PDA

View Full Version : Moet een gelijmde/gezette hals een hiel hebben?



adrinalino
5 februari 2011, 00:23
Moet een gelijmde/gezette hals een hiel hebben?

Ik vind een gelijmde hals constructief veel mooier maar ik heb een hekel aan die hiel omdat de het de bereikbaarheid van de bovenste frets vermindert.

Uw deskundige mening graag.

Um abraço,

Adriano.

aaronstonebeat
5 februari 2011, 00:50
Ik denk niet dat het echt moet, maar ik denk dat die er meestal wel zit om te voorkomen dat de hals te 'vroeg' gaat buigen; niet al bij de 19de maar pas bij de 15de/16 de fret bv.

Maar da's maar mijn gedachte.

barno
5 februari 2011, 01:29
Er zijn plenty gitaren met set neck zonder hoekige hiel waarbij de hals naadloos overloopt in de body, alsof het een neckthrough was. Het is alleen pak meer werk.

deze heeft confrater oigun gebouwd, is set neck

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q3E68DGD.jpg

aaronstonebeat
5 februari 2011, 01:49
Er zijn plenty gitaren met set neck zonder hoekige hiel waarbij de hals naadloos overloopt in de body, alsof het een neckthrough was. Het is alleen pak meer werk.

deze heeft confrater oigun gebouwd, is set neck


Maar er zit wel iets van een hiel aan; en hoe dikker de hals, hoe minder die zal buigen onder de spanning van de snaren. Ook op de foto die je toont zal het ongeveer 16de a 17de fret zijn waar de hals richting de dikte van de body gaat.

barno
5 februari 2011, 02:05
Maar er zit wel iets van een hiel aan; en hoe dikker de hals, hoe minder die zal buigen onder de spanning van de snaren. Ook op de foto die je toont zal het ongeveer 16de a 17de fret zijn waar de hals richting de dikte van de body gaat.

ja, het lijkt me logisch dat er ergens een overgang moet komen naar de body, tenzij je een hals van 45 mm dik ofzo de baas kan :)

aaronstonebeat
5 februari 2011, 02:15
ja, het lijkt me logisch dat er ergens een overgang moet komen naar de body, tenzij je een hals van 45 mm dik ofzo de baas kan :)

Natuurlijk, maar de hals had in dit geval ook nog langer dun kunnen blijven en dan een 'trapje' vormen op de plaats waar de body eigenlijk begint. En ik vermoed dat, of vraag me eerder af of, dat zo is omdat de hals anders over een te lang gebied buigt.
Waarom hebben Fender-halzen die 'gebeitelde' hiel? Alleen voor het oog?

barno
5 februari 2011, 02:29
geen idee, zelf zou ik denken voor het oog idd. bij een strat gaat het echt maar over klein stukje dat je nodig hebt om van de ronding van de hals naar een platte hiel te gaan. bij mijn tele's met hele dikke halzen is daar zelfs geen verloop in dikte.

oude supro's hadden het niet, de hals liep gewoon door en lag als het ware in een kommetje op de body. then again, die supro's zijn geen toonbeeld van stabiliteit :)

als je minder invloed wil van de truss rod hoog aan de hals, zou men dan de truss rod niet beter niet helemaal tot in de pocket laten doorlopen?

aaronstonebeat
5 februari 2011, 02:37
als je minder invloed wil van de truss rod hoog aan de hals, zou men dan de truss rod niet beter niet helemaal tot in de pocket laten doorlopen?

Denk ik niet, eigenlijk; want dan heb je een stuk hout zonder truss-rod dat wel die hele spanning op moet vangen. Geheid dat de hals daar dan na verloop van tijd een knik gaat krijgen, stel ik me zo voor.

