PDA

View Full Version : Harry Saksioni



beunklats
5 februari 2011, 11:20
Ben gister naar Saksioni geweest.
Wat kan hij spelen zeg.
Ik geloof het best dat hij de beste gitarist van Nederland is.(wat ze wel eens zeggen)
Zeker beter dan die nederlandse rus van youtube.

Wat vinden jullie van hem.

kassie
5 februari 2011, 13:15
Wat vinden jullie van hem.

Hij vindt zichzelf vooral heel goed en dat vind ik jammer.

Plant
5 februari 2011, 14:26
Het is alweer even geleden dat ik hem live gezien heb, maar het was zeker een goed concert.
Het was in de kleine zaal van de Goudse Schouwburg, wat de sfeer ten goede kwam. Hij speelde dan wel versterkt, maar op een aangenaam niveau.

De bovengenoemde opmerking van kassie herken ik helemaal niet. De interaktie met het publiek was erg goed en hij ging heel open en vriendelijk in op reakties uit de zaal bij de intro's tussen de nummers.

Er zat toen ook een klein kind voorin de zaal die gitaar wilde leren spelen of daar al mee bezig was. Hij haalde het kind na de toegift naar voren en ging voor op het podium zitten en vroeg of de geluidsinstallatie uit kon. Toen heeft hij speciaal nog wat zitten spelen. Niks ego, gewoon een vakman met hart voor muziek en zijn publiek.

Jedeel
5 februari 2011, 15:56
Hij vindt zichzelf vooral heel goed en dat vind ik jammer.

Zoals Plant ook al schreef; dit herken ik helemaal niet van Harry!

kassie
5 februari 2011, 16:33
Zoals Plant ook al schreef; dit herken ik helemaal niet van Harry!

3 jaar geleden speelde hij in de oosterpoort en daarbij was ik aanwezig. Vroeg hij of er 'gitaristen' in de zaal waren. Veel mensen staken hun hand op. Toen vertelde hij "Ik bedoel gitaristen en geen gitaarspelers". Dus toen staken er een aantal hun hand op waaronder ik. Toen vroeg hij waarom ik mij niet had aangemeld voor zijn talenttoer. Toen vertelde ik dat ik niet zo erg bekend was met zijn muziek. Daarop volgend vond ik erg laag; Hij vertelde dat hij zich niet kon voorstellen dat iedere zichzelf respecterende gitarist in Nederland hem niet zou kennen. Hij was er duidelijk van over de zeik, ipv dat hij het juist mooi zou kunnen vinden dat iemand die niet zo bekend is met zijn muziek toch in de zaal zit. Toen vroeg hij wat voor muziek ik doorgaans luisterde; en ik vermelde; rock, classic rock en blues. Daarop antwoorde hij dat hij 'muziek' bedoelde. Kortom hij was bezig mij te diskwalificeren. Op het einde vermelde hij dat hij nog cd's te koop had voor ieder die er geinteresseerd was behalve die ene jongen 'mij dus'.

Nouja los van het feit dat hij natuurlijk erg goed gitaar kan spelen vindt ik mijn opmerking uit persoonlijke ervaring dus wel gegrond. Maargoed wie ben ik.

telecasterkiller
5 februari 2011, 16:43
Veel over gehoord en van gehoord, zal 'm eens live gaan zien!

Plant
5 februari 2011, 17:17
3 jaar geleden speelde hij in de oosterpoort en daarbij was ik aanwezig. Vroeg hij of er 'gitaristen' in de zaal waren. Veel mensen staken hun hand op. Toen vertelde hij "Ik bedoel gitaristen en geen gitaarspelers". Dus toen staken er een aantal hun hand op waaronder ik. Toen vroeg hij waarom ik mij niet had aangemeld voor zijn talenttoer. Toen vertelde ik dat ik niet zo erg bekend was met zijn muziek.

Da's wel vreemd ja. Want ook als je als gitarist wel bekend bent met zijn muziek, hoeft dat nog niet 'automatisch' te betekenen dat je ook op de hoogte bent van zijn talenttoer of mee wilt doen.


Daarop volgend vond ik erg laag; Hij vertelde dat hij zich niet kon voorstellen dat iedere zichzelf respecterende gitarist in Nederland hem niet zou kennen. Hij was er duidelijk van over de zeik, ipv dat hij het juist mooi zou kunnen vinden dat iemand die niet zo bekend is met zijn muziek toch in de zaal zit. Toen vroeg hij wat voor muziek ik doorgaans luisterde; en ik vermelde; rock, classic rock en blues. Daarop antwoorde hij dat hij 'muziek' bedoelde.

