PDA

View Full Version : Xotic Andy Timmons BB preamp



Scopperloit
3 februari 2011, 20:41
Hey allemaal,

ik heb sinds gisteren een Xotic Andy Timmons BB preamp in mijn bezit. Al een tijdje uit productie, maar een Nederlandse (web)winkel had 'm nog.
Vandaag bij thuiskomst eens getest over mijn SLO 100 (op acceptabel volume uiteraard)

Ik wilde dit pedaaltje gaan gebruiken als boost. Settings waren: Gain rond 9 uur, Treble, Bass en volume rond 12 uur. Mijn "Marshall-esque" type clean krijgt dan net wat meer push en sustain, klinkt errug lekker:ok:. Het lead kanaal krijgt de boost die ik zocht! Ik heb de SLO gain rond 3 staan zodat ik die rauwe heavy SLO rhythm tone krijg voor het akkoorden werk etc., maar wanneer ik de BB intrap dan komt de lead tone mooi naar voren. Het feit dat de BB preamp de treble een beetje afvlakt en het signaal iets compressed zorgt voor een wat rondere toon voor het solo werk. Ik sta er van te kijken hoe de noot definitie voor solo's wordt verbeterd, echt super:cheerup:.

Ik zit nog min of meer in de "honeymoon fase", dus een conclusie trekken doe ik nog niet. Komende maandag repeteer ik weer met de band op vol volume en dan maar eens kijken hoe de BB preamp 't houdt. Ik moet wel zeggen dat de BB preamp echt houdt van versterkers op gig volume (SLO volume stond thuis op 1.5-2, buren waren nog niet thuis :dance:. )Ik heb 'm ook getest icm mijn Blackstar HT 5C en vond 'm daar niet tot z'n recht komen. Dus ik weet meer na maandag!

Hebben er trouwens nog andere mensen deze versie van de BB preamp? Ik heb verschillende reviews gelezen en de globale mening was dat deze wat warmer, tikje meer compressed en de overdrive minder "gritty/korrelig" was. Reden genoeg voor mij om de AT BB te proberen.
Uiteraard ben ik ook blij met de Resolution Live DVD die erbij zit.

Scopperloit
7 februari 2011, 23:09
Na daverende reacties hier het langverwachte vervolg :seriousf:.

Bij de repetitie toenet de SLO flink op z'n donder kunnen geven (volume beide kanalen rond de 5). SLO settings: Gain rond 3 (beide kanalen), Bass: 7, Mid:5.5,Treble: 4, Presence: 3.5.
AT BB settings: Gain: 9 uur, Volume: 12 uur, Bass: 12 uur, Treble op 10 uur
Crunch kanaal: AT BB preamp brengt het kanaal netjes in een stevige overdrive. Mooie ronde toon, tikkie compressie, wat meer sustain, vlak het treble wat af voor een gladdere toon. Behalve de compressie heeft het geen extreme invloed op je toon.
Lead kanaal: Dit pedaal brengt de SLO sound naar "the next level", heerlijk! De sound wordt door de compressie en afvlakking van treble meer geschikt voor het solo werk, meer body, je sound klinkt meer aanwezig in de mix. Noten springen er duidelijker uit en dat zorgt voor een "aangenamere" toon voor solo's.

Wat ik heb gemerkt is dat het pedaal pas echt lekker klinkt als je amp op gig volume staat. Anders dan wordt je sound heel wollig en wazig.

Dit pedaal is gewoon een lekkere boost om je sound op te peppen voor iets meer "oempf" of om je solo sound te vormen. :ok:

Erik70
7 februari 2011, 23:42
Ik heb dan de 'gewone' BB xotic preamp (zoonder andy dus) en gebruik deze i.c.m mijn soldano SP77 pre en peavey 50/50 poweramp.
Ik ben het helemaal eens met war jij over de BB schrijft. Geweldig ding. Mijn tubescreamer ligt sindsdien te verstoffen....

Ik heb de gain en volume op c.a. 10 uur staan en de bass en treble op 1 uur.
het cleane kanaal van de Sp77 stel ik zo in dat hij echt net een randje krijgt. Bij inschakelen van de BB heb ik dan een kamerbrede vette warme crunch.
Ik gebruik hem vrij weinig i.c.m het leadkanaal omdat ik daar de nodzaak nog niet voor had, maar zal daar ook eens mee gaan experimenteren.
ben het er zeker mee eens dat de BB op kamervolume niet zo goed tot recht komt (hoewel ook niet slecht hoor) als op gig-volume.