PDA

View Full Version : Buizen amp hoeveel watt



mel-aers
4 februari 2011, 11:28
Ik wil overstappen van mijn transistor versterker naar een buizen versterker. Maar heb geen idee wat ik moet aanschaffen ivm met wattage

Ik speel voornamelijk alleen op mn slaapkamer en af en toe in band vorm. Ik moet de versterker dus op beide plaatsen goed kunnen gebruiken.

Ik beschik thuis over een laney 2x 12" speaker cabinet en speel voornamelijk rock muziek en ben opzoek naar een goed geluid om stijlen mee te spelen zoals alter bridge. Tevens maak ik gebruik van een effectloop.

Ik heb de Laney VH100 gezien maar denk dat dit te veel van het goede is voor op mn slaapkamer.

Wat zijn versterkers die jullie mij aanraden?

Rooker
4 februari 2011, 11:37
Je kunt naar mijn idee met elk wattage thuis spelen. Alleen wanneer je bijvoorbeeld alleen maar op je kamer speeld kun je beter af met een 1 t/m 5 buizenampje, die klinken op lage volumes al wat beter, dit geld dan vooral als je de overdrive uit je amp haald imo. Let wel, 5watt buizen is geen transistor he, dit gaat al kijhart. Als je ook af en toe in een oeffenhonk met een paar gasten repeteerd zou je het met 15watt moeten redden of je moet een malle drummer hebben. Vanaf 50watt en enkele 30watt versterkers kun je overal spelen. Ook heel goed thuis (uit eigen ervaring) maar dan zet ik hem gewoon zachter.
Hoop dat je er iets mee kunt.:ok:

Maleco
4 februari 2011, 11:39
Je hebt tegenwoordig de rage van die kleine buizenversterkers van 1W-5W,
deze zijn best geschikt voor op je kamer maar komen in bandverband (vaak) net te kort.
Ik zou hierdoor gaan kijken naar een leuke 15 of 30 Watter, meestal klinken buizenversterkers lekker als je ze een beetje opendraait,
zou je dan een 100Watter nemen dan zou je die niet open kunnen draaien.
Ik neem aan dat je geen distortion in je effectsloop hebt staan dus je zal je distortion uit de versterker zelf willen gaan halen.
Een 15 of 30 Watter zal waarschijnlijk net te weinig punch hebben op laag volume maar dat zou met een boost-pedaaltje wel goed moeten komen.

Je hebt natuurlijk ook nog versterkers van 100W die wel goed klinken op zacht volume, zie de situatie bij H. Huisjes of HaroldA. Deze hebben/hadden dikke marshall stacks staan.

muziekschuur
4 februari 2011, 11:40
Vroegah werd de Fender 40 watt 2x10 combo's als ideaal bestempeld. Ook werden de 22 watt versies als geweldig en ideaal gezien. Dus zoiets.

Speel je rock en hou je van Marshall dan zijn er 40 watt combo's en 50 watt heads.

Een 100 watt head kun je ook aanschaffen en dan twee eindbuizen verwijderen. Dan heb je een 50 watt head met twee reserve eindbuizen...

Uiteindelijk kan alles zacht gezet worden en zul je het beste spel uit jezelf halen als je de versterker van je dromen koopt. Wil je een lager wattage amp denk dan eens aan de Jet City 20 watt top. Maar er zijn veel verschillende merken. Dus voor meer info vernemen we graag wat jou interesseert.

Deze Mesa Boogie Royal Atlantic is een heel veelzijdig met een schakeling om in stappen terug te schakelen tot 12 watt.
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Transatlantic/royalatlantic-RA100.html

En dan heb je nog iets heel moois in de budgethoek. Een 15 watt topje van Fame volledig buizen. Rond de 170 euro...
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fame-Studio-Tube-15-Head-15-Watt-Class-A/art-GIT0017948-000

G.G.
4 februari 2011, 11:46
voor thuis en kleine kroegjes kan je meestal met 15 watt uit de voeten zolang het niet keihard en clean tegelijk moet zijn.

Brum
4 februari 2011, 11:48
Orange TH30 combo. Een tijdje terug getest en ben er behoorlijk van onder de indruk geraakt. Erg bruikbaar clean, zeer helder, ook op hogere volumes. De scheur was goed in te stellen voor meerdere stijlen. Schakelbaar van 30, naar 15, naar 7 watt en bovendien: Luid!!! Ook op lagere volumes, zeker op lager vermogen geschakeld, klinkt ie vol en vet. Schijnt in China gebouwd te zijn, maar op deze manier mag Orange van mij alles in China bouwen.

Waarom ik de combo versie aanraad? Je kunt 'm in een live situatie altijd nog op je cabinet aansluiten, daar waar je voor thuis gewoon een handzaam combootje hebt en de Celestion G12H30 in de combo vond ik persoonlijk erg goed klinken. Wil je perse een top, die is ook te verkrijgen.

Ook de prijs is zeer schappelijk, zeker voor een Orange. Hij is voor nog geen €800,- te verkrijgen.

Zit wel een nadeel aan de versterker, er zit geen tussenstandje op, dus is het redelijk bruut scheuren, of clean. ik vond 'm in ieder geval al redelijk vlot erg agressief klinken op het gain kanaal. Hoewel dit natuurlijk wel weer op te lossen is met een overdrive pedaaltje voor het tussenstandje.

Eric van Esch
4 februari 2011, 11:49
In ieder geval los van je wattage kijk naar een versterker met de bijzondere knop "Master volume", hiermee kan je het beest in de hand houden thuis;)

HaroldA
4 februari 2011, 11:50
Een 100 watt head kun je ook aanschaffen en dan twee eindbuizen verwijderen. Dan heb je een 50 watt head met twee reserve eindbuizen...

Er klopt dan alleen geen ruk meer van de impedantie.

Ik vind 50 Watt ideaal, zowel voor thuis als op de bühne. Voorwaarde is wel dat er een goede master volume op zit!

mel-aers
4 februari 2011, 11:51
Bedankt voor de info.

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan :)

Kim Wilson
4 februari 2011, 11:53
Ik heb een Fender 40 watt 2x10 combo, en dat werkt idd ideaal. Kan zacht genoeg voor thuis en hard genoeg om een redelijke zaal goed mee te vullen. Vanaf een watt of 15 moet je je overal wel kunnen redden, afhankelijk van de speakers en de behuizing.

HaroldA
4 februari 2011, 11:56
Ik heb een Fender 40 watt 2x10 combo, en dat werkt idd ideaal. Kan zacht genoeg voor thuis en hard genoeg om een redelijke zaal goed mee te vullen. Vanaf een watt of 15 moet je je overal wel kunnen redden, afhankelijk van de speakers en de behuizing.

Echt niet! Ik speel dikke stoner/metal. Ik hoef dat echt niet op een 15 watt versterkertje te proberen, dat heeft gewoon geen ballen.

jim__
4 februari 2011, 12:10
Anders zoiets (http://www.thomann.de/nl/laney_cub_head.htm) (Laney Cub Head)? De speakerkast heb je toch al, en deze heeft een 15 watt uitgang voor met bandrepetities (en optredens) en een 1 watt uitgang voor thuis. Heb zelf geen ervaring met deze dingen, maar in de test van Gitarre & Bass waren ze er wel lovend over. Met effectsloop voor je trapbakjes en ingebouwde reverb.

Met een beetje mazzel staat het ook nog leuk bij je Laney speakerkast.

mel-aers
4 februari 2011, 12:42
Denk dat ik voor de Laney VH100r ga. haal ik daar buizen doordat ik 50 wat krijg. Mijn keuze valt hier vooral op vanwege de vele instellingsmogelijkheden voor de distortion kanalen.

Bedankt voor de info

big dooley
4 februari 2011, 12:48
Denk dat ik voor de Laney VH100r ga. haal ik daar buizen doordat ik 50 wat krijg. Mijn keuze valt hier vooral op vanwege de vele instellingsmogelijkheden voor de distortion kanalen.

Bedankt voor de info

laat die buizen lekker zitten... verschil tussen 50 en 100 watt is 3dB... hetzelfde verschil als je een celestion V30 zou verruilen voor een T75....

2 buizen trekken, geeft hogere anodespanning in de versterker en ook de gloiespanning gaat omhoog...en dan heb je nog de impedantie mismatch, wat je dient op te vangen, door een lagere uitgang te kiezen op je versterker... een hoop gedoe, voor weinig resultaat

rudolf
4 februari 2011, 12:49
Gewoon meteen iets fatsoenlijks kopen en niet zo'n 5wattertje ofzo. Stel je wilt over een jaar in een bandje gaan spelen, kan je meteen weer iets nieuws aanschaffen met zo'n 5 watter.

Ik geef er persoonlijk niks om als mijn versterker op huiskamervolume niet helemaal lekker klinkt. Als ie maar goed klinkt als ik op dinsdagavond die scheur open trek in het repetitiehok. Gitaarspelen is geen huiskamerhobby :)

HaroldA
4 februari 2011, 13:03
Denk dat ik voor de Laney VH100r ga. haal ik daar buizen doordat ik 50 wat krijg.

Buizen trekken: nooit aan beginnen! :stop:


Edit: wat big dooley zei...

iWishmaster
4 februari 2011, 13:06
Echt niet! Ik speel dikke stoner/metal. Ik hoef dat echt niet op een 15 watt versterkertje te proberen, dat heeft gewoon geen ballen.

Ik heb een 18W versterkertje gebouwd (geen marshall 18W): het geluid is wat specifiek en je moet ervan houden, maar het ding heeft op hoog volume een paar harige kloten waar je bang van wordt. Wel vind ik een 50-100W amp meer ballen op lager volume hebben. Tijdens de bandrepetitie pas ingeprikt na de eerste helft op mn 5150 te hebben gespeeld: de rest vroeg of de bas wat minder kon bij het kleine beestje ...

The Running Man
4 februari 2011, 13:56
Er klopt dan alleen geen ruk meer van de impedantie.


Ik vind 50 Watt ideaal, zowel voor thuis als op de bühne. Voorwaarde is wel dat er een goede master volume op zit!

+1
En twee eindbuizen uit een honderdwatter rukken lukt ook niet altijd; sommige circuits kunnen dat niet hebben

Laney GH50L is een beest voor weinig (schakelbare gainstage en mastervolume):rockon:

Rick trodat
4 februari 2011, 14:05
Als je in het oefenhok een mic voor je versterker zet over de p.a. kan je ook met een een kleiner versterkertje uit de voeten.

Ik speel altijd over een super champ xd ( geweldig, maar goedkoop versterkertje)

pewpewlazerz
4 februari 2011, 14:27
Het is misschien een beetje een thread Hi-jack , maar vond het ook weer een beetje smerig om hier weer een nieuw topic voor te openen. :soinnocent:

Ik ben zelf al een tijdje aan het twijfelen tussen de Blackstar HT-5 (http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht-5/index.html) en HT-20 (http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht-amps/ht-20.html) . Het zal aangezien ik nog een beginner ben voornamelijk thuis op de slaapkamer gebruikt gaan worden, maar ik wil liever wel gelijk iets goeds en future proof om het zo maar te zeggen.
( en om eerlijk te zijn vond ik de modeling versterkers die ik gehoord heb tot nu toe wat minder klinken ).

Hebben jullie misschien ervaring met de master volume op de ht-20?
Als het daarmee nog ( bijna ) net zo lekker klinkt als een cranked ht-5 dan ben ik denk ik om :).

Hij zal gebruikt gaan worden i.c.m. een Gibson Les Paul studio.
Ik vind dat die gitaar wel een degelijke versterker verdient :)

Alvast bedankt voor de info ! :hippie:

P.S. ze zijn er ook in head vorm, wellicht leuk voor TS om naar te kijken ?

Rooker
4 februari 2011, 15:36
Ook kan ts kijken naar een Peavey Valveking 100 top. Deze kun je ook schakelen naar 50 watt....

Of de Bugera v55 Head,, lijkt me ook veel amp voor de prijs. De soundsamples op youtube vond ik iig veel belovend.

G.G.
4 februari 2011, 15:36
crancked HT-5 wil je thuis ook niet hebben hoor. 5 watt voluit gaat heeeeeelllll erg hard thuis. Een buizenversterker die je thuis helemaal open kan gooien heb ik nog niet gezien. Eigenlijk gaat alles knetterhard...... Als dat is wat je met "crancked" bedoeld.

smullie
4 februari 2011, 16:24
crancked HT-5 wil je thuis ook niet hebben hoor. 5 watt voluit gaat heeeeeelllll erg hard thuis. Een buizenversterker die je thuis helemaal open kan gooien heb ik nog niet gezien. Eigenlijk gaat alles knetterhard...... Als dat is wat je met "crancked" bedoeld.

Is het niet een beetje de bedoeling dat als je iets 'open gooit' dat dat relatief luid gaat, zodat je kan kiezen of je je amp luid zet of juist stil? Dient daar die volumeknop niet voor?

BTW: de sweet spot van mijn VHTtje heb ik ergens gevonden met de volumeknop op 12u. En dat is niet stil, dat is waar. Maar om nu te zeggen dat dat echt luid is... Ik heb er nu een 2x12" cab onder staan en zelfs daarop aangesloten valt het nog te doen op mijn 3x4m kamertje... Ook op de 6W stand.

Och ja, zal wel aan mij liggen... Koop allemaal maar een 8" 15W transistordingetje... Zolang ik er niet op moet spelen is het allemaal goed voor me... ;-)

Rick trodat
4 februari 2011, 17:09
crancked HT-5 wil je thuis ook niet hebben hoor. 5 watt voluit gaat heeeeeelllll erg hard thuis. Een buizenversterker die je thuis helemaal open kan gooien heb ik nog niet gezien. Eigenlijk gaat alles knetterhard...... Als dat is wat je met "crancked" bedoeld.

Zvex nano kan je helemaal open gooien.

boney
4 februari 2011, 21:32
Niet de eerste keer dat ik m voorstel
een geweldige amp: fender pro junior tweed
worden niet meer gemaakt, ik ken de nieuwe pro juniors niet
maar de tweed uitvoering is goed op internet te vinden,
15 watt en super voor thuis
en genoeg power voor een band, aanrader!!
rond de 300 euro volgens mij

Rooker
4 februari 2011, 23:44
Daar zit alleen een volume en een tone knop op. Dat zou ik zelf wel erg beperkt vinden. Als je een beetje rock speeld moet je toch wel een overdrive kanaal hebben toch? Eigenlijk zou je zo een versterkertje moeten hebben met de mogelijkheden van een Hot Rod deluxe. Is dat niet de Blues Junior.

Kim Wilson
5 februari 2011, 09:57
Met een paar pedalen ervoor gaat er een wereld voor je open. Ik heb ook maar één clean kanaal, maar rock kan ik wel spelen.

Midwolda
5 februari 2011, 10:37
I'm with Kim.
Een goed basisgeluid, uit een topklasse versterker met een daarbij geselecteerde speaker.
De rest doe ik wel met pedalen, is toch goedkoper en veelzijdiger, en makkelijker te wisselen.

Maar voor wie daar anders over denkt: zie sig.

Rooker
5 februari 2011, 10:50
Toch vind ik het persoonlijk erg prettig om mijn overdrive uit mn amp te halen en niet uit een pedaal. Wanneer je maar een kanaal hebt moet je dus kiezen. Clean of overdrive.

Midwolda
5 februari 2011, 10:59
Toch vind ik het persoonlijk erg prettig om mijn overdrive uit mn amp te halen en niet uit een pedaal. Wanneer je maar een kanaal hebt moet je dus kiezen. Clean of overdrive.

Nee. Ik stel m'n versterker in op de crunch die ik wil hebben, en draai dan wat volume op de gitaar af zodat er een mooi clean geluid overblijft. Voor het lead werk heb ik dan een clean boost en een overdrive op de vloer erbij staan.

Bij een èèn-kanaals versterker met een goed basisgeluid kun je ook de overdrives naar smaak uitkiezen. Bij een twee- of meer-kanaals versterker (zonder pedalen) zit je vast aan wat de bouwer heeft gemaakt. Dat zal altijd een nadruk hebben op het cleane òf op het overdrive kanaal.

Brum
5 februari 2011, 11:18
Het is ook geheel afhankelijke van wat van stijl je speelt. Switch je erg veel van clean naar distortion, of overdrive, denk aan de zwaardere stijlen, dan is draaien met een volumeknop op je gitaar geen doen wat mij betreft. Ik wil alles onder de voeten hebben, of het nu om een channel switcher gaat, of een 1-kanaals versterker.

En als het om veel mogelijkheden gaat, een channel switcher sluit pedalen niet uit natuurlijk.

Kim Wilson
5 februari 2011, 11:19
Jep, bij channelswitchers zijn altijd compromissen gemaakt. En ik hou niet van compromissen. Doe mij maar één goed, lekker dynamisch kanaal.

Ik heb meerdere overdrives, dus ik heb behoorlijk variatie. Clean (alles uit), lichte crunch (één pedaal aan), meer drive (meer pedalen aan) enzovoort. En dan kan ik lekker zelf mijn sounds kiezen d.m.v. de juiste overdrives te kopen.

Eén amp waar alles in zit zodat je zonder pedalen kunt werken, gaat voor mij niet werken. Te beperkt, en er is altijd wel iets wat me minder aanstaat.

Brum
5 februari 2011, 11:35
Er zit een waarheid in dat er ergens een compromis zit bij een channel switcher, maar eigenlijk vind ik het een beetje audiofiel ge***. Verreweg de meeste gitaristen waar ik naar luister spelen over channel switchers, zij het dat ze er vaak wel meerdere gebruiken in de studio, dat dan weer wel. De Bogners en de Mesa Boogies vliegen je om de oren. Ik denk dat een blinde test nog wel 's voor een enorme verrassing zou kunnen zorgen en dat iemand die altijd pro 1-kanaals versterker is geweest maar zo voor een channel switcher kiest. Ik geloof niet meer zo in de enorme dynamiek dat een 1-kanaals versterker heeft ten opzichte van een channel switcher. Bovendien, ik heb net zo goed erg slechte 1-kanaals versterkers gehoord en channel switchers die bijvoorbeeld qua scheur elke 1-kanaals versterker wegbliezen en een heel net clean kanaal hadden, meer dan bruikbaar. Het heeft helaas ook heel veel met budget te maken.

Ik persoonlijk zou een wat minder iets van een versterker voor lief nemen en het lekker met de rest doen. Het lijkt me dat je je juist heel erg gaat beperken door op een minder iets een versterker uit te sluiten, terwijl dat ding verder hartstikke goed is. Bovendien, gitarist eigen, het is nooit goed, 1-kanaals of channel switcher, zeker op fora, dus het argument is ook wat discutabel.;)

Midwolda
5 februari 2011, 12:00
Heb je ook wel weer gelijk in, Brum. Eigenwijs volk, die snarenplukkers. :soinnocent:
Er is voor ieder standpunt wel wat te zeggen, en gelukkig is er voor elk wat wils te kopen.
Ik moet ook toegeven dat de zoektocht naar "mijn geluid" stiekem wel erg leuk was (en nog steeds is).
Soms jammer dat GAS zo'n dure aandoening is, maar ja... dan had ik maar moeten gaan punniken.

Wabbie
5 februari 2011, 12:15
Och, het gaat toch uiteindelijk om de klank en niet om de opbouw van de versterker? Ik trek me meestal niks aan van de hele channel-switcher vs single channel discussie en beoordeel de versterkers gewoon op klank en respons.

Verder zijn er natuurlijk ook mensen die houden van gehannes met pedaaltjes. Ik speel op dit moment rechtstreeks over een Koch Powertone 2 met een Strat en ik moet zeggen dat die set-up me wel bevalt. Geen gedoe met pedalboards, gewoon een versterker op het podium mikken, even wat tweaken aan de kanalen en gaan met die handel.