PDA

View Full Version : Halsbuiging, let's get this straight!



adrinalino
4 februari 2011, 14:49
Ik heb nu ongeveer 30 topics gelezen over halsbuiging maar het fijne heb ik er nog niet van geleerd.

Dit is wat ik wil : zo laag mogelijke action (of dit zinvol is of niet maakt nu even niet uit).

Halsbuiging, dit is wat ik te weten ben gekomen : (als het fout is wordt ik graag verbeterd)

Om een goed profiel te krijgen wordt de hals zonder snaren door middel van de truss rod zo recht mogelijk gemaakt. Ik doe dat door de G-snaar te laten zitten en tussen de 1e en laatste fret de snaar in te drukken en naar de ruimte tussen de snaar en de frest te kijken. Vervolgens worden de frets gevlakt en gekroond zodat de bovenkant van de frets in een perfect rechte lijn liggen. Vervolgens de snaren er weer op. Je stelt de truss rod zo in dat de als je de G-snaar indrukt tussen de eerste en de laatste fret er een afstand van 0,3 mm ontstaat. De grootste diepte moet dan ergens tussen de 7 en de 9 fret liggen. Vervolgens stel je de brug zo in dat er net geen buzz ontstaat.

Ik heb dat gisteren gedaan met mn Les Paul look-a-like en de eerste buzz begint bij de G-snaar op de 8e fret bij een action van 1,9 mm gemeten op de 12 fret.

Nu las ik in een gitaar test van Jasper Boerma : "De vorm van de hals is ook zeer goed. Net hol genoeg tussen de topkam en de 20ste fret, maar vlak als je meet tussen de 7e en de laatste fret.".

Mijn hals is nog licht hol tussen de 7e en de laatste fret.

In een filmpje over een PLEK machine (een computergestuurde machine die de frets op de juiste hoogte slijpt) werd gesproken van "fall off".Dit wil zeggen dat de hogergelegen frets steeds lager werden maar het fijne weet ik er niet van. Hierdoor zou de action nog lager kunnen worden.

Wat is de ideale kromming van de hals?

Is hier enig wetenschappelijk werk over bekend? Ik ben natuurkundig ingenieur en zou me er zelf aan kunnen wagen maar het is een complex geheel en de praktijk is altijd anders dat de theorie.


Um abraço,

Adriano.

Bert Gitaar
4 februari 2011, 15:10
Ik zelf stel het vast door de 1ste en de 12de fret allebei in gedrukt te houden. Dan een minimale afstand tussen de 5de en de 7de fret crejeren met je halspen. Is dit OK dan pas zadeltjes afstellen op goede hoogte.

barno
4 februari 2011, 15:42
Ik ken enkel de praktijk
volgens mij is er niet iets zoals "ideale kromming", hangt af van je voorkeur... wil je een zo laag mogelijke actie, moet de kromming zo minimaal mogelijk zijn, of gewoon onbestaande (kaarsrecht dus). Dit is in mijn ervaring trouwens niet altijd mogelijk: hangt af van hoe het hout van de hals zich gedraagt, welk truss rod systeem, welke toetsradius (ivm fretout) enz...

adrinalino
4 februari 2011, 16:01
Hier ben ik het niet mee eens. Zowel in de theorie als in de praktijk klopt het niet. Als ik mn hals zo recht mogelijk houd dan begint ie al vrij snel aan te lopen bij de eerste fret. Dat is ook logisch. De hoek die de snaren met de (rechte)hals maken wordt steeds kleiner naarmate je verder richting de topkam gaat. De vrije afstand tussen de volgende fret (dichter naar de brug toe) wordt dus kleiner. Door de hals enigszins hol te maken wordt de hoek bij de frets dicht bij de kam groter. De eerste problemen kom je dan tegen vanaf het punt dat de hals weer omhoog gaat (7e,8e fret). Daar is de hoek echter weer groter omdat ie dichter bij de brug zit.

Um abraço,

Adriano.

barno
4 februari 2011, 16:18
en daarom bestaat er ook zoiets als de halshoek, die er effectief is, of die gecreëerd wordt dmv zadelhoogte

adrinalino
4 februari 2011, 16:30
Dit snap ik niet. Wil je dat uitleggen?