Hebben 'echte' tele's niet dat hieltje dat strats hebben?
Bij een strat is die laatste paar centimeter de dikte weliswaar niet echt groter, maar diagonaal (ik hoop dat ik me duidelijk genoeg uitdruk) is er wel extra materiaal; het ronde profiel gaat daar over in een rechthoek.

barno
5 februari 2011, 02:41
Denk ik niet, eigenlijk; want dan heb je een stuk hout zonder truss-rod dat wel die hele spanning op moet vangen. Geheid dat de hals daar dan na verloop van tijd een knik gaat krijgen, stel ik me zo voor.

Hebben 'echte' tele's niet dat hieltje dat strats hebben?
Bij een strat is die laatste paar centimeter de dikte weliswaar niet echt groter, maar diagonaal (ik hoop dat ik me duidelijk genoeg uitdruk) is er wel extra materiaal; het ronde profiel gaat daar over in een rechthoek.

jawel, tele's en strats hebben idd dat hieltje, bij guttlins maak ik het ook en dan merk ik dat gewoon de makkelijkste manier is om de overgang mooi te maken zodat je zeker een volledig vlak hebt als de hals de pocket induikt.

aaronstonebeat
5 februari 2011, 02:53
jawel, tele's en strats hebben idd dat hieltje, bij guttlins maak ik het ook en dan merk ik dat gewoon de makkelijkste manier is om de overgang mooi te maken zodat je zeker een volledig vlak hebt als de hals de pocket induikt.

Ik zal 'de blauwe' nog eens van de muur halen en opnieuw afstellen en voltooien; die heeft een heel dunne hals die pas bij de 19de fret de body bereikt. Ze hangt al veel te lang aan de muur; ik ben benieuwd hoe het daar uiteindelijk qua halskromming blijkt uit te pakken.

Bij mijn tele heb ik overigens niet dat hieltje gemaakt. Het leek mij weer makkelijker om vloeiend naar het 'contact-rechthoekje' met de hals-pocket toe te werken.
Geen probleem daar, maar de body loopt ook tot de 16e fret. En uiteindelijk weinig verschil met een echte; de hals wordt toch aanmerkelijk dikker onder die laatste paar frets.

Cocobolo
5 februari 2011, 08:18
Moet een gelijmde/gezette hals een hiel hebben?


Er komt een punt waarbij je de hals moet laten overgaan in de body, en het mooiste lijkt me dit vloeiend te doen (of op de Fender manier natuurlijk).


Je kunt het laten vloeien wel zo laat mogelijk doen, maar ik weet niet uit eigen ervaring wat dit doet met de hals (zie discussie van Aaron/Barno). Ik kan me voorstellen dat je hier met bijvoorbeeld carbon strips wel e.e.a. kunt compenseren.

Zoiets bijvoorbeeld :
http://www.divine-jones.com/jones_arts_argos_provar04b.jpg

Mattia
7 februari 2011, 16:27
De 'langste' hals die ik ooit heb gemaakt was op m'n rode double cut PRS-achtige (huwelijks cadeau voor een vriend). Het is een 24-fretter, met neck to body joint bij de 22ste fret:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished10.jpg

(Body is Khaya, hals honduras, vandaar de ietwat aparte kleurzweem onder die bepaalde hoek)

Halsprofiel is een assymetrisch 'medium' profiel, denk ik, en er zitten twee carbonstaven in. Persoonlijk vond ik 'm redelijk 'slap' en buigzaam - ik was/ben echter ook stevigere halsprofielen gewend met iets minder vrijhangende hals (22 fret necks), ook met CF, vaak ook nog eens gelamineerd. Toen de baas van die vriend 'm echter bespeelde - hele goede gitarist die vooral vintage strats gewend is - was het eerste commentaar 'Jezus, wat een stijve hals!'

Bref: het is allemaal betrekkelijk relatief. Die bovenstaande hals is minstens even stabiel/strak als die van een PRS met een 'heel from hell', dankzij de interne versteveging. Je kan best goed en veilig dit soort halsverbindingen maken, maar blijf wel goed nadenken. Ik vind een mooie doublecut transitie nog steeds moelijker dan een mooie singlecut transitie:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/greg/greg25.jpg