PDA

View Full Version : Gitaar laten bouwen, iemand tips voor de houtsoorten?



Merelvh
4 februari 2011, 12:50
Hallo,
heeft iemand tips voor houtsoorten op een custom handgebouwde gitaar? Ik ga er een laten bouwen. Ik hou zelf van mooie lage bassen maar toch sprankelend hoog maar alles goed gebalanceerd. Zelf had ik als back and sides Cocobolo in gedachten met een Engelmann spruce top. Maar ook ceder/rosewood vond ik erg mooi klinken op de Taylor 7 serie. Het model wat ik wil laten bouwen is een OM met cutaway. Ik wil graag een mooi zingende gitaar zonder dat het rommelig wordt. Iemand nog aanvullingen? Lastig zoveel keuze!
Groetjes,
Merel

--=HANS=--
4 februari 2011, 13:02
Oei, das geen makkelijke vraag. Bij een custom made gitaar is het altijd een beetje afwachten hoe de klank "uitvalt" Bij sprankelend hoog en diepe bassen zou ik niet snel denken aan de combi ceder met rosewood. Ik heb een Lowden in die combi en die klinkt super maar dan wel zonder sprankelend hoog, het geluid is wat meer mellow. Voor fingerstyle is het in mijn beleving echter wel een ideaal instrument. De combi cocobolo spruce is denk ik idd geen gekke keuze al zou ik ook koa/spruce onderzoeken en als je budget echt ruim is rio palissander met spruce.
Succes met deze lastige maar wel erg leuke keuze!! Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Thiez
4 februari 2011, 13:13
Je zou natuurlijk eens bij een gitaarbouwer langs kunnen gaan. Deze kunnen je vaak goed adviseren over houtsoorten, en soms hebben ze wel wat modelletjes staan om een idee te krijgen hoe het klinkt.

Merelvh
4 februari 2011, 13:44
Dankjulliewel! Zeker een leuke keuze ja. Ik heb een endorsement deal met de bouwer dus ik hoef er niets voor te betalen. Maar hij had geen rio palissander beschikbaar, alleen indian palissander. Ik had ook een Furch met ceder/rosewood bespeelt en die had ook geen sprankelend hoog nee. Is koa niet meer voor de gitarist met de wat hardere aanslag? Ik heb zelf namelijk een lichte aanslag en wil graag dat de gitaar daar mooi op reageert.
Helaas kan ik niet bij de bouwer langs gaan (amerikaanse bouwer). Maakt het wat lastiger!

Thiez
4 februari 2011, 13:53
Je kunt ook gewoon bij een nederlandse bouwer langsgaan om een keer een praatje te maken over houtsoorten en klank.

LaurentB
4 februari 2011, 14:07
Ceder is en klinkt wat zachter, ja. Ik las laatst ook dat ceder minder lang goed blijft dan sparren.
Sprankelend hoog wordt vaak met palissander zij- en achterkanten geassocieerd, itt mahonie bijvoorbeeld, wat iets meer naar het midden schijnt te neigen.

Maar de algehele bouw van het instrument, b.v. de bracings zijn van nog meer invloed.

Flipkoos
4 februari 2011, 14:16
Ik zou denk pallisander back & sides, adirondack of gewoon spruce bovenblad.
Endorsement deal bij een Amerikaanse bouwer....wow!!!! Sounds like a dream.

northernlake
4 februari 2011, 14:48
Wow, endorsement... stoer en gefeliciteerd. Ik kan me toch voorstellen dat die bouwer wel een idee heeft over hoe zijn eigen instrumenten het beste bij jouw stijl passen?

Als hij geen Brazilian palissander heeft zou Madagascar palissander een mooie optie kunnen zijn. Is nu nog wel te krijgen maar gaat ook zeer snel en is zeer gewild. Maar het ligt er allemaal maar aan wat voor sound je zoekt. Mahonie kan ook heel mooi zijn. Is wat meer gefocussed met minder boventonen.

