PDA

View Full Version : Waarom pedalen als je een Channelswitching amp hebt?



Matthijs24
4 februari 2011, 21:17
Vraag is denk ik wel duidelijk.
Meer mogelijkheden?
Klinkt het beter?

Maleco
4 februari 2011, 21:23
Ehm..heb je het over distortion pedalen?
Niet elke distortion klinkt hetzelfde dus het klinkt anders.
Verder heb je nog veel meer soorten pedalen die je geluid beïnvloeden

marc_o
4 februari 2011, 21:26
Heb je toch genoeg redenen voor?
Stel dat je opeens (zou niet weten waarom, maar stel) een fuzzgeluid nodig hebt.....dan zul je die toch moeten intrappen wanneer je versterker deze specifieke sound niet in huis heeft.
Ik gebruikte vroeger op mijn Rivera's ook extra drivepedalen, puur omdat ik vond dat de overdrive uit de versterker het best klonk wanneer deze net over de helft stond ingedraaid. Voor gierende solo's zette ik er dan bijvoorbeeld een tubescreamer bij...net die extra kick die je niet altijd nodig hebt...

Scopperloit
4 februari 2011, 21:27
Soms wil je net dat extra beetje boost om je lead sound te vormen, soms wil je een iets lichtere overdrive dan het 2e kanaal heeft dat geregeld kan worden met een pedaaltje over het clean.

Min of meer het geluid wat je amp levert naar "the next level" brengen. Bijv. Dual Rectifiers klinken strakker als er een tubescreamer voor staat, veel gitaristen hebben dit er wel voor over.

Matthijs24
4 februari 2011, 21:33
Ja sorry. Ik heb het over overdrive en distortion.

Mitch
4 februari 2011, 21:47
Kan. Pedalen over het cleane kanaal van een channel switcher. Diversiteit is dan het belangrijkste achterliggende idee. Als je drive kanaal bijvoorbeeld redelijk compressed klinkt en je een wat subtielere drive wil of andersom. Of om een leadsound te maken zoals al werd gezegd.
Maar eerlijk gezegd werken pedalen wel lekkerder op een niet non/channel switcher, is toch wat dynamischer.

marc_o
4 februari 2011, 23:46
Het is maar net wat je horen wil, je kunt op deze manier van je 3 kanaalsbak 6 sounds maken. Ik vind het ideaal, zo hoef ik tijdens onze vrij uitgebreide setlist niet steeds aan m'n knoppen te draaien. Met m'n huidige amp hoeft dat ook niet, dat zijn 3 kanalen met op ieder kanaal een aparte boost, en dat werkt goed genoeg voor mij. In een top-100 band kun je de versterker redelijk mild van overdrives voorzien en met een trap op een goed pedaal heb je ineens een vet rock- of metalmonster...
Het mooie van muziek maken is dat er veel te krijgen is en je lekker aan de gang kunt gaan met sounds.....voor jezelf uiteraard en daarbij mag je alle regels ruim overschrijden...als het maar werkt voor jou.

Mr. Dynamite
5 februari 2011, 14:31
Ik heb altijd het idee dat een amp toch beter reageerd op de gitaar dan een pedaaltje, gisteren ook weer. We hadden een Marshall VM gewoon straight ingeplugd, en daarnaast een Bassman met OCD ervoor. Die Bassman klonk echt retevet maar toch kreeg je niet die interactie die je met de VM wel had..

Ook denk ik, als je een ultieme sound kunt krijgen uit een pedaaltje met maar een paar componenten erin, waarom zouden ze dan moeilijk doen en hele preamps bouwen met een shitload aan spul erin? :???:

sjaak1990
5 februari 2011, 21:30
Naar mijn mening kan je ook nooit zo'n mooie dikke scheur uit een clean kanaal+goed pedaal halen als uit een dik scheurkanaal maar je laat een amp toch heter klinken als je een boostpedaal over een OD kanaal gebruikt.

Wel kan je een cleankanaal dat net op het randje zit daar mooi overheen schoppen met een pedaaltje, en compressors niet te vergeten natuurlijk, gebruik mijn compressor toch veel.

Mitch
5 februari 2011, 21:42
Ik vraag me toch altijd een beetje af met welke amps en pedalen mensen ervaring hebben als ze dit zeggen. Of het ligt aan de muziekstijl die echt een stevige amp nodig heeft, maar ik heb toch al vaak genoeg een monsterachtige scheur uit een éénkanaalsbak+pedaal gehoord.
Niet om te zeiken hoor, ik ben oprecht nieuwsgierig.

Hell's Engl
5 februari 2011, 22:32
Ik gebruikte bij mijn HOOK 'n RC booster en 'n Maxon SD-9.

De RC maakte mijn sound wat dikker en had 'n klein randje. Deze stond ook altijd aan, behalve als ik met m'n Les Paul speelde...

Ch 2 van de HOOK stond op 'n lekkere crunch en trapte de SD-9 in voor de dikke overdives/distortion.
Op de SD-9 stond de tone en distortion helemaal dicht en de level vol open.

Ch 3 van de HOOK gebruikte ik uitsluitend voor solo's. Ch 3 stond vrijwel gelijk aan ch 2, alleen stond de lever hoger...

De channel boosts gebruikte ik zelden..

Bij de Suhr/CAA PT100 zal ik hoogstwaarschijnlijk geen drive/boost pedalen gaan gebruiken.


Joost