in de eerste plaats in de vingers en met de juiste gitaar en de juiste versterker klinkt het ook nog eens écht goed.
Ik heb nog geen transistorversterker gehoord die dit kon en ook de duurste VOX modeldinges geeft geen mooie warme subtiel overstuurde bluesklank.

Buizen is een antwoord op vele vragen!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: V!N op 2003-05-20 15:54 ]</font>

taylor
20 mei 2003, 17:31
begrijp me niet verkeerd ik ben 1 groot fan van buize bakken,maar dat wil niet zeggen dat 1 ander(gitarist) 1 goeie sound kan trekken uit bv en amp modeling dat is wat ik zeg.

aan ja dit gaat over gear dus ik hou nou veder me bek :smile:

musicmaniac
20 mei 2003, 19:30
Zelf speel ik het liefst over mn jcm9oo, heeft eigenlijk maar 1 geluid, wat je dan beinvloed en veranderd dmv van je effectenbak, toonregeling op je gitaar,en niet te vergeten: je vingers ... Voor de rest heb ik niks tegen line6, 't is een mooi , betaalbaar produkt, en laten we wel wezen: als bv Jimi Hendrix er over had gespeeld, zou íe nog steeds als Hendrix geklonken hebben, en zouden we nu een heeeeel andere discussie voeren..... :smile:

Rwin
24 mei 2003, 12:39
"Om met verstand op 0 en gain op 10 je geluid te verdrinken in tonnen gain hoef je niet naar een versterker te zoeken, maar naar zo'n beetje elk scheurpedaal wat er te koop is. "

ik geloof dat ene V!N dit schreef... ik begon hem hier al een beetje in een lager niveau (qua gitarist) te stoppen.

"Hoe zijn de meningen daarover eigenlijk, dus digitale preampmodeling met buizeneindtrap? -Antw.- Onnozel .. Dat is als een man waar beide benen van geamputeerd zijn die een stel sportschoenen gaat kopen."

Dus jij zegt dat je geen verschil hoort in een PODPro met een mesa 295 of een marshall 8008?
Het niveau ligt nu qua horen ook al lager.

Goed, de ax2 is oud lees: heeel oud. Die serie bestaat al bijna 5 jaar. Sindsdien zijn er zoals zonet al gezegd is erg veel, 20x betere modellers uitgekomen.

Direct speelt er ook mee. Das denk ik pure endorsement.
Nee hoor. ze hebben de keus uit wat ze willen. De zanger speelt idd over een flextone head.
Maar we gaan toch ook niet roepen dat die op en neer springende gitarist van Direct een endorsement heeft met Marshall omdat ie daar altijd op speelt?

ReinoutV heeft precies de conclusie opgeschreven die ik al jaren gebruik:

"De een is voor buizen, de ander tegen. De een is voor modelling, de ander tegen, ieder zijn meug. En tenslotte: je geluid komt toch grotendeels uit je vingers, hersenen en je hart."

Kom nu niet met een verhaal dit is een versterker topic en dann telt spelen niet. TUURLIJK WEL!
Iemand die een ferrari koopt is toch ook niet in 1x supercoureur??

Mensen die geen goed geluid uit een digitale amp kunnen krijgen kunnen simpel weg niet goed spelen. Ze hebben een trucje geleerd van hun gitaarleraar ofzo.

Ikzelf speel inderdaad ook met een digitale amp (Joh?)
Ik heb 2 jaar op een PODPro gespeeld. Klinkt lekker. veel sounds ik gebruikte ze niet allemaal. maar wel een stuk of 5 verschillende basis-sounds.
Ik heb hem nu weg gedaan omdat ik de podpro icm mijn combo versterker niet geweldig vond klinken en ik had een nog een andere setup over...
Ik heb toen gedacht aan de vetta. veel op gespeeld. net voordat ik beslist had om hem te kopen speelde ik op een H&amp;K Zenamp. Tsja, er ging een wereld voor me open. het was de combinatie van perfecte sound (buizen/line6) en perfecte feel (buizen). Maar de veelzijdigheid van hedendaagse techniek.
Want hoe je het ook wend of keert de line6 serie klinkt om direct op te nemen het allerbest. Wil je dat geluid opnemen moet je naar Galaxy studios of oid. nou goed, een line6 rack gaat direct naar de PA. (of protools)

Al eerder kwam het voorbij: De top van de gitaristen speelt steeds meer op digitaal spul en trust me... ALLEEN LIVE (&lt;-- niet de band live).
want in de studio hebben ze tijd en apparatuur zat om het goed op te nemen. Live is het voordeel dat als je geluiden in 1 top zitten die maar 20kg weegt.