Veel Amerikanen zien het genoemde Adirondack als het summum, terwijl er daar nu ook veel gebouwd wordt met Europees fichte (vaak aangeduid als German of Italian Spruce). Adirondack is zeer stijf en vaak wat minder fijne nerf. Ga gewoon zo veel mogelijk gitaren spelen en beluisteren die je aanspreken en kijk wat dat is. Bij http://www.dreamguitars.com/ vind je topklasse instrumenten van allerlei grotere en kleinere bouwers, allemaal met foto's en goede geluidssamples. Veel plezier!

LaurentB
4 februari 2011, 15:03
Oeh, ik zag nou pas dat het een endorsement betrof! Sodeju, da's een prestatie!

Merelvh
4 februari 2011, 15:26
Dankjulliewel! Was er ook heeel blij mee! :)

@Northernlake Dankjewel! Ja, ik ga ook uitgebreid met de bouwer praten. Maar wou van te voren wat meer weten over houtsoorten enzovoorts. Adirondack sprak mij niet zo aan, inderdaad erg stijf. Dankjewel voor de link! Erg fijne site!
Madagascar Rosewood heeft hij wel, nog nooit op gespeeld. Ik zoek een mooi zangerige sound met diepe bassen.

--=HANS=--
4 februari 2011, 15:46
Wie is die Amerikaanse bouwer, als ik zo onbeleefd mag zijn? :soinnocent:

freddy
4 februari 2011, 15:48
Dankjulliewel! Zeker een leuke keuze ja. Ik heb een endorsement deal met de bouwer dus ik hoef er niets voor te betalen. Maar hij had geen rio palissander beschikbaar, alleen indian palissander. Ik had ook een Furch met ceder/rosewood bespeelt en die had ook geen sprankelend hoog nee. Is koa niet meer voor de gitarist met de wat hardere aanslag? Ik heb zelf namelijk een lichte aanslag en wil graag dat de gitaar daar mooi op reageert.
Helaas kan ik niet bij de bouwer langs gaan (amerikaanse bouwer). Maakt het wat lastiger!

Gefeliciteerd met je endorsement deal,begin met eens te kijken naar You Tube,Taylor Guitars Road Show Part 2: Tonewoods, het gaat hier over de zij en achterkant er word getoond welke klankeigenschappen het besproken hout heeft.De belangrijkste komen aan bod,je kan er je voordeel mee doen.
Engelmann spruce zou een goede keuze zijn voor de top.Verder heeft de manier van bouwen ook invloed op de klank en als laatste zeker de selectie van het toonhout,het blijft een natuurprodukt het ene stuk rosewood klinkt beter dan het andere dat kan een groot verschil maken.Ik wens je veel sucses.

Flipkoos
4 februari 2011, 18:38
Adirondack sprak mij niet zo aan, inderdaad erg stijf.

Wacht maar tot de gitaar 'loskomt'...
Maar inderdaad...ik kan het me voorstellen.
Zonder direct om de naam van de bouwer te vragen...haha...hoe komt zo iemand bij je (of andersom)...?
Ik hoop dat er ooit nog eens een orgelbouwer op grond van mijn youtubefilmpjes besluit een orgel voor mij te bouwen... Er is er al eentje bijna dertigduizend keer bekeken dus daar zit vast wel een leuke bouwer tussen :P :P

Git Aar
4 februari 2011, 22:27
Engelmann spruce top, pallisander back/sides.

Is mijn eerste ingeving als ik dit topic doorlees.

Merelvh
5 februari 2011, 13:52
Wie is die Amerikaanse bouwer, als ik zo onbeleefd mag zijn? :soinnocent:

Stiehler Guitars. Hij is ook reparateur voor Lowden!

@freddy Bedankt voor de tip, handig filmpje! Engelmann is een mooie top ja, ik twijfel erg over de back&sides.

@flipkoos Hij had mijn Youtube filmpjes gezien en me via Facebook benaderd! Erg gaaf :)

@Git Aar Klopt, is een logische combi. Ben zelf nog wel bezig uit te vinden hoe cocobolo in verhouding staat tot pallisander. Ook ben ik benieuwd naar Madagascar Rosewood, of daar veel verschil in zit met Indian Rosewood.

