PDA

View Full Version : lichte overdrive voor transistor amp



knorretje
3 februari 2011, 16:26
hallo allemaal
ik zoek dus een lichte overdrive voor mijn transistor amp, het betreft een h&K attax 80. ik zoek een overdrive die tussen mn clean kanaal en mn tweede kanaal inzit qua oversturing. met het clean volume vol open kom ik gewoon net wat te kort en op het tweede kanaal word het gauw teveel gain. zelf vond ik opzich de pedaaltjes met een buisje er in wel interessant. budget maakt niet zo heel erg veel uit, zolang het maar niet in de honderden euro's gaat lopen.
groet

Bladerunner
3 februari 2011, 16:43
Mmm, één van de Blackstar-pedalen? Aangezien je er eentje met een buis zoekt...
De Blackstar HT-drive misschien?
http://www.youtube.com/watch?v=8CDI3NGGkBs&feature=channel
Kan dus ook behoorlijk heftig klinken. Succes met de zoektocht!

FruscianteFan
3 februari 2011, 16:45
Ben niet zo bekend met H&K, maar mijn HT-Drive doet het inderdaad wel lekker op diverse transistorversterkers.

Bladerunner
3 februari 2011, 17:02
Zit net trouwens wat over m'n transistoramp te spelen (Sessionette 75) met m'n Blues Pro (van MI Audio) en dat klinkt ook niet verkeerd!
Klinkt op lagere gain-instellingen lekker transparant en heeft genoeg gain voor het stevigere werk. Heeft ook nog een toggle-switch om naar de fuzz-mode te schakelen.
Geen buis maar wel lekker!

Thiez
3 februari 2011, 17:06
Blackstar kan ik zeker aanraden. Ik heb de nodige jaren gespeeld over een 200watt transistor carlsbro met daarvoor een blackstar HT-dist. Zeker goed te doen en er gave sound.
Voor drive kun je idd beter kijken naar de HT-drive of misschien de HT-dual voor nog wat meer opties dat je ook distortion kan pakken.

carbon_hill
3 februari 2011, 17:34
Heb zelf een Blackstar HT-Dual, en die werkt gewoon lekker op vrijwel elke transistor versterker. Een minpunt vind ik wel dat de voicing van het distortion kanaal veel donkerder is dan de overdrive. De reusachtige 16V voeding is ook jammer, maar het grootste minpunt is dat hij absoluut niet lekker samen werkt met andere drive pedalen.. Als je geen drives wil combineren zou ik hem zeker overwegen, de sounds zijn wel super.

FruscianteFan
3 februari 2011, 17:50
Heb zelf een Blackstar HT-Dual, en die werkt gewoon lekker op vrijwel elke transistor versterker. Een minpunt vind ik wel dat de voicing van het distortion kanaal veel donkerder is dan de overdrive. De reusachtige 16V voeding is ook jammer, maar het grootste minpunt is dat hij absoluut niet lekker samen werkt met andere drive pedalen.. Als je geen drives wil combineren zou ik hem zeker overwegen, de sounds zijn wel super.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Althans, de HT-drive kan prima omgaan met andere pedalen. Wel moet je er rekening mee houden dat je veel verschillende mogelijkheden hebt om hem in te stellen, en daar hangt ook van af hoe hij omgaat met andere pedalen.

carbon_hill
3 februari 2011, 19:29
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Althans, de HT-drive kan prima omgaan met andere pedalen. Wel moet je er rekening mee houden dat je veel verschillende mogelijkheden hebt om hem in te stellen, en daar hangt ook van af hoe hij omgaat met andere pedalen.

Misschien ligt het dan aan m'n versterker, maar ik heb verschillende combinaties geprobeerd en wanneer ik de Blackstar combineer met een andere drive verdwijnt al het hoog, zo extreem dat het onbruikbaar is. Alsof je treble/mids op 0 staan en je bas op 10. Dit gebeurt alleen als die pedalen voor de Blackstar staan, zoals mijn Big muff nu. Maar als ik de big muff achter de Blackstar zet klinkt die weer niet zoals hij hoort wanneer ik hem op zichzelf gebruik, waarschijnlijk door de buffer van de Blackstar.

Om deze reden overweeg ik toch om de Blackstar in te ruilen voor 2 losse drive pedaaltjes zonder buffer. Iemand anders die hetzelfde probleem heeft?

