PDA

View Full Version : advies ter harte nemen en gitaren weg???



Jedee2011
3 februari 2011, 15:55
Beste allemaal,

via een maatje van me heb mijn gitaren eens mooi af laten stellen en er elixers op laten leggen.. ( ibanez artcore en Arx)
ze spelen weer heerlijk, maar hij zei dat de halzen slecht waren en dat als ik mijn volgende set snaren toe was er weer een hoop aan zou moeten gebeuren omdat de ibbi halzen snel krom zouden trekken...

alleen ben ik wel erg gehecht aan mijn AFS75T sound... mijn Arx scheurbak zou eventueel wel weg mogen maar die Jazz sound van mijn afs is voor mij erg fijn..

stel dat ik het advies ter harte zou nemen ( ik ben niet technisch genoeg aangelegd om er een oordeel over te vellen en ben ook nog eens een 1 vinger snaren snuiter lees ik heb dus er de ballen verstand van)

mijn beide gitaren verkopen en een andere betere kwaliteit jazzbak voor kopen?
of........
mijn maat lekker laten zwammen en lekker spelen?
ik moet wel zeggen dat het me niet echt lekker zit....

in het geval van een betere gitaar wat zou dan in de buurt komen van de warme sound van de Ibanez artcore serie??
Groet JD

beruk
3 februari 2011, 16:00
Ik weet niet wat dat voor vent is dat maatje van je, maar ik zou het eens laten bekijken door een gitaarbouwert/tech ....
Voorlopig maar niet weg doen,lijkt me..

almarvk
3 februari 2011, 16:01
Inderdaad een bijzonder advies van die vriend van je. Je hals zou krom gaan trekken als je er nieuwe snaren op zou doen? :stop:

Jedee2011
3 februari 2011, 16:06
dat idee had ik ook wel ja,

ik moet ook zeggen dat het een beetje een Pro Fender gast is... Ibanez is leuk maar meer als dat dan ook niet volgens hem... :???:

beruk
3 februari 2011, 16:06
Of heb je er perongeluk 0.13 op gekwakt?:seriousf:

Bert Gitaar
3 februari 2011, 16:06
"mijn maat lekker laten zwammen en lekker spelen?"

Inderdaad, loop er eens mee binnen bij een goede gitaar afsteller.
En vraag daar eens verder wat zei ervan vinden.
(Misschien zoek je maat zelf wel een leuke gitaar voor weinig geld met een "kromme" hals.

Jedee2011
3 februari 2011, 16:07
Of heb je er perongeluk 0.13 op gekwakt?:seriousf:

nope op de ARX zit gewoon 010 en op de AFS 011

Kim Wilson
3 februari 2011, 16:16
De halzen zijn nog niet krom? Dan lekker laten lullen en spelen. Hoe komt ie erbij zeg? :dontgeti:

FruscianteFan
3 februari 2011, 16:21
dat idee had ik ook wel ja,

ik moet ook zeggen dat het een beetje een Pro Fender gast is... Ibanez is leuk maar meer als dat dan ook niet volgens hem... :???:
lekker laten lullen...

Mesjoggah
3 februari 2011, 17:00
Als dat zo zou zijn zou het internet vol slechte reviews en klachten staan van die modellen! wat een onzin zeg!!

The Running Man
3 februari 2011, 17:06
Heb een ARX gehad met 011
Niks aan de hand
Sterker nog
Heb een Ibanez musician met een zeer smal en dun nekkie
die meer dan 20 jaar in de koffer op zolder had gelegen.
Die kwam dus kaarsrecht en op stemming met zwart uitgeslagen slinky's
weer uit zijn tombe.

Jedee2011
3 februari 2011, 17:08
jah, ik weet niet wat ik er van moet vinden....

ik was zelfs van plan om er een Artcore bij te kopen... ( een artcore custom) met super 58 pups... geen idee hoe ze klinken maar schijnen warmer te zijn dan de Ach's in mijn afs
pffff wellicht moet ik me er niks van aantrekken maar kaa uu thee vind ik het wel een beetje... wellicht eens in mijn omgeving zoeken... naar iemand met echt verstand ervan... PM box staat open

Buzzel
3 februari 2011, 17:31
Je kan toch niet voorspellen dat je hals krom gaat trekken. Als je geen gekke dingen doet zal dat ook niet gebeuren lijkt me...

oigun
3 februari 2011, 17:37
Speelt ie lekker? Geen buzz, dode noten of andere rare dingen? Ben je er blij mee?
Dan lekker doorspelen! If it aint broke don't Etc..

mesaman
4 februari 2011, 00:47
ik zou die vriend bij de hals pakken en daar een setje 0.13 snaren om doen en dan eens goed stemmen!