Flipkoos
5 februari 2011, 13:57
cool...een overtuigd christen.
Zie er goed uit, ik ben heel benieuwd.

Merelvh
5 februari 2011, 14:50
Haha heel overtuigd ja. Hele aardige man!

Flipkoos
5 februari 2011, 16:57
Ik ben zelf ook christen, maar ik moest wel even stiekem gniffelen toen ik de site (https://www.christianguitarworks.com/) zag...die staat vol bijbelteksten en verwijzingen.
"I created Christian Guitar Works Inc. and launched Stiehler Guitars because I believe Gods purpose for my life is to make fine stringed instruments." En de namen van de types... Zacheus, Disciple, Ichtus, Preacher.... Je kunt de man niet verwijten dat hij niet staat voor wat hij gelooft. Als hij net zo toegewijd is aan z'n vak als aan z'n geloof dan komt dat helemaal goed! Wat ik er zo even van zie lijkt het me een heel verdienstelijke bouwer waar je redelijk veel kanten mee op kunt. En als ik zo de startprijzen zie lijkt het me dat je een redelijke hoofdprijs gaat ontvangen...!

Ruudj
6 februari 2011, 07:22
De combinatie spruce / ovangkol mag er ook wezen !

freddy
6 februari 2011, 10:16
Ben zelf nog wel bezig uit te vinden hoe cocobolo in verhouding staat tot pallisander. Ook ben ik benieuwd naar Madagascar Rosewood, of daar veel verschil in zit met Indian Rosewood.[/QUOTE]

Bij Kees Dee heb ik op een Robert Taylor gespeeld met back&sides van cocobolo,heeft veel kenmerken van indian rosewood.Een gitaar met back&sides van Madagascar rosewood heb ik nog nooit in handen gehad,maar als je het zelf eens wil testen is Kees Dee de winkel waar je moet wezen.
Daar vind je zeer veel high-end gitaren van o.a. Martin,Taylor, ook limited modellen met speciale houtsoorten,Robert Taylor,Larrivee,Patrick James Eggle,Santa Cruz die ik persoonlijk de beste vind.Ik heb er ook op een Dana Bourgeois gespeeld, kortom daar kun je uit vinden hoe al die prachtige houtsoorten nu eigenlijk klinken en dat is toch wat je wil dacht ik.

BLUEWEY
7 februari 2011, 00:56
Poffedikkie Merel, kei leuk voor je ! :makeup:

Zelf heb ik ook voor die keus gestaan i.v.m. mijn zelfbouw en da's idd moeilijk. Persoonlijk moest ik ook rekening houden met de onkosten, maar wat mij zeker geholpen heeft is, dat ik ontdekte dat de meeste duurste gitaren van o.a. indian rosewood en spruce worden gemaakt. Zo ook o.a. bij Taylor en Martin

Wat mij zeker ook geholpen heeft is de Martin website. Zij geven erg veel info over gebruikte houtsoorten en allerlei maten en noem het maar op !!
Mijn advies is, snuffel es door die website en doe je info ook daar op.

Wat me belangrijk voor je lijkt is.., neem een gitaar met de Martin OM of Auditorium maten.., dus een 'plattere' body. Hun OM maten hebben het formaat van een klassieke gitaar en dat lijkt me ook voor jou prettig hanteren en spelen. Miss zijn alle OM maten zo..., dat weet ik niet zeker..
Als de kwaliteiten hout en de bouw goed zijn, zul je daar de rest van je leven gelukkig mee kunnen zijn. :)

Dan nog iets...; denk er ff goed over na of je een long scale of short scale wil.
Is erg belangrijk en de keuze moet echt van te voren gemaakt worden.
Heb daar een tijdje terug nog een topic over geopend bij Zelfbouw. Eric Clapton heeft 4 Martin modellen en alle 4 short scale..., = maar 'n voorbeeldje...

En al 't ff kan, zou ik 'r meteen laten versterken, ook al zou je dat zelf moeten bijleggen, dan is dat meteen professioneel gebeurd en ben je daar vanaf..., als daar je keus ligt natuurlijk.. Er is erg goede elektronica te krijgen.

