PDA

View Full Version : pickup omdraaien



ateng
4 februari 2011, 14:55
Was benieuwd of je sound ook anders is als je de pickup omdraait. Normaal gesproken heb je de pole pieces naar buiten maar ik zie bij bijvoorbeeld Joe Bonamassa en natuurlijk Gary Moore dat hun pickup ook anders om zijn... bewust gedaan?

Wie heeft hier wel s geexperimenteerd?

Bert Gitaar
4 februari 2011, 15:06
Ik ga ervan uit dat je het over een humbucker heeft.
Met het omdraaien verplaats je als het ware je elementen een stukje omhoog/omlaag. Je brug element is iets minder fel en je hals element iets scheller. Peter Green van fleetwood mac is hier nogal bekend om geloof ik. Die had ze hals element gedraait. Ik zelf vind het verschil minimaal. Maar hier bestaan vast hele andere meningen over. Gewoon uitproberen wat je er zelf van vind qua geluid.

Plant
4 februari 2011, 15:34
Ik ga ervan uit dat je het over een humbucker heeft.
Met het omdraaien verplaats je als het ware je elementen een stukje omhoog/omlaag. Je brug element is iets minder fel en je hals element iets scheller. Peter Green van fleetwood mac is hier nogal bekend om geloof ik...

Dat is geloof ik meer per ongeluk gedaan na een reparatie. Opmerkelijker was dat daarbij de magneet van het halselement is omgedraaid, waardoor deze Les Paul in de middenstand een uit-faze geluid gaf. Dat kwam aan het licht toen Gary Moore de gitaar in bezit kreeg. Het geluid beviel hem wel en hij heeft het zo gelaten.

guitarkid
4 februari 2011, 17:57
Hierover is (ergens) een topic op dit forum, waar vrij uitgebreid in staat hoe het zit met die Peter Green/Moore gitaar...
Ik heb even gezocht maar kan het zo niet vinden.
Er is wel meer met die gitaar aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt, d.w.z. meer dan alleen een omgedraaide pu
en de invloed van die (inderdaad onbewuste modificatie) is aanmerkelijk groter!
Ik vind het bijv. een waanzinnige toon: luister maar naar de oude Fleetwood Mac platen, van voor 1970!
BTW Gary Moore heeft de gitaar ook niet meer, maar da's weer een heel ander verhaal!

Gr. Coos

Gearjunkie
4 februari 2011, 18:00
Enkel de pu omdraaien maakt weinig verschil. Enkel de schroefjes komen aan de andere kant.

caliban
4 februari 2011, 18:19
Ik denk dat het afhankelijk is van je gebruikte pickup in kwestie. Ik weet dat orpheo ooit eens heeft gepost over het bedrijf dimarzio, dat een patent heeft op twee verschillende coils in 1 humb. zetten. Daar zou je dat in principe dus wel kunnen horen. SD enzoverder mag dit door het genoemde patent niet 'nadoen', waardoor hun pickups niet echt zouden mogen verschillen bij omkering.

bluesbrother
4 februari 2011, 18:29
Dit is de peter green mod .
Je haalt de cover van je pickup, draait de schroefjes los aan de onderkant
en haal de magneet eruit en draait hem om in lengte richting.
Bij de twee volume knoppen op 8 is de out of phase sound het sterkste.
Ik heb het pas gedaan bij een les paul en op you tube heb je genoeg
fimpjes hoe je dit moet doen . Het is heel eenvoudig

Gary moore gebruikt bare knuckles Peter Green pickups waarbij dit al
gedaan is.

errolls
5 februari 2011, 10:23
ik ben ook wel van her experimenteren met geluid,

ik zat te denken om mijn brug pickup (Gibson '57 classic) om te draaien

ik heb in de nek een Seymour Duncan SH-2, die wil ik laten zitten voor de jazz

sound.

maar ik dacht.. als ik de brug pickup om draai dan heb ik meer "laag"

en kom de '57 pickup meer tot zijn recht, is dit ook zo??

ik vraag me ook af of de spoelen van links naar rechts er anders op gedraaid zijn...

