PDA

View Full Version : Hoe lang voor nieuwe akkoord leren?



zero-priest
4 februari 2011, 12:56
Ik zit nu zo'n 6 uur te oefenen op 1 nieuwe akkoord, namelijk de D-bes m7-5, ik kan het al een beetje aardig spelen maar nog niet echt vloeiend, is het normaal om zo lang over 1 akkoord te doen?
Hoe lang oefenen jullie voor je een nieuwe akkoord vloeiend kent? :gitarist:

Thiez
4 februari 2011, 13:15
Verschilt per persoon, hoe snel je iets opneemt. Gewoon blijven oefenen tot je hem kent. Een Am pak je ook sneller dan bijvoorbeeld het akkoord waar jij mee bezig bent.
Ik zou trouwens niet eens weten hoe ik het akkoord waar je mee bezig bent moet pakken maar goed ;) das bijzaak.

Harry
4 februari 2011, 13:20
en waarom oefen je op 1 akkoord? Oefen gewoon het liedje waarin het voorkomt, en dan komt het vanzelf wel.

Kan me sowieso niet herinneren dat ik ooit ergens 6 uur op heb geoefend (maar ja, misschien is dat ook wel hoorbaar)

Van Dattum
4 februari 2011, 13:29
6 uur?? Lekker mee stoppen en morgen weer verder gaan. En overmorgen. En de dag erna. En daarna.
En probeer het akkoord inderdaad binnen de akkoordenreeks van het nummer te spelen, dus niet alleen dat ene akkoord. Je zult zien dat je de overgang van het ene naar het andere akkoord opeens te pakken hebt!

:cheerup:

Paragon
4 februari 2011, 13:35
Ik vind 6 uur wel lang!
idd in hele liedjes leren, maar kan niet herinneren dat ik daar ooit zo lang over heb gedaan..
En tegenwoordig is een nieuw akkoord leren bij mij een kwestie van seconden/minuten, maar dat komt nog wel, misschien is het handig ook andere akkoorden te leren? daar leer je basisvaardigheden mee, welke je helpen andere akkoorden ook sneller en makkelijker te leren.

zero-priest
4 februari 2011, 15:03
En tegenwoordig is een nieuw akkoord leren bij mij een kwestie van seconden/minuten, maar dat komt nog wel
:eek:
Hopelijk komt dat nog.
Verder bedankt voor de tip! Liedjes leren dus en blijven oefenen moet ik natuurlijk doen.
Maar goed als dit lang is 6 uur oefenen op 1 akkoord en hem nog niet helemaal pak ben ik waarschijnlijk een trage leerling, terwijl ik op school goed kon leren, maar ja ik geef niet op!
Waarschijnlijk is het ook omdat ik net begonnen ben met nieuwe akkoorden oefenen inderdaad.

Harry
4 februari 2011, 15:37
het is ook geen wedstrijd, er staat geen tijd voor. Wat wel belangrijk is, is dat je er plezier in hebt.

zero-priest
4 februari 2011, 17:37
Ik heb er plezier in als ik progressie merk in mijn gitaarkunde ;)

aaronstonebeat
4 februari 2011, 19:09
Hoe is de vingerzetting van dat akkoord?

Ik geloof dat ik er aardig wat ken, maar van D-bes heb ik nog nooit gehoord :noob: D/bes misschien?

D-string
4 februari 2011, 20:21
maar van D-bes heb ik nog nooit gehoord :noob: D/bes misschien?

