PDA

View Full Version : Potmeter Ibanez BC9



Nielsje
4 februari 2011, 16:02
Wellicht dat jullie me kunnen helpen, voor mijn Iba BC9 zoek ik een nieuwe potmeter, er is er een afgebroken. Nu ben ik al even aan het zoeken geweest op het internet, maar lijkt wel of die dingen absoluut niet te verkrijgen zijn.

Hier een afbeelding van het model dat ik zoek (plaatje geleend van iemand op circuitworkshop.com). Zal voor de zekerheid het ding thuis even opmeten en hier vermelden.

http://i257.photobucket.com/albums/hh218/reverse_engineer/9ae7741c.jpg


Iemand een idee, of kan ik beter proberen op de huidige potmeter een asje te solderen/lijmen?!

Dirk_Hendrik
4 februari 2011, 16:56
.... hoeveelste jaars ben je nu ? :hippie:

Aluminium soldeert voor geen meter ;)

Een laatste resort kan een 9mm Alps zijn. Moet je ook klussen maar het past in elk geval. Kun je bij Newtone vinden.

Nielsje
4 februari 2011, 17:05
Oh, ik had er niet bij stilgestaan dat de as van alu was :)
Nee, dat alu niet zo fijn soldeert, daar kwam ik al vrij snel achter toen ik ooit een aarde draad aan een behuizing wilde solderen :)

Bedankt, dan ga ik zo'n alpha pot scoren en die erin frummelen.

matto
4 februari 2011, 22:17
moet dat een 100 kOhm b potmeter zijn?

Nielsje
4 februari 2011, 22:48
even opengeschroefd, het is inderdaad een 100 Kb pot.
Verder meldt de pot: "36F" en "M".

matto
5 februari 2011, 00:46
Ik zal eens kijken in mijn onderdelen laatje, wellicht dat er nog wat bij zit.

JER00N
5 februari 2011, 02:08
Ziet er uit als een redelijk standaard pot, wellicht dat Banzai (banzaimusic.com) hem heeft. Anders zou je evt. ook een pot kunnen zoeken die er op lijkt (die iig dezelfde soort as heeft) en deze met 3 draadjes aan de print solderen.

Dirk_Hendrik
5 februari 2011, 09:51
Eerst:

Nu ben ik al even aan het zoeken geweest op het internet, maar lijkt wel of die dingen absoluut niet te verkrijgen zijn.


En dan:

Ziet er uit als een redelijk standaard pot, wellicht dat Banzai (banzaimusic.com) hem heeft.

2 keer niet dus ;) Bin there done that and went to hell too. Niet te vinden die dingen. 100kb (lineair!) klopt als een bus

nico verduin
5 februari 2011, 10:33
Eerst:


En dan:


2 keer niet dus ;) Bin there done that and went to hell too. Niet te vinden die dingen. 100kb (lineair!) klopt als een bus
Deze heeft het zo te zien opgelost.....
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=87817.0

matto
5 februari 2011, 22:29
sorry, niets in mijn onderdelen bakje kunnen vinden.

Nielsje
7 februari 2011, 10:37
Toch bedankt voor de moeite.
Ik denk dat ik een kleine 9mm alpha pot ga kopen en die erin muffelen tzt.

Nielsje
21 februari 2011, 10:39
Nou, inmiddels een eerste poging ondernomen met een 9mm Alpha pot, gehaald bij Newtone.
Mijn eerste bevinding is dat je lugs van deze pots niet mechanisch moet gaan belasten..

Voor de rest werkt en past het prima, maar eerst maar weer een nieuwe bestellen..