De volgende keer dat ik weer een akoestische ga bouwen, zie ik bearclaw spruce wel zitten.

PS; sorry dat ik in een ander topicje van jou om je foto met je nieuwe Taylor vroeg, want miss mag je die nog eens niet plaatsen

en kijk ook ff meteen na of die vent wel getrouwd is.. :soinnocent:

sus6

Merelvh
7 februari 2011, 15:43
Poffedikkie Merel, kei leuk voor je ! :makeup:

Zelf heb ik ook voor die keus gestaan i.v.m. mijn zelfbouw en da's idd moeilijk. Persoonlijk moest ik ook rekening houden met de onkosten, maar wat mij zeker geholpen heeft is, dat ik ontdekte dat de meeste duurste gitaren van o.a. indian rosewood en spruce worden gemaakt. Zo ook o.a. bij Taylor en Martin

Wat mij zeker ook geholpen heeft is de Martin website. Zij geven erg veel info over gebruikte houtsoorten en allerlei maten en noem het maar op !!
Mijn advies is, snuffel es door die website en doe je info ook daar op.

Wat me belangrijk voor je lijkt is.., neem een gitaar met de Martin OM of Auditorium maten.., dus een 'plattere' body. Hun OM maten hebben het formaat van een klassieke gitaar en dat lijkt me ook voor jou prettig hanteren en spelen. Miss zijn alle OM maten zo..., dat weet ik niet zeker..
Als de kwaliteiten hout en de bouw goed zijn, zul je daar de rest van je leven gelukkig mee kunnen zijn. :)

Dan nog iets...; denk er ff goed over na of je een long scale of short scale wil.
Is erg belangrijk en de keuze moet echt van te voren gemaakt worden.
Heb daar een tijdje terug nog een topic over geopend bij Zelfbouw. Eric Clapton heeft 4 Martin modellen en alle 4 short scale..., = maar 'n voorbeeldje...

En al 't ff kan, zou ik 'r meteen laten versterken, ook al zou je dat zelf moeten bijleggen, dan is dat meteen professioneel gebeurd en ben je daar vanaf..., als daar je keus ligt natuurlijk.. Er is erg goede elektronica te krijgen.

De volgende keer dat ik weer een akoestische ga bouwen, zie ik bearclaw spruce wel zitten.

PS; sorry dat ik in een ander topicje van jou om je foto met je nieuwe Taylor vroeg, want miss mag je die nog eens niet plaatsen

en kijk ook ff meteen na of die vent wel getrouwd is.. :soinnocent:

sus6

Dankje! Ik heb er even gekeken, en dat was zeker handig! De Taylor site heeft ook zoiets over tonewoods. Ja die kleine modelletjes spelen erg lekker, had ook al besloten om een OM te nemen. Ik neem zeker weten een short scale, ik heb nu namelijk twee Grand Concerts met beide short scale en dat speelt zo lekker :)
Versterking laat ik er ook meteen inbouwen, hoef geen extra kosten te betalen. Neem de Fishman ellipse aura, zit die mooi in je klankgat en niet zo lelijk in je klankgat.
Haha dat maakt niet uit! Ik had het eigenlijk nog niet gelezen :soinnocent: Maar vanavond upload ik een nieuw filmpje op YouTube met m'n Taylor, dus dan kan je hem zien! Dat mag nog wel zolang ik die gitaar nog niet heb.

En hij is getrouwd! :)

BLUEWEY
7 februari 2011, 16:08
En hij is getrouwd! :)

Ohh.., dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken :soinnocent: ...

Ga zelf nu ook 'n shorts cale bouwen en dat is de eerste op de cursus en heb er erg veel zin in.., lijkt me te gek spelen.
Die Fishman ellipse Aura lijkt me ook super.., goede keus !

suc6 met je houtsoorten, zal niet makkelijk worden, maar ben zeer benieuwd !

Merelvh
7 februari 2011, 16:59
Typfout, de electronica wordt de fishman ellipse matrix blend. Die aura vind ik weer zo digitaal :) Heb hem net gemaild wat het wordt:
Top: Engelmann Spruce
Back and Sides: Cocobolo
Neck: Maple
Binding: Koa
Body: OOO w/cutaway

Ben benieuwd hoe die gaat klinken!

freddy
7 februari 2011, 17:05
Wij zijn ook erg benieuwd.