Dan ga ik voor Dbm7b5

Chocola
4 februari 2011, 23:35
Dan ga ik voor Dbm7b5

Mocht het die zijn, dan is die vrij simpel te leren denk ik. Zal zo wel even wat foto's posten voor de TS.

edit, heb even snel wat crappy foto's gemaakt met mijn mobiel in een zeer slecht verlichtte kamer :D:

Let erop dat je met het puntje van je wijsvinger de onderste snaar kunt dempen/muten, maar dat je wel met je wijsvinger zelf de G op de hoge E-snaar moet induwen

http://img35.imageshack.us/img35/3781/20110204232824.jpg
http://img211.imageshack.us/img211/9245/20110204232841.jpg
http://img135.imageshack.us/img135/2726/20110204232920.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/1541/20110204232956.jpg
http://img80.imageshack.us/img80/7459/20110204233013.jpg

lollol
5 februari 2011, 09:59
Hoezee, leuke gietertjes ook!:crazyhappy:

zero-priest
5 februari 2011, 10:20
Ik kan hem niet op internet terugvinden helaas, maar het is inderdaad D/bes m7-5.

lollol
5 februari 2011, 11:16
En in welk nummer zit dat, of hoe speel je dat?
Dan je kunnen we je nog ff tips geven:ok:

zero-priest
5 februari 2011, 12:13
Ik weet niet in welke liedje, ik heb hem van een akkoordenboek.
Maar de 4e toets van de A-snaar zet je je wijsvinger, op de 5e toets van de D-snaar je ringvinger, op de 4e toets van de G-snaar je middelvinger, en op de 5e toets van de B-snaar je pink.
Het gaat me nou trouwens al wat beter af hoor, als ik rustig aan doe kan ik hem aardig vloeiend spelen maar ik moet niet te ruig spelen :punk:

Wabbie
5 februari 2011, 12:24
Volgens mij gaat het veel makkelijker als je akkoorden leert in een nummer. Dan heb je meteen een akkoorden progressie en kun je spiergeheugen trainen. Verder is er natuurlijk ook geen vaste tijdseenheid te koppelen aan het leren van een bepaald akkoord.

Chocola
5 februari 2011, 12:58
Ik weet niet in welke liedje, ik heb hem van een akkoordenboek.
Maar de 4e toets van de A-snaar zet je je wijsvinger, op de 5e toets van de D-snaar je ringvinger, op de 4e toets van de G-snaar je middelvinger, en op de 5e toets van de B-snaar je pink.
Het gaat me nou trouwens al wat beter af hoor, als ik rustig aan doe kan ik hem aardig vloeiend spelen maar ik moet niet te ruig spelen :punk:

Is dat niet een D#m6?

In ieder geval, moet absoluut geen moeite kosten om dat akkoord te leren, dus succes!
*

D-string
5 februari 2011, 17:21
Ik weet niet in welke liedje, ik heb hem van een akkoordenboek.
Maar de 4e toets van de A-snaar zet je je wijsvinger, op de 5e toets van de D-snaar je ringvinger, op de 4e toets van de G-snaar je middelvinger, en op de 5e toets van de B-snaar je pink.
Het gaat me nou trouwens al wat beter af hoor, als ik rustig aan doe kan ik hem aardig vloeiend spelen maar ik moet niet te ruig spelen :punk:

Dat klinkt voor mij als een:
http://www.justinguitar.com/images/CH_images/Chord-CA-Min7b5.gif
maar dan met de root op de Db ( of C#), dus een moveable m7b5.

Er zijn genoeg liedjes waar dit akkoord in terug komt. Je zou dit eens kunnen spelen:
http://www.justinguitar.com/images/JA_images/JA-003_Easy_Jazz_Standards/autumnleaves.gif

Ik sluit me aan bij de opmerkingen dat het makkelijker is om een akkoord in een lied te spelen. Waarschijnlijk zul je bij het bovenstaande lied wel meer nieuwe akkoorden ontdekken.

De V
5 februari 2011, 21:15
Ik weet niet in welke liedje, ik heb hem van een akkoordenboek.
Maar de 4e toets van de A-snaar zet je je wijsvinger, op de 5e toets van de D-snaar je ringvinger, op de 4e toets van de G-snaar je middelvinger, en op de 5e toets van de B-snaar je pink.
Het gaat me nou trouwens al wat beter af hoor, als ik rustig aan doe kan ik hem aardig vloeiend spelen maar ik moet niet te ruig spelen :punk:

Ben je nu een akkoord aan het leren dat je niet gebruikt, en waarvan je ook niet weet of je hem nog gaat gebruiken?
Ik vraag me af of dat niet zonde van je tijd is.........

