PDA

View Full Version : jazzgitaar over een basversterker?



Luctor
4 februari 2011, 17:42
Ik hoorde laatst iemand opperen om jazzgitaar (hollow-body) over een basversterker een mooi jazzgeluid oplevert. Vanwege een grote speaker in de versterker (15" speaker). Maar ik heb eigenlijk nog nooit iemand daarover gehoord of het zelf gezien. Zou dat inderdaad kunnen? Heeft iemand daar ervaring mee?

Dreverhaven
4 februari 2011, 17:57
Speakerformaat is niet direct gerelateerd aan of het een bas- of gitaarversterker betreft. Beetje vaag.

Mitch
4 februari 2011, 18:02
Basversterkers zijn meestal transistor en een dikke jazzbak kan daar best lekker op klinken. Tenminste, als je van clean en strak houdt. Voor jazz kan dat soms prima werken. Een 15" speaker is daar vrij 'standaard' in wat betreft combo's. Maar goed, alsof je uit een 2x10 bas setup gen laag zou kunnen halen :D

Bert Gitaar
4 februari 2011, 18:37
Zou het niet zo kunnen dat een baskast altijd dicht is van achteren. Dat beinvloed nogal in je geluid. open/dichte klankkast.

lollol
4 februari 2011, 20:07
Dat is ook vaak bij gitaarspeakerkasten.
Koop gewoon een Cab/combo met 15" speaker en dan misschien een closed back:soinnocent:

sjaak1990
4 februari 2011, 20:24
http://www.brunetti.it/products_item_en.php?cid=123456789&pid=1214730842&ccid=1279542266

PeeVee
4 februari 2011, 20:48
De eerste versies van de Polytone mini brute was een (transistor) basversterker en/maar was zeer populair bij jazz gitaristen. Volgens mij speeld George Benson er op? Later zijn er speciale gitaar versies gekomen met reverb.

Triggy
4 februari 2011, 21:01
Zijn er meer hoor, die over een basversterker spelen:
Brian Setzer met zijn 6120 over een Fender Bassman '59 s:cheerup::crazyhappy:

Luctor
4 februari 2011, 23:27
Ik begrijp dus dat het zou moeten kunnen. Grappig! Ik heb er nooit bij stilgestaan maar ergens zit er een logica in het verhaal. De lage tonen die veel jazzgitaristen voortbrengen zouden natuurlijk makkelijk dooreen basversterker voortgebracht kunnen worden. Denk wel dat je vrij eenzijdig bent in je spel. Terwijl de jazzgitaarsound steeds helderder wordt zal je daar, denk ik, bij een basversterker beperkt worden. Maar misschien kraam ik onzin uit.....

schwalbe
5 februari 2011, 01:23
basversterkers zat met een tweeter. Daar komt dus behalve meer laag ook meer hoog uit dan een gitaarspeaker.

Luctor
5 februari 2011, 22:07
basversterkers zat met een tweeter. Daar komt dus behalve meer laag ook meer hoog uit dan een gitaarspeaker.

Kun je dan concluderen dat een jazzgitarist beter af zou zijn met een basversterker dan met een gitaarversterker?

PeeVee
10 februari 2011, 20:43
Zijn er meer hoor, die over een basversterker spelen:
Brian Setzer met zijn 6120 over een Fender Bassman '59 s:cheerup::crazyhappy:
Volgens mij speelt Brian over een blonde ('61 - '63) bassman... toch?