--=HANS=--
7 februari 2011, 17:37
Wij zijn ook erg benieuwd.

Amen!

Om maar eens een passende kreet te gebruiken :seriousf:

Heeft hij iets gezegd over een mogelijke levertijd?

Merelvh
7 februari 2011, 17:47
Haha, erg toepasselijk. Ja hij is met de bouw 4 tot 6 weken bezig, dan nog naar Nederland vervoeren.. Dus hij is hier over ongeveer anderhalve maand, iets langer misschien.

--=HANS=--
7 februari 2011, 20:27
Wow dat gaat snel zeg, die knakker heeft blijkbaar geen wachtlijsten.
Ik weet niet of hij het in z`n "repertoire" heeft maar als hij dan toch helemaal speciaal voor jou gaat bouwen zou ik ook meteen vragen of hij er zo`n knappe armrest in kan maken. Ik vind het optisch altijd een beetje raar maar het is wel heel erg comfortabel.

petertaylor
7 februari 2011, 23:05
Merel,

Ik heb alle discussies omtrent jouw te bouwen gitaar op de voet gevolgd.
Ik vind het geweldig voor je, dat jou dit overkomt (om het maar zo te zeggen).
Een paar gedachten die opkomen:
- ik zou de gitaar het type "blackbird" laten meegeven
- en ik zou kleine vogels (mereltjes) als mogelijke inlays kiezen

Ik hoop dat je wat foto's van het "bouwproces" kunt plaatsen, kunnen we het een beetje volgen.

Groet,
Peter.:noob:

BLUEWEY
8 februari 2011, 02:14
Typfout, de electronica wordt de fishman ellipse matrix blend. Die aura vind ik weer zo digitaal :) Heb hem net gemaild wat het wordt:
Top: Engelmann Spruce
Back and Sides: Cocobolo
Neck: Maple
Binding: Koa
Body: OOO w/cutaway

Ben benieuwd hoe die gaat klinken!

Die elektronica is natuurlijk ook niet verkeerd !
Ga je een 2,3mm of 3,2mm pickup nemen??

En wat voor een toets.., rosewood of ebben of.. ?
En komt er nog inlay in ?

En wat voor een rosette ?

En wat voor een soort cutaway ? ... :soinnocent:

Ja ja, zo'n gitaartje kun je leuk samen stellen :)

Merelvh
8 februari 2011, 07:55
@petertaylor Dankjewel! Ja ik had Blackbird al bedacht :) Hij wou dat de gitaar een naam kreeg. Hij maakt allemaal foto's van het bouwproces dus die zal ik hier ook posten!

@bluewey De toets wordt ebben. Als inlay heb ik deze: http://www.luthiersupply.com/fretinlaytradpage.html en dan de paua abalone.
Paua abalone gaat hij ook in de rosette verwerken. Een venetian cutaway.

Merelvh
8 februari 2011, 08:00
Wow dat gaat snel zeg, die knakker heeft blijkbaar geen wachtlijsten.
Ik weet niet of hij het in z`n "repertoire" heeft maar als hij dan toch helemaal speciaal voor jou gaat bouwen zou ik ook meteen vragen of hij er zo`n knappe armrest in kan maken. Ik vind het optisch altijd een beetje raar maar het is wel heel erg comfortabel.

Goed idee, helemaal vergeten! Heb het gelijk voorgesteld :)

--=HANS=--
14 maart 2011, 22:02
Hey Merel, kwam net je post tegen in de andere topic over Taylors en vroeg me af hoe het met dit project staat. Weet je al wanneer die Amerikaan je zelf samengestelde gitaar klaar heeft? Ben erg benieuwd naar het resultaat!

Merelvh
15 maart 2011, 12:01
Hij verwacht hem in begin juni af te hebben. Nog eventjes wachten dus.. Ik ben zo benieuwd! En hij gaat er ook die armrest inmaken!