FruscianteFan
3 februari 2011, 19:34
Het komt op mij wel vreemd over om een Big Muff voor een Blackstar te zetten. Toen mijn DS-1 nog leefde, was dat een prima boost voor de HT. Ook de EHX LPB doet het goed als strakke of juist lompe boost. Rat na de Blackstar is ook echt supervet...

carbon_hill
3 februari 2011, 19:41
Ik had m'n big muff er ook liever achter gehad, maar dat werkte dus niet omdat hij dan niet goed klinkt door de buffer van de HT-Dual.. Het zou wel kunnen dat dit probleem er alleen is bij de combo Big Muff/HT-Dual? Al meende ik gelezen te hebben dat Big Muffs ongevoelig zijn voor buffers:???:

FruscianteFan
3 februari 2011, 19:49
Ik had m'n big muff er ook liever achter gehad, maar dat werkte dus niet omdat hij dan niet goed klinkt door de buffer van de HT-Dual.. Het zou wel kunnen dat dit probleem er alleen is bij de combo Big Muff/HT-Dual? Al meende ik gelezen te hebben dat Big Muffs ongevoelig zijn voor buffers:???:
Ik wou net zeggen, ik zie de BM toch behoorlijk vaak achter buffers (m.n. John Frusciante deed dat).

Maar misschien ligt het aan de hoeveelheid gain?

carbon_hill
3 februari 2011, 19:56
Ik wou net zeggen, ik zie de BM toch behoorlijk vaak achter buffers (m.n. John Frusciante deed dat).

Maar misschien ligt het aan de hoeveelheid gain?

Ik heb van alles geprobeerd, maar het gekke is dat de buffer van de DS-1 bij mij wel gewoon goed werkt voor m'n big muff, maar de blackstar maakt hem erg dof. Nog een heel vreemd detail: Als ik m'n holy grail aanzette dan aanzette kwam het geluid van de Big Muff wel weer terug zoals het hoort, met meer hoog en meer volume:???: Erg vreemd.. (opstelling was HT-Dual->Big Muff-> Holy Grail -> )

Om maar weer even on-topic te gaan:

Waarschijnlijk is deze situatie een rare uitzondering, ik raad dus nog steeds wel de Blackstar aan :)

knorretje
6 februari 2011, 18:20
Ik heb gister even wat dingen uitgeprobeerd, ik moest toch voor een cadeautje naar feedback. De ht-dual had ik al is uitgeprobeerd bij een vriend, die vind ik lastig af te stellen. Ik had toch al snel teveel gain. Hetzelfde geld eigenlijk voor de ht-drive. verder vond ik de tubescreamers het ook niet heel slecht doen op de fender frontman 2x12 waarop ik heb getest. met name de ts-9 deed het lekker. maar het beste vond ik persoonlijk de radial tonebone. lekker veel functies om mee te klooien en een goed geluid. kreeg er een goede overdrive uit.

akkebaas
7 februari 2011, 13:21
Vox Big Ben!

EuroCinema
7 februari 2011, 13:35
De goeie ouwe Rat doet het geweldig op transistoramps.

tomdiedom
7 februari 2011, 13:36
ik vind een blues pro ook altijd lekker klinken op transistorbakken.

FruscianteFan
7 februari 2011, 14:51
Ik heb gister even wat dingen uitgeprobeerd, ik moest toch voor een cadeautje naar feedback. De ht-dual had ik al is uitgeprobeerd bij een vriend, die vind ik lastig af te stellen. Ik had toch al snel teveel gain. Hetzelfde geld eigenlijk voor de ht-drive. verder vond ik de tubescreamers het ook niet heel slecht doen op de fender frontman 2x12 waarop ik heb getest. met name de ts-9 deed het lekker. maar het beste vond ik persoonlijk de radial tonebone. lekker veel functies om mee te klooien en een goed geluid. kreeg er een goede overdrive uit.
Ik ben gegaan voor de HT-Drive en niet voor de distortion omdat die gewoon teveel knoppen had. Wel vind ik gelden dat je de HT-Drive best extreem (dus ook 'extreem voorzichtig) mag instellen. Afgelopen repetities heb ik hem voor echt een lekkere bak drive ingesteld met de drive op 9 uur, is eigenlijk al meer dan genoeg gain. Voor een lichte overdrive kun je het beste de drive zo goed als dicht houden...

Ik heb ooit heel even een oude TS808 (gok ik) aangesloten op zo'n zwarte Frontman 2x12 en dat kwam inderdaad erg lekker tot leven.

Ik kan dus beamen wat je schrijft, maar ik wil wel aanraden om de Blackstar niet af te schrijven omdat er zoveel gain in zit.