PDA

View Full Version : Gitaar les, Stage.



thomasisonfire
4 februari 2011, 22:04
Hallo.
ik zal mezelf meteen even voorstellen
Mijn naam is Thomas en ik ben hier nieuw.
ik bezoek dit forum nog wel eens als ik iets wil weten wat met gitaren te maken heeft, google linkt mij namelijk nogal vaak hier heen =D
en nu heb ik zelf een vraag dus ik dacht laat ik maar gewoon een account maken..

Ik loop dus stage met gehandicapten, ik ga samen met een leraar van mij erheen en dan speelt hij keyboard en ik gitaar of ik motiveer mensen om mee te doen.
wij vormen dan een kring en maken muziek, zingen liedjes of noem het maar op.

laast heb ik daar nog piano(keyboard) les gegeven, dat ging mij natuurlijk een stuk makkelijker af omdat de basis van piano een stuk makkelijker is dan gitaar.
nu is mij gevraagd of ik een keer een uurtje gitaar les zou willen geven.
maar ik vind het heel lastig om iets te bedenken omdat ik onder die andere muziek lessen daar een meisje ''les'' geef,
ik ben nu al ongeveer 2/3weken bezig om haar de simpele intro van '' Smoke on the water'' te leren.. dat gaat schijnbaar een stuk minder makkelijk omdat ieder ander die nog nooit gitaar heeft gespeeld dat binnen een kwartiertje kan..
het probleem is vooral dat ze vergeet wat te doen..
dit geeft wel een beetje indruk van het niveau neem ik aan.

maar de vraag!!!
Hebben jullie enig idee?
mijn idee was zelf al:
simpel liedje met iets van 4 verschillende noten ( tokkelen en herhalen als maar door)
en dan 1 iemand een akkoord laten aanslaan en dan stop
en de persoon ernaast laast het volgende akkoord aan, en dat wissel om
^dat omdat ik twijfels heb bij het verwisselen van akkoorden en natuurlijk het onthouden..

Dus als iemand enig idee heeft.. brand los en ik ben dankbaar =)

D-string
4 februari 2011, 23:02
Bij de "smoke on the water" riff denk ik dat mensen dit snel leren, omdat ze de riff al kennen. Als ik bij willekeurige mensen het begin van de riff zing:

Pa ta ta, pa ta pa-ta!

Dan is de kans groot dat mensen de riff voor je afmaken.

Daarom denk ik dat het makkelijk is om dit te leren. Niet iedereen heeft direct het gevoel hoeveel semi-tonen de riff verspringt maar wel of de volgende noot omhoog of omlaag gaat.

Mijn tip is dan ook om op zoek te gaan naar iets wat je leerling al kan zingen. Het zou goed kunnen dat jouw leerling erg into kinderliedjes is, ik zou dus gaan voor de melodielijn van het favoriete lied.

Ik zou zelfs nog iets verder willen gaan, als je leerling een liedje niet helemaal correct zingt maar wel met overtuiging. Speel het liedje dan zoals de beleving is. Plezier lijkt me hierbij het belangrijkste.

Daarnaast wil ik nog aangeven dat ik het erg knap vind dat je dit doet.

thomasisonfire
10 februari 2011, 00:59
Yeah je hebt gelijk. De persoon die ik "leer" wil ook teveel en de basis overslaan.
Maar het kost me nogal veel moeite haar der duidelijk te maken dat de basis belangrijk is.

Maar dat terzijde voor als het je intreseert de avond was redelijk geslaagd.
Begonnen met de houding, vingers etc
Toen 1 2 3 4 oefening wat vele nogal moeite koste maar ging uiteindelijk redelijk.
Toen na de "pauze" heb ik iedereen afzonderlijk van elkaar een akkoord geleerd, iedereen in de juiste volgorde gezet en om ste beurt zovaak aanslaan en we hadden een liedje yeah.
Ik was zo trots ^_^

ThaBluesBreaker
10 februari 2011, 01:26
nothing else matters van metalica is ook vrij simpel dat intro dan.