Um abraço,

Adriano.

P.s. gave gitaren maak je Barno.

aaronstonebeat
4 februari 2011, 18:55
Ik doe het door de d- of g-snaar in te drukken in de 1ste positie en op de plaats waar de hals de body verlaat, eventueel waar de hiel ophoudt; dat komt meestal op de 15de of 16de fret. Dat is het deel van de hals dat daadwerkelijk buigt, iets meer richting kop omdat de hals daar smaller en vaak ook dunner wordt. Dan kijk ik halverwege, zeg de 8ste fret, of daar een een beetje afstand is.

Zowat al mijn gitaren, de meeste van eigen makelij, hebben een afstand van net iets meer dan 2 mm tot de bovenkant van de 22ste fret, gemeten aan de dunne e. En ik heb nergens last van hinderlijk aanlopen.

Volgens mij moet je zien te vermijden dat de toets tov de snaren richting de body weer omhoog komt.
Overdreven weergegeven zo:

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWnaoy-WGjvLt8MCPVtKRfoaZdval7amawpH3FrvG1atL-txhZ2A&t=1

Rinze
4 februari 2011, 19:21
Rechte hals is niet ideaal door de uitslag van de snaren imo.

Mijn globale afstelling (in deze volgorde):

- topkam zo invijlen dat wanneer je de betreffende snaar indrukt tussen de tweede en derde fret, de snaar de eerste fret net niet raakt
- capo voor eerste fret, snaar indrukken voor de 17de: de grootste afstand tussen snaar en fret moet 0,3 mm zijn. Wel even zowel aan bas- als hoogkant meten, de trekkracht is verschillend en daardoor de kromming vaak ook
- nog steeds met die capo voor de eerste fret (elimineert de invloed van de topkam): snaarhoogte meten bij de 17de fret, baskant minimaal 1,8 mm, hoogkant ook. In de praktijk de baskant meestal iets hoger.
- intoneren
- hoogte van elementen instellen

Klaar :ok:

Let wel, dit is een groffe, globale instelling. Heb veel andere instellingen geprobeerd, ook met rechte hals, maar qua speelgemak, gevoel en klank is dit wat mij betreft een goed uitgangspunt. Van hier uit kun je een gitaar dan naar eigen wensen finetunen.

G.G.
4 februari 2011, 19:56
Het verhaal van Barno, in combinatie met het plaatje (onderste hals) van Aaronstonebeat is de enige juiste uitleg. Maar vergeet de theorie en ga sleutelen om het te ondervinden (bij voorkeur bij een goedkope oude bolt on neck, want dan kan je experimenteren wat de halshoek doet met shimmen).

Je moet het gewoon vaak doen, op een gegeven moment is het net als bij Barno dat je de theorie niet kent of vergeet, maar de uitvoering is perfect.

Hoe noemen ze dat ook al weer? Fingerspitzengefül.

BamBuFan1
4 februari 2011, 21:59
Hoe noemen ze dat ook al weer? Fingerspitzengefül.

Unheimliches Spritzenfingergefühl was het toch?

reckless_life
2 maart 2011, 10:54
Hoe kan je checken of je topkam te laag ligt?

Al van bij aankoop had ik héél minieme fret buzz, het stoorde me niet echt, maar onlangs heb ik de brug laten vastzetten (plat tegen het hout) en thuis merkte ik wel redelijk wat fretbuzz.

Ik heb de Setup Guide van Fender gevolgd, maar krijg dat geratel niet weg op middenste D en G snaren.

http://www.fender.com/en-GB/support/articles/stratocaster-setup-guide/
First, check your tuning. Affix a capo at the first fret and depress the sixth string at the last fret. With a feeler gauge, check the gap between the bottom of the string and the top of the 8th fret—see the spec chart below for the proper gap.

Ik weet niet goed wat de "neck radius" is eigenlijk. Maar met de lage E snaar heb ik 0,25 mm gemeten op de 8ste fret. De hals heb ik zo een uur of 2 laten rusten, voor dat ik de andere snaren tunede.

De zadeltjes van D en G staan al op max hoogte. Als ik de zadeltjes vooruit of achteruit zet, dan komt het geratel steeds terug wanneer ik de snaar in tune breng.

Doe ik wat fout?