--=HANS=--
15 maart 2011, 12:40
Dat klinkt goed, ik wens je veel succes met geduldig zijn ;)

--=HANS=--
28 juli 2011, 21:58
Hey Merel, het duurt blijkbaar wat langer dan gepland daar aan de andere kant van de wereld, ben benieuwd hoe ver je nieuwe gitaar is!

Merelvh
31 juli 2011, 11:22
Ha Hans, duurt inderdaad langer.. Hij moest twee keer verhuizen van werkplaats wat voor wat vertraging heeft gezorgd. Ik hoop dat de gitaar binnen een maandje af is. Ik zal het posten als hij er is! :)

--=HANS=--
31 juli 2011, 22:17
Aha, heeft hij pech gehad ofzo? Ik meen me te herinneren dat op zijn site juist een volledig nieuwe workshop stond.
Trouwens ook gefeliciteerd met je nieuwe Taylor, ziet er mooi uit!

Merelvh
31 juli 2011, 22:25
Klopt, hij was verhuisd naar een mooie nieuwe shop maar er waren problemen met het pand (weet niet precies wat) waardoor hij wéér moest verhuizen. Zeker wat pech dus. Dankjewel, ben er ook héél blij mee! :)

BLUEWEY
3 augustus 2011, 14:14
@petertaylor Dankjewel! Ja ik had Blackbird al bedacht :) Hij wou dat de gitaar een naam kreeg. Hij maakt allemaal foto's van het bouwproces dus die zal ik hier ook posten!



Hoi Merel,
Waar heb je die foto's geplaatst ? Kan ze nergens vinden.. :dontgeti:

petertaylor
3 augustus 2011, 22:21
Ik heb net jouw 2 nieuwe nummers beluisterd.
Ze klinken allebei geweldig.
Dat je op deze leeftijd al zulke muziek kunt bedenken en spelen, toppie!
Nu nog een bone saddle (en pins) en die GC4 knalt helemaal.
Het zou leuk zijn als je de Blackbird mee kon nemen op 29 oktober a.s.

Merelvh
7 augustus 2011, 16:14
Hoi Merel,
Waar heb je die foto's geplaatst ? Kan ze nergens vinden.. :dontgeti:
Ik had het verkeerd begrepen, als ik de gitaar krijg dan zitten daar de foto's bij van het bouwproces. Maar ik ga toch maar eens een fotootje vragen :)


Ik heb net jouw 2 nieuwe nummers beluisterd.
Ze klinken allebei geweldig.
Dat je op deze leeftijd al zulke muziek kunt bedenken en spelen, toppie!
Nu nog een bone saddle (en pins) en die GC4 knalt helemaal.
Het zou leuk zijn als je de Blackbird mee kon nemen op 29 oktober a.s.
Dankjewel! Ik hoop dat hij er dan is, leuk dat je komt. Mijn nieuwe Taylor 12 fret gaat sowieso mee ;)

BLUEWEY
7 augustus 2011, 22:37
Ik had het verkeerd begrepen, als ik de gitaar krijg dan zitten daar de foto's bij van het bouwproces. Maar ik ga toch maar eens een fotootje vragen :)


Wij zijn zeer benieuwd natuurlijk... ennuhh, die foto'tjes zouden ook mooi zijn voor je website. Die ziet er overigens erg goed uit.., complimenti !
Die foto's die daar op staan zijn ook niet verkeerd... :soinnocent:

suc6 Merel ;)

petertaylor
13 september 2011, 17:31
Ha, die Merel,

Word je niet een beetje ongeduldig nu?
Je zit al zo lang te wachten op je "Blackbird".
Is er al een afleverdatum afgegeven?

En wij zitten natuurlijk te wachten op de foto's.

Groet,
PeterTaylor.

Merelvh
26 september 2011, 15:09
Ha, die Merel,

Word je niet een beetje ongeduldig nu?
Je zit al zo lang te wachten op je "Blackbird".
Is er al een afleverdatum afgegeven?

En wij zitten natuurlijk te wachten op de foto's.

Groet,
PeterTaylor.