Misery Signals
4 februari 2011, 02:39
Ik heb een Artcore, AM77 sparkle zwart. Prachtplank, rechte hals, perfect te intoneren, super sound. Vriend van me zijn Artcore net hetzelfde verhaal.

Pro-Fender wil zeggen dat ie de bouwkwaliteit verheerlijkt of wat? Lijkt me dan eerder simpel merkgeil en veel van horen zeggen... En niet veel van andere merken kennen. Wedden dat hij als ander topmerk Gibson zegt?

MD

caliban
4 februari 2011, 03:42
Ik heb zowel een Fender USA als Gibson, en ik moet zeggen op de exemplaren die dat ik zelf heb, dat de Fender veel beter in orde is. Helemaal niks op aan te merken zelfs :). De Gibson, was een pickup swap wenselijk en moest deftige shielding hebben, die er van in het fabriek niet inzat.

Midwolda
4 februari 2011, 06:10
Ik heb zowel een Fender USA als Gibson, en ik moet zeggen op de exemplaren die dat ik zelf heb, dat de Fender veel beter in orde is. Helemaal niks op aan te merken zelfs :). De Gibson, was een pickup swap wenselijk en moest deftige shielding hebben, die er van in het fabriek niet inzat.

Shielding voor humbuckers? :???:

munkie
4 februari 2011, 10:42
BOT over die necks. Methode 1. De dikke E snaar op de 1e en laatste positie indrukken en dan van bovenaf naar de rand vd toets kijken. Dan hoort ie een beetje krom te staan zodat je een beetje afstand tussen de snaar en de fret hebt in het midden vd neck. Te weinig dan staat ie te recht dan krijg je fretbuzz. Te krom dan krijg je een te hoge axie. Gitaar omdraaien en dan idem met de hoge E snaar. De kromming moet daar aan de diskant wat minder zijn dan aan de baskant.

Methode 2. In de lengterichting over de toets heen kijken. Dan horen alle frets exact parallel te liggen dus niet schots en scheef.

Methode 3. Meer een fretwerk check eigenlijk. Alle snaren flink aanslaan in de open positie. Barre leggen (wijsvinger plat) op de 1e positie en dan idem dito. Zelfde voor alle posities. Als ie op positie 3 en 5 niet rammelt maar op positie 4 wel dan kan 1 fretje te laag liggen. Ongelijk fretwerk dus. Als ie op een aantal opvolgende posities rammelt kan dat aan de halsafstelling liggen. Zie 1.

1971Ad
4 februari 2011, 10:52
Speelt ie lekker? Geen buzz, dode noten of andere rare dingen? Ben je er blij mee?
Dan lekker doorspelen! If it aint broke don't Etc..

EENS. Speelt de gitaar goed en heb je geen rare buzz etc. dan zou ik, zeker als de sound je goed bevalt, lekker doorspelen.

Wil je zelf checken of eea goed is afgesteld dan is er op het web voldoende te vinden. Oa de site van Don Hofstee staan wat basis zaken hierover omschreven. Of kijk eens op:
http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/gitaar_afstellen.html
http://www.gitaarreparatie.be/controle-actie-van-de-gitaar.html


Maar als de gitaar het voor jou doet......niet drammen maar rammen :hippie:

Kim Wilson
4 februari 2011, 11:06
Het is sowieso niet mogelijk om kromtrekkende halzen te voorspellen. Constateren wel, maar dat is wat anders. De redenering "bij deze gitaren gaan de halzen kromtrekken, en dat gaat bij die van jou ook gebeuren" is dikke vette onzin. Zoiets kun je niet voorspellen.

Daarbij, ik heb een Artcore gehad die bij de vorige eigenaar een jaar of 7 voornamelijk werkeloos bij een raam heeft gestaan, en er was niks met die hals aan de hand. Gewoon een prima gitaartje.

caliban
4 februari 2011, 16:15
Shielding voor humbuckers? :???:

Zonder goeie shielding in 'de elektronicagaten' had ik veel ruis bij het loslaten van de snare.

wietse
4 februari 2011, 16:23
wat een onzin verhaal, als het nou egmonds waren, ja dan kan ik me er iets bij voorstellen.
die maat van je zal wel wat merkziek zijn en ibanez als leuke beginnersgitaartjes beschouwen maar niet als serieuze instrumenten, ik ken ook een paar gitaristen die daar last van hebben, fender en gibson is alles de rest is bagger denken zulke mensen.