Dat zou hypocriet zijn, want hij was een paar maanden terug nog in een of ander tv programma waarin hij vertelde dat hij ooit naar een concert van o.a. Eric Clapton geweest was. En hij wist toch vooraf echt wel wie dat was en vond het geloof ik toch echt wel muziek.

Blijkbaar draaft hij dan af en toe door in zijn grapjes, wel erg dom als hij een concertbezoeker die hem voor het eerst ziet voor het publiek te kijk zet. Je gaat zeker geen 2de keer.


Kortom hij was bezig mij te diskwalificeren. Op het einde vermelde hij dat hij nog cd's te koop had voor ieder die er geinteresseerd was behalve die ene jongen 'mij dus'.

Nouja los van het feit dat hij natuurlijk erg goed gitaar kan spelen vindt ik mijn opmerking uit persoonlijke ervaring dus wel gegrond. Maargoed wie ben ik.

sietze
5 februari 2011, 22:53
Ik speel 16 februari met hem mee in Franeker. spannend! :D

beruk
5 februari 2011, 23:38
Nou maar hopen dat je een gitarist bent en geen gitaarspeler...
Een collega heeft overigens dat overtuigd van zich zelf verhaal ook eens aan mij verteld ( en die heeft veel met em samengespeeld). Dondert niet, als je de kwaliteit van zijn spel laat afhangen van zijn karakter....
Om op het podium te kruipen en daar je brood mee verdienen daarvoor heb je een gezonde dosis ego nodig. Toch?

sietze
5 februari 2011, 23:42
Oordeel maar :)

http://www.youtube.com/watch?v=z0YF1nO8KN8

beruk
5 februari 2011, 23:49
Dat je een best potje speelt had ik al es ergens gezien, wordt vast een leuk optreden. Ga je het filmen?

speulmenneke
6 februari 2011, 01:24
Sietze en Kris,

Prachtig mooi nummer. Veel suces met je optreden met Harry Sacksioni.
Ik heb ooit een paar jaar geleden het genoegen gehad een masterclass van hem te mogen bijwonen. Sympathieke vent. Ik weet nog goed dat hij zei dat dat mijn versie van 'Paddentrek' "heel behoorlijk" gedaan was.

Matthijs24
6 februari 2011, 18:35
Haha bij de wereld draait door zei hij dat maar 3 of 4 mensen op de wereld op dezelfde manier als hij konden spelen. Hij is goed maarja... kom op zeg :seriousf:.
Duizenden mensen kunnen fingerstyle spelen.

Steeff
6 februari 2011, 18:41
Dat ging niet over 'fingerstyle' in het algemeen, dat ging over de combinatie van bas, akkoorden en melodie(/zang) tegelijk. Duizenden mensen kunnen fingerstyle spelen, maar lang niet allemaal op die manier. 3 of 4 is uiteraard overdreven weinig, maar het is niet hetzelfde als fingerstyle..

Beetje dit idee: http://www.youtube.com/watch?v=JhojoT1o1M4 . Vast niet het beste voorbeeld, maar you get the idea.

Jedeel
6 februari 2011, 20:42
......Hij vertelde dat hij zich niet kon voorstellen dat iedere zichzelf respecterende gitarist in Nederland hem niet zou kennen.......

Nu snap ik hoe jij op dat oordeel komt, kassie.
Dit lijkt ook nergens op.
Ik heb hem een paar malen live gezien, prima gitarist, maar geen 'prater'!!
Mss heeft hij zich in mis-communicatie laten 'glijden'.

jplm
7 februari 2011, 00:14
Haha bij de wereld draait door zei hij dat maar 3 of 4 mensen op de wereld op dezelfde manier als hij konden spelen. Hij is goed maarja... kom op zeg :seriousf:.
Duizenden mensen kunnen fingerstyle spelen.

Ik meen me te herinneren dat niet hijzelf dat zei, maar Mathijs. Maar goed, dan nog. Ik ben destijds begonnen met boeken en dvd's van Stefan Grossmann, en bijvoorbeeld John Fahey, enz. Dus, ik wist niet beter dan dat een heleboel mensen deze manier van spelen gebruikten, komt Mathijs met een openbaring waar je de broek van af zakt. Al die mensen die geen gitaar spelen en naar dat programma keken denken nu dus dat Harry iets heel unieks kan.

Een van mijn favorieten (geen 1000 noten per seconde, maar wél muziek):

http://www.youtube.com/watch?v=PZ_ay0p2_vo

let vooral even verderop in het nummer op het snellere gedeelte, en de moeiteloosheid waarmee hij het doet (valt me trouwens vaak op dat goede gitaristen vaak echt alleen hun handen bewegen, en voor de rest dan ook helemaal niets, Akkerman is er ook zo een (al mag ik die niet zo)).

Groet, Jan.