Ik word zeker ongeduldig, ik heb al wel wat wijzigingen doorgegeven. Back & Sides wordt nu Macasser Ebony en er komen fan frets op. Ik had op een Greenfield G.4 gespeeld met fan frets, dat speelt echt te gek. Dus ik ben nu nog benieuwder, maar ik wacht het allemaal maar af. Ik blijf geduldig ;)

petertaylor
21 december 2011, 00:48
Hallo Merel,

Hoe is de "orderstatus" van deze gitaar op dit moment?
Het duurt wel erg lang, hè?
Word je er niet een beetje "gek" van?
Zou mooi zijn als het nog een 2011 exemplaar zou worden.
Je spel lijdt er in ieder geval niet onder.

Groet en fijne feestdagen en zo (liefst met een nieuwe gitaar),
Peter.

Petur
15 januari 2012, 11:55
*radiostilte*

GunMetalBlue
17 januari 2012, 00:31
Verdorie! Even naar je site gegaan, Merel. Prachtig! Ik zou het graag kunnen, zo spelen, in fingerstyle blijft m'n hart liggen. Keep it up!

En back & sides in Ebony, wat moet dat geven qua klank? Is Ebony niet een keiharde houtsoort waar geluid moeilijk 'door kan'?

Merelvh
17 januari 2012, 17:41
Hoi Peter,
las het wat pas later ;)
Helaas kampt de bouwer met geldproblemen dus hij zal het voorlopig nog niet voor elkaar krijgen om die gitaar voor mij (gratis) te bouwen. Jammer natuurlijk! Maar ik denk er ook nog over om binnenkort toch een gitaar bij Waanders te laten bouwen met dezelfde specs.
Op het moment ben ik erg blij met mijn Taylors, maar vind het wel vervelend hoe het is gegaan. Maar je weet het nooit, ik zal hem nog een mail sturen.


Verdorie! Even naar je site gegaan, Merel. Prachtig! Ik zou het graag kunnen, zo spelen, in fingerstyle blijft m'n hart liggen. Keep it up!

En back & sides in Ebony, wat moet dat geven qua klank? Is Ebony niet een keiharde houtsoort waar geluid moeilijk 'door kan'?
Dankjewel! :)
Ebony is inderdaad een zwaar hout maar geeft een heel rijk geluid! Ook voor fingerstyle is het ideaal, het geluid is erg gebalanceerd.
Maar het is lastig om te voorspellen van te voren.

Flipkoos
17 januari 2012, 17:47
Betekent dat dat het nu gewoon over en uit is? Dat zou wel heel zuur zijn. Je hebt er natuurlijk niets voor betaald, maar jij (en een heleboel mede-gn'ers) zitten er natuurlijk wel ontzettend op te wachten!

Maurits
17 januari 2012, 18:08
Je kan je weg op de akoestische gitaar in ieder geval goed vinden Merel (ofwel: je speelt erg goed!).

Toch gaan mijn antennes uitstaan als ik dit soort berichten tot mij krijg over zulke endorsements. Gelukkig dat het verder geen nare gevolgen heeft (als behalve dan een mooie gratis custom-gitaar).

Ik ben benieuwd wat je nieuwe aanwinst in de toekomst zal zijn en hoe hij zal klinken!

--=HANS=--
17 januari 2012, 21:18
Jammer Merel! Ik zag net wel dat je op zijn site staat onder het tabje "artists", beetje raar als je nog geen gitaar van hem hebt :???:
Succes met je nieuwe bouwproject, we houden ons ook in dit geval natuurlijk van harte aanbevolen voor foto`s van de bouw/resultaat. :)

petertaylor
17 januari 2012, 23:50
Beste Merel,

Ik had al zo'n idee dat het deze kant op zou gaan. Het duurde gewoon te lang.
Maar ik zou er niet te lang om treuren hoor.
Het alternatief is namelijk ook niet gek, een Waanders gitaar.
Wordt dat ook een endorsement?
Als ik Waanders was, dan wist ik het wel (hopen dat hij dit leest).
Je houd ons wel op de hoogte, denk ik.

Grioet,
Peter.

superfly
18 januari 2012, 09:06
Febo loopt zich al warm in z'n werkplaats :sssh:

Wim