TDZH
5 februari 2011, 21:40
Ligt het nou aan mij of klinkt dit akkoord helemaal nergens naar? Of doe ik zelf wat verkeerd...

Vind hem zelf niet erg lastig trouwens. (Tenzij ik idd wat verkeerd doe)

e!
5 februari 2011, 22:42
Is een Dbm7b5, oftewel een Db [Des] halfverminderd. Mooie akkoorden, die halfverminderde. Zijn opgebouwd uit 1-b3-b5-b7 (grondtoon - kleine terts - verminderde kwint - kleine septiem). In bv. Still got the blues van Gary Moore zit een Bm7b5. Dat is dezelfde greep, maar dan op de tweede positie.

Ook mooi zijn de verminderde akkoorden (diminished). Das 1-b3-b5-bb7 (grondtoon - kleine terts - verminderde kwint en verminderde kleine septiem, oftewel de 6). Om die te spelen dien je de 3e noot nog 1 fretje lager te pakken.

Hoewel liedjes leren zeker een goede methode is, heb ik ook wel eens willekeurig akkoordjes be- en ingestudeerd om te horen hoe het klinkt. Halfverminderde en verminderde akkoorden zijn in het begin wat onwennig inderdaad.

e!
5 februari 2011, 22:49
Overigens wissel je je middelvinger en wijsvinger t.o.v. een m7b5 als je een dim akkoord speelt. Dus middelvinger op de grondtoon en wijsvinger voor de verminderde septiem (6).

e!
5 februari 2011, 22:54
O... en D/Bes zou een D akkoord met een Bes in de bas zijn. We hebben het hier echter over een Db akkoord, oftewel een D mol, oftewel een Des, oftewel een met een halve noot verlaagde D. Een Bes is een Bb, oftewel een B mol, oftewel een met een halve noot verlaagde B.

e!
5 februari 2011, 22:56
Nu ben ik wel ongeveer klaar... :seriousf:

:hippie:

DEA100MKIV
6 februari 2011, 00:11
Ik zit nu zo'n 6 uur te oefenen op 1 nieuwe akkoord, namelijk de D-bes m7-5, ik kan het al een beetje aardig spelen maar nog niet echt vloeiend, is het normaal om zo lang over 1 akkoord te doen?
Hoe lang oefenen jullie voor je een nieuwe akkoord vloeiend kent? :gitarist:


Ik heb er 5jaar over gedaan...

Ik ken mn akkoorden nog niet ik speel op gevoel...

D-string
6 februari 2011, 03:51
Zelf doe ik nooit erg lang over het leren van een nieuwe greep. Wel doe ik langer over het oefenen van de verandering van een aantal veel voorkomende grepen naar de nieuwe greep.

Zoals aangegeven zou je dit moeten oefenen totdat het "snel genoeg" is om een liedje te kunnen spelen, later gaat het vanzelf makkelijker.

Tunes
7 februari 2011, 11:58
Heerlijk topic dit, doet mij beseffen dat het helemaal niet zo beroerd is wat ik kan.

zero-priest
7 februari 2011, 16:44
Ben je nu een akkoord aan het leren dat je niet gebruikt, en waarvan je ook niet weet of je hem nog gaat gebruiken?
Ik vraag me af of dat niet zonde van je tijd is.........
Die ga ik zeker wel gebruiken, ik heb hem eerst geprobeerd voordat ik heb besloten erop te oefenen en ik vond hem mooi.
Verder denk ik wel naarmate ik meer akkoorden leer oefenen dat het ook makkelijker gaat met leren, heb net een nieuwe akkoord namelijk D 7+5 geoefend en dat ging al na een half uur (een prestatie voor mij hehe) dus het gaat al beter :noob: