PDA

View Full Version : Rack amp vs Top



mel-aers
4 februari 2011, 10:41
Ik ben van plan om een nieuwe versterker aan te schaffen. Ik heb nu een transistor versterker en wil overstappen naar een buizen amp. Alleen heb ik nog een vraag.


Wat is het verschil tussen het gebruik van een rack amp of een normale top?

forceps
4 februari 2011, 11:39
Bij een losse rack eindtrap heb je nog een losse preamp nodig.

tommus42
4 februari 2011, 11:44
Als je voor 'rack' gaat ben je flexibel:D
Kun je je eindtrap of voorversterker weer eens upgraden.

Ik denk als je wilt spelen: top, wil je experimenteren en bouwen aan een leuk setje: rack.

HaroldA
4 februari 2011, 11:52
Een top weegt ~20KG en een rack met preamp en poweramp veel meer. Rack is duurder en er is een kleinere 2e hands markt voor. Je bent wel flexibeler met een rack.

Liquid_Metal
4 februari 2011, 12:50
Een top weegt ~20KG en een rack met preamp en poweramp veel meer. Rack is duurder en er is een kleinere 2e hands markt voor. Je bent wel flexibeler met een rack.

Het hoeft niet per sé duurder te zijn want je bent veel flexibeler. Mijn ENGL SE is in rack-versie iets goedkoper dan de top.

HaroldA
4 februari 2011, 13:02
Het hoeft niet per sé duurder te zijn want je bent veel flexibeler. Mijn ENGL SE is in rack-versie iets goedkoper dan de top.

Is de rack versie van de SE de E570? Daar zit toch geen poweramp in?

tommus42
4 februari 2011, 14:26
Is zeker met die 60W 6L6 eindtrap. Hoor ik veel goeds over. Ben nog steeds content met een Engl 530, veelzijdig ding.

forceps
4 februari 2011, 14:47
Same here....

Ik stond ook voor de keuze top of rack.
Voordeel van een rack is dat je kunt upgraden en redelijk low budget kunt beginnen.

speedmusic
4 februari 2011, 15:34
Ik ben juist weer andersom gegaan, vind een top prettiger en handzamer dan mijn rack.
Mijn tri-axis/class 2.90 staat al een hele tijd niets te doen en mijn .50 caliber icm een overdrive pedaal is wat ik nu gebruik.

HaroldA
4 februari 2011, 15:43
Ik ben ook van Mesa/Boogie 50/50 + Egnater TOL IE4 + G-Major naar een Marshall TSL100 + G-Major naar alleen de Marshall TSL100 naar JCM 800 2204 + pedaaltjes naar JMP 2204 + pedaaltjes gegaan. Steeds minder dus! :ok:

Liquid_Metal
4 februari 2011, 16:06
Is de rack versie van de SE de E570? Daar zit toch geen poweramp in?

Klopt, maar ik heb dus inderdaad de E570 samen met de 930/60. Nieuwprijs zal ongeveer 2800 euro zijn, terwijl de SE head volgens mij 3k kost.

HaroldA
4 februari 2011, 16:07
Klopt, maar ik heb dus inderdaad de E570 samen met de 930/60. Nieuwprijs zal ongeveer 2800 euro zijn, terwijl de SE head volgens mij 3k kost.

Ja, maar daar zit al een kassie omheen! ;)

Liquid_Metal
4 februari 2011, 16:09
Ik ben juist weer andersom gegaan, vind een top prettiger en handzamer dan mijn rack.
Mijn tri-axis/class 2.90 staat al een hele tijd niets te doen en mijn .50 caliber icm een overdrive pedaal is wat ik nu gebruik.

Het ligt er inderdaad heel erg aan wat je gebruikt. Mijn rack wordt groter en groter en zou als top+appendix enorm ongemakkelijk zijn.

speedmusic
4 februari 2011, 16:17
Inderdaad, het is ook wat je gaat spelen.
Tegenwoordig speel ik in een stoner/doom band en daarnaast met vrienden afentoe wat punk-rock&roll en ik kan me prima redden met mijn .50 en een drie/viertal pedalen. Kan het alleen niet over mijn hart verkrijgen om mijn grote en dure setup te verkopen, je weet maar nooit wanneer het weer van pas komt.

JER00N
5 februari 2011, 00:04
Een top weegt ~20KG en een rack met preamp en poweramp veel meer. Rack is duurder en er is een kleinere 2e hands markt voor. Je bent wel flexibeler met een rack.

Een rack-setup hoeft ook niet per sé zwaarder te zijn. Mijn rack (zelfbouw buizenpreamp en Rocktron Velocity 120) zit in een 3HE shallow case van Gator en weegt denk ik iets van 15 kilo. Maar als je inderdaad een of andere 2x100 watt monoblock eindtrap hebt in een zwaar houten rack til je je inderdaad een breuk...

Gewicht is ook zeker iets om rekening mee te houden als je overgaat op rack, heb ik gemerkt. Als je alles in de oefenruimte kan laten en weinig optreedt is het niet zo erg, maar als je zo'n groot, zwaar rack elke week heen en weer moet sjouwen is de lol er wel snel af. Was voor mij ook de reden om van een houten 5HE-rack over te stappen naar een kunststof 3HE-rack.

mel-aers
11 februari 2011, 12:00
Ik speel vooral in thuis situatie.

Ik heb ook de keuze uit een laney VH100r. en ben nog aan het twijfelen tussen rack of een top.

Als ik een rack aanschaf, wordt het de ENGL E530 en een poweramp van ENGL.

Is het volume van een rackamp ook beter te beheersen als een top? en hoe is de geluidskwaliteit tegenover een rack en een top?

tommus42
11 februari 2011, 12:27
Ik speel vooral in thuis situatie.

Ik heb ook de keuze uit een laney VH100r. en ben nog aan het twijfelen tussen rack of een top.

Als ik een rack aanschaf, wordt het de ENGL E530 en een poweramp van ENGL.

Is het volume van een rackamp ook beter te beheersen als een top? en hoe is de geluidskwaliteit tegenover een rack en een top?

Waarom denk je aan die voor- en eindversterker?

Geluidskwaliteit is ongeveer gelijk, ik zou me kunnen voorstellen dat een top iets levendiger klinkt, doordat de voorversterker op dezelfde voeding zit als de eindversterker.

Maar die VH100r is toch een mooie versterker?

Madcow
11 februari 2011, 13:03
Ik stap juist van een rack af. En in plaats daarvan komt een sovtek of een ENGL fireball.

Liquid_Metal
11 februari 2011, 14:46
Ik stap juist van een rack af. En in plaats daarvan komt een sovtek of een ENGL fireball.

Maar jij telt niet mee, je hebt maar een half jaartje 'gerackt'.
@Mel-aers: je hebt meer volumetrappen dus het is inderdaad beter te controleren.
Een verkoper heeft mij ooit verteld dat de ENGL SE beter zou klinken dan de E570 met desbetreffende poweramp, maar ik geloof daar niet zo in. Ik heb het echter nooit kunnen vergelijken.

etemm
11 februari 2011, 15:18
Een verkoper heeft mij ooit verteld dat de ENGL SE beter zou klinken dan de E570 met desbetreffende poweramp, maar ik geloof daar niet zo in. Ik heb het echter nooit kunnen vergelijken.

Ik ben het hier ook niet mee eens, de preamp is hetzelfde opgebouwd, de top versie heeft alleen wat meer functies. En wat is beter... lijkt me smaakgebonden.
In mijn beleving kan je met een losse preamp en poweramp meer de uiteindelijke sound beter afstemmen op je wensen doordat je met verschillende merken en type/uitvoeringen kan werken.
Ik gebruik zelf de E570 SE met de VHT 2/50/2 poweramp. In deze poweramp kan verschillende soorten eindbuizen plaatsen, EL34, 6L6, KT77 en ook nog eens combineren, in channel 1 heb ik KT77 eindbuizen inzitten en channel 2 EL34 eindbuizen.

tommus42
12 februari 2011, 11:16
.....Ik gebruik zelf de E570 SE met de VHT 2/50/2 poweramp. In deze poweramp kan verschillende soorten eindbuizen plaatsen, EL34, 6L6, KT77 en ook nog eens combineren, in channel 1 heb ik KT77 eindbuizen inzitten en channel 2 EL34 eindbuizen.

Hoe bevallen de KT77's? Vergelijkbaar met EL34's of toch een ander karakter?

etemm
17 februari 2011, 09:01
Hoe bevallen de KT77's? Vergelijkbaar met EL34's of toch een ander karakter?

De KT77's klinken wat netter, ronder vooral clean en met lead. Tegenwoordig gebruik ik veel het B-kanaal van de poweramp met de EL34's, klinken toch wat lekkerder in mijn oren voor crunch wat ik nu veel gebruik.

ateng
19 februari 2011, 14:53
Ik speel vooral in thuis situatie.

Ik heb ook de keuze uit een laney VH100r. en ben nog aan het twijfelen tussen rack of een top.

Als ik een rack aanschaf, wordt het de ENGL E530 en een poweramp van ENGL.

Is het volume van een rackamp ook beter te beheersen als een top? en hoe is de geluidskwaliteit tegenover een rack en een top?

Ik zou de Laney houden want die klinkt (met JJ E34L) echt super! Heb m jaren gebruikt samen met een rack en kon er echt alles mee.
http://img690.imageshack.us/img690/8330/laneyvh100r.jpg (http://img690.imageshack.us/i/laneyvh100r.jpg/)

ateng
19 februari 2011, 15:03
Ik ben juist weer andersom gegaan, vind een top prettiger en handzamer dan mijn rack.
Mijn tri-axis/class 2.90 staat al een hele tijd niets te doen en mijn .50 caliber icm een overdrive pedaal is wat ik nu gebruik.

Hahaha ja ik heb dat ook! Alleen een Laney VC50 combo met een pedalboard en geen gesjouw meer :)

ME.
21 februari 2011, 22:03
Nadeel van een rack is dat het blijft "groeien". Je denkt, laten we eens rustig aan doen met zes HE, maar voor je het weet zit je weer aan de 10+....

tommus42
22 februari 2011, 10:05
De KT77's klinken wat netter, ronder vooral clean en met lead. Tegenwoordig gebruik ik veel het B-kanaal van de poweramp met de EL34's, klinken toch wat lekkerder in mijn oren voor crunch wat ik nu veel gebruik.

Ah, okee, ik denk door iets meer nadruk op middentonen (EL34s)? In die zin lijken KT77s wat meer op een 6L6 denk ik, wat strakker in het laag? Crunch is waar ik op mik bij m'n geluid, het meest kritisch/lastig om mooi te krijgen.



Nadeel van een rack is dat het blijft "groeien". Je denkt, laten we eens rustig aan doen met zes HE, maar voor je het weet zit je weer aan de 10+....

Dat herken ik, de lol is dan weer 'down-graden' tot een handzaam boeltje:D.

Liquid_Metal
22 februari 2011, 10:43
Dat herken ik, de lol is dan weer 'down-graden' tot een handzaam boeltje:D.

Of, nog beter, zorgen dat je het grote rack kunt maintainen :rockon:.

HaroldA
22 februari 2011, 10:45
Dat herken ik, de lol is dan weer 'down-graden' tot een handzaam boeltje:D.

Een top en een paar pedaaltjes? :soinnocent:

tommus42
22 februari 2011, 11:00
Ja, maar mijn 19inch boeltje is nog maar 3HE, zonder poweramp (lenen!:D)

etemm
22 februari 2011, 11:39
Ah, okee, ik denk door iets meer nadruk op middentonen (EL34s)? In die zin lijken KT77s wat meer op een 6L6 denk ik, wat strakker in het laag? Crunch is waar ik op mik bij m'n geluid, het meest kritisch/lastig om mooi te krijgen.

Ja precies, voor thuis klinken de KT77's wel lekker hoor, maar in de band kom ik wat beter door de mix met de EL34's. Ik heb begrepen dat de KT77's een beetje tussen de 6L6 en de EL34 inzitten qua sound.

ME.
22 februari 2011, 11:40
Ja, maar mijn 19inch boeltje is nog maar 3HE, zonder poweramp (lenen!:D)

Begon volgens mij vorig jaar zelf met een kist van 6HE (op de groei), zit nu aan de 14HE. En dan ligt m'n racktuner er nog bovenop....

HaroldA
22 februari 2011, 11:42
Ja precies, voor thuis klinken de KT77's wel lekker hoor, maar in de band kom ik wat beter door de mix met de EL34's. Ik heb begrepen dat de KT77's een beetje tussen de 6L6 en de EL34 inzitten qua sound.

Ik heb de 6L6'jes heel erg snel uit m'n 1987x gegooid. Werd teveel aan m'n ex-Mesa/Boogie 50/50 herinnerd... Veel laag, pisserig hoog en geen mid.

:mmmm: JJ EL34L :lovelove:

Liquid_Metal
22 februari 2011, 11:45
Begon volgens mij vorig jaar zelf met een kist van 6HE (op de groei), zit nu aan de 14HE. En dan ligt m'n racktuner er nog bovenop....

Maar we vinden het toch gewoon leuk? Ik heb echt genoten van mijn groei in rackgear (zie de evolutie in het foto-topic) en vind het nog steeds leuk om er dingen aan te veranderen (=toevoegen :soinnocent:).

etemm
22 februari 2011, 11:49
Een top en een paar pedaaltjes? :soinnocent:

Daar ik wil ik uiteindelijk ook weer naartoe, ben er een beetje klaar mee met dat gesjouw elke week. Daar komt nog eens bij dat ik maar weinig sounds hoef te hebben, clean, crunch.
Met een booster voor de leads, overdrive, wah en delay (reverb) ben ik klaar.
Maar over het geluid van mijn rack ben ik wel tevreden hoor, maar denk dat ik hetzelfde kan bereiken met een goede top of combo.
Maarja probeer alle units maar weer snel te verkopen of nog liever alles in een keer, voordat ik weer zo'n grote uitgave kan doen voor een top of combo.
Ik denk niet dat mijn bandleden het zullen waarderen als ik een paar weken zonder spullen zit.:seriousf:

tommus42
22 februari 2011, 11:57
Maar we vinden het toch gewoon leuk? Ik heb echt genoten van mijn groei in rackgear (zie de evolutie in het foto-topic) en vind het nog steeds leuk om er dingen aan te veranderen (=toevoegen :soinnocent:).

Is ook zo, maar ik ben een armoedzaaier en kan het me niet permiteren al m'n koop(jes) te houden. Maar het meeste is geupgrade in hetzelfde genre, voordeel als je low-budget begint:).

ateng
22 februari 2011, 23:15
In het begin vond ik het ook leuk om mijn rack uit te breiden want het lijkt zo interessant hè :)
Maar voor mij hoeft het allemaal niet meer hoor en mijn rack wordt er alleen maar zwaarder van. Heb zelfs mijn pedaltray eruit gehaald omdat er niet meer ruimte was. En als je elke week moet spelen is dat helemaal niet interessant.

hole
24 februari 2011, 13:56
@TS:

Once you go rack, you'll never go back.

HaroldA
24 februari 2011, 13:58
@TS:

Once you go rack, you'll never go back.

Kwats. :stop:

hole
24 februari 2011, 14:04
Kwats. :stop:
:hippie:

10

Liquid_Metal
24 februari 2011, 15:36
@TS:

Once you go rack, you'll never go back.

Eensch! En als het wel zo is, heb je nog geen echt rack gehad :cooler:.