...iemand enige kennis hier over toevallig??

raguitar123
5 februari 2011, 12:02
de pickup omdraaien heeft weinig nut. en wat peter green had dat was wel een omgedraaide pickup, maar wat die sound gaf was een omgedraaide magneet in de pickup zelf. waardoor je op de middelste stand van je les paul een out of phase tone krijgt heb dit zelf bij mijn richwood gedaan en moet zeggen klinkt wel lekker hoor.

errolls
5 februari 2011, 13:48
de pickup omdraaien heeft weinig nut. en wat peter green had dat was wel een omgedraaide pickup, maar wat die sound gaf was een omgedraaide magneet in de pickup zelf. waardoor je op de middelste stand van je les paul een out of phase tone krijgt heb dit zelf bij mijn richwood gedaan en moet zeggen klinkt wel lekker hoor.

ok, maar ik dacht als ik hem om draait dan ligt tie verder

van de brug = minder schel = meer lage tonen.. tog..?

weet jij ook of de spoeltjes overal het zelfde gewikkelt zijn?

gr erroll

Gearjunkie
5 februari 2011, 18:34
Errolls, de pickup ligt exact op dezelfde plek als voorheen, toCH??
De twee spoelen in de humbucker lijken mij identiek gewikkeld.

Liquid_Metal
5 februari 2011, 18:54
Ik denk dat het afhankelijk is van je gebruikte pickup in kwestie. Ik weet dat orpheo ooit eens heeft gepost over het bedrijf dimarzio, dat een patent heeft op twee verschillende coils in 1 humb. zetten. Daar zou je dat in principe dus wel kunnen horen. SD enzoverder mag dit door het genoemde patent niet 'nadoen', waardoor hun pickups niet echt zouden mogen verschillen bij omkering.

Klopt, DiMarzio heeft dat onder andere gedaan met de D-Sonic. Die heeft aan een kant zo'n platte streep en op de site zelf zeggen ze dat de sound inderdaad verandert bij omdraaien.

Duhsjaak
6 februari 2011, 07:31
Hi
Weet nog steeds niet of dit alleen maar geklets is of echt.
Er wordt soms gezegd, dat bepaalde elementen daarvoor wel geschikt zijn.
En bij humbuckers krijg je zeker verschil als je er één van de twee omkeert en samen hebt ingeschakeld.

Ik speel nu al een half jaar met mijn Gretsch HiLo Trons omgekeerd. Dat was leuk om te proberen, maar ze wachten op het eerste moment (nu) waarop mijn snaren eraf gaan, want dan draai ik ze gewoon weer terug. Maakt niks uit dus.

Geldt niet voor alles, maar voor pups wel, denk ik: Je weet het pas als je het hebt geprobeerd.

Groet, Gus

alias
6 februari 2011, 09:44
Hierover is (ergens) een topic op dit forum, waar vrij uitgebreid in staat hoe het zit met die Peter Green/Moore gitaar...
Ik heb even gezocht maar kan het zo niet vinden.Gr. CoosHier is dat topic>>
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119862&highlight=green

errolls
6 februari 2011, 11:38
Errolls, de pickup ligt exact op dezelfde plek als voorheen, toCH??
De twee spoelen in de humbucker lijken mij identiek gewikkeld.

ik wou de brug humbucker 180 graden draaien, dan ligt tie tog meer in het midden???

raguitar123
6 februari 2011, 12:06
kan je proberen maar zoals ik voorheen al zei het omdraaien van de pickup zelf heeft gewoon echt geen nut mischien voor je verbeelding maar pas als je de magneet in de pickup omdraait krijg je een andere sound in de middenstand.

fvnschie
20 november 2021, 10:28
Kun je niet simpel de fase van een van de pu's omdraaien door de HOT draad wit/rood om te draaien?

R.J
20 november 2021, 14:33
Yooooooo dat is 1 van de extreemste bumps die ik ooit gezien heb, bijna 11 jaar. :seriousf:

Fobo
20 november 2021, 16:39
Yooooooo dat is 1 van de extreemste bumps die ik ooit gezien heb, bijna 11 jaar. :seriousf:

Ja, maar eerste bericht. Effe wennen....