Ik speel thuis op een 19" digitech buizen pre-amp die direct naar mijn mengtafeltje gaat. er zit een of andere cabsim op die niet onaardig klinkt. Kun je makkelijk snel op laag volume opnametjes maken van nieuwe creaties of gewoon lekker een eindje jammen.

En met optredens en in repetities speel ik op mijn H&amp;K Zenamp met Floorboad.
Ik krijg er lekkere geluiden uit. Met de band spelen we vooral Nu-Metal en Hardrock. (Incubus, SOAD, Drowning Pool maar ook 3DD, Bush en LifeOfAgony)
Buiten mij band speel ik af en toe in projecten die gaan van U2 covers tot studiowerk. Ik hou van alle soorten muziek en ik wil het ook graag spelen.

Conclusie:
Speel daarop waar jij je lekker bijvoelt en loop geen andere mensen af te kraken.
Waar ik niet tegenkan is als er een "topper" op digitaal spul speelt dan gaan roepen dat het niet klinkt. Want als ik de rest van de "top-gitaristen" met een buizenbak die niet klinkt moet gaan opnoemen stroomt de server van gitaarnet te snel te vol.

Het zit 'm in je vingers niet in het merk versterker.

Rwin

pimmetje
24 mei 2003, 13:01
Ik ben 't helemaal eens dat geluid allereerst uit jezelf moet komen. Daarom JUIST buizen (en liefst zo simpel mogelijk)

Er is en blijft echter een groot verschil tussen modeling quasi-buizen en echt buizen dat gewoon voor mooie muziek naar mijn mening echt belangrijk is (hier weer vooral vanuit m'n ervaring met de pod).

Als ik een buizenbakkie redelijk open zet, dan gaat-ie lekker grommen als ik een beetje stevig aansla. Hij gromt een heel klein beetje als ik normaal aansla... en hij klinkt mooi lief als ik zacht aansla. Dat geldt zo ongeveer voor iedere buizenbak die ik heb geprobeerd.

Dan heb ik 't dus zo veel mogelijk puur over het geluid wat eruit komt, niet de sfeer van spelen die natuurlijk ook meeklinkt. Maar we weten allemaal wel een beetje te filteren wat wat is.

Als ik een pod pak, dan kan ik 'm aansluiten op een PA, op een buizen-eindtrap, op een buizenbak input, op een transistorbak input of wat dan ook... dat verschijnsel dat ik hierboven beschrijf, krijg ik echt met geen mogelijkheid.

Het klinkt dan als ik flink aansla flink grommend. Als ik normaal aansla klinkt 't vrijwel even erg grommend, maar met wat minder volume... en als ik zacht aansla, hoor ik eigenlijk meer zacht gegrom.

Het zal ongetwijfeld schelen wat voor muziek je speelt. Ik kan me bijvoorbeeld bij metalsoorten waar altijd een bak gain overheen zit voorstellen dat zo'n modeling-oplossing prima is. Ik kan me voorstellen dat je, als je in een coverband zit, graag al die geluiden gebruikt. Ik kan me ook voorstellen dat als je bepaalde soorten jazz speelt, waarbij juist een altijd helder clean geluid gewenst is, de modeling amp voldoet.

Zodra je echter meer wilt dan alleen pure volume-verschillen in je dynamiek, wordt een modeling amp in mijn ogen lastig. Van de speakers in zo'n bak hoef je ook niet te verwachten dat die daarbij helpen. Die zijn natuurlijk ook juist gemaakt om het geluid van 't computertje zo 'helder' mogelijk weer te geven.

FragDaddy
24 mei 2003, 15:21
elf speel ik het liefst over mn jcm9oo, heeft eigenlijk maar 1 geluid,


jup, voor mij hetzelfde, alleen dan met een JCM800 en een Overdrive pedaaltje (lead boost). meer heb ik niet nodig.. misschien nog es een goede wah en chorus, maar eigenlijk niet..